Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 72 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia

Men noen skavanker har den jo, bla. høy bakgrunnsstøy, og ihvertfall i mitt tilfelle dårlige potmetere. Ellers er den blant de beste forsterkere jeg har hørt, riktignok må den brukes på relativt lettdrevne høyttalere.

Siden dette av og til kommer frem så vil jeg fremføre følgende:

En godt fungerende MA har ikke høy bakgrunnsstøy i det hele tatt. Den er lydløs i lytteposisjon med normale høyttalere (88-90 dB), og egentlig skal man over 96 dB før man kanskje kan ane litt sus, men da bare hvis høyttaleren har et riktig godt output fra tweeteren (dette varierer veldig innen gruppen følsomme høyttalere). Selv hører jeg ikke sus på våre Pioneer CS-77A (96 dB) og JBL L-300 m/horn (93 dB).

Men det er riktig at den, i likhet med andre "vanlige" rørforsterkere, har mer sus enn man er vant til fra de mest støyfrie moderne transistor-forsterkerne. Vi har bl.a. gjort en direkte sammenligning med en lignende Yaqin-forsterker, og susnivået var det samme i begge.

Videre har vi funnet at den kan moddes med noen andre komponenter rundt inngangstrinnet, og vil da få lavere susnivå, men vi har her ikke giddet å gjøre det, fordi det ikke er noe problem. Vi gjorde denne undersøkelsen i forbindelse med en liten reparasjon etter noen "ureglementerte" eksperimenter som skadet en av våre forsterkere. De hvite vellydende papir-kondensatorene er ikke audio-typer, og kan mistenkes hvis man vil feilsøke på dette med støy. Vi har ikke skiftet disse ut, men har byttet et dårlig ex.

Men hovedpoenget mitt er som følger:
    Denne fantastiske forsterkeren er en kopi av den berømte Williamson fra 1947. Det fine med denne er at den benytter ganske høy gain i alle trinn - dette gir som kjent blant studio-designere, en ekstra følelse av dynamikk - lyden blir sprell levende. Alle forsøk på å modifisere den til lavere gain, og derved lavere susnivå, vil gi en "flatere" dynamikk og mere livløs lyd.

Man kan senke følsomheten (og susnivået) ved å øke motkoblingen, men det gir igjen denne livløse lydkarakteren. Så - det er bare å akseptere at den er sånn - det kan etter min mening ikke gjøres bedre hvis prisen skal ligge noe særlig under 100.000 kr. Williamson-prinsippet er genialt fordi det gir en slik forrykende musikk-gjengivelse. Etter min mening har det ikke skjedd noe særlig etter 1947 innen rør-design, kun fikk man senere ultra-linear koblingen (en slags mellomting mellom triode og pentode), den var viktig i en tid hvor man søkte å stramme opp lydbildet, men idag er behovet heller motsatt, og den levende Williamson-lyden er det riktige.

Folkene bak Music Angel anser jeg som genier. Og vi får håpe dette varer en stund, at det ikke kommer inn spekulanter som overtar og lager computer-elektronikk av den (med null sus og støy).

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Thumper:

Hold kje..
    NEI!

Nå var dette en veldig fin tråd før du begynte her.
    Nope! Det var et halelujakor som ikke tåler å bli motsagt... Og BTW så var jeg inne i tråden for leeeenge siden. Har kommet med både positive og negative sider ved MA...
    det mindre bra merket ditt.8-)
    Det er Music Angel det... 8)
    Mine andre forsterkere; ja jeg har flere..., er anerkjent på verdensbasis for å være vellydene gode musikalske forsterkere...

Music Angel derimot finner man ikke så mye positivt om på nettet eller andre publikasjoner... Bortsett fra Kjell lovprisninger og hans disipler da...

Mvh
    Frode

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg veldig fornøyd med MA ! har testet litt forskjellig jeg også...
    men det er jo flere ting som spiller inn, noen høytalere er jo avhengig av en viss watt , forsterkeren Thumper snakker om er jo mye svakere og vil ikke klare mine høytalere... men den fungere sikkert godt på riktige høytalere...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til leserne - dere må absolutt føle dere velkommen til å rapportere problemer med Music Angel - slik som tidligere. Dette er et avansert produkt til lav pris og av og til kan det komme eksemplarer med feil - som regel opptrer feilen med en gang eller etter kort tid.

Den gode nyheten er at disse forsterkerne er meget robuste i daglig bruk - og feil på senere tidspunkter glimrer med sitt fravær. Ingen av våre 5 MA her hos oss har noensinne utviklet feil (kun en reparasjon etter eksperimenter med bytting av komponenter). Og de er i omfattende daglig bruk. Kun et utgangsrør viste tegn på degradasjon etter et år og ble byttet.

Internett: Det kommenteres på flere nettsteder om denne Music Angel-feberen som rir verden - at disse forsterkerne dukker opp overalt. DIY-folkene er sinte fordi det ikke lenger lønner seg å bygge selv. High-end selgerne er sinte fordi en billig kina-forsterker har like god (eller bedre) lyd. Det er ikke å undre seg over at hifi-pressen skyr dem. Ingen annonse-inntekter fra Music Angel nemlig. Til og med kverulanten Lampizator sier at Music Angel er en kjempegod forsterker, men selvfølgelig først etter hans "lampizering" da. Vi lever i en markedsstyrt verden. Ikke alle fatter det.
    Ellers pleier de som jobber med å sverte Music Angel å referere til noen internett-steder, hvor feil blir gjennomgått, uten å nevne at disse innleggene alle er 5 år gamle og ikke gjelder de senere modellene. Det gjelder jo å finne støtte for egne dyre (feil)kjøp.
    Så vi skal bare glede oss over dette fantastiske produktet - som dog krever kompetent utstyring med de riktige rørene for å nå til topps.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    støy..
    Jeg vet du er uenig med meg, Kjell. Men Engelen støyer. Har prøvd flere engeler, så det er ikke min som støyer mer enn normalt heller.
    Aldeles ikke plagsomt på "vanlige" høyttalere, men når vi havner over 95db begynner det å bli temmelig irriterende.

Og ja, jeg har hatt andre forsterkere innom som har støyet mindre, og som også låt enda bedre. SET 6C33 faktisk, så jeg har ikke noe problem med å tro på Thumpers erfaringer.

PS. den kostet ikke i nærheten av 100 000, Kjell 8)

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

hvor kraftig er denne og hva koster den?

Jeg vet du er uenig med meg, Kjell. Men Engelen støyer. Har prøvd flere engeler, så det er ikke min som støyer mer enn normalt heller.
    Aldeles ikke plagsomt på "vanlige" høyttalere, men når vi havner over 95db begynner det å bli temmelig irriterende.

Og ja, jeg har hatt andre forsterkere innom som har støyet mindre, og som også låt enda bedre. SET 6C33 faktisk, så jeg har ikke noe problem med å tro på Thumpers erfaringer.

PS. den kostet ikke i nærheten av 100 000, Kjell 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette innlegget blir ikke seriøst før du avslører hvilke små-rør du kjører med, og eventuelt hvilken utgave av MA du har. Det gjelder alle slike sammenligninger og tester. Det eksisterer sikkert 100 versjoner av MA pga alle variantene av små-rør man kjører med - derfor blir utsagnet forsterker XXX er bedre enn MA helt meningsløst.

Jeg tror absolutt ikke på at 6C33-trenden har gitt oss noe bedre enn Music Angel, så der er vi uenige ja. Hvis den har lavere støy, så skyldes det lavere gain, og det gir dårligere lyd. Og single-ended har så mange svakheter, og jeg har testet en del SE-forsterkere i min tid. Men vi må jo akseptere at noen foretrekker SE pga en glattere gjengivelse, etter min mening taper man mikrodynamikken - de små nyansene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Hei

hvor kraftig er denne og hva koster den?
    2x20watt og kostet rundt 30 000,-

Dette innlegget blir ikke seriøst før du avslører hvilke små-rør du kjører med, og eventuelt hvilken utgave av MA du har. Det gjelder alle slike sammenligninger og tester. Det eksisterer sikkert 100 versjoner av MA pga alle variantene av små-rør man kjører med - derfor blir utsagnet forsterker XXX er bedre enn MA helt meningsløst.

Jeg tror absolutt ikke på at 6C33-trenden har gitt oss noe bedre enn Music Angel, så der er vi uenige ja. Hvis den har lavere støy, så skyldes det lavere gain, og det gir dårligere lyd. Og single-ended har så mange svakheter, og jeg har testet en del SE-forsterkere i min tid. Men vi må jo akseptere at noen foretrekker SE pga en glattere gjengivelse, etter min mening taper man mikrodynamikken - de små nyansene.

Smårørene er GE triple mica 5814wa og Siemens Triple mica fra 50-tallet. Double getter support også. (de er kjøpt på anbefaling av deg). Forsterkern er vel sånn sirkus et år gammel. Med NOS drossler, og med et par små endringer på inngangstrinnet (også gjort i regi av deg).

Lavere støy hadde den, men den støyet den å, riktignok mer en type during enn vanlig bakgrunnssus, som til gjengjeld er langt mindre hørbar enn bakgrunnssusen i engelen.

Lyden var ikke veldig ulik engelen, men den var mer naturtro i gjengivelsen av øvre frekvenser - engelen låt litt grumsete og mindre nyansert til sammenlikning.

Men det skal sies at dette kun ble testet på noen ganske lettdrevne høyttalere, jeg mistenker at denne SET forsterkeren ikke evner å drive store tungdrevne høyttalere like bra som engelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smårørene er GE triple mica 5814wa og Siemens Triple mica fra 50-tallet. Double getter support også. (de er kjøpt på anbefaling av deg). Forsterkern er vel sånn sirkus et år gammel. Med NOS drossler, og med et par små endringer på inngangstrinnet (også gjort i regi av deg).

Lyden var ikke veldig ulik engelen, men den var mer naturtro i gjengivelsen av øvre frekvenser - engelen låt litt grumsete og mindre nyansert til sammenlikning.

Nettopp - du har testet 1 - ett - high-end rørsett og ønsker deg en klarere diskant.

Det er overhodet ikke noe problem - du bytter til Telefunken ECC82 eller JAN-Philips 5814A (Sylvania 1980) sammen med enten Siemens eller Telefunken E81CC/ECC801S double support.

Sannsynligvis kunne du sluppet billigere unna - byttet dine 60-talls GE 5814A med 70/80-talls GE 5814A (12AU7A) - kan også være merket RCA ny logo 12AU7A. Disse har en skarpere topp - de gamle GE er for de som foretrekker mer type vintage klang.

GE skal være de med hvit skrift med mindre jeg sier noe annet.

Så av de 100 high-end versjoner av MA har du testet en. Nettopp diskanten endrer seg veldig med endring av rørsett.

Edit: Det er feil at de gamle GE gir vintage-klang. Men diskanten heller en smule i retning av vintage. Mens de nyere GE er mere tight i mellomtonen og mer fokusert på detaljer i diskanten.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så absolutt ikke skarpere topp jeg er ute etter. Den låt på ingen måte skarpere, den låt simpelthen mer naturlig. Mer energi i diskantområdet ville blitt helt feil.

Dessuten, SET forsterkeren hadde nyproduserte russiske rør på inngangen - der bør det da absolutt være potensiale til store forbedringer. Lurer på hvordan en av disse "100 high-end versjonene" kunne blitt jeg, når den allerede med nyproduserte rør slår engelen med ett av topp-oppsettene

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessverre - det dreier seg kun om en slags klangbalanse her. Jeg mente ikke skarpere topp - en dårlig formulering, men klarere, bedre nyansert, mindre "grumsete" for å benytte ditt uttrykk. Hadde du fulgt mitt råd her ville du kunnet høre en kjempestor forskjell. Naturligvis er ikke lyden grumsete i mitt oppsett, men hvis man i et annet oppsett opplever det slik, så er kuren enkel, og du har nå fått oppskriften.

Men jeg skjønner at du som visse andre ikke er interessert i å utforske Music Angel'en videre, heller skrive masse fra det ene rørsettet du har. OK det, jeg blander meg bare inn for å sette det i perspektiv - du har så mange feilaktige påstander (fordi du ikke har hørt de andre 99 variantene) at jeg må kommentere noe av det du skriver.

Hvorvidt du ønsker å bruke mer tid på Music Angel'en er knekkende likegyldig for meg. Jeg gir råd om rør, men har ikke noe med hva folk måtte prioritere.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg skjønner at du som visse andre ikke er interessert i å utforske Music Angel'en videre, heller skrive masse fra det ene rørsettet du har. OK det, jeg blander meg bare inn for å sette det i perspektiv - du har så mange feilaktige påstander (fordi du ikke har hørt de andre 99 variantene) at jeg må kommentere noe av det du skriver.
    Hvordan skjønner du at jeg ikke er interessert i å utforske engelen?
    Er det fordi jeg allerede har spadd gjennom 3 typer utgangsrør, byttet flere komponenter internt, og prøvd 2 andre oppsett med inngangsrør? Hadde min intensjon vært å avskrive engelen som en brukbar forsterker på et offentlig forum, hadde jeg neppe gjort noe av dette. Forøvrig sitter jeg igjen med det bestlåtende nå.

SET forsterkeren (din fiende, tydeligvis), var bare innom en kjapp tur, uten at jeg har gjort en døyt med den. Likevel låt den bedre.

Forskjellene er ikke store, jeg har ikke noe problem med å leve med engelen på bakgrunn av lydforskjellene. Problemet for meg er bakgrunnsstøy - den er virkelig plagsom på lettdrevne høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan skjønner du at jeg ikke er interessert i å utforske engelen?
    Er det fordi jeg allerede har spadd gjennom 3 typer utgangsrør, byttet flere komponenter internt, og prøvd 2 andre oppsett med inngangsrør? Hadde min intensjon vært å avskrive engelen som en brukbar forsterker på et offentlig forum, hadde jeg neppe gjort noe av dette. Forøvrig sitter jeg igjen med det bestlåtende nå.

Ja der er du igjen. Snakker om rør uten å nevne typer. Og uten å si noe om de rørtypene jeg har nevnt som vil kurere de "problemene" du nevner. Hva er det du gjør i denne tråden da ?

Jeg er vant til å forholde meg til folk som regner opp rørtyper og eventuelle problemer, så gir jeg noen velmente råd og får respons på det. Kan ikke se at du kommenterer de rørene jeg har nevnt. Får jeg noen slike kommentarer ?
    Jeg gidder ikke å dra detaljene ut av folk, og hvis du ikke vil snakke tekniske detaljer, hva pokker gjør du her i denne tråden ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si du ble hårsår. Hva pokker jeg gjør i tråden? Jeg forteller om mine erfaringer med engelen, kontra andre forsterkere. Det tåler du tydeligvis ikke særlig godt.

Hva vil du jeg skal si da? Jeg har ikke prøvd rørtypene du nevner, så har ikke stort å si om dem. Kunne godt testet noen nye rør jeg, men i disse stunder er jeg ikke økonomisk kapabel til det. Dessuten er som sagt problemet hovedsakelig støy.
    Rørene jeg har prøvd på inngangen husker jeg ikke nøyaktig, men vet jeg har testet nos black plates, og noen svetlana rør. Disse låt som sagt dårligere..
    6550 og kt100 har jeg prøvd på utgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal si du ble hårsår. Hva pokker jeg gjør i tråden? Jeg forteller om mine erfaringer med engelen, kontra andre forsterkere. Det tåler du tydeligvis ikke særlig godt.

Neida, det er kun ren logikk her. Du utbreder deg noe voldsomt om disse problemene, men er ikke interessert i å prøve andre rør - klare veldefinerte råd som du som amatør (?) får fra noen som sikkert har mer erfaring på akkurat dette området.

Du er også blitt grundig informert om at sus henger sammen med gain (følsomhet) og at et forsterker med høy effekt også får høyere gain - alt dette gjør nødvendigvis at susnivået blir noe høyere. Men denne tekniske info'en glir du glatt unna og fortsetter med dette sus-eventyret ditt. Hadde du spurt kunne jeg gitt noen tips på hvordan Music Angel kan få lavere susnivå uten noen interne inngrep. For de med de mest sensitive høyttalerne. Det kan derfor se ut som om du ikke er interessert i å prøve noe nytt. Vel, uansett - det er ikke min sak.

Selvsagt skal alle få fortelle om sine erfaringer og inntrykk. Men så lager du noen sterke konklusjoner på et ganske spinkelt grunnlag. Så får du naturligvis motbør, det skulle bare mangle.

Hvis du vil kalle det for "hårsår" så gjerne for meg. Slutt her. Du får gjerne siste ordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My my :twisted:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du spurt kunne jeg gitt noen tips på hvordan Music Angel kan få lavere susnivå uten noen interne inngrep. For de med de mest sensitive høyttalerne. Det kan derfor se ut som om du ikke er interessert i å prøve noe nytt.
    Det er jeg interessert i å høre. Interne inngrep også, om det går på bekostning av effekt er ikke det noe jeg griner av heller (i triode kan jeg spille ulevelig høyt).

Men spar deg for disse nedlatende digresjonene dine. Lite sjarmerende.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell. Du snakker stadig om MA som bedre enn moderne "high-end" produkter (litt usikker på din definisjon av det er). Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig for deg at du må gjenta det til stadighet, men jeg skal la den diskusjonen være.

Min erfaring med produkter i den øvre prisklassen er at de skjelden prøver å oppnå "vintage-lyden". Jeg vet du har mange meninger om det og en kan selvfølgelig diskutere opp i mente hva som er "korrekt", men det kan kanskje bane litt ned på (subjektive) preferanser også?

Eller har du rett uansett?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veien til nirvana er vel sjelden helt objektiv:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en MA på mine høytalere som har en følsomhet på 96db. Var borte og lyttet innpå diskanten og hørte så og si ingen støy. Jeg er "allergisk" mot slik støy og hadde garantert lagt merke til det hadde det vært noe. Noen god forklaring på hvorfor Legatia har støy til tross for testing av flere MA'er? Kan det være andre ting?

Side 72 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •