Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 176 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 3515
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei blir no litt langt da.. med mindre
    du veit om noen feite lakseelver, som en får fiskekort i :lol:
    nei må holde oss til temaet her..

Så da får eg bestille anbefaling nr 1 hos Motron :-D

tusen takk for tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brokobling av MA KT88.

Hei Kjell!

Jeg en Shanling CD-T100SE cd-spiller og MA KT88 i stereoanlegget mitt.
    Cd-spilleren har volumkontroll.

Jeg tenkte å anskaffe meg en MA til så jeg enten kan bi-ampe eller brokoble.

Må man ha en forsterker ekstra og to trafoer for å brokoble.

Eller, kan jeg f.eks ta den ene signalkabelen fra cd-sp. og montere på et y-ledd som jeg kobler til L og R på cd-inngangen på den ene MA`en og likedan med den andre signalkabelen til neste MA?

Vil ikke MA`en virke som en integrert forsterker ved brokobling?

Eller kan det være like greit å bi-ampe med hver forsterker?

Har ikke så mye peiling på dette..:cry:

På forhånd takk for svar:-D

Mvh

Svein Erik

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du trenger en ekstern brokoblingsenhet som gir ut to signaler i motfase, f.eks. en trafo. Se ellers brokoblingstråden.
    Kong Arne her har mest erfaring i praksis med dette - jeg har selv kun sjekket at koblingen fungerer og gir høy effekt. Kanskje han vil hjelpe deg. Krever jo littegrann innsikt i elektronikk - det mest avanserte er å lodde en 1 nF kondensator over feed-back motstanden, slik at Music Angel blir stabil når den brokobles. Denne motstanden er vist på bilder i flere tråder.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia

Litt skeptisk til hvordan den klarer å dra disse, men man vet jo aldri.
    Da er det på tide å finne ut hvordan dette funker på B&W 801.

Hvor høyt(dB) pleier dere å spille i SweetSpot når dere tester denne forsterkeren ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden du ikke sier noe om hva slags versjon av MA og hvilke smårør du kjører med, er det vanskelig å si noe om hva du kan forvente deg.
    I den testen jeg selv har referert til tidligere spilte MA nærmest like høyt som en Naim Supernait transistor på noen profesjonelle store Cerwin-Vega - altså til det vi mente var nesten smertegrensen. Og dette var en eldre MA.

De eldre MA er etter min mening de mest vellykkede musikalsk sett - de spiller hurtigere/kvikkere, men krever mer nøye matching til høyttaler. De nyere MA fra høsten 2008 har en kraftigere strømforsyning, og er den eneste versjon som klarer å drive mine egne Tannoy Turnberry - siden disse er atskillig mer strømkrevende enn de fleste Tannoy i Prestige-serien. Turnberry er best på transistor power.

Med "vanlige høyttalere" vil nok den nye versjonen av MA oppleves som en stor forbedring.

Jeg testet en gang for lenge siden en eldre utgave av B&W 801 på min Jolida 502 KT88-forsterker - og det var en vellykket match. Music Angel KT88 er klart bedre enn den Jolida-modellen jeg hadde den gang. Eieren av 801-høyttalerne hadde selv et kostbart Audio Research-sett (pre + power), som han solgte etter å ha hørt hvor mye bedre Jolida'en spilte. Må si jeg har sett mange slike eksempler opp gjennom årene, som har gjort meg mer og mer tvilende til dyr high-end. Men det blir en annen diskusjon.

Edit: Du sier heller ikke hva slags versjon av B&W 801 - men det kommer kanskje senere ? Hvis det er B&W 801 Matrix Series II, så er det nøyaktig samme høyttaler jeg hørte Jolidaen på. Den bør være helt grei for Music Angel KT88.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er det på tide å finne ut hvordan dette funker på B&W 801.

Hvor høyt(dB) pleier dere å spille i SweetSpot når dere tester denne forsterkeren ?
    Aner ikke.
    Mellom kl. 9 og 11, spørs høyttaler. Pentode på slike høyttalere ihvertfall.
    Har du "gamle" versjonen, med 12at7 og 12au7 på inngangen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Siden du ikke sier noe om hva slags versjon av MA og hvilke smårør du kjører med, er det vanskelig å si noe om hva du kan forvente deg.
    Det er bare å lese teksten på siden av røret ?

Det skal ikke være nødvendig å røkke de ut av soklene for identifisering?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia

Pentode på slike høyttalere ihvertfall.
    ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis det står ECC85 ved siden av røret (midterste) så vet vi det er den nyeste versjonen. Står det 12AT7 kan det være begge deler, da den nye versjonen kom litt før de endret teksten. Så da må du ta ut røret og se om det står 6N1 eller 12AT7 (6201) etset inn i glasset eller merket med vanlig skrift. Oppgi skriftfarge (hvit, rød eller grønn, har betydning).

For å avgjøre kvaliteten på små-rørene må vi a) vite om det er de som fulgte med originalt, og b) få vite eksakt hvordan de fire rørene er merket, og c) hvis ikke originale rør, er det 2-mica (som originalt) eller de mer støysvake 3-mica utgavene.

Er den kjøpt ny fra HongKong eller brukt i Norge ? I siste tilfelle bør første eier kunne bidra. Tidspunkt for første kjøp er også interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Han mente nok at du må sjekke at den lille bryteren bak er satt i stilling opp (= pentode, ned = triode, lavere effekt).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er det beste og bruke. pentode eller triode? kommer dette ann på høytaleren? har det noe og si for leve tiden på forsterker/rør om den står i pentode=høy effekt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Står det 12AT7 kan det være begge deler, da den nye versjonen kom litt før de endret teksten. Så da må du ta ut røret og se om det står 6N1 eller 12AT7 (6201) etset inn i glasset eller merket med vanlig skrift. Oppgi skriftfarge (hvit, rød eller grønn, har betydning).

2. For å avgjøre kvaliteten på små-rørene må vi a) vite om det er de som fulgte med originalt,

3. Er den kjøpt ny fra HongKong ?
    1. 12at7 - grønn

2. ja

3. ja

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Han mente nok at du må sjekke at den lille bryteren bak er satt i stilling opp (= pentode, ned = triode, lavere effekt).
    Bryteren står opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. 12at7 - grønn

2. ja

3. ja

Ja da kan vi regne med at det er den noe eldre versjonen med alle fire rør av fabrikat GE, og det vil være både billige og velbrukte rør.
    Det betyr en pen varm behagelig lyd (vintage-klang) med kanskje litt overdrevet bass-nivå og ikke så god dynamikk som den kan levere. Hvis høyttaleren har stram bunn og topp kan det bli rimelig god match, ellers vil den virke mer behagelig enn velkontrollert og oppløst.

Det blir altså langt bedre lyd ved å bytte til de riktig gode NOS-rørene. Noe av den mest markerte "magien" ved gode NOS-rør er at de gir forsterkeren en kvalitet i dyp-bassen som egentlig burde kreve en mye kraftigere strømforsyning. Man tror det ikke før man hører det. Samtidig beholdes livligheten og kvikkheten lengre opp, en fordel fra den optimale strømforsyningen og fra NOS-rørenes lyd-egenskaper. Moderne rør har ikke denne magien, kun gode NOS-typer. Og vi snakker her om små-rørene, ikke de store utgangsrørene.

Og det er mer ! Siden (de dyre NOS) små-rørene kjøres med meget lav effekt i Music Angel kan man regne med at de varer nærmest evig. Man kan derved rolig spandere et par tusen kroner på gode små-rør. Det vil sikkert ta 20 år før det kunne være aktuelt å bytte dem. Kanskje mye lengre (Telefunken, Siemens 3-mica, USA JAN-rør, m.fl.). Dette i motsetning til mange high-end rørforsterkere, som fordrer hyppige rørskift.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flandersen
    hva er det beste og bruke. pentode eller triode? kommer dette ann på høytaleren? har det noe og si for leve tiden på forsterker/rør om den står i pentode=høy effekt?

Siden Music Angel opererer i klasse A opptil ganske høy effekt vil det ikke betyr noe særlig for levetiden - utgangsrørene vil bli kjørt litt hardere i stilling pentode og ved full effekt. Men triode-releene, som kan være litt ømfintlige i noen eksemplarer av MA, vil bli mer slitte i stilling triode. De er utkoblet i stilling pentode.

Jeg synes pentode er best, det blir høy effekt, kjempe-dynamikk, særlig markert i bassområdet og nedre mellomtone. Triode har lavere utgangsimpedans og kan virke bedre på noen vanskelige høyttalere eller etter personlig smak. Spiller mer mykt og forsiktig i triode, og med mer åpen mellomtone. På papiret går bassen litt dypere i triode.

Bass-refleks høyttalere med en sterk impedans-stigning nede ved 20-60 Hz (som typisk) er perfekt i stilling pentode. Men også mine vintage Pioneer CS-77A med 12" bass i trykk-kammer (lukket kasse) og følsomhet hele 96 dB er flott for pentode.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått MA nå og koblet opp, men venter på at den skal bli varm og god før jeg prøver å spille noe. Hvor lenge bør den stå?

Fikk forresten Hewlett-Packard-rør som 12au7.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg begynner og spille med engang den slår seg på.. litt rolig i begynnelsen da.. men mulig man burde vente litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Har fått MA nå og koblet opp, men venter på at den skal bli varm og god før jeg prøver å spille noe. Hvor lenge bør den stå?

Fikk forresten Hewlett-Packard-rør som 12au7.

Dere kan spille med en gang.
    Lyden begynner å normalisere seg etter ca. 10 minutter og er helt på plass etter et par timer.

Man må regne med at den ellers bør anvendes en ukes tid når den er ny, før den lyder normalt. Det gjelder også med helt nye rør.

Hewlett-Packard-rør som 12au7 er mest sannsynlig GE, men kan også være japanske hvis nyere. Kan du se om det står noe inngravert med store uklare grå bokstaver oppe på rørene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, det var en smule forskjell sammenlignet med min gamle NAD 325BEE! Mye mer musikalsk, organisk, større lydrom osv osv.

Men jeg har en svak spraking i høyre høyttaler. Legger merke til det når jeg ikke spiller noe. Hva kan det skyldes?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å bytte om på smårørene. Venstre 12AU til høyre, og motsatt.
    Ta en lyttetest, fungerer ikke det kan du prøve de andre smårørene.

Side 81 av 176 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •