Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 98

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 98 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 1,941 til 1,960 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gode analoge tonekontroller og filtre finner man i hifi-forsterkere produsert før 1980 - USA-modeller produsert på 60-tallet (rør) og japanske fra tidlig 70-tall (pluss norske Tandberg). Så den muligheten er i høyeste grad realistisk for den som stiller høye krav.

Men slikt utstyr må jo sjekkes av en kompetent tekniker, som helst ikke må bytte ut de gamle originale komponentene inni.

Jeg ville sjekket ut gamle Pioneer, Sansui, Nikko, Kenwood, Luxman, Onkyo, Yamaha, med flere. Alle disse er transistor-modeller. Stort sett var perioden mellom 1970 og 1974 den beste hva god lyd angår i preamp/filter/RIAA-kretsløp. Og med nydelig design, her får man det originale retro-designet med den ekte "retro-lyden". Selv har jeg tre Pioneer SA-900 og benytter den ene som forforsterker til MA KT88.

Unngå for all del bruktkjøp (vintage) der eieren sier han har fått apparatet kraftig oppgradert med moderne komponenter. Det er kanskje derfor han selger.

Bildene fra venstre:
    - Pioneer SA-900
    - Sansui AU-999
    - Tandberg Huldra 10 (fra original brosjyre)

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, har jo Sølvsuperen til fatter ståande her. Men det var ein del støy og veldig svak lyd på eine signalinngangen sist eg testa den, så trur den er ganske ferdig.

Kobla forresten opp min gamle Marantz-surroundreceiver som pre no, kun for å sjå korleis det hørtes ut(i rein stereo, cd-inngang til pre-out, Source direct-modusen overkjører tonekontroll)). Med bass på +4 og treble på -1 fekk eg i stor grad den lydsignaturen eg er ute etter, men føler at detaljane lider litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg utrolig lite peiling på dette, men hva med en grei exciter?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel pre amp/Marantz

Hvor mye veier denne Music Angel forforsterkeren 7-8 kg-eller 13 kg. På jhemmesiden deres står det at den veier 13 kg ,men en herremann som skal selge en slik sier den veier 7,5-8kg.Hva er riktig her ? mvh.Hvalrossen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Badevekta mi viser akkurat 6 kg. Min versjon er et par år gammel. Dessuten stoler jeg ikke helt på den der vekta; den sier jo at jeg er feit, mens jeg bare er velbygd...

B

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Noen som vet hvordan denne: Music Angel XD-800 (Mk.III) Vil bli på mine rf-62 kontra emotiva i samme prisklasse? Brukes egentlig til alt av musikk (men går mye til trance ol.) og vet ikke helt hvordan rør er til dette?
    Noen erfaringer/forslag?

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg en Music Angel KT88 som driver Swans D2.1 HT og etter at jeg skiftet ut røra til 5814-A tubes- B.P,3 Mica, 'D' og ECC 85 RFT havnet jeg i himmelen.
    For en vanvittig forskjell fra de røra som fulgte med. Basstrykk av en annen verden. Har også prøvd ut forsterkeren på Swans F2.2 som jeg har stående i kinoen, men der synes jeg ikke at den kommmer til sin rett. Litt svak kanskje???

Uansett skal den drive de jeg har i stua så det har ikke noe å si.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer/forslag?
    No speler ikkje eg mykje(les: null) trance, men MA+RF-62 leverer veldig bra på anna elektronisk og hiphop, samt det aller meste av musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    No speler ikkje eg mykje(les: null) trance, men MA+RF-62 leverer veldig bra på anna elektronisk og hiphop, samt det aller meste av musikk.
    Leverer også mye trykk/bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker MA KT88 på et par Audio Pro som har aktiv bass og der må basspot'en skrus på minimum for at det ikke skal bli unaturlig mye bass i mine ører - så ja MA leverer bass så det holder...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg utrolig lite peiling på dette, men hva med en grei exciter?
    Og ein exciter er..?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverer også mye trykk/bass?
    Er jo smak og behag, men iflg. mine ører, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser det går en tråd om Music Angel på Hifisentralen med negative kommentarer.

Den får vi ta med en god porsjon humor. Som vanlig kommer kritikken fra "eksperter" som ikke har (hørt) den selv - eventuelt (sjeldent) har hørt, men da ikke prøvd den med anbefalte rør. Man babler ivei om feil arbeidspunkt og ikke-optimalisert konstruksjon - og da gjerne uten de store kunnskaper i elektronikk. Og kanskje med referanse til kina-forsterkere generelt, fordi man iallefall ikke har studert elektronikken i Music Angel (skjemaene er litt vanskelig tilgjengelige).

Samtidig hyggelig med innlegg fra eiere av MA som anvender anbefalte rør - og som jo gjerne forteller en annen historie.

Nå snakker kritikerne visst løst om alle typer Music Angel og gjentar gjerne noen gamle rykter fra de årene de første Music Angel kom på markedet. Altså da uten relevans for de kvalitetsproduktene som leveres idag. Og (sukk), vi unngår visst aldri disse henvisningene til Hr. Lampizator, som sier Music Angel er toppforsterkere, bare de modifiseres etter hans oppskrift - men han kjører bare med originale rør, tro det eller ei. Jeg måtte derfor skrive en advarsel her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html
    Lampizator brukes som referanse for noen som snakker om et ikke-optimalisert design. Det stemmer naturligvis ikke.

Et annet "problem": Bildene av den indre konstruksjonen hos selgerne i HongKong er fra tidlige (3-5 år gamle) utgaver - de nye versjonene er annerledes og forbedret på mange måter. Så hvis de kritiske "ekspertene" baserer seg på bilder på internett, så blir det også feil. Man må rett og slett undersøke saken ordentlig før man uttaler seg.

Jaja, bekreftelse på egne valg går gjerne ut som kritikk over andres valg. Pluss at god lyd må koste 50.000 kr. pr. enhet. Det er high-end verdenen i et nøtteskall. Det er jo i virkeligheten såre enkelt - bare besøk messer og butikker og lytt på utstyr i prisklasse 50.000 eller gjerne 200.000 kr. Og sammenlig med Music Angel til 5000 kr (pluss gode rør).

Ellers interessant at profesjonelle teknikere i NRK inklusive teknisk sjef anvender Music Angel KT88 (med gode NOS-rør) til musikk hjemme.

Newcomer rodsprit sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gidder ikke lese igjennom hele tråden.... Men har hatt lyst på en ma en stund nå, har skummlest igjennom noen posts og hørt mye skryt av denne.
    Hvilken ma burde jeg velge til mine fronter? Hvilke rør?
    Jeg har Klipsch KLF-30. De er veldig lettdrevne med følsomhet på 101db.
    Liker å høre på det meste, men er spesielt intresert i rock

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er en modell som skiller seg ut, og det er den vi anbefaler: Music Angel XD-800 (= XDSE KT88 ).

Men for de som har spesielt lettdrevne høyttalere slik som her, så er det også en annen interessant modell: Music Angel XD-845 med de kjempestore 845-triodene. Den lyser pent opp i stuen. Gir skikkelig trykk i mellomtone-området - trolig interessant for lettdrevne Klipsch-høyttalere.

Da er vi over på single-ended (SE) trioder, der er det f.ø. også en fin 300B-modell (XD-8502AIII "2A3+300B"). Vær oppmerksom på at SE-forsterkere ikke kan levere det trykk i bassen som en god push-pull (XD-800) gir, men med de rette høyttalerne kan det blir en svært god match. Fordelen med SE ligger i mellomtone-området.

Du får velge, eventuelt kjøpe flere typer og selge videre de du ikke skal ha selv. Også standard-modellen XD-800 (den mest nøytrale lydmessig) er nå blitt så støysvak at den kan anvendes på så følsomme høyttalere som dine. Men de effektsvake SE-modellene er enda mer støysvake pga den lavere forsterkningsfaktoren i low power forsterkere. Så effektsvake forsterkere gir generelt lavere støy (= bakgrunnssus) enn de med høy power.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. jeg er fremdeles en lykkelig eier av music angel, men naboen min som kjøpte en også etter å hørt min er lei seg...det begynte å ryke ut av den og sjokket var et faktum. jeg har tatt av lokket og kikka litt....er det kondensatorer de 2 store svarte på det lille printet? er ganske sikker på at den ene er ødelagt. det var fuktig rundt den ene og det var ca en spiseskje med vætske på bordet der den hadde stått..kan det være mer som er ødelagt? hvor for man kjøpt deler? det er siste modell av ma.

mvh kenneth

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja dessverre - slikt kan av og til skje - en kondensator (den store) i strømforsyningene på smårørsprintet har kortsluttet internt og lekket ut elektrolytt-væske. Det er en fabrikasjonsfeil, dvs. den kondensatoren hadde en alvorlig feil fra starten av. Jeg går ut fra at eieren ikke startet forsterkeren uten rørene på plass - det gir fare for høye spenninger internt.

Men det er sannsynligvis den eneste feilen - så når den blir byttet vil forsterkeren fungere like godt som før, og ingenting skal justeres.

Elektrolytt-kondensatorer kan kjøpes overalt i elektronikk-handelen. De har en pluss- og minus-pol som må kobles rett. Kan den ha vært loddet i feil vei ? Da vil enhver elektrolytt-kondensator eksplodere.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ser det går en tråd om Music Angel på Hifisentralen med negative kommentarer.

Den får vi ta med en god porsjon humor. Som vanlig kommer kritikken fra "eksperter" som ikke har (hørt) den selv - eventuelt (sjeldent) har hørt, men da ikke prøvd den med anbefalte rør. Man babler ivei om feil arbeidspunkt og ikke-optimalisert konstruksjon - og da gjerne uten de store kunnskaper i elektronikk. Og kanskje med referanse til kina-forsterkere generelt, fordi man iallefall ikke har studert elektronikken i Music Angel (skjemaene er litt vanskelig tilgjengelige).

Samtidig hyggelig med innlegg fra eiere av MA som anvender anbefalte rør - og som jo gjerne forteller en annen historie.

Nå snakker kritikerne visst løst om alle typer Music Angel og gjentar gjerne noen gamle rykter fra de årene de første Music Angel kom på markedet. Altså da uten relevans for de kvalitetsproduktene som leveres idag. Og (sukk), vi unngår visst aldri disse henvisningene til Hr. Lampizator, som sier Music Angel er toppforsterkere, bare de modifiseres etter hans oppskrift - men han kjører bare med originale rør, tro det eller ei. Jeg måtte derfor skrive en advarsel her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html
    Lampizator brukes som referanse for noen som snakker om et ikke-optimalisert design. Det stemmer naturligvis ikke.

Et annet "problem": Bildene av den indre konstruksjonen hos selgerne i HongKong er fra tidlige (3-5 år gamle) utgaver - de nye versjonene er annerledes og forbedret på mange måter. Så hvis de kritiske "ekspertene" baserer seg på bilder på internett, så blir det også feil. Man må rett og slett undersøke saken ordentlig før man uttaler seg.

Jaja, bekreftelse på egne valg går gjerne ut som kritikk over andres valg. Pluss at god lyd må koste 50.000 kr. pr. enhet. Det er high-end verdenen i et nøtteskall. Det er jo i virkeligheten såre enkelt - bare besøk messer og butikker og lytt på utstyr i prisklasse 50.000 eller gjerne 200.000 kr. Og sammenlig med Music Angel til 5000 kr (pluss gode rør).

Ellers interessant at profesjonelle teknikere i NRK inklusive teknisk sjef anvender Music Angel KT88 (med gode NOS-rør) til musikk hjemme.

Ja eg her helt enig.
    Hørt mye dyrere utstyr men Music Angel er utrulig bra alså.
    F.eks Mcintosh 7000 til kr 60.000,- mister kontrollen på mine høytallere ved volum kl 11, noe som var en stor skuffelse..den var på 2x250w
    Classe har eg nemt før, gjer meg ingen ting, tamt og rett å slett oppskrytt, og ja hørt på forskjelligt utstyr blant annet B&W høytallere over kr 100.000,- men heller ikke der var det noe annet en tamt.

Music Angel har selfølgelig sine begrensinger då den er på 2x65w men dette er kraftige watt. Og den har drevet greit alt eg har testet på den.

Så prisen sier intet lenger, det må høres først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Kjell b.
    Forsterkeren har vært i bruk noen måneder og ulykken skjedde under vanlig bruk...

Kan det være lurt og bytte begge? evt. bytte til en annen type?

Mvh Kenneth

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja - bytt gjerne begge - pass på volt og mikroFarad - gjerne litt høyere spenning (hvis det blir plass på kretskortet), men ikke høyere kapasitet.

Side 98 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •