Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FNJ

1)Min erfaring så langt:
    Spiller på Klipsch RF 63
    ... mye bass men spiller med full kontroll over hele registeret, altså ingen forvrenging eller forandring i lydbildet selv ved høy belastning.
    Jeg må si at mine RF 63 fikk kjørt seg litt her i begynnelsen, de er følsomme(99 db 1w, 1m) og dynamikken Klipsch er kjent for kom virkelig til sin rett, selv ved lavt volum spiller de flott med MA.

2) Nevner dette siden jeg ser at noe støy er registrert hos andre lyttere ved følsomme høytalere.
    Jeg har ikke bakgrunnstøy i det hele tatt fra mine, selv med øret inne i hornet.

3) Klangen derimot var ikke helt bra for meg, mellomtonen og diskanten trenger "liv" og derfor er nye rør på vei.

4)Jeg hører på alle typer musikk, det eneste jeg kan si slik det føles nå er at Metal og Hard rock ikke passer like godt, mulig dette endrer seg litt med nye rør men dette er ikke pri for meg da alt annet jeg liker å høre på svelges helt fint med plenty headroom, R&B, Hip Hop, Jazz, pop, Synth, akustisk unplugged er konge osv.

Denne tråden har hjulpet meg å finne en fin forsterker til en billig pris.
    Om det siste rørbyttet letter det siste sløret i toppen så kan jeg gledelig vente noen år med noe nytt til min favoritt lytteposisjon.

1) og 4) Ja det er en utrolig flott musikalsk forsterker - jeg synes den er unik uansett pris.

2) Fint med denne rapporten. Du hører altså ikke sus/støy til tross for 99 dB høyttalere.

3) Dette skal jo ordnes - at den kan virke litt mørk og bass-tung er faktisk et luksus-problem - all annen moderne elektronikk (som spiller med like god kontroll) er jo heller plaget av det motsatte: for hard øvre mellomtone.

MA har altså en noe mørk gjengivelse med de billige rørene som følger med - men dette er såre enkelt å trimme bort - den spiller nøytralt og kvikt med de rørene jeg anbefaler. Det blir en totalt annen forsterker med bedre små-rør.

Klangbalansen og særlig diskantgjengivelsen påvirkes sterkt av de valgte små-rørene - det er dette som er så fascinerende med Music Angel - den passer så godt til de tusener varianter av NOS-rør - og klangen kan dermed trimmes til egen smak og behov.

Hvis du leser i små-rørs tråden så finner du beskrivelser av mange rør-kombinasjoner.

Hvis du etter å ha fått de nye rørene fortsatt ønsker å trimme lyden i retning av mer fremtredende eller mer tydelig diskant kan du prøve noen flere 12AU7-varianter:
    Det første som kan prøves er å bytte dine 60-talls GE 5814A med 70/80-talls GE 5814A (12AU7A) - kan også være merket RCA ny logo 12AU7A. Disse har en skarpere topp.
    En mer tørr og klar topp fås med Telefunken ECC82 eller JAN-Philips 5814A (Sylvania 1980).

GE skal alltid være de med hvit skrift (med mindre jeg sier noe annet). JAN-Philips har grønn eller blå skrift på rørene.

Mht ECC85 så vil du sikkert bli meget fornøyd med Telefunken ECC85 - de er noe helt annet enn de rørene som følger med. Men det er flere muligheter (hvis du har lyst å prøve): Nyere Philips (= nyere Valvo, m.fl.) ha en litt "stigende" klangbalanse - de er flotte, men med noe lys klang. Du kunne også prøve Sylvania black plate 6DT8 (6DT8 ligner meget på 12AT7/ECC81, men med 6N1/ECC85 type sokkel-kobling).

De små-rørene som følger med er velbrukte av økonomiske årsaker, de kan noen ganger gi visse støy-problemer, så ut med dem og inn med nye rør. Denne forsterkeren kunne kostet 50.000 kr ut fra lydkvaliteten, så bruk litt av pengene som spares på gode små-rør. Det er noe av hoved-essensen med MA.

Lykke til, og vi er spente på dine videre erfaringer.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Tror ikke du skal være bekymret for hva andre tenker Kjell B...folk danner seg nok egen meninger og MA har fått mye skryt av mange

Jeg er ute etter å finne ut positive ting om MA. DU bidrar i aller høyeste grad med din kompetanse Likevel bør du tåle at andre kommer med andre meninger?

Jeg er ute etter å finne ut om flere har erfaringer med "mye" støy. Hvis ingen rapporterer dette kan det jo hende at det er noe i oppsettet til Legatia, strømnettet eller annet som er uheldig?
    Det positive med MA er lyden sett iforhold til prisen! Den responder bra på "tube rolling" så det bør gå ann å finne en lydsignatur som passer sin smak...

Men jeg har i grunn gitt den opp pga støy...
    Og jeg har ingen tro på at det er strømnettet. Jeg har hatt den i tre forskjellige hus nå. Hvorav ett hvor jeg hadde dedikert strømkurs til anlegget. Suset/støyen er den samme.

Mvh
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har testet en MA på mine høytalere som har en følsomhet på 96db. Var borte og lyttet innpå diskanten og hørte så og si ingen støy. Jeg er "allergisk" mot slik støy og hadde garantert lagt merke til det hadde det vært noe. Noen god forklaring på hvorfor Legatia har støy til tross for testing av flere MA'er? Kan det være andre ting?

Sitat Opprinnelig postet av FNJ

Min erfaring så langt:
    Spiller på Klipsch RF 63
    Jeg må si at mine RF 63 fikk kjørt seg litt her i begynnelsen, de er følsomme(99 db 1w, 1m) og dynamikken Klipsch er kjent for kom virkelig til sin rett, selv ved lavt volum spiller de flott med MA.

Nevner dette siden jeg ser at noe støy er registrert hos andre lyttere ved følsomme høytalere.

Jeg har ikke bakgrunnstøy i det hele tatt fra mine, selv med øret inne i hornet.

Fint med disse siste rapportene.

Her har vi høyttalere med 96 og 99 dB følsomhet. FNJ, du hører altså ikke sus/støy til tross for 99 dB høyttalere. Det er faktisk bedre enn mine egne krav.

Det er et par personer som påstår at MA støyer voldsomt, selv med moderat følsomme høyttalere - vi blir ikke kvitt dem - de kommer stadig inn og gjentar dette i mange innlegg, så leserne bør være OBS på denne "støyen" i denne tråden. Det beste er nok å la være å svare dem.

Selvsagt er det ingen sus/støy med en MA som spiller på gode lineære høyttalere - men visse særegne typer høyttalere kan ha et voldsomt output i diskanten (er ikke lineære) og da kan det kanskje tenkes man hører litt sus. Eller det dreier seg om andre problemer i anlegget.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Selvsagt er det ingen sus/støy med en MA som spiller på gode lineære høyttalere - men visse særegne typer høyttalere kan ha et voldsomt output i diskanten (er ikke lineære) og da kan det kanskje tenkes man hører litt sus. Eller det dreier seg om andre problemer i anlegget.

Hvorfor denne enorme fornektelsen av våre opplevelser Kjell? Og hvorfor er det da allt det andre utstyret som er dårlig? Kan det ikke ha noe med at vi stiller forskjellige krav til hva som er akseptabelt støynivå?

Mine "særegne" høyttalere er av merkene Cerwin Vega, Audiovector, Infinity, WLM(to typer, Diva og LaScala) og Klipsch(to typer, RF82 og Cornwall) alle disse er jo "ukjente og eksotiske"... eller? Vil vel heller si at de dekker et ganske stort spekter av ht typer! Av disse ht er det vel bare de rimlige Cerwin jeg er tvilende til elementkvaliteten til... 3 av de er i tillegg designet for å brukes med rørforsterkere...

Mvh
    Frode

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mine 3 stk MA i ett år snart, og ingen av dem støyer noe som helst. De har vært prøvd på 600 serien til B&W og XTZ 99.25/36. Null problem med mine MA, kun 2 rør som har gått, ett pre og ett KT88 pluss ett defekt KT88 rør levert fra fabrikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja MA er totalt støyfri etter normale kriterier. Du har jo 3 stk. og alle fungerer flott. Helt normalt at de billige rørene i noen grad må/bør skiftes ut. Det er en forutsetning for de kvalitetene ved MA som beskrives i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    Det positive med MA er lyden sett iforhold til prisen! Den responder bra på "tube rolling" så det bør gå ann å finne en lydsignatur som passer sin smak...

Mvh
    Frode
    Det gjelder ikke bare MA Thumber,gjelder flere av de gode rørforsterkerne av den litt eldre typen.
    Ser at flere som har MA har lettdrevne høytalere som Klipsch og disse trenger ikke mere 5 til 10w for og drive. Meste handler om riktig matching.

For min egen del når det gjelder rør så er Luxman og The Fisher det beste jeg har hørt fra denne fronten. De kunne dette med rør.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par personer som påstår at MA støyer voldsomt, selv med moderat følsomme høyttalere - vi blir ikke kvitt dem - de kommer stadig inn og gjentar dette i mange innlegg, så leserne bør være OBS på denne "støyen" i denne tråden. Det beste er nok å la være å svare dem.
    Det er jo her kjernen ligger til hvorfor folk blir litt provosert For meg som følger med i MA tråden er det viktig at alle får komme frem med sine erfaringer, støy eller ikke støy. Hvis ikke har vi jo ikke sjans til å kanskje finne ut hvorfor heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo her kjernen ligger til hvorfor folk blir litt provosert For meg som følger med i MA tråden er det viktig at alle får komme frem med sine erfaringer, støy eller ikke støy. Hvis ikke har vi jo ikke sjans til å kanskje finne ut hvorfor heller...

Nei her tar du veldig feil. De er lite/ikke interessert i å finne årsaken, kun poste negativ reklame om MA - dette gjentar de i en uendelig rekke av de samme støy-posteringene i løpet av flere år. Uten å vise interesse for å diskutere mulige mangler i eget anlegg. I det ene tilfellet fant vi jo en årsak (høyttaleren).

Jeg har gjort mye for å hjelpe alle som måtte ha problemer - men et sted går grensen.
    Har du fulgt med i dette ? Foreslår at du gir deg her.

Denne tråden er for MA-eiere som er seriøse i sitt ønske om å få mest mulig av denne forsterkeren.

Dette er jo et åpent forum - alle kan poste - jeg gidder ihvertfall ikke bruke min tid på å svare på denne svadaen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Det gjelder ikke bare MA Thumber,gjelder flere av de gode rørforsterkerne av den litt eldre typen.
    Ser at flere som har MA har lettdrevne høytalere som Klipsch og disse trenger ikke mere 5 til 10w for og drive. Meste handler om riktig matching.

Mvh Roar
    det er helt riktig Roar, så når jeg snakker om støy på MA så refererer jeg til mine opplevelser med andre ht enn Cornwall. Min egen foretrukne forsterker reagerer også veldig bra på skifte av små rør, selvom den er ny...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne tråden er for MA-eiere som er seriøse i sitt ønske om å få mest mulig av denne forsterkeren.

Vil dere snakke om andre forsterkere kan dere vel finne en annen tråd å gjøre det i.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kjell B.]Fint med disse siste rapportene.

Her har vi høyttalere med 96 og 99 dB følsomhet. FNJ, du hører altså ikke sus/støy til tross for 99 dB høyttalere. Det er faktisk bedre enn mine egne krav.
    QUOTE]

Dette er rett, jeg har ikke støy i tradisjonell forstand.
    Horn kan gi en viss "konkylie" effekt om noen forstår hva jeg mener med dette.

Støyet jeg evt har kommer fra opptaket/kilden, ikke fra forsterkeren.

Med gode opptak så vil man høre micen/potmeteret til sangeren bli dratt opp på miksebordet før han skal synge og derved generere det samme bakgrunnstøyet som faktisk var på original opptaket/lokalet eller i gamle lydmiksere hva vet jeg, det eneste jeg kan si er at denne støyen er flott og et tegn på at det du forer MA med er det samme du får tilbake mer eller mindre farget av rørene du bruker.

På noen høy effekt forsterkere kan man høre støy før platen/kilden spiller om volumet er høyt nok.
    Det finnes ikke her selv på fullt, og må regnes som støy etter min mening.

All annen lyd som blir produsert pga kilden/spilleren eller lydtracket er bare et tegn på kvalitet etter min mening.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke helt utenkelig at det er snakk om varierende produksjonskvalitet når flere eiere rapporterer om støy og andre ikke. Asiatiske produkter er kjent for å gi mye for pengene, men det er vel ikke akkurat den verdensdelen som er mest kjent for kvalitetskontroll.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er lite variasjoner ute og går mht MA, vi er overrasket over den konsistente produksjonskvaliteten. Men noen B-eksemplarer kan selvsagt forekomme. Og det er ikke umulig at de som mener de plages av unødig sus har et B-eksemplar.
    Siden prisen er 4000 kr. er det bare å kjøpe en til, om man skulle være uheldig.

Når det gjelder den ene sus-forkynneren så har visst han noen Philips inngangsrør fra 1947. Der vet jeg at det ble solgt noen som var defekte med høyt sus-nivå - jeg fikk selv et par slike, som ble byttet. Så rørene kan også spille en rolle. Men hva hjelper det når eieren sier han ikke er interessert i å prøve noe annet, men heller vil snakke om sus på MA og andre forsterkere som ikke har sus. Da kan vi ikke hjelpe han.

Tråder vil kunne bli forurenset av kverulanter. Alle kan jo poste. Det får vi overse på beste måte. Og det må det vel være moderatorenes oppgave å rydde opp i.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet problem er derimot at tråder vil kunne bli forurenset av kverulanter. Alle kan jo poste. Så det må det vel være moderatorenes oppgave å rydde opp i.
    Vi prøver å rydde opp i det vi ser som bryter retningslinjene. Bruk gjerne rapporteringsfunksjonen om du ser noe konkret.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil dere snakke om andre forsterkere kan dere vel finne en annen tråd å gjøre det i.

Må vel få lov til og si at de som har Klipsch behøver ikke ha rare kreftene til og dra disse. Behøver ikke noe MA til det Kjell for og få meget god lyd.

Når det gjelder rørbytte og gevinst av dette,gjelder det flere forsterkere Kjell.

Anbefaler deg og ta en lytt til en god EL 84 forsterker av eldre årgang. Behøver ikke være så jævla gammel. Noe mere musikalsk og god lyd som kommer fra disse skal du lete lenge etter. Leben skal være god.(nyere, har ikke hørt den)
    Dette er rørlyd for meg Kjell,mange av de andre rørforsterkere jeg har hørt kan en oppnå det samme med transistor.

MA har jeg ikke erfaring med,men de har vært testet på Forte hos en venn av meg. Var ikke der når de ble testet. MA låt bra i følge han som eide Forte. Den kunne sikkert ha vært enda bedre med rørbytte. Har ikke peiling på hva som var gjort med den.
    Kommer til og prøve denne MA på Fortene mine etterhvert og den skal få bryne seg på en Lux 38 sign og en A s500 og den største Fisheren X1000.

Den eldste er fra 61 og den nyeste 95.

Mvh Roar

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg, og sikkert mange andre, vil sette pris på om denne tråden holdes til temaet.
    Denne tråden begynnes å bli seriøst lang, og useriøst kverulering gjør det bare verre å følge med på det som er saklig her, noe som b.l.a. jeg har nytte av å følge med på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus

Må vel få lov til og si at de som har Klipsch behøver ikke ha rare kreftene til og dra disse. Behøver ikke noe MA til det Kjell for og få meget god lyd.

MA har jeg ikke erfaring med,men de har vært testet på Forte hos en venn av meg. Var ikke der når de ble testet. MA låt bra i følge han som eide Forte. Den kunne sikkert ha vært enda bedre med rørbytte. Har ikke peiling på hva som var gjort med den.
    Kommer til og prøve denne MA på Fortene mine etterhvert og den skal få bryne seg på en Lux 38 sign og en A s500 og den største Fisheren X1000.

Den eldste er fra 61 og den nyeste 95.

Mvh Roar

Fint Roar, og spennende med sammenligninger med gode vintage - jeg vet jo at du bl.a. er Fisher-fan. Du får gi lyd fra deg når du er i gang med MA.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Jeg, og sikkert mange andre, vil sette pris på om denne tråden holdes til temaet.
    Denne tråden begynnes å bli seriøst lang, og useriøst kverulering gjør det bare verre å følge med på det som er saklig her, noe som b.l.a. jeg har nytte av å følge med på.

Ja riktig, nå konsentrerer vi oss om MA og gode rør til den (og eventuelle NYE problemer med den når de kommer).

Og som sagt 100 ganger før - MA med original-rør spiller pent, men er ikke riktig high-end, så der må man over til nye ubrukte rør og til dels helt andre rørtyper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint Roar, og spennende med sammenligninger med gode vintage - jeg vet jo at du bl.a. er Fisher-fan. Du får gi lyd fra deg når du er i gang med MA.

Skal gi lyd fra meg når dette er i gang. Skal ta med noen som ikke har rørforsterker for og høre deres mening
    Etter det jeg har lest her i tråden så er nok MA lik de gode gamle fra The Fisher og da kan den være aktuell for meg.
    En høytaler som jeg kommer til og prøve denne MA på er Carlsson OA50.Dette kan bli en god kombo.
    Snell K1, Doxa sign og selvfølglig Forte.

Når det gjelder lysignaturen jeg liker er The Fisher og Lux veldig like i lydsignatur. På OA 50 er The fisher helt uslålig til nå. Her får Lux og s 500 grisebank og mange flere som er prøvd.

Mvh Roar

Side 74 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •