Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 176 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

Edit:
    Driver å tester masse forskjellige rør på min MA for tiden, og jeg merker at det har utrolig mye å si for støyforholdet hvilke rør jeg bruker. Det er ikke bare lyden i seg selv som endrer karakter.

Du får kanskje avsløre litt her. Inngangsrøret har mye av ansvaret for S/N.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Ma S8

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    KJELL:

Eg føler no etter en tid her at du er selve Mentor :-D

Så eg har lyst å spørre deg om en ting.
    Eg lurer på Høytallere til min MA MkIII

Eg tenkte først max 10.000kr , og da M Audio Silver til ca 8000. Men hørte det kunne høres litt lyst/skrikende på rørforsterker, da høytalerene ofte er laget basert på et "lydrom" med dempete vegger osv.
    Etter noen mail med Norsk Hifi Center, så ville dei anbefalle Chario 200T til ca 8000,-Vis eg ikke ville over 10.000kr. Dei beste var Spendor, men dei blir for dyr for meg. Dei snakket om stativ til ca 10.000 var en mulighet.
    Eg vet ærlig talt ikke. Er så redd det blir for lite bass/trykk i lydbildet. Men eg har INGEN erfaring med stativ.
    Men sikler litt på Triangle Altea EX som ligger på ca 12000, men da må vere en max pris da :???: og er dei bedre en Focal (franske dei og)
    Vil og kjøpe meg Music Hall CD25.2 som signalkilde.

Har du noen bra forslag?
    Hei,
    jeg har en MA KT88 på hytta som driver et par Monitor Audio Silver 8. Disse høytalerne betalte jeg 10.000 for for noen år siden. Jeg benytter hjemmelagede høytalerkabler, laget av 3 par tvinnede cat-5 kabler. Benytter en gammel Tanberg 425 CD spiller og dette opsettet spiller forbausende bra.
    Bassen er dyp og kontrollert, mellomtonen fyldig og deilig for øret, diskanten er klar og svært detaljert. Jeg synes ikke dette låter skrikende på noen måte.
    Jeg var der i helgen og lyttet på litt Blues foran peisen med et glass rødvin. En deilig avslutning på en travel uke.

I MA'en bruker jeg Telefunken ECC85 sammen med de "orginale" GE 12AU7 rørene.

mvh
    Brewmaster

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette med at en rørforsterker skulle lyde lyst/skrikende kommer nok av det man hører fra andre typer moderne rørforsterkere - disse lyder lyst/skrikende. Men absolutt ikke MA. Den har god kontroll i bass-området, men samtidig en veldig balansert gjengivelse over det hele.

Hvorfor det er slik (at MA er spesiell) er gjort rede for i flere innlegg her, også det aller første i denne tråden.

Hadde ikke MA vært tilgjengelig ville jeg selv ha anbefalt en Naim transistorforsterker eller bedre: en vintage (oppgradert) rørforsterker. Eller det rør selvbygg jeg selv kjører med.

Og med en god rørforsterker må man for all del ikke anvende disse dyre high-end høyttalerne med silk-dome tweeter - den ødelegger jo alt av transientgjengivelse.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KJELL:

Eg føler no etter en tid her at du er selve Mentor :-D

Så eg har lyst å spørre deg om en ting.

Eg tenkte først max 10.000kr , og da M Audio Silver til ca 8000. Men hørte det kunne høres litt lyst/skrikende på rørforsterker, da høytalerene ofte er laget basert på et "lydrom" med dempete vegger osv.
    Etter noen mail med Norsk Hifi Center, så ville dei anbefalle Chario 200T til ca 8000,-Vis eg ikke ville over 10.000kr. Dei beste var Spendor, men dei blir for dyr for meg. Dei snakket om stativ til ca 10.000 var en mulighet.
    Eg vet ærlig talt ikke. Er så redd det blir for lite bass/trykk i lydbildet. Men eg har INGEN erfaring med stativ.
    Men sikler litt på Triangle Altea EX som ligger på ca 12000, men da må vere en max pris da :???: og er dei bedre en Focal (franske dei og)
    Vil og kjøpe meg Music Hall CD25.2 som signalkilde.

Har du noen bra forslag?
    Kjør på med Klipsch rf eller XTZ 99.36 evt på stativ 99.26.

Jeg har selv XTZ og det fungerer glimrende. Flere har testet Kef IQ mot XTZ99.26/36 der faller Kef litt under...

Disse passer bra til rør, Klipsch med horn og XTZ med bånd diskant.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.. og er litt voksent at Monitor Audio silver, ikke er lys/kvass/skrikende når en har hørt det fra folk. Det sier vel ein heil del om MA :-D

Men må komme mer med tips.. eg sluker det rått :-D

Og det nermer seg skattepengene så da blir høytallerene kjøpt.
    Men hva det blir? er vel litt i det blå enda.. Triangle Altea er en mulighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøk Kjell, det var hyggelig. Veldig morsomt å høre de tildels store forskjellene på mange av rørtypene vi prøvde den dagen.

Skulle gjerne klart meg med MA hadde det ikke vært for Supernait's fjenkontroll, innebyggde DAC, WAF, pre-out og kontroll over 100 dB.

MA kan låte bedre til en brøkdel av prisen, det er helt sikkert.

Roar: Lowhterne mine må ha hjelp i bassen i min stue, derfor brukte vi disse litt for å sjekke mellomtone/diskant. (Subbene mine må ha pre-out.)

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KJELL:
    snip...

Eg tenkte først max 10.000kr
    snap....

Har du noen bra forslag?
    Jeg kjører nå KEF iQ90 på en MA og KEF iQ70 på en annen, begge låter veldig bra, helt etter min smak.
    Jeg lytter for det meste til blues,både elektrisk og akustisk, folk, akustisk rock, litt jazz og mye klassisk.
    Det slenger en og annen Stones, Zeppelin, ACDC, BlackSabbath også. :-)

Om du er i osloområdet er du velkommen innom for å lytte, og lytte bør du nok gjøre før du velger, det finnes en god del vellykkede kombinasjoner av MA og høyttalere i din prisrange.
    Lykke til!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bur ved Bergen, en halvtime fra. Kanskje eg burde tatt med min MA og reist til byn å testet ut diverse høytallere? me får sjå..
    Forsett med tips. Og skriv gjerne kordan dei spiller :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig 7DJ8 (vistnok produsert med mullard tooling i japan?) rør jeg kjører i de to midterste soklene, de er jeg superfornøyd med. Har skaffet meg litt forskjellig som jeg leker meg litt med, men jeg liker lyden best på disse. Veldig bra støynivå, masse detaljer og fin nøytral bass.

Har ikke funnet noe jeg er helt fornøyd med på de to ytterste soklene, jeg merker at det er disse som er støyproblemet nå. Står litt fast her. inntil videre har jeg landet på noen rimelige RCA rør.

Har også testet sånne Golden Dragon rør, jeg vet ikke helt hva jeg synes om de. Forsåvidt helt ok lydkvaliteter, men jeg synes det er for mye støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant.
    Da er det kanskje Matsushita-rør du har funnet der ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Jeg kjøpte faktisk ett par ekstra, så jeg har i reserve. Men jeg tror nesten jeg skal kjøpe flere.

Matsushita Japan 6922 E88CC Mullard Tooling NOS sto det der jeg kjøpte de, men etter som jeg har forstått er det egentlig 7DJ8/PCC88 rør?

Går det an å bruke E80CC rør i 12AU7 posisjon på denne forsterkeren?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makan til møkkaforsterker!!!
    Nå sitter jeg her, uten anlegg, uten møbler, og uten hybel......
    Denne kinesiske jallagreia eksploderte.... Og tok da altså fyr.

Newcomer Janago sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Ja ja, det er fremdeles første april i dag!!

Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Makan til møkkaforsterker!!!
    Nå sitter jeg her, uten anlegg, uten møbler, og uten hybel......
    Denne kinesiske jallagreia eksploderte.... Og tok da altså fyr.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janago
    Ja ja, det er fremdeles første april i dag!!

Var verdt et forsøk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Går det an å bruke E80CC rør i 12AU7 posisjon på denne forsterkeren?

Vil tro det skulle fungere OK. MA er ganske bredspektret mht rør-data.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Jeg kjører for tiden Siemens Ecc82 og ECC85, og synes det låter veldig bra. Jeg har et par Philips Ecc88 også, og selv om disse lårer bra (kanskje bedre ?) mister jeg styrke i forhold til Ecc85. Dette med matchende rør/merker osv. Hvor picky er folk på det ? Jeg har endel NOS slengere, og kjørte en periode med alle fire smårør av fire forskjellige fabrikat, og tror egentlig dette var kombinasjonen som låt aller best.

Mht høyttalere har jeg kommet over et par gamle Celestion Ditton 15 XR som jeg synes låter veldig bra. De er koblet via en Stax SRD-7 som jeg benytter til lytting med hodetelefoner (Stax SR Sigma).

Jeg har benyttet MAén som amp i et anlegg som i størst mulig grad skal være preget av "vintage" kvalitets-komponenter. I bunn og grunn er det tett på slik jeg ønsker det nå. Innenfor rammen av økonomi og plass som selvsagt setter visse begrensinnger.

Jeg har imidlertid et par platespillere til som jeg vil koble opp når jeg får tak i ei passende benkeplate. Kommer vel også til å teste litt ulike Phono/riaa-trinn, samt en praktisk og god switch-anordning for å velge mellom de ulike spillerne. Hvor lange kabler kan jeg ha mellom Riaa og MA før lydkvaliteten forringes merkbart ?

Jeg har littegrann sus i begge kanaler, men jeg antar at de ikke blir helt tyste disse forsterkerne. Det er imidlertid nesten ikke hørbart. Må legge hodet helt inntil høyttalerene for å registrere det. I bunn og grunn har jeg ikke hatt så gode musikk/lytte-opplevelser på mange år som jeg har hatt de siste to månedene.

Jeg har vært litt urolig mht. varmeutvikling/plassering, men har løst det med ei pc-vifte som jeg lar gå mens jeg ikke lytter. Varmeutviklingen er neppe til noen fare med normal takhøyde, men siden jeg lytter på loftet har jeg måttet gjøre noen kompromisser mht plasseringen.

Kjempeforsterker !

Mvh:
    Stian

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,
    vurderer å kjøpe music angel, har null peiling på rør, har skjønt at lyden er bra...
    Noen spørsmål:

Har begrenset med plass i eksisterende rack, hvordan er d med varmeutvikling m rørforsterker?
    Leste et sted at en rørforsteker et lite effektiv og drar endel strøm både v spilling, men også i stand by, stemmer d?

mvh ole

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det blir en del varme, men ikke dramatisk. Også i stand-by. Vil tro omtrent som en klasse A transistor-forsterker. Så det må være noe fri plass over den til luftkjøling av rørene. Derimot ikke noe varme på undersiden av betydning.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    artig link for oss rørfrelste

The Emperor's New Amplifier

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje vel mye ingeniør-design ?
    Det må jo være en grunn til at disse high-end produsentene går konkurs ?

I mine egne DIY-forsøk ble det aldri noen fordel av å blande inn halvledere i et klassisk rør-design - det er som om transistor-lyden på en måte slår gjennom, selv når halvlederne anvendes i perifere kretsløp. Selv zener-dioder var utelukket (med mindre man aksepterer dette og isolerer diodene med små induktorer, et trick vi også ser i gamle Tandberg-apparater).

Vår Music Angel inneholder jo en 555 timer-IC pluss transistorer via separat strømforsyning i slow start-kretsløpet (rele) - tror grensen går der.

Side 67 av 176 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •