Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 176 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 3515
    Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Moms på frakt også.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Jeg skrudde opp bunnplaten. Der ser jeg ett svinn komponent. Det er rødt og merket med 10 Ohm, se øverst til høyre i bildet. Er dette en resistor? i såfall så har jeg en resistorpakke med mange forskjellige verdier. Er det da bare å bytte denne? Er det noen andre målinger som bør gjøres? Jeg har aldri sett en rød resistor før, denne er merket med R2 på printplata.

Kjell hva tror du om denne saken?

Takk

EspenVedlegg 51176
    Jeg må også takke Kjell for assistanse. Jeg byttet begge 10 Ohm motstandene som kjell sa jeg skulle bytte. Ampen er nå testet og fungerer prikkfritt igjen:-)

Jeg skal i tillegg måle bias på alle MA ene mine for å sjekke at de ikke har for høy spenning inn på KT88 rørene. Trolig kan det være årsak til at røret kortsluttet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet ut mine B&W 685 m/ Dali 400. En eldre bra årgang. Disse rocker virkelig sammen med min MA. MEN... Min samboer klager på en høy pipelyd.. Jeg hører den desverre ikke, men min samboer påstår nå dette da. Kommer vel av att hun er noen år yngre 8)

Denne pipelyden er ikke fast men kommer og går... Prøvd div rør men blir ikke borte sier hun.. Noen tips her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre her som bruker MA på gulvstående med hell? Jeg har B&W 685, men vurderer gulvstående for å få litt mer trøkk. Vet imidlertid ikke hva MA kan drive.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er gulvstående lettere å drive enn stativht, det er ikke str det kommer an på.. De fleste ht som ikke er altfor lave i følsomhet eller minimumsimpedans går helt greit. Er du i tvil er det jo bare å spørre her i tråden.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Ofte er gulvstående lettere å drive enn stativht, det er ikke str det kommer an på..
    Ofte er det nok stikk motsatt (størrelse) - stativhøyttalere har i de fleste tilfeller høyere sensitivitet enn gulvhøyttalere.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Ofte er gulvstående lettere å drive enn stativht, det er ikke str det kommer an på..
    Ofte er det nok stikk motsatt (størrelse) - stativhøyttalere har i de fleste tilfeller høyere sensitivitet enn gulvhøyttalere.

ps! høy sensitivitet = lavt tall (dB)

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm... ?

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Andre her som bruker MA på gulvstående med hell? Jeg har B&W 685, men vurderer gulvstående for å få litt mer trøkk. Vet imidlertid ikke hva MA kan drive.
    Jeg bruker MA med KEFiQ70 gulvstående høyttalere, mega lyd, jeg er kjempefornøyd!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høy følsomhet er vel motsatt, eks 99db/1w i motsetning til 95db/1w.

Og følsomheten i gulvstående i samme serie er mer eller mindre alltid høyere enn stativhøyttalere. Ta bare en titt på klipsch rf f.eks.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva snakker du om nå? Jo lavere tall jo lavere følsomhet. Og stativhøyttalere er ofte mer tungdrevne (lavere følsomhet) enn gulvhøyttalere.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva snakker du om nå? Jo lavere tall jo lavere følsomhet. Og stativhøyttalere er ofte mer tungdrevne (lavere følsomhet) enn gulvhøyttalere.
    Sensitivitet oppgitt til 98dB = lettdrevne høyttalere
    Sensitivitet oppgitt til 84dB = tungdrevne høyttalere

Ergo, jo høyere tallet er jo mere lyd på 1w v/1 meters avstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg oppfatter det slik at jo mere følsom, jo mindre krefter skal det til for å lage lyd. Høyt oppgitt dB for 1w = lite følsom.

Er dette helt feil oppfattet?

Jeg ser at min første formulering ble veldig feil.....................tror jeg (varmt nå, tenker ikke helt klart)
    "Høyt oppgitt dB for 1w = lite følsom." Nei, motsatt. Jo høyere oppgitt dB pr w = jo mer følsom/effektiv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    ... Noen ganger må rørsoklene renses med CRC el lign. dette trenger du bare gjøre en gang så varer det i årevis...
    CRC?!? Bare jeg som protesterer på dette?
    Jeg holder ihvertfall CRC og WD40 boksene mine langt unna elektronikk!

Og så har asvaberg motsagt seg selv nå, så da er vel sensitivitets diskusjonen ferdig.

Edit:
    Men det er jo veldig enkelt. Bel er en måleenhet for signalstyrke, vanligvis gjengitt i tideler (100dB = 10B = 0,1kB), og som det står så fint på wikipedia:
    "Opprinnelig ble enheten Bel innført for å få et logaritmisk mål på elektriske nivåer innen telefonteknikken. Det logaritmiske målet Bel er praktisk for å redusere spennvidden i tallverdiene og i antall siffre for måleverdiene som angis. Fremfor alt er det praktisk å addere dB-verdier i stedet for å multiplisere linjærverdier, noe som det logaritmeiske målet tillater."

Om man har en enhet som gir ut ett høyt antall Bel pr tilført signalstyrke, kontra en enhet som gir ut ett lavt antall Bel pr signalstyrke. Så sier det seg selv at førstnevnte har en høyere virkningsgrad, og vil dermed gjengi ett sterkere signal ( = høyere verdi i Bel), med tilsvarende tilført effekt.

Nå når jeg er ferdig med pirkingen min, så lurer jeg på om noen noengang bruker kiloBel som måleverdi. I disse dager tenkes det som oftest på en helt annen ting om man benytter akronymet kB.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

.
    Snakker jo ikke om å spraye inn i elektronikken, nei.... men det er fint til å rense rørpinnene og rørsoklene, tar bort korrosjon ol.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, på en liten bomullspinne eller lignende går det sikkert fint å bruke det. Men det er kanskje greiere å bruke rustløser.

Hmm... *teste*

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ergo, jo høyere tallet er jo mere lyd på 1w v/1 meters avstand.
    Ja? Lettdrevne høyttalere= høy følsomhet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaf123
    Har byttet ut mine B&W 685 m/ Dali 400. En eldre bra årgang. Disse rocker virkelig sammen med min MA. MEN... Min samboer klager på en høy pipelyd.. Jeg hører den desverre ikke, men min samboer påstår nå dette da. Kommer vel av att hun er noen år yngre 8)

Denne pipelyden er ikke fast men kommer og går... Prøvd div rør men blir ikke borte sier hun.. Noen tips her?

Man må sørge for god kontakt i soklene til små-røreme. Det har vi snakket mye om i denne og andre tråder.

Meget sjeldent kan det dreie seg om en komponent-feil, typisk ved første rørtrinn.

Newcomer Fenderman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

Og så har asvaberg motsagt seg selv nå, så da er vel sensitivitets diskusjonen ferdig.

Edit:
    Men det er jo veldig enkelt. Bel er en måleenhet for signalstyrke, vanligvis gjengitt i tideler (100dB = 10B = 0,1kB), og som det står så fint på wikipedia:
    "Opprinnelig ble enheten Bel innført for å få et logaritmisk mål på elektriske nivåer innen telefonteknikken. Det logaritmiske målet Bel er praktisk for å redusere spennvidden i tallverdiene og i antall siffre for måleverdiene som angis. Fremfor alt er det praktisk å addere dB-verdier i stedet for å multiplisere linjærverdier, noe som det logaritmeiske målet tillater."

Om man har en enhet som gir ut ett høyt antall Bel pr tilført signalstyrke, kontra en enhet som gir ut ett lavt antall Bel pr signalstyrke. Så sier det seg selv at førstnevnte har en høyere virkningsgrad, og vil dermed gjengi ett sterkere signal ( = høyere verdi i Bel), med tilsvarende tilført effekt.

Nå når jeg er ferdig med pirkingen min, så lurer jeg på om noen noengang bruker kiloBel som måleverdi. I disse dager tenkes det som oftest på en helt annen ting om man benytter akronymet kB.
    Helt enig. CRC 556 bør ikke brukes i elektronikk. I noen tilfeller har den isolerende egenskaper. Bruk heller rensemidler som er ment til elekronikk. Det finnes mye bra å velge i.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet folk kanskje fikser evnt reperasjoner selv, takke vere Kjell og bra er da.. er vel litt langt å sende tilbake.. Men så her at det er 3 år garanti.. seriøst ivertfall da då. Dei fleste andre har vel 1-2 år.

XDSE KT88 Class A Stereo Integrated Tube Amplifier BK on eBay (end time 01-Jul-09 21:40:00 BST)

Side 87 av 176 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •