Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan egentlig ikke si noe før jeg får se bilder av kretskortene med komponentene som er anvendt. Foreløbig ligner den jo mest på en billig Yaqin hvis jeg skulle være litt slem. Færre rørtrinn gir bedre signal/støy pga lavere følsomhet, det sier dog ikke noe om lyden. De berømte 12AT7 og ECC85 inngangsrørene er fjernet, istedet 6N3 som kanskje viser seg å være 6N2 ???

Og hvor er de store omfattende strømforsyningene ? Det synes å mangle en masse komponenter i forhold til den "ekte" engelen. Som har double mono-oppbygning, der den nye har en felles transformator og strømforsyning. Ser jo dårligere ut.

Tror dette er en pent utseende forenklet (ikke forbedret !) versjon for dem som er fornøyd slik den er og ikke ønsker å drive med tube rolling. Altså mer rendyrket kina-lyd. Vi får se etterhvert, når noen kan vise bilder m.m.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Spennende, noen som har erfaring med den da?

Ser iallefall hakket bedre ut designmessig
    ble visstnok lansert i dag, så det tar vel litt tid før noen får prøvd en 8)

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    ble visstnok lansert i dag, så det tar vel litt tid før noen får prøvd en 8)
    Såpass ja, får vel kanskje vente litt før det kommer noen inntrykk på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Er helt grønn på rør som dere vil sjønne av spørsmålene mine.

Hva gjør rørene? Er det lyden eller strømmen som går igjennom dem?
    Bias lurer jeg også på hva er?

Finnes det noe ABC info om rørteknologi her inne?

Kjekt å vite litt før jeg kjøper en MA.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du finner mange svar ved å søke på Google.
    Gode bøker om rør finnes på internet shops som forhandler rør og DIY komponenter. F.eks. her:
    Antique Electronic Supply
    og velg Books - Audio (pluss flere temaer).

Det går både strøm og lyd gjennom rørene. Et rør kan sammenlignes med en liten chip, en sak hvor man sender et svakt signal inn og så kommer det et mye sterkere signal ut. For at rørene skal fungere (særlig de store effektrørene) må det gå en viss fast strøm gjennom dem, uavhengig av om det er lyd eller ikke - det er bias.

Ellers har vi en utmerket rør-guide her på forumet. Se under Guider.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Du finner mange svar ved å søke på Google.
    Gode bøker om rør finnes på internet shops som forhandler rør og DIY komponenter.

Det går både strøm og lyd gjennom rørene. Et rør kan sammenlignes med en liten chip, en sak hvor man sender et svakt signal inn og så kommer det et mye sterkere signal ut. For at rørene skal fungere (særlig de store effektrørene) må det gå en viss fast strøm gjennom dem, uavhengig av om det er lyd eller ikke - det er bias.

Ellers har vi en utmerket rør-guide her på forumet. Se under Guider.

Takker for svar. Skal sjekke henvisningen din.
    Vedr. bias, så må en da justere på hvert enkelt rør ettersom de er forskjellige?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hifikompis
    Takker for svar. Skal sjekke henvisningen din.
    Vedr. bias, så må en da justere på hvert enkelt rør ettersom de er forskjellige?

Bare på utgangsrørene.
    De små rørene står i kretsløp som er konstruert slik at bias stiller seg inn av seg selv og holder seg der også etter mange års bruk.

Dette ville være mulig for utgangsrørene også, men da ville man tape impulsfastheten i bass-området særlig, så i gode forsterkere velger man å ha et separat bias-kretsløp som må justeres.

Rørforsterkere er perfekte for dem som vil inn og justere og fintrimme lyden - de kan være kompliserte nok, men har en type design som er logisk og "analogt", man finner ut av tingene omtrent som å trimme en eldre bil. Og så lyden da - bare himmelsk !

Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

deffekt rør?

For godt 2 uker siden fikk jeg min første rørforsterker i posten, kjøpt brukt her på avforum. Desverre ser det ut som jeg har møtt på litt problemer ganske tidlig. når jeg skrudde den på forleden, kom det bare knitring i høyttalerne. jeg gikk bort til music angelen, og observerte et lite fyrverkeri inne i det venstre kt-88 røret. antar det er deffekt?

Er det noen som kan gi en diagnose ut fra beskrivelsen? må jeg evt ha nye rør, og isåfall hvilke burde jeg kjøpe. skal drive focal eller klipsch høyttalere.

MVH

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja vi har dessverre hatt noen tilfeller av defekte utgangsrør. Det som trengs er veldig enkelt - du må rett og slett bytte det ene KT88-røret - kjøpe et nytt eller kontakte leverandør, kanskje du får et nytt uten utlegg for deg.
    Du bør kjøpe et nytt rør av samme type, Shuguang KT88-98, de er blant de mest driftssikre utgangsrør.

Et defekt rør kan skade forsterkeren.

Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Jeg har kontaktet leverandør, garanti på selve forsterkeren er på 1 år, men på røret gjaldt bare en måned men da med garanti fra Shuguang.

Jeg har kikket litt rundt på nettet, og er det slik at rørene kommer parvis? må de også skiftes ut parvis?
    Shuguang KT88-98
    er dette en grei pris? -eller finnes billigere på for eks. ebay?

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, skal bytte smårør i min music angel!
    Selger anbefalte itillegg til telefynken ecc85, mullard.

Er telefunken ecc 85 og mullard ecc82 en god match?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duckand
    Takk for tipset! Jeg har kontaktet leverandør, garanti på selve forsterkeren er på 1 år, men på røret gjaldt bare en måned men da med garanti fra Shuguang.

Jeg har kikket litt rundt på nettet, og er det slik at rørene kommer parvis? må de også skiftes ut parvis?
    Shuguang KT88-98
    er dette en grei pris? -eller finnes billigere på for eks. ebay?

Det er en sikker leverandør, og med garanti for at rørene er testet/innbrent grundig før de selges. Det kan ikke Music Angel gjøre pga den lave prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av almightybozo
    hei, skal bytte smårør i min music angel!
    Selger anbefalte itillegg til telefynken ecc85, mullard.

Er telefunken ecc 85 og mullard ecc82 en god match?

Ja det kan gå riktig bra - blir på den varme siden, men med god klarhet. Vil du ha mer pågående dynamisk mellomtone (mere nøytral lyd) må du bytte til GE 5814A.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se Kjell!

Nå spiller den i hovedoppsettet! Går og venter på nye utgangsrør til Almarroen så da satte jeg inn "Engelen"... Spiller bedre enn jeg husket, men den har ikke den samme vakre klangen som en god SET... Tøff på høyt volum på metall og funk På jazz og roligere musikk blir det en liten hardhet i mellomtonen synes jeg. Bruker fortsatt PhillipsMiniwatt -47 ECC81 og RCA ClearTop -62.

PS! Synes det er allt for lite bilder i denne tråden!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint Thumper (fine bilder), men jeg kan love deg at MA skifter totalt klangbalanse alt etter hvilke små-rør som sitter i. Prøv Siemens E81CC (ECC801S) 3-mica "double support" sammen med GE 5814A 3-mica "extra support rod" fra 60-tallet, eventuelt GE JG-5814A. Vil koste deg opptil 2000 kr og gir glatt nøytral super-detaljert lyd.

For å få en ide, behold dine 1947 Philips Miniwatt og sett så inn de GE 5814A jeg nevnte ovenfor. Her blir det litt fet (men detaljert) rørlyd slik mange vil ha det - ikke helt nøytralt, men mistenker at det er dette du vil ha. Så spørs det hvor Almarro'en havner.

Og vil du havne veldig på den varme siden (men fortsatt detaljert), prøv Mullard ECC82 sammen med noen av rørene ovenfor. Enten den klassiske Mullard eller Mullard box plate (sistnevnte er litt mer nøytral, nydelig luftig topp, men fortsatt myk gjengivelse). Mullard old logo (den store logoen) er best og dyrest.

En av MA-entusiastene her har som nevnt 3 stk. MA som han benytter sammen med sine enorme JBL studiemonitorer som tilsvarer JBL L-300 med 18" bass + store kompressorhorn i mellomtone og diskant - han kjører sine MA med tørre og klare Telefunken-rør - og det er ikke tegn til hardhet noen steder, men enormt detaljert. Slik han vi ha det. Disse høyttalerne er trolig 4 ganger så store som dine. Han har tidligere kjørt med bl.a. WE91 300B single-ended (WE-91 L'Audiophile etter Jean Hiraga) pluss mange andre SE-forsterkere, men ville ikke nå en gang drømme om å sette inn en SE-forsterker istedenfor MA. Istedet har han bygget om en av sine MA, denne til å ta de klassiske store DHT-triodene fra 30-tallet, men i push-pull. På den kjører han Telefunken AD1, WE 300B og flere til. Bedre blir det ikke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... sliter fortsatt med støy da... og jeg må "dra på" litt for at den skal "våkne"... Jeg tror nok ikke jeg komer til å bruke så mye penger på rør til denne, men har den som reserve amp... Dvs guttungen er veldig glad i den... Han bruker den på rommet sitt.

Jeg vet hva jeg foretrekker og vil ha. Er bare innom i tråden for å erte deg litt vettu Kjell8)

Mvh
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper

Jeg tror nok ikke jeg komer til å bruke så mye penger på rør til denne, men har den som reserve amp...

Ja det er det som kjennetegner noen "kritikere" av MA - de benytter enten de velbrukte rørene som følger med (og skriver "testrapporter"), eller kjøper et sett og nøyer seg med det. Skriver masse, men vil ikke prøve de rørene som anbefales. Derimot helst noe billigere.

Det henger jo ikke på greip - som det fremgå av denne tråden er MA usannsynlig billig, og man skal istedet bruke pengene på gode rør. Denne tråden handler om MA satt opp med gode (de beste) ubrukte NOS-rør - prinsippet er at man prøver med mange typer brukte rør - de får man billigere, og så kjøper man gode dyre rørsett av de typer man foretrekker.

Men jeg skjønner jo at din MA-kritikk egentlig har som formål å reklamere for denne Almarro'en - er det blitt noen flere her som har kjøpt den ?

MA til guttungen - har han bedre ører enn deg da ? Du kan jo ikke vite hva du foretrekker før du har hørt det ???
    Tror jeg vil anbefale folk med SE-ambisjoner å gjøre en enkel ombygging av MA til de klassiske DHT-triodene, som nevnt foran - det blir nok en annen klasse enn disse russiske militær-konstruksjonene, som Almarrro. Det gir også bedre S/N når MA ombygges slik.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det som kjennetegner noen "kritikere" av MA - de benytter enten de velbrukte rørene som følger med (og skriver "testrapporter"), eller kjøper et sett og nøyer seg med det. Skriver masse, men vil ikke prøve de rørene som anbefales. Derimot helst noe billigere.

Det henger jo ikke på greip - som det fremgå av denne tråden er MA usannsynlig billig, og man skal istedet bruke pengene på gode rør. Gjør man ikke det så får man publisere sine funn i en annen tråd - denne tråden handler om MA satt opp med gode (de beste) ubrukte NOS-rør - prinsippet er at man prøver med mange typer brukte rør - de får man billigere, og så kjøper man gode dyre rørsett av de typer man foretrekker.

MA til guttungen - har han bedre ører enn deg da ? Du kan jo ikke vite hva du foretrekker før du har hørt det ???
    Tror jeg vil anbefale folk med SE-ambisjoner å gjøre en enkel ombygging av MA til de klassiske DHT-triodene, som nevnt foran - det blir nok en annen klasse enn disse russiske militær-konstruksjonene, som Almarrro. Det gir også bedre S/N når MA ombygges slik.

Ikke sett meg i bås Kjell... Da bommer du fullstendig!

Jeg har prøvd endel rør og kombinasjoner. kommer alikevel tilbake til den jeg bruker nå...

Disse russiske militær konstruksjonene får faktisk bra kritikker rundt om i verden... De brukes jo i BAT og GRAAF for å nevne to mer kjente og anerkjente merker... Almarro som sådan får dessuten topptester overalt hvor den har vært testet... Den gir MEG hva jeg var på jakt etter i en forsterker. Sammen med mine Cornwall III så er jeg meget fornøyd! Så da bryr det meg ikke noe hva du sier For det er hva jeg liker som teller i mitt hus

Og angående ørene til guttungen så håper jeg de er bedre enne mine. Han mangler bare 20år med lyttetrening og hifi interesse så er han klar for å ta opp debatten med deg... Han foretrekker Leben egentlig... Men han mangler kronene... Så da får han ta til takke med det far vil gi til han... MA!

Legg merke til at jeg ikke disser MA, sier bare at jeg foretrekker en annen forsterker... Er det ikke en herlig verden hvor vi faktisk kan velge det vi liker best?

Mvh
    Frode

PS: Klarte jo å få fart på deg igjen Kjell ;-)

PPS: Du og editene dine... Nei! Jeg har ingen økonomisk interesse i Almarro! Jeg forteller bare folket at jeg liker den! Og hvorfor...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare prøv noen bedre rør på MA'en - de jeg anbefaler spesielt til deg - så skal du se MA slår ut Almarro'en....

Men det jeg spurte om, er om det er noen som kjøper Almarro her på berget ? Foruten deg da.

At den får topptester sier jo lite, siden 99 % av moderne rørforsterkere er så mislykket - preget av en rungende skarp mellomtone og resonant diskant (mangel på luftighet). Tror sikkert Almarro er bedre enn disse gjengse rørforsterkerne, hvor nesten alle er produsert i Kina etter vestlige ingeniør-spesifikasjoner, uansett merke.

Men hovedproblemet for moderne rørforsterkere inklusive Almarro, er jo at man må forholde seg til moderne rørproduksjon, mens MA har den store fordelen å kunne benytte gode NOS-rør fra 60-tallet.

Du er nå litt barnslig Thumper - tenk å lage en sak av at jeg benytter edit noen få minutter etter at jeg poster et innlegg. Men hvis du vil vise denne egenskapen i full offentlighet, så gjerne for meg. Det er litt uklart hva du egentlig vil med disse posteringene dine her.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare prøv noen bedre rør på MA'en - de jeg anbefaler spesielt til deg - så skal du se MA slår ut Almarro'en....

Men det jeg spurte om, er om det er noen som kjøper Almarro her på berget ? Foruten deg da.

At den får topptester sier jo ingenting, siden 99 % av moderne rørforsterkere er totalt mislykket - en rungende skarp mellomtone og lite annet. Tror sikkert Almarro er bedre enn disse gjengse rørforsterkerne, hvor nesten alle er produsert i Kina etter vestlige ingeniør-spesifikasjoner, uansett merke.

Men hovedproblemet for moderne rørforsterkere inklusive Almarro, er jo at man må forholde seg til moderne rørprodukjson, mens MA har den store fordelen å kunne benytte gode NOS-rør fra 60-tallet.

Jeg vet ikke noe om salgsstatistikken på Almarro...

Tro meg! Almarro har ikke skarp mellomtone... jeg klagde jo på skarp/hard mellomtone på MA... og BTW Alamrro er håndlagd i Japan. En liten familiebedrift...

På min Almarro bruker jeg utelukkende NOS rør i signalveien. Jeg bruker for tiden RCA VT231 fra 1943 og National Union 1942... Evt KenRad fra 1949...
    Det nyeste røret jeg har hjemme til den er et RCA rør fra -71... Men det bruker jeg ikke... Og før du spør... Nei jeg er ikke plaget av microfoni.

Men det var MA som var temaet i denne tråden... Hvis du vil kan du sende meg et sett rør som du tror vil passe min smak så skal jeg gi en uttalelse om de. Og jeg er en mann som sier fra om jeg tar feil, så du blir den første som får høre det om jeg bytter Almarro mot MA! Du får adressen på PM om det er interessant...

Side 70 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •