Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 176 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 3515
    Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet med flere typer, ble egentlig veldig glad for at problemet løste seg... begynte å bli litt lei

fikk rådet av Svein_B at det kunne være HF selvsving
    fikk da også en unskyldning til og kjøpe oscilloscop :-D

disse skive kondensatorene skulle vist være fine til dette, og alt ble helt stabilt
    ble en lek og justere bias....

dette var jo roten til masse problemer jeg hadde, bla rele'er som gikk i stykker
    bias som gikk amok, diskant som forsvant.... men når resultatet blir bra er det jo verdt all tiden man bruker på det, og man lærer masse!

heldigvis for sånne som meg så kan jeg plage sånne som deg og Svein_B og få et godt resultat .. he he

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ha-ha jeg forstår.

Du anbefaler 1 nF. Bra.
    Prøvde du flere verdier nedover (200-500 nF f.eks.) ?

Jeg anbefaler ellers her de hvite firkantede Rifa papir-kondensatorene av lignende type som de 100 nF Music Angel benytter - de er dyre, men meget vellydende.

I så små verdier som 1 nF finnes de å kjøpe fra Elfa.

De store på 100 nF er utgått fra produksjon.

Men keramiske skive-kondensatorer kan være helt OK der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman

Ja den ser helt fin ut såvidt jeg kan se.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du et billig 1999ma DC meter så kan du lage en slik

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

fikk rådet av Svein_B at det kunne være HF selvsving
    fikk da også en unskyldning til og kjøpe oscilloscop :-D

disse skive kondensatorene skulle vist være fine til dette, og alt ble helt stabilt
    ble en lek og justere bias....

Ja takk til ingeniør Svein_B for flere gode råd i denne tråden.

Vi erfarte jo tidlig at MA lettere blir ustabil når den brokobles, så dette var en elegant løsning helt etter boken.

Keramiske skive-kondensatorer regnes jo som noe av det beste til å kurere hf-selvsving - jeg tror dog de papirtypene også kan fungere godt, og lyden påvirkes av denne kondensatoren (har testet en gang for lenge siden).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Kjøper du et billig 1999ma DC meter så kan du lage en slik

Ja det kan man nok gjøre, men nå har jeg bestillt den jeg linket til. 170 kr levert kan man jo ikke klage på. Da får jeg også endelig bruk for mitt svindyre Fluke multimeter

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk til ingeniør Svein_B for flere gode råd i denne tråden.

Vi erfarte jo tidlig at MA lettere blir ustabil når den brokobles, så dette var en elegant løsning helt etter boken.

Keramiske skive-kondensatorer regnes jo som noe av det beste til å kurere hf-selvsving - jeg tror dog de papirtypene også kan fungere godt, og lyden påvirkes av denne kondensatoren (har testet en gang for lenge siden).

akkurat.... ja da kan jeg prøve... de er litt for følsomme enda(ikke mye nå), så de skal på benken igjen uansett ganske snart, de har 100k AB på hver inngang, tenkte og legge en 180k etter denne motstanden over til GND på inngang

tenkte også og legge ut potmetere for utvendig justering av bias, har kjøpt nye, de andre er vel snart skrudd ihjel

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan man nok gjøre, men nå har jeg bestillt den jeg linket til. 170 kr levert kan man jo ikke klage på. Da får jeg også endelig bruk for mitt svindyre Fluke multimeter
    he he, kjekt med litt utstyr

prisen er meget bra, jeg betalte en del mer for min.... eneste som er kjedelig med å bruke disse er jo varme rør må ut og inn... etc... derfor blir det ofte til at man måler spenning likevel....

burde kjøpe 2 med engang, sparer sikkert en porto

jeg tenkte og lage til alle fire og legge ut potmeterene , da er det lettvint

må snart ha 8 nye effekt rør , da skal dt være klart

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke mange som har rapportert støy - men noen få har postet mange innlegg. Ofte har eieren glemt å sjekke at det er god kontakt i rørsoklene.

Du hører litt støy i den ene kanalen når du legger øret helt inntil høyttaleren (99 dB følsomhet) - er dette ikke sus, men mere en lavfrekvent "snerring" eller brum ?

Også nye NOS-rør kan (dog sjeldent !) være defekte, så bare et rørbytte gir ikke 100 % garanti for at rørene er OK.

Hvis en kanal er uten støy kan man prøve å bytte rørene venstre-høyre (de to i midten) - har du gjort det ?

Med en rørforsterker må man alltid ha noen rør i reserve som man sette inn ved behov for feilsøk.

Ja, jeg har byttet om og "Snerringen" er et godt utrykk er der fortsatt i samme kanalen.

Byttet innerste par og ytterste par, byttet også utgangsrørene for å teste.

Samme kanalen det er.

Når dette er sagt så er det veldig lavt, hadde det ikke vert for at den andre kanalen er uten den samme lyden så hadde jeg ikke brydd med, hører det ikke 30 cm unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FNJ

Ja, jeg har byttet om og "Snerringen" er et godt utrykk er der fortsatt i samme kanalen.

Byttet innerste par og ytterste par, byttet også utgangsrørene for å teste.

Samme kanalen det er.

Når dette er sagt så er det veldig lavt, hadde det ikke vert for at den andre kanalen er uten den samme lyden så hadde jeg ikke brydd med, hører det ikke 30 cm unna.

Ja, da kan jeg svare deg.
    Dette er fullkomment normalt, og forekommer på enkelte MA, både med og særlig uten drosler.

Jeg synes det er så lite at jeg ikke har giddet forske noe mer på det. Men årsaken kan være en av to:
    1) Drosselen i CLC-filteret er for liten, bør økes til 0,5-1 H. Da blir den så stor at det kan være vanskelig å få plass til den inni forsterkeren.
    2) Hvis en størrre drossel ikke kurerer problemet ligger problemet i jordingen av de to kanalene til chassis.

Hvis du skrur av bunnplaten vil du se smårørs-printet. Den midterste festeskruen er samtidig skruen som gir jordforbindelse. Sjekk om denne har god kontakt og er godt skrudd til.

Du kan jo samtidig sjekke at du virkelig har drosler der - hvis du ikke allerede har gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da kan jeg svare deg.
    Dette er fullkomment normalt, og forekommer på enkelte MA, både med og særlig uten drosler.

Jeg synes det er så lite at jeg ikke har giddet forske noe mer på det. Men årsaken kan være en av to:
    1) Drosselen i CLC-filteret er for liten, bør økes til 0,5-1 H. Da blir den så stor at det kan være vanskelig å få plass til den inni forsterkeren.
    2) Hvis en størrre drossel ikke kurerer problemet ligger problemet i jordingen av de to kanalene til chassis.

Hvis du skrur av bunnplaten vil du se smårørs-printet. Den midterste festeskruen er samtidig skruen som gir jordforbindelse. Sjekk om denne har god kontakt og er godt skrudd til.

Du kan jo samtidig sjekke at du virkelig har drosler der - hvis du ikke allerede har gjort det.

Ok, dette skal jeg gjøre.

Enig i at det ikke er nødvendig da det er veldig lavt og egentlig er jeg knallfornøyd.

Skal i alle fall åpne den til uken å sjekke jording/drosler, tilbakemelding kommer.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

testet MA mot Classe

Hei.
    Eg er en amatør så det er sagt. Eg har ikke vert inntresert i rørforsterker, sikkert fordi det ser gammelt ut eller noe sånt..vet ikke helt men ikke vert min store interresse nei. Så en dag på jobb sa en kolega at broren hans skulle selge en sånn,brukt i 1 uke da han kjøper nytt hele tiden. Så da tenkte eg 3500 er jo ikke så mye for å prøve den, da eg fikk beskjed om at det var god lyd og 26 kg :-D
    Så da hentet eg den og koblet den opp her hjemme på QLN 603MKII
    Det låt stort og tetaljert som fy..
    Eg tok den med ut til en fetter av meg som kjører Electrokompaniet CD-spiller (den gamle til ca25.000?) og for og effekt som er Classe, og sikkert dei mest seriøse kabler eg har sett:-D
    Classe har vert en av drømmene mine, men er for dyrt for meg.
    Vi koblet opp uten å høre Classe først, da min fetter var spent å høre denne.
    Første han sa etter 2-3 toner var at den var mer krispy i diskanten. Og vi hørte mange cder og han gliste mer og mer (det gjore jo eg og):-D
    Etter flere timer (kl 17-01) kom dama hans hjem og vi avsluttet. Koblet tilbake
    til Classe og endelig sku eg få høre Classe på orntlig.
    Tja kva skal vi sei.. Eg var veldig skuffet, veldig.
    MAen spiller ringer rundt Classe ivertfall med orginalrør som følgte med :-D
    Og min fetter ville bytte uten mellomlegg 8) Men ruvende Nei fra meg :-D
    Så er nok på vei en til han og no.
    Dette er min erfaring med MAen og senere snart skal eg bestille 1 anbefaling av rør fra Kjell her :-D
    Og så blir det Music Hall CD25.2 spiller og høytallere Triangle Altea EX :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FNJ
    Ok, dette skal jeg gjøre.

Enig i at det ikke er nødvendig da det er veldig lavt og egentlig er jeg knallfornøyd.

Skal i alle fall åpne den til uken å sjekke jording/drosler, tilbakemelding kommer.

Fikk nettopp inn et råd fra vår meget kompetente ingeniør Svein_B her på forumet - han har jobbet med dette "problemet" på sin Music Angel KT88.

Det gjelder de såkalte brum-pot'ene på PSU-printet - de to blå nærmest sentrum (de andre fire er til bias-justering). Disse er rent teknisk såkalte "hum-cancelling" potmetere for å balansere glødespenningen mot jord.

Det er altså et slikt potmeter for hver kanal.
    I den kanalen der du hører denne svake snerringen (buzzzzz) skal du finjustere dette potmeteret frem og tilbake, så får du det bort.

Visse små-rør (gjelder helst driverrøret) kan være mer følsomme her enn andre. Hvis feilen ligger som beskrevet her er det typisk at man hører denne bzzz-lyden også når inngangsrørene fjernes (de to i midten). Skjer dette hos deg så er det bare å gå i gang.

Lykke til - tror du får det til med dette.

Vi har vært inne på disse brum-pot'ene flere ganger tidligere i denne tråden.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Og min fetter ville bytte uten mellomlegg. Men ruvende Nei fra meg
    Det slo ikke deg eller din fetter at en Classe heller kan selges til fordel for et kanskje 2-sifret antall Music Angel forsterkere?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, endelig et fornuftig poeng fra HåkonN. Det første jeg har registrert i år.
    Men er vi entusiaster slike kapitalister da ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg har registrert i år.
    Takk Kjell!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. jo en kan kjøpe noen MAer for summen av Classe og i tillegg ha mye bedre lyd. Livet er hærlig når det finnes sånne skatter som MA og cd25.2

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp inn et råd fra vår meget kompetente ingeniør Svein_B her på forumet - han har jobbet med dette "problemet" på sin Music Angel KT88.

Det gjelder de såkalte brum-pot'ene på PSU-printet - de to blå nærmest sentrum (de andre fire er til bias-justering). Disse er rent teknisk såkalte "hum-cancelling" potmetere for å balansere glødespenningen mot jord.

Det er altså et slikt potmeter for hver kanal.
    I den kanalen der du hører denne svake snerringen (buzzzzz) skal du finjustere dette potmeteret frem og tilbake, så får du det bort.

Visse små-rør (gjelder helst driverrøret) kan være mer følsomme her enn andre. Hvis feilen ligger som beskrevet her er det typisk at man hører denne bzzz-lyden også når inngangsrørene fjernes (de to i midten). Skjer dette hos deg så er det bare å gå i gang.

Lykke til - tror du får det til med dette.

Vi har vært inne på disse brum-pot'ene flere ganger tidligere i denne tråden.

Takk Kjell

Da var det fiksa, ingen brum eller snerring lenger i kanalen, takk til din venn også fra meg

Min MA er da helt støyfri og jeg er knallfornøyd.

Må legge til at jeg måtte skru ganske mye på disse potmeterne for å høre noen forskjell, her er det tydelighvis bare å ta i begge veier, da gikk det fint.

Sjekket også jordingen så den satt godt.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre akkurat hva disse brum potmeterene gjør i praksis, og kan man bare justere på disse vilkårlig til eventuel ulyd er borte?

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen spørsmål:
    Har en ladning rør i bestilling, (mye krutt....jippi!!)

Men dette er brukte rør ukjent hvor mye brukt men brukt iallefall. De er testet i rørtester og skal måle likt..
    - Hva menes med at de måler likt?

Ser gjentatte ganger i tråden at d er lurt å kjøpe brukte rør for å teste, finne rett kombo, så kjøpe nye rør...
    - Hvilke forskjeller er det på et brukt kontra et nytt rør?

mvh ole

Side 77 av 176 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •