Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 176 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ftonnes
    hva tror folket om å koble music angel til et par stativ høytalere fra vienna acoustics som heter hayden grand?
    specs er:

Impedance: 4 ohms
    Frequency Response: 42Hz - 20kHz
    Sensitivity: 89dB

tror dere at det vil bli bra?

Det burde gå helt fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen råd på veien til de nybakte rør-eiere når man har pakket ut og skal starte opp:

Hvis du er uvant med rør, pass på med de store utgangsrørene - første gang du stikker de nedi soklene (de er pakket separat og merket), sjekk styreprofilen i bunnen av røret, at det står rett, lirk og vend forsiktig, slik at alle 8 pinnene glir pent ned i de 8 kontakt-hylsene. Når du kjenner at røret sitter i rett posisjon, bruker du kraft og presser det helt ned i sokkelen. Dette da de tynne hylsene kan skades hvis røret ikke sitter riktig.

Utgangsrørene som følger med er av høy kvalitet (Shuguang KT88 ). De små-rørene som er med, er sannsynligvis noen billige (men gode !) USA NOS-rør - de gir en varm lyd, men man kan oppnå bedre klarhet og detaljering ved å bytte til andre typer NOS-rør (særlig 12AT7 = ECC81). Jeg anbefaler at det ene røret (gjerne 12AU7 = ECC82) er en klassisk USA-type, mens det andre kan være europeisk NOS. Se egen tråd om små-rør.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-800-kt88.html

Nyproduksjon fra Russland, Kina, m.m. kan sikkert også fungere bra (et av de to rørene). Dere nye rør-folk bør låne rør fra hverandre og teste hva som er best.

Det 12AU7 som følger med, er typisk enten et vanlig GE 5814A eller GE 5814A triple mica (3-mica), dvs. med tre mica-plater som støtte for anodekomplekset (sees lett). Typen med 3 mica er et av de beste audio-rør overhodet - og det er et NOS-rør som fortsatt kan skaffes til hyggelig pris. Begge de nevnte her er vanlig "grey plate". Mens 12AT7-røret typisk kan være et Sylvania "black plate" - det lyder meget behagelig, men mange vil ønske mer sting og definisjon i diskanten, da må man unngå "black plate"-rør. Mange har fått et GE 12AT7 grey plate - det lyder bedre.

Soklene til små-rørene inneholder 9 kontakt-hylser som passer til de 9 pinnene på hvert rør. Hvis man eksperimenterer mye med å bytte rør kan det anbefales å stramme hylsene ved å bøye dem litt sammen med en miniatyr-skrutrekker - så sikres god kontakt. Siden små-rørene som følger med er brukte rør (NOS-rør ville ellers bli for dyre) kan det anbefales å trekke dem opp og ned et par tre ganger i hver sokkel for å sikre maksimal kontakt (man sliper av støv/belegg).

De to forsterkerne jeg har prøvd grundig (den ene er min egen), er i daglig bruk og har ikke hatt noe behov for bias-justering så langt. De virker meget solide og driftssikre. Med tiden kan det være aktuelt - man tar av bunndekselet og justerer på fire små blå presisjons-potentiometere (et til hvert utgangsrør) mens man måler spenningen over en katodemotstand med et multimeter. Uhyre enkelt. Med gode driftssikre utgangsrør så kan det ta mange år før dette blir nødvendig. Kanskje aldri ?

Du skifter jo rørene en gang i fremtiden, forsterkeren vil fungere fint uten ny justering (med gode rør av samme type), men for max effekt bør rørene være matchet to og to (gjøres av rør-selger), og bias sjekkes og eventuelt etterjusteres. For høy bias-strøm vil slite på rørene. Matching er dog ikke kritisk viktig.

For de som interesserer seg for bias-justering skal her gis en liten guide:

Et KT88-rør skal gjerne ha 35-55 mA bias-strøm. Music Angel har en katodemotstand på 10 ohm - hensikten med denne er å være en slags sikring og særlig gjøre mulig å måle strømmen enkelt. Måler du 1V over denne motstanden vil det si at det går 100 mA strøm i røret, hvilket er alt for mye. En spenning på 0,5V (= 50 mA) vil være OK.

For enkelt å sjekke at bias er OK (uten å ta av bunnplaten) kan du kjøpe en Bias Probe eller Bias Tool, se nedenfor:
    BiasProbe
    SRS BiasTool

Du tar ut røret, setter i proben, og så røret i probens sokkel. Du måler da enten strømmen direkte med et mA-meter, eller proben har en innebygget (ekstra) katodemotstand, slik at du måler mV over den. Dette gjøres på alle fire rørene.

Man kan også trekke utgangsrøret litt opp og stikke en tynn ledning inn på pin 8 (meget forsiktig for ikke å berøre andre pinner !) og måle spenningen til gods (jord).

Katodemotstanden sjekker man ved å måle motstand mellom pin 8 og gods (jord) - røret tas ut da. Man skal måle 10 ohm. En nyere Music Angel viste seg å ha bare 5 ohm her, da to 10 ohms mostander var koblet i parallell. Så motstanden må sjekkes før bias-justeringen. I det tilfelle må spenningen halveres - 0,25V (250 mV) tilsvarer 50 mA.

Selv er jeg lite interessert i bias-justeringer - jeg kommer til å kjøre forsterkeren slik den er til rørene er blitt slitte og bias kanskje falt til 30-35 mA. Så bytter jeg til nye KT88 og bias vil helt sikkert vise seg å være OK videre (en sjekk gjør man jo).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Tandberg TR1000 og mine gamle kirksaeter prisma200 høyttalere må visstnok enda vente i 10 dager på Ma fra Hong Kong.Er spent på hvordan høyttalerne vil takle engelen. Har selvfølgelig i mellomtiden bestilt drossler og rør. Er helt fersk på det her med rør, og gleder meg stort over all informasjon tilgjengelig på disse sidene. Har et enkelt spørsmål angående behandling av rør. Bør man unngå å ta på glasset eller spiller ikke det noen rolle?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet engelen på et par kirksaeter silver line eller hva de heter, er noen år gamle. Der spillte som bare det ihvertfall:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min MA med KT88 i noen måneder, og må si at jeg er som de fleste meget imponert over lydkvaliten i denne. Min erfaring var at lyden bedret seg etter noen uker med innspilling og ble enda bedre etter bytte av smårør.

Bruker (etter anbefaling av Kjell B) Phillips Miniwatt 12at7 og de medfølgende 5814.
    Den spiller med flott dynamikk og tyngde i bassen, ren og klar i stemmegjengivelsen og diskant som klinger nydelig(høres godt på klangen i cymbaler).

Sammenlignet med min Integrerte transistor forsterker så har denne strammer bass og mindre bakgrunnstøy. og bedre presisjon i stereobilde, men totalt sett liker jeg MA bedre fordi den gir musikken mer liv, Transistorforsterkeren blir litt tam og kjedelig å lytte til etter at en har hørt på MA.

Var litt skeptis til om MA klarte mine 86db Praoc Respose 2, men det gjør den faktis veldig bra, Proac Response 2 er ganske lettdreven selv om den har lav følsomhet.
    Sitat fra test i Stereophile "The Response Two is one easy speaker for an amplifier to drive, as can be seen from its plot of impedance magnitude and phase (fig.1), which only drops below 8 ohms in the lower midrange"

Av problemer med MA må jeg nevne at den fikk sus og kraftig spraking i en kanal, prøvde først å bytte om på rørene uten at det endret seg. Leverte den inn på det lokale EL-verksted som fant brudd i en motstand på inngangsprintet.
    Etter reperasjon har den fungert uten feil.
    Må også nevne at reperatoren ( en eldre kar med erfaring på rørutstyr) kommenterte at han syntes det var "god lyd" i forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B(og andre)
    Stor tak for alle dine værdifulde bidrag til denne tråd. Som erklæret RørNewbie, og med en Music Angel i transit mellem Hong Kong og Roskilde er det guld værd med alle disse oplysninger. Jeg er ikke modig nok til selv at forsøge at installere drosler og lignende, men finder måske en mere kyndig persion til slikt i Danmark. Anyway, takk så mye

Anders

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se deg igang igjen her Kjell!

Kjøpte selv en MA KT88 forsterker etter anbefalinger Kjell kom med på Alternative Audio,og kan skrive under på at dette er et røverkjøp av en god forsterker.
    Kjøpte også en MA single ended 845,som også er meget god.

Jeg prøvde KT88 forsterkeren på et par Pioneer CS99A høytalere her en dag,og det kan jeg love var moro! CSA99A har 15" i trykkammer oppgitt til 97 dB følsomhet!! :-)

Mvh
    Rune Sævik

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, og flott også å se en ekte sunnmøring her - vi har jo snakket mye før også. Alternativ Audio ble jo etterhvert et umulig sted å være - det passer nok mere for våre radio & TV-reparatører ......

Du spiller stadig på englene dine ? Vet du har en pen samling rør-utstyr og har prøvd en del forskjellig, inklusive Audio Note.

Newcomer Frxta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en Music Angel xdse kt88 fra ebay i går(leshelle) etter å ha lest denne tråden med stor interesse i det siste.

Blir morro å se hva denne står for da jeg ikke har vært borti rene rørforsterkere før.

Har også bestillt et par proac 1sc cloner som denne skal drive.

venter med spenning på at utstyret skal komme i hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rør-grønnskolling ;)

Aller først må jeg beklage hvis jeg stiller et dumt spørsmål nå, er nemlig helt grønn på rør.

Har et par nye SA Explorer somstår og kjeder seg uten forsterker.
    kunne denne vært er match for Sa'ne?

Newcomer Frxta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fi Smurfen
    Aller først må jeg beklage hvis jeg stiller et dumt spørsmål nå, er nemlig helt grønn på rør.

Har et par nye SA Explorer somstår og kjeder seg uten forsterker.
    kunne denne vært er match for Sa'ne?

Det kan jeg faktisk svare på når jeg har fått forsterkeren i hus, da en kompis har disse høyttalerne og vil teste denne forsterkeren i et anlegg nr 2 setting. da vil explorerne også bli prøvd..

kommer med tilbakemelding når forsterkeren er i hus og den begynner å bli innspillt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det optisk el. koaksial inngang på rørforsterkeren for dem med Sonos som signalkilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Frxta
    Det kan jeg faktisk svare på når jeg har fått forsterkeren i hus, da en kompis har disse høyttalerne og vil teste denne forsterkeren i et anlegg nr 2 setting. da vil explorerne også bli prøvd..

kommer med tilbakemelding når forsterkeren er i hus og den begynner å bli innspillt.
    kanon... venter spent ...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Er det optisk el. koaksial inngang på rørforsterkeren for dem med Sonos som signalkilde?
    Desverre ikke nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Desverre ikke nei.
    Hvordan kobler dere da? Kun analog overføring fra CD'spiller?

Skjønner ikke hvorfor lyden blir så bra hvis kun analogt... :-|

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, kun analog overføring.
    Hva er det som gjør analog overføring dårlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja, og flott også å se en ekte sunnmøring her - vi har jo snakket mye før også. Alternativ Audio ble jo etterhvert et umulig sted å være - det passer nok mere for våre radio & TV-reparatører ......

Du spiller stadig på englene dine ? Vet du har en pen samling rør-utstyr og har prøvd en del forskjellig, inklusive Audio Note.

Det er nok Audio Note som står og spiller i stua.Her er jeg tilbake til 30 talls forsterker prinsipper,med ekte trioder og trafokoblinger.
    Skjema på monoblokkene her; Audio Note Kits - Interstage Mono Block 300B/2A3 SET Power Amplifier

Men jeg er mektig imponert over MAen og har med den fått god sans for KT88 røret,og tror jeg vil prøve meg på noe ala denne etterhvert ; http://www.kandkaudio.com/images/pentodekt88amp.pdf

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Passer rør til alle typer musikk? Kanskje litt teit spm men jeg er helt grønn når det kommer til rør...

Hadde vært moro å prøvd Music Angel på klipschene, noen som har erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Passer rør til alle typer musikk? Kanskje litt teit spm men jeg er helt grønn når det kommer til rør...

Godt spørsmål!
    Mange rørkonstruksjoner har en tendens til å låte smørje når man drar på med litt komplisert musikk,og herlig organisk og naturlig når man hører enkle opptak.

For å gjøre det enkelt så vil jeg påstå at MA KT88 er en av de mest "rocka" forsterkere jeg har hørt uansett oppbygning(transistor,rør,klasse d osv) ,samtidig leverer den mye av den typiske rør-organiske følelsen på enkle opptak.Her kan man sikkert voice endel med små rør som Kjell B har forklart viss man vil ha mer eller mindre "rør-magi" .
    En god allround forsterker som i mine ører spiller alle typer musikk overbevisende.

Jeg har en følelse av at MA KT88 låter hysterisk morsomt på Klipsch!

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega

IMO kan du bruke rør til all musikk! Guttungen spillte AC/DC med fullt trøkk på rommet tidligere i dag. Kombinasjonen var kanskje litt spesiell, men det låt faktisk bra! CV VE-8 og Leben CS300. Ht til 2300 og forsterker til 20.000,- Men jeg har aldri hørt så CV spille så bra før!

Jeg har tidligere også brukt MA på RF-82. Det var en knall mach! Kunne også spille allt av musikk.

Bruker til daglig MA på Klipsch Cornwall III. Den komboen takler også det meste av musikk typer!

Side 7 av 176 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •