Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 78 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det har med transconductance å gjøre, altså rørets gm-verdi, som måles i mS (milli-siemens), typisk et sted mellom 1 mS og 10 mS. Denne parameteren defineres (forenklet) som endringen i rørets anode-strøm dividert med den tilsvarende endringen i inngangs-spenningen inn til røret (inn på gitteret).

Gm er en slags grunn-egenskap for røret, et godt rør har en høy gm-verdi. Når røret blir slitt, er det ikke så strømsterkt mer, og gm-verdien går ned. Dette måles av leverandøren, som kan angi om gm fortsatt er innenfor spesifikasjonene til et nytt rør eller dårligere.

Når gm går ned vil lyden oppleves som litt mindre dynamisk og levende, men resultatet kan godt være OK i mange år etterpå. På Music Angel kjøres de kostbare NOS-rørene (små-rørene) forsiktig, godt under 10 % av deres max-effekt, så man kan rolig regne med at nye rør holder 20 år eller mer hvis de er i full stand.

Ofte designes en rørforsterker slik at den lyder optimalt først når røret er brukt en tid, mens helt nye rør kan ligge litt på den skarpe siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Kan jeg spørre akkurat hva disse brum potmeterene gjør i praksis, og kan man bare justere på disse vilkårlig til eventuel ulyd er borte?

De regulerer koblingen av AC glødespenningen til jord. Glødetråden bør jordes for å få lavere støy, men da på en slik måte at begge faser på 6,3V vekselstrømmen kobles likt til jord - altså en slags balansert kobling. Skrur du potmeteret mer til den ene siden får en av fasene nærmere kontakt til jord og den andre tilsvarende mindre. Så er det bare å skru frem og tilbake, til man finner punktet der brum/støy-spenningene er like store og slukker hverandre - altså nullpunktet.

Det går ingen strøm her av betydning (via potmeteret til jord) - det er støyspenninger vi snakker om.

Og støyen vi snakker om her er lavfrekvent brum eller denne svake buzz/snerre-lyden man kan ane når man er nær høyttaleren.

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Når gm går ned vil lyden oppleves som litt mindre dynamisk og levende, men resultatet kan godt være OK i mange år etterpå. På Music Angel kjøres de kostbare NOS-rørene (små-rørene) forsiktig, godt under 10 % av deres max-effekt, så man kan rolig regne med at nye rør holder 20 år eller mer hvis de er i full stand.

Ofte designes en rørforsterker slik at den lyder optimalt først når røret er brukt en tid, mens helt nye rør kan ligge litt på den skarpe siden.

ok, da kan je trygt handle brukt...
    har følgende rør på vei:
    Telefunken ECC85 (m diamant..)
    GE 3-mica ECC82

Mullard ECC82
    Telefunken ECC82
    Brimar ECC85

hva tror du om kombier rundt disse?
    har bestilt de to første siden de er anbefalt her i tråden, de tre andre parrene er sendt med på prøve fra selger.

mvh ole

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bare å prøve. Gode interessante rør. Brimar typisk på den myke siden.

Du vil jo finne ut om du liker kombier av europeiske rør, eller om du heller foretrekker kombier av USA og Europa. Det er en viktig konklusjon å komme frem til, før man går videre.

Det kan være fordelaktig å benytte europeiske (eller sjeldent japanske) NOS-rør ved inngangen, da disse gjerne er mere støysvake og ikke er plaget av mikrofoni. Så kan man teste USA-rør i 12AU7-posisjonen og sammenligne med europeiske, m.fl. Men det motsatte er også aktuelt. Stort antall muligheter !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Kan jeg spørre akkurat hva disse brum potmeterene gjør i praksis, og kan man bare justere på disse vilkårlig til eventuel ulyd er borte?
    jeg koblet til et par følsomme hodetelefoner som jeg lyttet til når jeg justerte potmeterne. det hjalp veldig når jeg skulle finjustere, og jeg fikk redusert støyen ganske mye.
    det var fortsatt litt for mye støy igjen til å bruke jecklinene mine, men det fikset jeg med en L-pad.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    jeg koblet til et par følsomme hodetelefoner som jeg lyttet til når jeg justerte potmeterne. det hjalp veldig når jeg skulle finjustere, og jeg fikk redusert støyen ganske mye.
    det var fortsatt litt for mye støy igjen til å bruke jecklinene mine, men det fikset jeg med en L-pad.

Ja du må justere output ned - det blir helt feil å koble en stor utgangsforsterker direkte til følsomme hodetelefoner - det blir alltid støy da, uansett kvalitet. Men det er jo lurt under justeringene for å høre bedre.

Flott at dere lykkes med disse justeringene for å få bort eventuell støy.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Ange versjon 2006

Lurte på å kjøpe meg min MA nr 2. Den første kjøpte jeg via ebay av selgeren leshele, men han er nå nedlagt. Så jeg lurte på å kjøpe fra Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player. Der har de en "Music Angel XD-800MKIII KT88Tube" som er en "2006 Modified Version". Vet noen om dette den "beste" versjonen av MA?

Edit: Det skal være Music Angel versjon 2006 i overskriften. Sukk.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    on9mart er det samme som leshele
    har bare blitt litt bytte av selgere på ebay

du vil vel få den siste versjon uansett nå, den med ecc85 rør

har du en gammel MA fra før vil de nok ikke være like...

men det er vel ikke noe problem og bygge den om til ECC81/ECC82 viss du har rør du vil bruke om igjen... mener kjell har lagt inn hvordan i mod. tråden

Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Lurte på å kjøpe meg min MA nr 2. Den første kjøpte jeg via ebay av selgeren leshele, men han er nå nedlagt. Så jeg lurte på å kjøpe fra Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player. Der har de en "Music Angel XD-800MKIII KT88Tube" som er en "2006 Modified Version". Vet noen om dette den "beste" versjonen av MA?

Edit: Det skal være Music Angel versjon 2006 i overskriften. Sukk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja vi har svar på det meste om MA.

Bygge om til ECC81 (12AT7) anbefales for de som har et lager av gode europeiske typer og spesielt hvis man har funnet mange ex av Siemens E81CC 3-mica double support og Philips Miniwatt 1947-tidlig 50-tall. Og faktisk foretrekker den mer punchy rytmiske ECC81-lyden foran den mykere ECC85.

Se her - super-enkelt:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1006787

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei!

Har et par spørsmål vedr.smårørene i den mindre omtalte MA xd-se845,altså 6SN7 og 6SL7 rørene:

Hvilke av de to bør "rolles"for best utnyttelse av forsterkeren?
    Hvilke typer anbefales?

Spiller nå med denne forsterkeren på mine kjære Quad ESL63 med Golden Dragon rør i begge posisjoner. Disse rørene spiller varmere/mer behagelig enn med orginalrørene. Orginalrørene låt veldig livlig i mellomtonen,men vel litt mye på enkelte innspillinger.

Forøvrig vil jeg si at MAèn er noe av det beste jeg har hørt over Quadène,alene eller i kombinasjon med Gradient SW-63 subène/elektronisk delefilter+Michaelson&Austin TVA1 70w rør ,alternativt transistor til bassene.

Hilsen Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville si at 6SL7 er viktigst. Der finnes det mye å velge i - både europeiske og amerikanske med tilsvarende typisk euro og US sound.

Engelske Mullard, italienske Fivre, franske Mazda,m.fl. Og så USA-rør, alle de kjente store, inkl. KenRad og RCA. Sylvania helst bare de riktig gamle.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Da får jeg prøve meg frem!

mvh.Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B:
    Du skrev tidligere i tråden at:
    "Denne fantastiske forsterkeren er en kopi av den berømte Williamson fra 1947. Det fine med denne er at den benytter ganske høy gain i alle trinn - dette gir som kjent blant studio-designere, en ekstra følelse av dynamikk - lyden blir sprell levende. Alle forsøk på å modifisere den til lavere gain, og derved lavere susnivå, vil gi en "flatere" dynamikk og mere livløs lyd."

Betyr dette at et rør med lavere gain enn standard 12AT7 da vil være negativt for lyden, eller veies dette opp av andre forhold? Tenker da på feks5965 og E180CC. Må det evt kompenseres for med 12AU7-rørene?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er 12AT7 et usedvanlig dynamisk rør, så om man erstatter det med et annet og meget lignende rør som har lavere gain så kan det fortsatt gå bra.
    Så jeg ville kunne anbefale de rørene du nevner. De har fortsatt samme gain som 6N1, som brukes i den nye versjonen av Music Angel, når den leveres fra Kina.

Men der går grensen.

Går du derimot ned til 12AU7, så blir det hørbart dårligere dynamikk - det er bare å prøve (for kortere tid - det blir ikke rett arbeidspunkt) - og det er den effekten du sikkert da vil høre vi snakker om her.

En slik mindre endring trenger ikke kompenseres andre steder - men skulle vi være pirkete så burde feed-back motstanden endres en smule. Feed-back faktoren justerer seg automatisk ned og prøver å hindre at den totale gain i forsterkeren går ned. Men hvis du gjør dette for å oppnå lavere sus-nivå så ville opprettholdelse av original feed-back gjøre dette mer effektivt. Da synker forsterkerens inngangsfølsomhet samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Greit å vite før nye rør anskaffes. (Har allerede noe underveis)
    Jeg synes forsterkeren lyder bra med originalrørene, men kommer til å prøve forskjellige andre nå. For spennende til å la være

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja den er fin med original-rørene, men i high-end sammenheng, når forsterkeren skal testes i anlegg i 100.000 kr-klassen og dyrere, så vil den møte høyttalere som er usedvanlig varme i klangen - dette for å kompensere for klangen fra sterile high-end transistorforsterkere. Da er det viktig at den er utstyrt med små-rør av beste og dyreste type, og rør som er selektert for å gi tørr bass og god presens i mellomtone og diskant. Derfor har jeg poengtert dette forholdet når den billige Music Angel skal sammenlignes med mye dyrere forsterkere. Uansett vil den ikke vinne hvis høyttalerne er ekstremt strømkrevende (også et high-end problem).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har fulgt litt med på disse trådene etter at jeg kjøpte min MA.

Min konklusjon (svært amatørmessige sådan) er jo at det ville vært en fordel om MA ikke leverte smårør med forsterkeren, fordi:
    1. De rørene som følger med er langtfra ensartede, dvs at man kan få gode eller svært tvilsomme varianter av rør av forskjellige fabrikater og kvaliteter, med de resultater det kan få for lytteinntrykk og omtale/rykte.
    2. De medfølgende rørene er antagelig ikke parmatchede (?). Dessuten kan de jo være så utslitte at de hverken lyder bra eller bør brukes av andre grunner (les: defekte rør som medfører skadde komponenter like etter mottak osv.)

Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg..:wink:

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men uten rør vil jo en nybegynner ikke kommer igang med forsterkeren med en gang. Ikke kunne sjekke om forsterkeren virker. Produsenten har jo testet (bør ihvertfall ha testet) at forsterkeren virker med de rørene som leveres.

Første gang jeg hørte min MA med "original"-rørene, ramlet jeg av stolen. Etter diverse NOS-rørbytter ramler jeg fremdeles av stolen :-)

Sitat Opprinnelig postet av Amra
    .
    .
    Min konklusjon (svært amatørmessige sådan) er jo at det ville vært en fordel om MA ikke leverte smårør med forsterkeren, fordi:
    1. De rørene som følger med er langtfra ensartede, dvs at man kan få gode eller svært tvilsomme varianter av rør av forskjellige fabrikater og kvaliteter, med de resultater det kan få for lytteinntrykk og omtale/rykte.
    2. De medfølgende rørene er antagelig ikke parmatchede (?). Dessuten kan de jo være så utslitte at de hverken lyder bra eller bør brukes av andre grunner (les: defekte rør som medfører skadde komponenter like etter mottak osv.)

Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg..:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet Music Angel "YC-808MK" ennå?
    vurderer og kjøpe den og matche med Kipsch RB81

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den ser ikke ut til å være en ekte Music Angel - den ligner på disse pene computer-produktene som kanskje ikke er noe særlig.

Uansett mangler de store omfattende strømforsyningene som er så viktig i Music Angel. Hvis du ser på bildene der den selges så er det lite inni kassen.

Side 78 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •