Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    takk igjen Kjell B,
    tar meg den (frekke?) frihet å sende deg en PM om noen konkrete oppfølgingsspørsmål vedrørende dette. Er uvitende (men lærevillig) amatør i DIY-spørsmål.:???:

Hilsen musikkfrie Roar i Oslo

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg må vel bekjenne mine synder: jeg har

a) levert inn min MA til en reparatør. Det var vel en kombinasjon av sviktende mot og manglende tålmodighet med det å være uten den godlyden jeg har rukket å gjøre meg så avhengig av. Men reparatøren har fått mye god informasjon med seg her fra forumet, særlig fra Kjell B. Og takk til Kong Arne for skjema. Dere har vært utrolig hjelpsomme så langt, og jeg ser ikke bort fra at jeg må komme og be om flere råd.

b) bestilt meg en ny/ekstra MA fra Hong Kong. Haddde et svakt øyeblikk her forleden da jeg etter en hyggelig kveld på byen fikk et ekstra stort savn etter en oppegående MA i heimen. Den svake stunden ble avløst av et sterkt øyeblikk der jeg gikk ut på nettet, fem minutter seinere var hele bestillingen unnagjort. Det er farlig enkelt å kjøpe ting på internett!

Men angrer ikke, sjøl om det var et litt surt ekstrautlegg. Trøster meg med at fem tusen i banken er mindre verdt enn en ekstra MA i kottet. Og med god backup er det ved neste høve mulig for meg å ta seg tid til å prøve å reparere forsterkeren sjøl. Hadde jeg bare bestilt ny forsterker med en gang, hadde det hele vært så meget enklere.

Neste uke har jeg forhåpentlig igjen en (eller to) MA som spiller.8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er meget fornuftig. Nettopp fordi disse flotte forsterkerne er så billige. Så billige at det kan tenkes det ikke lønner seg å reparere, hvis man ikke klarer det selv. Og det vil nok vare en stund til med finanskrisen - de er nødt å holde lave priser.

Du kan også bruke den første til å lære deg tingene selv - hvis det er interesse for det. Med litt relevante kunnskaper er det lett å reparere en rørforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå er jo reparatøren i gang med feilsøkinga med MA nummer en, må nesten la han gjøre den unna og få en tilstandrapport og før jeg tar stilling til om reparasjonen. Tror og håper det ikke blir så veldig dyrt.

Men så er det jo også dette med nye komponenter inne i forsterkeren, hvorvidt lyden blir en annen. Har lest DIY-tråden om MA'n i forumet og gitt reparatøren en liste over fortrukne kondensatorer og motstandere. Foreløpig får jeg vente og se (ikke min sterkeste egenskap, hehe).

Får prøve å lære meg mer på veien, til neste gang..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kondensatorer, så bør man absolutt bruke typer for høyere spenninger (Helst ikke under 450v, det er som ett minimum), og kanskje det er å foretrekke med en liten tanke lavere farad verdier enn det som står der fra før. Jeg tok det litt på feelingen, men så visste jeg hva jeg ville ha.

Jeg liker også å bruke overdimensjonerte motstander om jeg skal ha de i signalveien, bruker mest 2w selv, de som er der fra før er vel en del 1/2w.

Som Kjell har nevnt her ett par ganger, det er den totale summen av forskjellige komponenter som gir gullkombinasjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

1) Angående kondensatorer, så bør man absolutt bruke typer for høyere spenninger (Helst ikke under 450v, det er som ett minimum), og kanskje det er å foretrekke med en liten tanke lavere farad verdier enn det som står der fra før. Jeg tok det litt på feelingen, men så visste jeg hva jeg ville ha.

2) Jeg liker også å bruke overdimensjonerte motstander om jeg skal ha de i signalveien, bruker mest 2w selv, de som er der fra før er vel en del 1/2w.

3) Som Kjell har nevnt her ett par ganger, det er den totale summen av forskjellige komponenter som gir gullkombinasjonen.

1) Ja gjerne en smule lavere Farad (kapasitet) enn de som står der idag. De gamle englene hadde betyderlig lavere kapasitet, de har ikke helt samme strømreserve som de nye, men virker kvikkere lydmessig.

2) De grå metal oxide bør absolutt være 2 W - slik som de som allerede står der. De brune som ligner de gamle Allen-Bradley fungerer godt som 1/2 W - de er meget dynamiske i lyden. Eventuelt kan også 1 W Allen-Bradley brukes.

3) Et viktig poeng.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dem som ønsker litt kunnskap om KT88-rørene er denne grei:

YouTube - How To Spot a NOS 6550 / KT88 Vacuum Tube

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. har i likhet med mange lest hele tråden og bestillt en engel.

har tenkt å bruke de på jbl 240ti i et rom på 15m2. har tro på at det blir bra,men jeg har også et par 250ti i stua på 40m2...er det mulig at engelen for de til å synge eller er det som å kaste snøball i *******...:roll:

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en MA i hus her for ca 1uke siden. Strålende fornøyd. Spiller utrolig med mine B&W 685. Trodde det ikke var mulig med de høytalerene. Når jeg kjøpte de fikk jeg høre de med en Nad M-3. MA spiller enda bedre og finere enn den synes nå jeg.
    Men nå har jeg da lyst til å kjøpe nye høytalere. Tenkte først på PSB Imagine T eller Dali ikon 6, mentor 6. Men etter mange timer på nett fant jeg ett selvbygger sett:
    Fostex BK-16 Folded Horn Kit - Pair from Madisound
    Fikk jaggu lyst til å prøve dette når jeg først har gått til det skrittet å kjøpe rør..

Noen som har testet dette settet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har MA nummer to dukket opp. Julenissen (UPS ) kom på døra i formiddag og livet er godt igjen, hehe. At feriepenger kom på konto samme dag er ingen ulempe. Har nesten ikke tid å gå på konsert med Neil Young i kveld....

Kan bli mer tålmodig med reparasjon av den andre MA'n nå.

Hittil hørt bare en halvtime med den nye forsterkeren, men betryggende å merke den spiller godt med russerrørene og et par Sylvania 12au, som fulgte med. Skal skifte ut disse rørene snart og få enda bedre lydkvalitet.

Skal i ecc85-posisjon teste ut et par nyanskaffede RCA 6BQ7A black plate, GE 6DT8 og Siemens PCC88, mens ecc82 etterhvert blant annet skal få smake på et par mullard boxplate 8316, som er på vei. Ingen av disse har jeg prøvd ennå. Resultater i den andre tråden etter hvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ma

Ja da har også jeg latt meg "lure" til å bestille en "engel", så får vi se hvordan de vil drive mine klipsch RF-5 eller mine RF-35. Er det noen med erfaringer fra lignende HT? Får komme tilbake til evt. smårørbytte etterhvert. :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortal
    Ja da har også jeg latt meg "lure" til å bestille en "engel", så får vi se hvordan de vil drive mine klipsch RF-5 eller mine RF-35. etterhvert. :-D :-D
    Gratulerer, tviler på at du vil angre.
    Det sier jeg som fikk tekniske problemer med min bare etter en drøy måneds bruk. Fortsatt tenker jeg helst "hvorfor gjorde jeg ikke dette før!".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Har lenge vært nysgjerrig på "rør",siden mange mener Klipsch og "rør" er skapt for hverandre. Har lite kunnskaper om rørverdenen men vi får prøve oss fram. MA er jo en billig inngangsbillett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå har jeg også fikla med brumpotene. Og vips, så var det jeg trodde var trafostøy, borte. Bare noe svak susing inntil høyttalerne. 99db.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Så nå har jeg også fikla med brumpotene. Og vips, så var det jeg trodde var trafostøy, borte. Bare noe svak susing inntil høyttalerne. 99db.
    Står det noen beskrivelse noe sted om hvordan man gjør dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Den feilen vi snakker om her kan være kjempelett å finne.
    .............
    Du skal måle en stor negativ spenning her, kanskje noe sånt som MINUS 50 V, eller et sted mellom 40 og 50 V minus.
    Hei Kjell, fikk denne "rapporten" fra mannen som søker på min feilmeldte MA:

"- Motstanden fra pin 8 til jord er på 5 ohm

- Spenning på pin 5 ligger på -63 volt

- Spenning på pin 8 er 0 volt (!) "

Kan man trekke noen konklusjoner eller finne den videre gangen her, spenningen var vel veldig høy? Veit ikke om han målt på alle rørene, eller bare det ytterste.

Hilsen Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av united59
    Hei Kjell, fikk denne "rapporten" fra mannen som søker på min feilmeldte MA:

"- Motstanden fra pin 8 til jord er på 5 ohm

- Spenning på pin 5 ligger på -63 volt

- Spenning på pin 8 er 0 volt (!) "

Kan man trekke noen konklusjoner eller finne den videre gangen her, spenningen var vel veldig høy? Veit ikke om han målt på alle rørene, eller bare det ytterste.

Hilsen Roar

Siden du sier (på pm) at dette var uten rør i soklene, så skal du jo måle 0V på pin 8. Det går ikke noe strøm i katode-motstanden før røret står der. Og da er alle målingene egentlig ganske fornuftige. Du måler jo det samme på alle 4 rør-sokler - også der alt OK. Så noe feil i bias-forsyningen eller DC-lekkasje i siste overføringskondensator kan klart utelukkes.

Vi får se hva som skjer når dere tester med rør i. Dere skal enkelt og greit måle dette hvis det er en feil i den ene kanalen.

Pin 5 minus 63 V er litt på den lave siden (for høy negativ spenning), men siden den er nærmest den samme på alle 4 rør kan nok ikke feilen ligge der.

Min teori er nå følgende:
    Forsterkeren din er helt i orden og har alltid vært det. Istedet har du hatt dårlig kontakt i smårørs-soklene i venstre kanal, noe som har gitt kraftige signal-pulser som ble ledet videre til utgangsrørene i venstre kanal. Så blinker de blått pga høye strømpulser.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, skal viderebringe dette til rette vedkommende:-|

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Står det noen beskrivelse noe sted om hvordan man gjør dette?
    Mener å ha sett det beskrevet her et sted, men det er ganske enkelt: På det printet med potmeter for biasjustering (firkantige blå med en liten skrue),sitter det tilsammen 6 slike justerbare. De to i midten er justering av brum.En til hver kanal.Der skrudde jeg litt fram og tilbake, til "brummen" ble borte.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MA er fikset. Var et vakkel-problem.

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Pin 5 minus 63 V er litt på den lave siden (for høy negativ spenning), men siden den er nærmest den samme på alle 4 rør kan nok ikke feilen ligge der.

Min teori er nå følgende:
    Forsterkeren din er helt i orden og har alltid vært det. Istedet har du hatt dårlig kontakt i smårørs-soklene i venstre kanal, noe som har gitt kraftige signal-pulser som ble ledet videre til utgangsrørene i venstre kanal. Så blinker de blått pga høye strømpulser.

Du traff nok spikeren (perfekt) på hodet, Kjell B.! Imponerende.:-D
    Og tusen takk for hele guidingen i feilsøka her.

Alle rør viste 62/63 -V på pinne 5 ja.

Etter grundig rens av soklene på smårørene (pluss litt utretting av en kabel i klemme) spiller forsterkeren helt fint. Skal hente den i morgen. Var vel vakkel i en av kontaktene.

(men den havner vel i kottet som standby-backup, MA-2 har allerede tatt godplassen i stua fra MA nummer 1).8)

Side 84 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •