Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 3515
    Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Kanskje vel mye ingeniør-design ?
    Det må jo være en grunn til at disse high-end produsentene går konkurs ?

I mine egne DIY-forsøk ble det aldri noen fordel av å blande inn halvledere i et klassisk rør-design - det er som om transistor-lyden på en måte slår gjennom, selv når halvlederne anvendes i perifere kretsløp. Selv zener-dioder var utelukket (med mindre man aksepterer dette og isolerer diodene med små induktorer, et trick vi også ser i gamle Tandberg-apparater).

Vår Music Angel inneholder jo en 555 timer-IC pluss transistorer via separat strømforsyning i slow start-kretsløpet (rele) - tror grensen går der.

Absolutt enig, men jeg synes det er morro å se, man lærer og forstår bedre, og skjønner også mer av hva som funker og hva som kan være vel lurt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja enig, en god tråd for å lære elektronikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ulyd i Music Angel kt88

Kjøpte en MA for vel 6mnd siden og er vanvittig fornøyd egentlig.

Men, har fra siden den var helt ny slitt med en høyfrekvent lyd i begge kanaler.:-?
    Lyden kommer og går uavhengig signal kilde og volum, men kommer oftest når den er varm.... Utrolig irriterende!
    Kjøpte et billig nettstrømsfilter på Clas Ohlson, men det fungerte ikke.
    Noen som har opplevd lignende eller har forslag til å løse problemet?

Mvh shemnes

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har egentlig samme problemet, en høyfrekvent ujevn "piping" som kommer og går etter at forsterkeren har stått på noen timer.
    problemet var borte i noen måneder, men har nylig kommet tilbake, så jeg lurer på om det kanskje er et problem med noen av rørene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har byttet ut 2 av rørene med ECC85 6AQ8 NOS Telefunken, men det hjalp ikke på lydene... Men er veldig fornøyd med lyden ellers etter rørskiftet da :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det kan godt være noen av rørene som gir problemer. Har hørt dette ved et fåtall rør. Videre kan synderen være dårlig kontakt i en av rørsoklene. Det er den mest vanlige årsaken. Har dere sjekket dette ? Er grundig gjennomgått flere steder her.

Har dere spesielle følsomme høyttalere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rørsoklene burde være ganske rene og alle rørene sitter godt; men kan jo alltids gi de en ekstra gnikkings, og se om det blir noe forskjell.
    høyttalerne har vel en følsomhet på 91db (jbl E100)

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig...

Da har jeg fått svar fra HongKong, og som dere ser så vil de sende meg et nytt rør. Men må de ikke sende meg minst 2stk. Mtp parring og matching?!?

Her kan dere selv lese svaret, ingenting å si på servicen, litt mer å pirke på når det gjelder engelsken:-D

"HI,friends,
    I am so sorry to reply so late and i beg your pardon .
    For the problem and we will send the tube and resistane to you,
    but now i need to contact the factory and then send the item to you , so it take some time and i am so sorry again to make much troble to you.
    Any questions pls feel free to contact us.
    Best regards,"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    rørsoklene burde være ganske rene og alle rørene sitter godt; men kan jo alltids gi de en ekstra gnikkings, og se om det blir noe forskjell.
    høyttalerne har vel en følsomhet på 91db (jbl E100)

Jeg mente ikke enkel rensing, men at soklenes hylser klemmes sammen og rørene trekkes opp og ned noen ganger for å skrape oksyd-belegg av pinnene. Dette er beskrevet grundig før. Har du gjort dette ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort dette ?

ja 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er det nok 1-2 av små-rørene som ikke er helt godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akkurat byttet ut 6n1 rørene med siemens merkede RFT rør, så da er det nok 12au7 rørene som er problemet.
    kunne godt tenke meg noen litt mer analytiske rør som toner ned midbassen en smule; tror du rca cleartop vil funke bra sammen med siemensene?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det skulle gi en slankere lyd og av høy kvalitet. Telefunken ECC82 ennå mer på den slanke klare siden.

Et godt og ganske billig rør er GE 5814A (den vanlige billige 2-mica) av nyere årgang - det spiller tørt og klart, men også musikalsk som bare GE-rør kan.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Høytalerne jeg kjører er Yamaha soavo 1, men med 89db er de ikke spesiellt følsome.
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd å stramme opp rør sokklene...
    Gleder meg til å komme hjem og prøve dette først, hvis ikke får jeg prøve rørbytte av 12au7 også. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

MA+Sub?

Lurer på hvordan man kan koble til en sub til MA for å få et "2.1"-anlegg til filmtitting? Tenker først og fremst på System Audio sine sub'er.

Ellers mottar jeg gjerne tips til valg av matchende cd-spiller på pm eller her!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare koble innom subben dersom denne har innebygget delefilter (noe de fleste har) .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK Da står det noen oransje lys og gløder på racket mitt. Har spilt litt blues og Norah Jones nå en times tid. Og dette er en dødsbra sak til 4.000 kroner.

Kjører den på Klipsch RF 82 og det svinger skikkelig. Meget behagelig lyd.

Jeg kan ikke spille like høyt på som på Rotellen ( 1080 ) og i heftige partier så blir ting og tang en anelse grøtete.

Men alt i alt strålende fornøyd, jeg kommer aldri til å bytte bort rotellen så får heller koble over alt når jeg skal se film ( en av tingene jeg skal sjekke er hvordan den spiller som rent sluttsteg i 5,1 oppsettet mitt ).

Skal kjøre litt samenligning mot rotellen i kveld og påsken så får vi se om den blir eller plutselig er til salgs. Men må si rør fenger, hva tror folket om Mc 275 en feks, den er svindyr men hørt at folk synes den er rå.

talast

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektmessig er en MC-275 det samme som Music Angel KT88 (jeg går ut fra at det er den du har nå). Lydmessig ligger Music Angel etter min oppfatning langt over MC-275 re-issue, mere som den originale MC-275.

Hvis en av de velkjente moderne rørforsterkerne i prisklasse 50.000 kr. var like god som Music Angel KT88 ville jeg ikke startet denne tråden. Høyere pris ville nok gitt en enda bedre utførelse og det kunne jeg selv godt betalt for. Så mitt problem var altså at jeg ikke kunne finne en eneste moderne rørforsterker med tilfredsstillende lyd. Uansett pris. Og så fant jeg Music Angel til 5000 kr.

Kvaliteten med de medleverte rørene er for meg uinteressant. Det er først når den settes opp med gode NOS-rør fra rundt 1960 at den viser hva den kan. Og da stiger altså prisen fra 4000 til 5000 kr eller litt mer. Dette er altså mine personlige oppfatninger.

Det finnes flere måter å øke lydnivået fra en slik rørforsterker. Jeg skal komme tilbake til det senere.
    Du kjører vel i pentode (bryter bak opp) - den spiller kraftigst da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektmessig er en MC-275 det samme som Music Angel KT88 (jeg går ut fra at det er den du har nå). Lydmessig ligger Music Angel etter min oppfatning langt over MC-275 re-issue, mere som den originale MC-275.

Hvis en av de velkjente moderne rørforsterkerne i prisklasse 50.000 kr. var like god som Music Angel KT88 ville jeg ikke startet denne tråden. Høyere pris ville nok gitt en enda bedre utførelse og det kunne jeg selv godt betalt for. Så mitt problem var altså at jeg ikke kunne finne en eneste moderne rørforsterker med tilfredsstillende lyd. Uansett pris. Og så fant jeg Music Angel til 5000 kr.

Kvaliteten med de medleverte rørene er for meg uinteressant. Det er først når den settes opp med gode NOS-rør fra rundt 1960 at den viser hva den kan. Og da stiger altså prisen fra 4000 til 5000 kr eller litt mer. Dette er altså mine personlige oppfatninger.

Det finnes flere måter å øke lydnivået fra en slik rørforsterker. Jeg skal komme tilbake til det senere.
    Du kjører vel i pentode (bryter bak opp) - den spiller kraftigst da.

Min første rørforsterker og derfor uvant. Har hørt hele Joe Bonemassa plata mi her nå og synes den spiller penere og penere. Tok den spaken ned tror jeg altså der den spiller med lavest trøkk og synes det spiller best og mest naturlig. Har standard rør. Hvis denne spiller bedre enn MC er det jo bare herlig hehe.

Har lest nesten hele tråden her nå og vet du har sagt det mange ganger Kjell. Men uten å modde for mye altså kun skifte rør hvor og hva skal vi kjøpe. Har skjønt det er kun de små rørene som bør skiftes ut.

Klipsch og rør er i hvertfall like magisk som de sier.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en egen tråd om nos rør til music angel her på forumet

Side 68 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •