Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvis du leser Legatias mange posteringer, så har han problemer med omtrent alt utstyr han anskaffer - noe av tingene har jeg selv lyttet på, og jeg har aldri kunnet høre det samme.

Kanskje kunne det være høy følsomhet kombinert med en ulinearitet - hans høyttalere (DIY ?) har tweetere med for høyt nivå - ikke lineært ? Det kunne forklare at noen hører sus.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jevnt over synes iallefall jeg at dette er en interessant teknisk tråd å følge med på:-D . Synd at den til tider sporer litt av og blir noe usakelig:???: .

Men når det er sagt, så hadde det blitt kjedelig lesing hvis tråden og diskusjonen hadde blitt for ensporet også. Er veldig greit å lese om både gode og dårlige sider angående MA da jeg er på jakt etter rørforsterker selv i løpet av våren/sommeren:-D

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemer med alt utstyr jeg skaffer??

Det er snakk om et par fulltoner jeg hører susen godt på, ikke ulineære sådan. Visaton B200.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Hvis du leser Legatias mange posteringer, så har han problemer med omtrent alt utstyr han anskaffer - noe av tingene har jeg selv lyttet på, og jeg har aldri kunnet høre det samme.

Kanskje kunne det være høy følsomhet kombinert med en ulinearitet - hans høyttalere (DIY ?) har tweetere med for høyt nivå - ikke lineært ? Det kunne forklare at noen hører sus.

Jeg synes det er så synd at et par personer med slikt behov for krise-maksimering også prøver seg her i den fine Music Angel-tråden og lager flere sider med lite nyttig informasjon. Folk kan jo tro på dette og virkelig bli bekymret.

Tror ikke du skal være bekymret for hva andre tenker Kjell B...folk danner seg nok egen meninger og MA har fått mye skryt av mange

Jeg er ute etter å finne ut positive ting om MA. DU bidrar i aller høyeste grad med din kompetanse Likevel bør du tåle at andre kommer med andre meninger?

Jeg er ute etter å finne ut om flere har erfaringer med "mye" støy. Hvis ingen rapporterer dette kan det jo hende at det er noe i oppsettet til Legatia, strømnettet eller annet som er uheldig?

Jeg vurderer fortsatt MA, men MÅ ha fjernkontroll. Noen på østlandet som kunne sende en PM med evt pris for modding og deler?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Problemer med alt utstyr jeg skaffer??

Det er snakk om et par fulltoner jeg hører susen godt på, ikke ulineære sådan. Visaton B200.

Ja der har vi nok synderen.

Alle fulltone-høyttalere jeg har hatt befatning med har hatt en kraftig diskant-peak rundt 8-10 kHz for å kompensere for manglende nivå lengre opp.

Og jeg ser at dette omtales på nettet, at denne enheten er spesielt "bright" pga manglende "whizzer".

Og Legatia kommer inn gang på gang i Music Angel-trådene med dette sus-problemet som er hans og hans alene (dvs. noen andre med 100 dB fulltone-høyttalere har visst også hørt sus). Det er saklig info, eller hva ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX

Likevel bør du tåle at andre kommer med andre meninger?

Selvsagt, men les ovenstående.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ganske på villspor Kjell. Whizzer brukes nettop for å skape mer energi ved høye frekvenser, disse fører ofte til oppbrytning i området 4-10kHz. Noe mine ikke gjør. Riktignok øker nivået gradvis noen db over 1kHz - derfor oppfattes de som lystklingene dersom man ikke kompenserer med enten filtre, eller bygger en kasse/baffel som gir økt nivå under 1kHz.

Det kan bevises med målinger, om du måtte føle trangen for det.

Infoen er så saklig som du får den. Du må virkelig få tatt et kurs i debbatering, du fremstår som et lite barn som ikke får viljen sin.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ganske på villspor Kjell. Whizzer brukes nettop for å skape mer energi ved høye frekvenser, disse fører ofte til oppbrytning i området 4-10kHz. Noe mine ikke gjør. Riktignok øker nivået gradvis noen db over 1kHz - derfor oppfattes de som lystklingene dersom man ikke kompenserer med enten filtre, eller bygger en kasse/baffel som gir økt nivå under 1kHz.

Det kan bevises med målinger, om du måtte føle trangen for det.

Infoen er så saklig som du får den. Du må virkelig få tatt et kurs i debbatering, du fremstår som et lite barn som ikke får viljen sin.

Jeg siterte bare fra nettet - dette ble nevnt av ekspertisen der. Siden whizzeren mangler må den store membranen presses enda mer til å få opp nivået i toppen - dette ble anført som grunn til at denne enheten er spesielt bright. Så denne sus-infoen din er visst basert på en veldig ulineær høyttaler. Du sier f.ø. selv at den stiger noen dB ..... De fleste flerveis-høyttalere har heller en motsatt tendens - så forskjellen kan jo lett bli 6 dB eller mer i diskanten.

Jeg har selv erfaring med fulltone-høyttalere, og den store diskant-peaken gir nettopp sus med rørforsterkere. Fint at vi fikk klarlagt dette. Så har vi bakgrunnen til disse sus-eventyrene.

Til leserne: Kan garantere at alle rørforsterkere suser på slike høyttalere - unntatt da de små på 5-10 W effekt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store diskant-peaken du snakker om eksisterer ikke. Men for all del - bare overse det jeg skriver. Lurer på hvem disse ekspertene du referer til er jeg. I motsetning til dine ører, kan jeg faktisk bevise med målinger hvordan frekvensresponsen ser ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi får bruke teskje-metoden da.

En fulltone med whizzer har en diskant-stigning (peak) for å motvirke diskant-tapet helt i toppen.

En fulltone uten whizzer har elendig spredning ved høye frekvenser og dette søkes kompensert med en enda sterkere diskant-stigning on-axis. Sitter du så foran høyttaleren får du dette kraftige diskant-output'et rett i øret. Dette har vært velkjent i snart 100 år.

Enkle frekvensmålinger på en fulltone sier nesten ingenting, fordi den sprer så ujevnt. Meget vanskelige å analysere.

Vi har funnet årsaken til disse sus-eventyrene. Og det er jo forståelig at man får problemer når man eksperimenterer med ukjent teknologi. Så må man bare rette klagen til rett adresse når tingene ikke fungerer som ønskelig.

Skaff deg en 5-10W rørforsterker og du er kvitt susproblemene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg leser i denne tråden Kjell B, får jeg følelsen at du alltid MÅ ha rett. Det er veldig mye mer interessant at du og Legatia (som begge innesitter mye kompetanse) diskuterer hvorfor fenomenene oppstår. Det hjelper ikke at du kaller alle som ikke mener det samme som deg "idioter" (vær så snill, ikke ta det bokstavelig!)
    Det er kjempeinteressant at fakta som at Visaton B200 gir forskjellige fenomener, kommer frem med MA.
    At folk opplever forskjellige ting må jo bare styrke denne tråden og MA som sådan?
    At du ikke gir noe rom for diskusjon uten å "kappe hodet" av folk gir bare begrensinger og skepsisime rundt MA.

Et eksempel er Devilej her på forumet. Han har mange "lyttere og lesere" her inne på hva han skriver og mener. Han er en genuin person med en eneste interesse: Gi musikk og filmopplevelser til folket. Han har god erfaring med mye utstyr. Han var i ferd med å teste MA på en skikkelig måte (enten du tror det eller ei...det skulle bli en skikkelig test med originalrør først, for så å evt. tube-rolle. Han kom med et "pre-inntrykk". Hva skjedde deretter? Han følte seg sablet ned av deg og droppet hele "skiten".
    Hadde ikke MA- tråden vært tjent med en skikkelig gjennomgang fra en av "veteranene" her inne på AVF ? Jeg er ganske sikker på at dette kunne blitt superpositivt...alle ville tjent på dette.

Dette innlegget kan virke som litt frustrasjon..det er også helt riktig!
    Kjell B: du er en av de aller beste på kompetanse rundt MA og rør generellt jeg noengang har lest om, men du er en av de aller dårligste på å ta "litt" selvkritikk på hvordan du svarer og responderer folk her inne. Ta det som du vil...jeg håper du kan ta det med et lite smil

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX

1) Når jeg leser i denne tråden Kjell B, får jeg følelsen at du alltid MÅ ha rett. Det er veldig mye mer interessant at du og Legatia (som begge innesitter mye kompetanse) diskuterer hvorfor fenomenene oppstår.

2) At du ikke gir noe rom for diskusjon uten å "kappe hodet" av folk gir bare begrensinger og skepsisime rundt MA.

3) Et eksempel er Devilej her på forumet. Han har mange "lyttere og lesere" her inne på hva han skriver og mener. Han er en genuin person med en eneste interesse: Gi musikk og filmopplevelser til folket. Han har god erfaring med mye utstyr. Han var i ferd med å teste MA på en skikkelig måte (enten du tror det eller ei...det skulle bli en skikkelig test med originalrør først, for så å evt. tube-rolle. Han kom med et "pre-inntrykk". Hva skjedde deretter? Han følte seg sablet ned av deg og droppet hele "skiten".

1) Hvis man ikke kan komme med saklige motinnlegg, så blir det istedet slike hjertesukk. Synes ikke jeg må be om unnskyldning for at jeg går i dybden på noen få områder jeg føler jeg behersker.

2) Inntrykket mitt er at MA får stadig flere tilhengere, men såvidt jeg forstår er det få som er aktive her inne. De fleste jeg kjenner (over hele landet) synes ikke de har noe igjen for å være aktive på et forum som her.

3) Han konkluderte med at MA var omtent som en hvilken som helst billig kina-forsterker (rør eller transistor) i 5000 kr-klassen. Interessen for andre rør ble ikke nevnt i det hele tatt, før det ble en egen sak av det.

For å være helt ærlig så er jeg ikke så interessert i samarbeide med "high-end ekspertisen" - det er mitt valg.

Men takk for omtanken.

hilsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hvis man ikke kan komme med saklige motinnlegg, så blir det istedet slike hjertesukk. Synes ikke jeg må be om unnskyldning for at jeg går i dybden på noen få områder jeg føler jeg behersker. Og mine mot-debattanter var usedvanlig kranglete, synes jeg.
    Det er ikke alltid disse motinnleggene oppfattes som "saklige". Du skal jo ikke behøve å be om unnskyldning, det er ikke poenget. Unnskyldning oppstår jo bare i etterkant av at noe "dumt-overilt" er sagt. Hele poenget med mine innlegg er jo å unngå å komme dit hver gang. (Du er selv flink til det.)
    3) Han sammenlignet MA med en hvilken som helst billig kina-forsterker i 5000 kr-klassen. Interessen for andre rør ble ikke nevnt i det hele tatt, før det ble en egen sak av det.
    Mannen har jo utstyr til over 200K...hvilket motiv skal han ha for å teste MA? Hvis hans motiv var å slakte den ville ikke det vært noe problem.
    Hvorfor ikke dementere/dempe på en skikkelig måte og la han kjøre testen(e) fullt ut. Det ville definitivt vært interessant for mange av AVF medlemmer? Dette er jo åpenbart IKKE en normal forsterker fra Kina til 4K. og dette vet de fleste her inne. Denne er mye mye bedre!
    La oss få flere gode annmeldelser her inne...kanskje er vi de første i verden til å komme med så utfyllende informasjon om en så tydelig "emosjonell" forsterker....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig så er jeg ikke så interessert i samarbeide med "high-end ekspertisen" - det er mitt valg.
    Jeg er også superskeptisk til om alt det som koster "300K" er det beste. Jeg tror de komersielle kreftene i dag har "tatt helt av"" og at en MA kan være like bra som noe til 50K. Det er også mitt valg.
    Du er ikke alene her i denne "Hifi/High-end verden )

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støy fra plasma tv

jeg sliter med støy fra plasma tv/skjermen min, dette slår inn på stereo, man kan høre støyen forandre seg seg ettersom hvem farge/tone skjermen har... slår jeg av er det stille...... er det noen som har erfaring med dette?
    kan dette være stråling direkte på rør?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer det inn på monoblokkene eller preamp'en eller begge ?

Har du grid stop-motstandene der de skal være ? De kan stoppe høyfrekvens.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

har prøvet med litt jording i alle retninger men hjelper lite...

vil vel tippe det går inn på pre.ampen de andre er jo langt unna, signal kabelen kan jo selvsagt snappe det opp...

pre.ampen står jo også midt under plasma

når jeg slår på stereo tar det litt tid før støyen kommer... snaut ett minutt.... slår av tv så er alt borte....

grid stop er nok ok, er vel det du mente var beste alternativ..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring

Heisan alle

Mitt føste inlegg her, mange fine tråder og nyttige diskusjoner som jeg har hatt glede av den siste tiden.
    Leser mye, men skriver lite, selv om denne ble ganske lang...

Som gammel lyd/bilde/tech entusiast(altså ingen expert) har jeg funnet igjen gleden ved lyd etter mange år i mørket.
    Mye grunnet denne tråden men også annet nyttig og interresant her på forumet.

Min MA ankom i februar 09, jeg har forstått at dette er den nyeste modellen, uten at jeg har sjekket drosler, det er i alle fall en 6n1 modell.
    Kunne ikke tyde hva slags rør som sto i, de var for slitte, men så ut som noen GE rør i 12au7.

Jeg har allerede byttet til 1960-61 GE 5814A 3-mica, 2 rods, halo getter på toppen i 12au7 posisjonen.
    Inkommende rør:
    Telefunken ecc85 og RFT NOS TUBES ecc85, telefunken rørene er brukt men om jeg liker lyden så kjøper jeg "the real deal" som er en del dyrere senere.
    Jeg har forstått at RFT og Telefunken rørene kan ha tilnærmet lik lydsignatur?
    I alle fall tror jeg dette kan passe meg siden jeg trenger litt luft i toppen.
    Kommentarer er velkomne

Min erfaring så langt:
    Spiller på Klipsch RF 63
    Ut av esken, lyden var tung og slørete, mye bass men spiller med full kontroll over hele registeret, altså ingen forvrenging eller forandring i lydbildet selv ved høy belastning.
    Jeg må si at mine RF 63 fikk kjørt seg litt her i begynnelsen, de er følsomme(99 db 1w, 1m) og dynamikken Klipsch er kjent for kom virkelig til sin rett, selv ved lavt volum spiller de flott med MA.
    Nevner dette siden jeg ser at noe støy er registrert hos andre lyttere ved følsomme høytalere.
    Jeg har ikke bakgrunnstøy i det hele tatt fra mine, selv med øret inne i hornet.
    Derimot har jeg noe elektriske forstyrrelser i den ene kanalen som jeg regner med skyldes de gamle rørene som fulgte med, eller min strømforsyning som er noe overbelastet, må ha øret inne i hornet for å høre det.
    Dette er ikke bakgrunnstøy, men kommer fra en eller annen støykilde jeg må finne ut av.
    Kanal 2 er helt stille ved full output.

Er det ikke rørene/strømforsyning så kommer jeg tilbake hit med spørsmål og litt mer info om dette

Klangen derimot var ikke helt bra for meg, mellomtonen og diskanten trenger "liv" og derfor er nye rør på vei.

Ved bytte av 12au7 "ukjent" til GE fikk jeg litt mer luft og beholdt samme tyngde i bunnen, gleder meg til noen ecc85 kommer i posten da jeg håper dette vil løfte det øvre lydbildet enda en del.
    Om dette er tilfellet så kan jeg ikke si annet enn at MA har vært en ubetinget sucess hos meg.

Jeg har koplet min MA både som dedikert stereo forsterker og som effekt trinn, begge fungerer utmerket!
    Dog så farver min reciever lydbildet en del så om jeg vil lytte til "god skiver" så må den koples fra
    Til surround er det helt topp med den ekstra effekten og kontrollen den gir frontene, (bruker en vsxlx51 som reciever til film)

Jeg hører på alle typer musikk, det eneste jeg kan si slik det føles nå er at Metal og Hard rock ikke passer like godt, mulig dette endrer seg litt med nye rør men dette er ikke pri for meg da alt annet jeg liker å høre på svelges helt fint med plenty headroom, R&B, Hip Hop, Jazz, pop, Synth, akustisk unplugged er konge osv.

Kraften og autoriteten på mitt opsett gjør at jeg er meget positiv til fortsettelsen.
    Jeg betalte 3k for dette?
    Etter mitt syn er det vanvittig når man sammenligner med andre merker jeg liker lydsignaturen på som Copland, Audio Note osv.

Denne tråden har hjulpet meg å finne en fin forsterker til en billig pris.
    Om det siste rørbyttet letter det siste sløret i toppen så kan jeg gledelig vente noen år med noe nytt til min favoritt lytteposisjon.

Takk for tipset om denne forsterkeren Kjell B og alle andre som har bidratt i både denne og "Rør tråden"

Tilbakemelding etter siste rørbytte kommer selfølgelig.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet grundigere og det er pre.amp som får/lager støyen

når den er avslått og har ladet seg ut forsvinner støy....
    har hatt samm tendens med kun 1stk MA på samme plass

det betyr vel at den ikke kan stå så nærme plasma skjermen, det var jo litt trist med tanke på oppsette mitt.... er jo ikke noe problem ved spilling av cd og lp, men ved parabol og data som jeg trenger skjerm til blir det jo støy.....

dette må vel være stråling direkte fra skjerm/matte til rør?

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der har vi nok synderen.

Alle fulltone-høyttalere jeg har hatt befatning med har hatt en kraftig diskant-peak rundt 8-10 kHz for å kompensere for manglende nivå lengre opp.

Og jeg ser at dette omtales på nettet, at denne enheten er spesielt "bright" pga manglende "whizzer".

Og Legatia kommer inn gang på gang i Music Angel-trådene med dette sus-problemet som er hans og hans alene (dvs. noen andre med 100 dB fulltone-høyttalere har visst også hørt sus). Det er saklig info, eller hva ?

Han er ikke alene om å ha støy fra MA...

Som jeg nå har sagt noen ganger så synes jeg at støyen er for høy! Jeg har brukt den på ht med 90db, 92db, 93db, 97db, 98db og 102db. Alle med forskjellige konfigurasjoner(2-,21/2- og 3veis) og diskant elementer, en coax og en hornht... og jeg hører støy fra lytteposisjon på samtlige. Hvorfor dette ikke skulle være saklig sliter jeg litt med å forstå!?! Er ikke dette et sted hvor vi deler erfaringer og opplevelser med hverandre?

På mine 102db ht skjønner jeg at det er vanskelig å få en tyst rørforsterker(selvom jeg har det med mine 2x18W SET), men inntil 93db bør det ikke komme bagrunsstøy og sus frem til lytteposisjon... Min mening!

Mvh
    Frode

Side 73 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •