Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 94

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 94 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 1,861 til 1,880 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Smart Fader
    Takker for svar Kjell B.

1) Det eneste jeg kan lese i tillegg til verdien er et nummer: 9847 på de ene og 9852 på den andre. Mulig det står noe på undersiden, må i så fall loddes løs.

2) Ser også at det er noen litt andre "små grå" kondensatorer på den nye MA.
    Usikker på fabrikat, ser ut som en A og en V satt helt inntil hverandre.
    Disse er MKT X2 typer. Er usikker på om disse mindre kondensatorene står i signalveien, eller om de brukes som avkobling i strømforsyninger?

3) Når det gjelder rør, så fikk jeg NEC (Nippon Electric) 12AU7 med min MA.
    De er kanskje brukbare, men har ikke testet.

1) Tror det er en karbon-type pga størrelsen.

2) De leder signalet fra 1. til 2. rørtrinn, pluss er avkobling. MKT er bra her - de lyder varmere og luftigere i toppen enn MKP. Tidligere ble brukt hvit RIFA papir-type (lede signalet).

3) Brukbare, men ikke mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye rør - hvilke og hvordan

Jeg har konstateret et "purple glow" fra det ene af mine KT88 rør i min MA. Betyder det, at røret er ved at gå? (der er ingen hørbar forskel endnu)
    Hvis jeg skifter rør vil jeg helst undgå at stille bias, er det muligt?
    Hvis jeg skal justere bias, hvad skal jeg så bruge af instrument(har intet)

Håber at få lidt hjælp :-D

Anders

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Røret er trolig i orden. En sjekk av bias i det spesielle røret kunne jo være en fordel. Eller du bytter mellom rørene og ser om det er en egenskap ved det spesielle rør.

Du kan rolig bytte KT88-rør uten å måle bias - hvis forsterkeren fungerte korrekt før bytte skulle alt være i orden etter også. Dette ved kinesisk-produserte rør (eller de berømte NOS-typer), som holder god stabilitet.

Bias, du trenger et billig multimeter og måler på katode-motstanden - se rør-guiden her på forumet. Husk først å måle katodemotstandens størrelse (verdi), trolig enten 5 ohm eller 10 ohm. Med det samme måleinstrument.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør

Tak for det hurtige svar, Kjell.
    Tillægsspørgsmål: Kan man nøjes med at bytte det defekte rør, eller må man bytte alle 4?

Anders

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kun det defekte, da rørene normalt skal vare lenge. Men kjøper man til lav pris vil rørene ikke være så godt kontrollert, og % med feil vil være større.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Manglande svar gjer at eg prøver meg på nytt, denne gongen er spørsmålet spesielt retta mot Kjell B. sidan han står bak handlelista i denne tråden: http://avforum.no/forum/vinyl/81806-...t-5-10k-3.html.

Altso: Er kombinasjonen Music Angel, Technics 1210 og Bellari VP130 noko å satsa på?

Når det gjeld høgtalarar kom eg over ein tråd der det vart snakka om Klipsch-høgtalarar i samband med Music Angel, så da vil nok desse bli sterkt vurdert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2rr
    Manglande svar gjer at eg prøver meg på nytt, denne gongen er spørsmålet spesielt retta mot Kjell B. sidan han står bak handlelista i denne tråden: http://avforum.no/forum/vinyl/81806-...t-5-10k-3.html.

Altso: Er kombinasjonen Music Angel, Technics 1210 og Bellari VP130 noko å satsa på?

Når det gjeld høgtalarar kom eg over ein tråd der det vart snakka om Klipsch-høgtalarar i samband med Music Angel, så da vil nok desse bli sterkt vurdert.

Ja så absolutt.

Et alternativ til Technics platespiller er Audio-Technica AT-PL120.

Audio-Technica - Products - Other - Turntables, Cartridges, Styli - AT-PL120

Tung (11 kg) og solid.

Til Music Angel rør trenger vi ikke bassresonansene (klangbunnen) i dyre engelske remdrevne spillere og kan heller nyte den stabile kvikke lyden fra direct-drive spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant enkelt og greit ut at MA'en min ikke helt passet til mitt formål og har nå lagt forsterkeren ut for salg. Den har vært i bruk i ca. 25 timer, kanskje 30 og er kjøpt 23.juli i år. Hva er en ca. verdivurdering?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel KT88 som preamp?

Er usikker på hvorvidt jeg skal bruke MA som forforsterker med muligens oppgradert utgangseffekt på smårørene til et sett med Altec Lansing mod 19 høyttalere.

Er i den noe spesielle situasjonen, at jeg ikke har hørt forsterkeren sammen med disse høyttalerne, men vet at de vil fungere fint, med tanke på at hyttalerne er sensitive og ligger på 99db. Jeg tar små skritt av gangen, vedrørende innkjøp av komponenter og mangler som siste ledd, en digital/analog konverter.
    .
    Siden dac'en ikke vil komme i hus før en gang på ny-året, har jeg tid til å gjøre om MA til for-forsterker hvis dette vil forbedre lyden sammen med en matchende (gjerne vintage) effekt-forsterker.

Innbiller meg at 16 tommerne som sitter i høyttalerne kan spille mer kontrollert med enda mere kraft tillgjengelig.

Uansett, dette er et triviellt problem, og jeg tar mer enn gjerne i mot synspunkter ang. dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig interessant - begge deler er mulig - men med 99 dB følsomhet ville jeg tro MA har den effekten som trengs som power amp - og ved å variere små-rørene vil du sikkert finne den klangbalansen du er ute etter.

Uansett er det jo bare å prøve den enkleste løsningen først.

Skulle jeg ellers si noe, så er det at MA som preamp spiller en smule luftigere (mikrodetaljene) og kvikkere og med enda bedre fylde i lyden. Og så vil transistor power amp'en som du sier samtidig kunne gi bedre kontroll over bunnoktavene. Men det spørs om dette er et reelt behov med de høyttalerne der ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Veldig interessant - begge deler er mulig - men med 99 dB følsomhet ville jeg tro MA har den effekten som trengs som power amp - og ved å variere små-rørene vil du sikkert finne den klangbalansen du er ute etter.

Uansett er det jo bare å prøve den enkleste løsningen først.

Skulle jeg ellers si noe, så er det at MA som preamp spiller en smule luftigere (mikrodetaljene) og kvikkere og med enda bedre fylde i lyden. Og så vil transistor power amp'en som du sier samtidig kunne gi bedre kontroll over bunnoktavene. Men det spørs om dette er et reelt behov med de høyttalerne der ?:-

Uten å ha lyttet til nevnte høyttalere med MA KT88, prøver jeg følgende:
    Du kunne ikke truffet spikeren mere midt på hodet enn du gjorde, med setningen: Men det spørs om dette er et reelt behov med de høyttalerne der ?:-D :-D :-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    w

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg registrerer at det står en B bak forsterkernavnet på en del av disse auksjonene på eBay.

Kan det være slik at on9mart selger b-varer på eBay? Og at dette forklarer en del av de problemene noen har opplevd med sine MA. Tenker da f.eks. på støy, som noen har rapportert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror heller det betyr at det er den versjonen med svarte deksler på toppen. Det er en Black versjon og en silver versjon(som de ikke selger på ebay).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann! skal kjøpe en kt88 snart og prater litt med en nå som skal selge sin..
    bare et problem, når han skrur på forsterkern kommer det ulyder i ca 3 sek.. litt som når man bytter kanal på en radio.. dette skulle visstnok være der siden forsterkern var ny..
    vi er begge enige att det kan være noe med kondensatorne..
    visst nok skal det ikke ha noe og si med lyden, og når den er på er all ulyd borte..

har noen andre samme "problemet"?
    kanskje det er noe med rørene?

Kristoffer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av duality
    heisann! skal kjøpe en kt88 snart og prater litt med en nå som skal selge sin..
    bare et problem, når han skrur på forsterkern kommer det ulyder i ca 3 sek.. litt som når man bytter kanal på en radio.. dette skulle visstnok være der siden forsterkern var ny..
    vi er begge enige att det kan være noe med kondensatorne..
    visst nok skal det ikke ha noe og si med lyden, og når den er på er all ulyd borte..

har noen andre samme "problemet"?
    kanskje det er noe med rørene?

Kristoffer
    skulle være "skru av".. bare en liten skrive feil

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fekk eg min Music Angel. Akkurat sju dagar tok det(fra on9mart.com), og UPS kom med den på døra. Bra! Det som ikkje var like bra var at metall-coveret var forskyvd ein smule på venstre side. Ca ein halv cm. Dette har ført til at nedre kant av planken har sprukke opp litt, og det ser ikkje heilt bra ut. To av tre skruar som skal stå langs venstre kant (Gjennom metall, ned i treet) manglar. Og den siste står rimeleg skeivt nedi. Ein ser at dei to tomme hola i metallet er forskyvd og ikkje passar i hola i treet. Eg fann ingen lause skruar i posen den var innpakka i heller. Og ingen synlege bevis på slag på pakning. Så det er vel store sjansar for at den vart sendt slik fra fabrikken. Eg tenkte mitt. Var det lyd i dette da?

Og det var det heldigvis. So langt er det kun denne fysiske skavanken som irriterar litt. Lyden er god den. Men eg (og forsterkaren) må nok ha litt tid før eg vil dra noko konklusjonar. Eg er uansett ein lydamatør, så eg har ikkje mykje å samanligna med. Det er dessutan mogleg eg må ha meg nye høgtalarar, eg las i denne tråden ein stad at B&W DM603 ikkje matchar MA så godt.

Ellers tykkjer eg forsterkaren ser bra ut. Til tross for skavanken. Tykkjer òg byggjekvaliteten på det eg ser eksternt verkar bra. (Igjen på tross av skavanken). Det som faktisk irriterar mest er det sterke på-lyset som verkeleg tek vekk litt av sjarmen med lyset i røra når det er mørkt. Eg må òg innrømma at eg tykkjer navnet på forsterkaren er litt 'over the top'. Men men, bagatellar. Lyset kan eg vel fiksa med ein tusj. (Torer ikkje byrja med motstanderar som enkelte har bygd inn).

Eg går ut ifrå at eg fekk dei same røra som andre har fått i det siste. Eg klarar å lese av ein del (men ikkje alt).
    V1: 5963 USA - 8*21 (* ser ut som eit to-tall, men ikkje sikker. Det ser dessutan ut som det er fem stjerner på baksida)
    V2: 77 (Tre strek + Ei stjerne + Tre strek) G GNT
    V3: Samme som V2
    V4: Samme som V1

Det står 12AU7 på brønnane ein set desse røra i. (Dette var vel feil om eg huksar rett)

Ellers bør eg vel få kinesarane til å senda meg ei ny trefjøl gratis? Så kan eg kanskje beinka opp att metallet sjølv. Men det er uansett ikkje så nøye.

Da får ein byrja å tenkja på nye rør! Nokon som kan anbefala rockerør?

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2rr
    Eg må òg innrømma at eg tykkjer navnet på forsterkaren er litt 'over the top'. Men men, bagatellar. Lyset kan eg vel fiksa med ein tusj. (Torer ikkje byrja med motstanderar som enkelte har bygd inn).
    Det bør og vere ei enkel sak å berre trekke dioden litt inn i huset. Eg, og eg har skjønt fleire andre, fekk levert MA'en med lys som hadde ramla inn i chassiset, så den sit ikkje spesielt godt fast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en smal sak å bare skubbe dioden litt inn ja, det har jeg gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefalte høytalere til Music Angel

Hei
    Jeg har nettopp kjøpt meg en Music Angel brukt i Oslo. Jeg bygger et anlegg fra bunnen nå og lurer på hva slags høytalere jeg bør sikte meg innpå og hvilke typer jeg bør ligge unna. Det er bruktmarkedet jeg først og fremst tenker på da jeg vil forsøke å få så god lyd som mulig for lite penger... Hvor langt ned i pris kan man finne brukbare høytalere uten å gjøre skam på MA?

For meg er det akkustisk musikk som teller mest og høytalerne bør gi god lyd til jazz og vokal og ha en god bunn. Jeg er ingen utstyrssnobb...

Alle råd og vink tas i mot med stor takk!

Side 94 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 90 91 92 93 94 95 96 97 98 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •