Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hagr, jeg spiller på et par Matrix 805 series 3 på min MA.
    Bevares, det spiller stort, flott og detaljert, men akkurat når det kommer til stemmer, piano, cymbaler og munnspill kunne jeg nok ønske meg at de spiller mindre forsiktig. Det er interessant å høre at andre opplever det samme, om ikke med samme forsterker.

Jeg koblet opp et par rimelige og litt mer lettdrevne stativhøyttalere fra Kef, og alle de beste kvalitetene fra 805 gikk mer eller mindre tapt, men til gjengjeld spilte det med større dynamikk og mer overbevisende live-følelse på blues type BB King.

Det skal dog sies at jeg nok ikke har de beste rørene, og at jeg har en subwoofer koblet foran MA'en (også denne fra matrix-serien), men jeg ville nok forsøkt å få til prøvelytting før kjøp gitt dine nåværene ankepunkter.
    Lykke til!

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er det som selger MA? Må jeg til Hong Kong eller finnes det noen som importerer dem?

Ser ikke hvordan jeg skal finne en å høre på, så jeg tar sjansen på å kjøpe en og selger den igjen hvis jeg ikke liker den.

Harald

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du ma med preout/sub utgang og fjernkontrol

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Får du ma med preout/sub utgang og fjernkontrol
    niks.
    det må du mekke selv evt.

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål, er det mulig å mekke subutgang på music angel?
    evt hvordan...

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av almightybozo
    Et spørsmål, er det mulig å mekke subutgang på music angel?
    evt hvordan...
    jaja, trenger noen motstander.
    Lag en L-pad fra høyttalerutgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hvem er det som selger MA? Må jeg til Hong Kong eller finnes det noen som importerer dem?

Ser ikke hvordan jeg skal finne en å høre på, så jeg tar sjansen på å kjøpe en og selger den igjen hvis jeg ikke liker den.

Harald

HongKong er trygt og enkelt, og du har den innen en uke.

Jeg bruker on9mart når jeg handler der.

Husk at du må kjøpe gode NOS-rør for å få topplyd.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell, vært borti en tube amp som heter Little Dot? (har ikke sjekket hele denne tråden)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, men registrerer at det er flere interessante varianter av slike småforsterkere. Gjerne med en liten pentode som 6J1 og ekvivalenter i inngangen, det tror jeg er veldig positivt i disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av camelsluker

.... jeg spiller på et par Matrix 805 series 3 på min MA.
    Bevares, det spiller stort, flott og detaljert, men akkurat når det kommer til stemmer, piano, cymbaler og munnspill kunne jeg nok ønske meg at de spiller mindre forsiktig. Det er interessant å høre at andre opplever det samme, om ikke med samme forsterker.

Det skal dog sies at jeg nok ikke har de beste rørene, og .....

Ja det er helt korrekt at lyden blir noe rund og varm med de rørene som følger med. Det har jeg kommentert flere ganger tidligere.

Og det koster bare småpenger, ca. 2000 kr til topp-rør, så har du en helt annen lyd.

Så Music Angel gir den lyden man programmerer inn med små-rørene. Your choice.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kjell, vært borti en tube amp som heter Little Dot? (har ikke sjekket hele denne tråden)
    Jeg bruker Little Dot MKIII som forsterker til hodetelefoner og er svært fornøyd. Mye godlyd og justeringsmuligheter for USD$ 199. Nyere utgaver (på MKIII-modellen) har trinnvis regulering etter motstand på hodefonene. Forsterkeren har svitsj for et bredt utvalg typer inngangsrør. Siste utgave av MKIII muliggjør også andre utgangsrør (6H30 type rør) i tillegg til de som er stock (6H6PI og ekvivalenter).

Det kan ta litt tid å gjøre seg kjent med innstillinger, svitsjer o.l. men forhandlerne og folkene bak forumet, Little Tube BBS, er svært imøtekommende og hjelpsomme. (NB: Forumet kan også oppleves som uoversiktlig.)

Little Dot utvikler også andre komponenter til en rimelig penge og med tilbakemelding fra førnøyde kunder. Her er katalogen med linker til spekk, kontakter og priser. Head-Fi.org har selvfølgelig mange tråder om produktene. Her en om rør til LD MKIII (126 sider!): Little Dot MKIII Tube Rolling.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mange dager ( 10 juni ) til eg får nye høytallere, Triangle Altea EX, ny cd spiller, Music Hall CD25.2 og Cord kabler
    + ikke minst nye rør, nr 1 fra Kjell :-D

Kan sei eg gleder meg..så får vi bare håpe at eg ikke blir skuffet.:?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haster snart

Kjell:

Eg er en amatør så håper du kan hjelpe meg.

På min MA XD-800MKIII, smårør står det:
    på hver side - usa 5963 oppe, og 48 nede.
    i mitten - 78, stjerne med streker på sidene, 3 og under GNI

Er dette en eldre eller ny versjon da?
    Og hva er dei beste røra eg kan bestille til den av motron, når eg skal ha HI-END da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ny versjon og med 6N1 - de to i midten.

Lykke til med mye fint utstyr.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki.. Takk Takk. 8)

Men hva skal eg bestille av små rør til denne nye da??? Las nemlig noe med at noen passet ikke på nye typen. (kan og vere noen andre rør) så da lurer eg på om nr 1 fra deg passer min og er det det beste du har testet?

og hvilke skal stå i mitten, da eg ikke er inne på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp - min M.A. streiker!

har hatt min MA KT88 i et par måneder, den har virket helt utmerket til nå.

Men i dag kom en snerrende, pulserende hylende og høy (u)lyd ut av høyttalerne, ca 5 sekunder etter at forsterkeren ble slått på. Helt uutholdelig.

I de to KT88-rørene til venstre på forsterkeren står da et blått lys, dette pulserer i takt med ulyden.

Har slått av og byttet om på rørene, men det er fortsatt i posisjonene helt til venstre at det rare blålyset kommer.

Har noen peiling på hva som kan være galt her og hva som eventuelt kan gjøres?

jeg bor i Oslo, om noen har peiling på flinke reparatører i dette området....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har du trolig en teknisk feil - den befinner seg rundt inngangen (gitteret) til det ene KT88-røret og gir helt feil (alt for høy) bias. Flere feil-muligheter - vi har vært inne på det før i denne tråden. En mulighet er defekt overføringskondensator - en annen mulighet er en defekt motstand fra den negative bias-forsyningen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Da har du trolig en teknisk feil - den befinner seg rundt inngangen (gitteret) til det ene KT88-røret og gir helt feil (alt for høy) bias. Flere feil-muligheter - vi har vært inne på det før i denne tråden. En mulighet er defekt overføringskondensator - en annen mulighet er en defekt motstand fra den negative bias-forsyningen.

Takk for hurtig svar igjen Kjell B.

Uff, dette virker meget alvorlig/komplisert, i allefall for en som nesten aldri har tatt i en loddebolt (og det var 30 år siden).

Noen som kan tipse meg om kyndige reparatører (profesjonelle eller amatører) i Oslo-området?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjell B. fins det et teknisk skjema for MA?

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Hei igjen, Kjell, jeg lurer på om det er mulig å lette feilsøkingen for den reparatøren jeg leverer min MA inn til. Forsterkeren ble ikke levert med noe skjema, men fins det er slikt noe sted?

Det er kanskje vanskelig for en reparatør å finne feil når han ikke vet hvilken spenning og motstand og sånt, det skal være mellom to loddepunkter?

Du har allerede antydet hvor feilen sannsynligvis ligger, men er det mulig å spesifisere det litt mer?

Jeg har lest hele forumet et par ganger og sett noe her og der om innmaten på forsterkeren. Jeg skal printe ut de sidene som er mest aktuelle for reparatøren, håper bare han får nok informasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den feilen vi snakker om her kan være kjempelett å finne.

Ja det første du kan gjøre er å orientere deg godt på de 8 pinnene på KT88-rørene. Deretter trekker du ut alle 4 rørene, slår på forsterkeren og måler bias-spenningen (styre-spenningen) inn på gitteret (rørets inngang). Du skal måle en stor negativ spenning her, kanskje noe sånt som MINUS 50 V, eller et sted mellom 40 og 50 V minus.

Det er denne negative DC-spenningen inn som regulerer bias-strømmen gjennom røret - den skal være rundt 40 mA og måles på katode-motstanden som kjent.

Men styre-spenningen inn er noe helt annet og har altså en høy negativ verdi.

Jeg tipper du har en ustabil bias-spenning - og/eller den er alt for høy på det ene røret.

Arbeid raskt når du kjører uten utgangsrør og slå så av forsterkeren.

Side 83 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •