Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa

Men jeg har en svak spraking i høyre høyttaler. Legger merke til det når jeg ikke spiller noe. Hva kan det skyldes?

Du må slå av forsterkeren, stramme rørsoklene med en mini-skrutrekker, trekke rørene opp og ned flere ganger for å skrape av belegg og skape god elektrisk kontakt på de 9 rørpinnene. Dette gjelder små-rørene - er beskrevet mange ganger her.

Du kan også ha et litt for velbrukt rør i den ene kanalen - bytt rørene i inngangen, skifter problemet side ?

Husk at denne forsterkeren kjører med "antikke" små-rør, fordi det er langt bedre lydmessig. Da blir det en "ekte" rørforsterker. I tillegg er rørene brukte, ikke nye NOS, de som følger med, dette for å holde prisen nede. Brukte rør er gjerne plukket fra (militært) utstyr som har stått lagret i 40-50 år, og da kan rørpinnene ha gammet belegg som bør renses bort/fjernes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, begge to, det hjalp å bytte plass på 12AU7. Først virket det som det ikke hjalp fordi det var fortsatt litt spraking i høyre, men så forsvant det helt etter en stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det kan være rør og komponenter som "går seg til" etter en stund. Selv opplevde jeg periodevis litt spraking fra et utgangsrør da det var helt nytt, spekulerte på om det skulle byttes, men så forsvant det og kom aldri igjen. De helt nye forsterkerne kan en sjelden gang ha litt slike lave støy-lyder. Men det er nesten alltid helst dårlig kontakt i en rørpinne, bare å bytte rørene mellom sidene kan være nok til at det forsvinner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette har vært spurt om før (men kan ikke huske å ha sett det). Henvis meg gjerne til tidligere poster hvis det er tilfelle.

Er det slik å forstå at smårørene er til forforsterkerdelen og de store til effekt?

Hvorfor er det to 12AU7 og to 6N1? Hvordan er rollefordelingen mellom disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette har vært spurt om før (men kan ikke huske å ha sett det). Henvis meg gjerne til tidligere poster hvis det er tilfelle.

Er det slik å forstå at smårørene er til forforsterkerdelen og de store til effekt?

Hvorfor er det to 12AU7 og to 6N1? Hvordan er rollefordelingen mellom disse?

Ja vi har nevnt det før en gang eller to.

Alle rørene sitter i effekt-delen, som er konstruert med høy gain (forsterkningsfaktor), slik at den kan fungere som en god integrert forsterker når man setter inngangsvelger og volum foran all aktiv elektronikk.

6N1 (som snarest bør byttes til ECC85 o.lign.) står i inngangen (de første rørtrinnene, inkl. fasesplitter), mens 12AU7 fungerer som driver-rør (push-pull) til utgangsrørene. Alle fire rør er dobbelt-trioder (to rør i ett). Inngangsrøret er mest kritisk mht god lyd og lavt støynivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    6N1 (som snarest bør byttes til ECC85 o.lign.
    Noe sånt?

ECC85-Telefunken-NOS-Tubes-NEW-in-original-boxes

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er de billige østtyske RFT-rørene, kan absolutt anbefalës, men de ekte Telefunken blir flere klasser bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er de billige østtyske RFT-rørene, kan absolutt anbefalës, men de ekte Telefunken blir flere klasser bedre.

Men det blir likevel en klar forbedring sammenlignet med de 6N1-rørene som fulgte med ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det gjør det.

De samme RFT-rørene kan også kjøpes under Siemens-navnet, det kan halvere prisen, og da snakker vi om en realistisk pris, hva de er verdt.

ECC85 / 6AQ8 Siemens Röhren Tubes NOS bei eBay.de: Elektronenröhren (endet 31.05.09 22:22:36 MESZ)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia

Litt skeptisk til hvordan den klarer å dra disse, men man vet jo aldri.
    Har selv prøvd på et par mindre b&w, uten særlig suksess.
    Sammen med B&W 801 spiller den utrolig bra :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Så fint at vi fikk det på plass. Dette er jo riktig store høyttalere, dyre også.

Jeg går ut fra at det er modellen B&W 801 Matrix Series II du fortsatt har ?
    Den kjenner jeg godt, fikk prøve en slik sammen med min Jolida 502 for en del år siden - og det spilte fremragende med de riktige rørene i Jolida'en.

Og siden mine egne sammenligninger har vist at Music Angel spiller bedre enn Jolida på tilgjengelige høyttalere, så var jeg spent på resultatet her.

Og dette er jo ikke siste modell Music Angel heller.

Kan ellers nevne at eieren av 801-høyttalerne hadde selv et kostbart Audio Research-sett (rør pre + transistor power), som han solgte etter å ha hørt hvor mye bedre Jolida'en spilte. At han kjøpte Audio Research var etter påtrykk fra den svenske importøren Glotta som energisk påstod at nå var ARC transistor bedre enn rør. Skal si han ble lurt der. Og anskaffet senere ARC rør power, som han er fornøyd med. Da er det nok på tide han kikker på den billige Music Angel.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne selv tenkt meg og teste ma på mine Klipsch lascala men har hørt at det kan bli litt støy! lascalaen er avhengig av en dønn tyst forsterker

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Kunne selv tenkt meg og teste ma på mine Klipsch lascala men har hørt at det kan bli litt støy! lascalaen er avhengig av en dønn tyst forsterker
    Litt må du nok regne med ja... Jeg har merkbar støy fra lytteposisjon, og har kun 102db følsomhet... Utgangs impedansen i pentode er heller ikke optimal for styring av bassen i LaScala, bedre i triode kobling... Klipsch Heritage serien er nok ikke optimal for denne forsterkeren... Den gjør en bedre jobb på mer moderne konstruksjoner... og litt mindre følsomme ht.

Mvh
    Frode

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jøss. det hadde jeg faktisk ikke ventet.
    på mine høyttalere låter det fantastisk i mellomtone og diskantområde, men litt bløtere i bassen enn transistoren min.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har klagd litt på støy. imidlertid har det vist seg at den ikke støyer i nærheten av så mye jeg har hatt problemer med. hadde et ledd i kilden som støyet før forsterkeren. Dessuten tok jeg en omgang på brumpotmeterne, og nå er den finfin.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke vær redd, hvis du studerer trådene om Music Angel, så er det to personer med eldre MA som klager på støy, mens mange, særlig fra siste halvår, sier at den ikke støyer på følsomme høyttalere.

Dessuten må man vite at det er viktig med rene kontaktpinner på små-rørene. Ellers blir det noe støy derfra.

Dette er uansett bare av betydning for de som kjøper brukt.
    Dagens Music Angel har en litt annen kretstopologi og er mye mer støyfri enn de tidligere modellene som forekommer i disse støy-rapportene.

Vil tro den Klipsch-modellen er i grenseland, litt sus nær høyttaleren kan kanskje forekomme.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd, hvis du studerer trådene om Music Angel, så er det to personer med eldre MA som klager på støy, mens mange, særlig fra siste halvår, sier at den ikke støyer på følsomme høyttalere.

Dessuten må man vite at det er viktig med rene kontaktpinner på små-rørene. Ellers blir det noe støy derfra.

Dette er uansett bare av betydning for de som kjøper brukt.
    Dagens Music Angel har en litt annen kretstopologi og er mye mer støyfri enn de tidligere modellene som forekommer i disse støy-rapportene.

Vil tro den Klipsch-modellen er i grenseland, litt sus nær høyttaleren kan kanskje forekomme.

jeg er en av de... Men noe annet å ta med i betraktningen er at den matcher dårlig til basselementet i Klipsch LaScala. Spesielt i pentode. Dette er ikke kritikk av MA bare en info om dårlig match

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst til å sjekke ut denne forsterkeren, men prøver å få lånt meg en før jeg kjøper noe. Etter å ha hørt at den låter bra sammen med B&W Matrix får jeg enda mer lyst på den!

Har allerede erfart at rør og Matrix låter bra sammen, men savner kanskje litt punch og dynamikk. Det spiller litt smålurvete i bassen, og jeg har ikke sjansen til å spille murpussen av veggene med mine 6,5w heller. Alt dette til tross, har jeg igjen å høre noe som låter bedre på vokaler og piano. Spesielt mellomtonen er som tidligere nevnt rent magisk!

Harald

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de B&W 801 Matrix falt jeg virkelig for - etter selv å ha hørt Jolida'en på dem tror jeg du skal få full pakke med Music Angel. Det blir stemmer og piano som aldri før. Og selvfølgelig skikkelig trykk i bassen. Du bør bruke den i pentode, ikke triode (bryter bak opp).

Det var en høyttaler jeg nesten kjøpte selv.

Side 82 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •