Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 3515
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare et lite tips; hold dere unna shuguang sine KT100 rør. Jeg kjøpte en quad for ei stund sida, brukt litegrann, så lagt og støva litt. Prøvde dem her om dagen igjen, og ene utgangen knitret fælt. Dårlig kontakt i sokkelen tenkte jeg, tøk på røret mens det glødet, rene fyrverkeriet satt igang inni røret! og høyttaleren freste fælt.

Slo straks av, strammet sokkelen, slo på igjen. Hmm, nesten ikke lyd, skurrete og fæl, titte på røret igjen - hele anoden gløder! rør ødelagt ja, noe ligger og skrangler inni der nå..

Og nå kommer det noen kneppelyder i andre siden fra tid til annen, er redd de resterende 2 kt100 røra der også har fått "feber"... jaja, de låt bra da, så lenge de varte.. Kjører nå lett kombinasjon av kt100 og kt88, bare så jeg får brukt opp "rasket" som har blitt til overs etter andre rør i settet har blitt utbrent.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sammenligning av Music Angel med Naim Supernait transistor-forsterker.

Hadde nettopp et hyggelig møte med hifi-vennen Per Paulsen i hans enebolig i Oslo. Han har huset godt oppfylt med vintage og moderne hifi. Han har tidligere eiet 2 stk. Music Angel 845, men har nå etter mitt råd anskaffet en MA KT88, kjøpt brukt, et år gammel. Denne ble (i stilling pentode) testet mot hans nye Naim Supernait forsterker og RIAA til 30.000 kr pluss en fin Naim CD-spiller. En stor flott moderne vinylrigg var også på plass.

Jeg hadde med flere rør-kombier i tillegg til hans standard kombi, som var Philips Miniwatt ECC81 fra 1947 sammen med GE JG-5814A 3-mica (tidlig 60-tall).

Høyttalerne som ble anvendt her, Cerwin Vega V-37D (stort diskanthorn + 18" bass, diskantnivå senket ved modifikasjon) og en kostbar Lowther, begge er følsomme. Cerwin-Vega er fra den profesjonelle V-serien (topptest i Stereophile) og en helt annen klasse enn de Cerwin-Vega Hifiklubben selger.

Først skal det sies at Per også undrer seg over disse kneppe- og suselydene noen har klaget over her. Alle hans Music Angel har fungert perfekt og uten sus/støy, slik som alle de undertegnede ellers har vært i kontakt med.
    Vi var 3 uavhengige personer som overvar seansen her.

Så musikken.
    Jeg må selv innrømme at det var sjokkerende å høre at den billige Music Angel KT88 hadde samme fulle kontroll over de anvendte høyttalerne som det dyre Naim-settet. Vi spilte et stort utvalg av eldre og nyere musikk, CD og LP, og MA klarte brasene hele veien. Dessuten: MA spilte høyt, nærmest til smertegrensen, selv om Naim kunne presse lydnivået en smule høyere. Og dette var altså en eldre versjon av MA. De nye MA har sterkere power supply.

MA hadde selvfølgelig mer organisk mellomtone, bedre stemmegjengivelse, bedre 3D og perspektiv, men det som slo oss mest, var hvor lik lyden var med det samme vi skiftet over. Og så etter et minutt kunne man oppfatte rørenes mer humane lyd kontra transistorens mere fremhevelse av transienter i øvre mellomtone. Imidlertid stod diskantregisteret også veldig likt i begge forsterkere.

Cerwin Vega ble mest benyttet, siden Lowther-høyttaleren lød tynt og bassfattig på begge forsterkere. Per sier imidlertid at det også skyldes test-rommet - det blir mere bass på Lowtherne når de står mot vegg - det var ikke mulig under testen.

Tube rolling:
    Etter min mening passer de dyre gamle Philips ECC81 bedre sammen RCA Cleartop 12AU7, og det var også tilfelle her - det ble en mer nøytral lyd, der Philips + GE gir et ekstra trykk i mellomtone-området, mer chesty sound. Dessuten var ikke dypbassen helt tørr og klar med GE her. Topp-kombien var som vanlig Siemens E81CC 3-mica double support sammen med GE 5814A 3-mica fra ca. 1960. Også dypbassen var imponerende tørr her. Vi satte også inn et lignende Siemens av den rimeligere single support-typen - det ble ikke det samme, men selvfølgelig OK til prisen.
    Per foretrekker sin egen topp-kombi: Philips 1947 + GE 5814A - det blir mer klassisk rørlyd fra den - spiller meget imponerende musikalsk, det skal sies.

Et nyere rørforslag, JAN-Philips ECG 12AT7 (1980-produksjon) + nyere RCA (= GE) 5814A (1970-80) er tydelig egnet når man vil ha skikkelig moderne skarp rocke-sound, fungerte bra, voldsomt trykk i lyden, men vi likte de andre bedre.

En ekstra konklusjon ble at Naim forsterkere er de eneste moderne transistorforsterkere vi vil anbefale - og vi har hørt/prøvd mange, kanskje særlig Per, når det gjelder nyere modeller.

Alle 3 personer her hørte de samme tingene og hadde stort sett samme konklusjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Cerwin Vega ble mest benyttet, siden Lowther-høyttaleren lød tynt og bassfattig på begge forsterkere. Per sier imidlertid at det også skyldes test-rommet - det blir mere bass på Lowtherne når de står mot vegg - det var ikke mulig under testen.

Synd dere ikke hadde en The fisher x100 fra 60 tallet til disse Lowter. Har hørt denne komboen og skal love deg at her var det ikke bassfattig. Han som hadde disse Lowter har anskaffet seg en Fisher selv. Sammenlignet med 3 andre rørforsterkere og denne gamle traveren var en klasse bedre enn de andre på Lowter.

Spiller på 2 fishere fra 61 som spiller nydlig og den ene har en meget god riaa.

Mvh Roar

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har vi åpnet opp...

Vedlegg 48279

Vedlegg 48280

Vedlegg 48281

Vedlegg 48282
    Legger ut noen bilder som forklarer både sterkt lys og sansyligvis varmgang.
    Røret som lyste så voldsomt er feilprodusert, slik at dette sørget for en kontakt som ikke burde vært der...
    Bildet av hele røret viser skjevheten, og detaljbildet viser kortslutningen.

Bildet av printkortet viser de tre grå motstandene som har dødd. Hvilke funksjon har disse motstandene og kan noe annet har røket påm dette printet, som konsekvens av at disse er brent? Vi finner ingen andre synlige skader.
    De røde katodemotstandene er hele og måler alle 5ohm.

Ser ut til at jeg har vært heldig tross alt...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja lærerikt det her. Du gjorde egentlig ingen feil, men fikk et helt defekt utgangsrør. Det burde du klage på. Hvilket firma kjøpte du den fra ?

Så da er det bare å fjerne de 3 ødelagte motstandene og sette inn 3 nye identiske. Verdien finner din tekniker lett ut av.

Denne motstanden (de 3) tar all strømmen til den ene kanalen, så når de brenner av blir forsterkeren uten strøm. Og altså ingen lyd.

De sitter i minus-lederen i strømforsyningen til utgangsrørene og er en del av et RC brumfilter. For bare å prøve forsterkeren er verdien ikke kritisk, forsterkeren fungerer også med kortsluttet motstand, men det anbefales ikke her, da motstanden er en ekstra sikring i tilfelle feil. Verdien kan måles direkte med ohm-meter på den kanalen som er OK.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

testet MA mot Classe

Eg tok min MA MkIII med meg ut til en fetter. Han har Electrocompaniet CD-spiller (den som lå på 25.000 før) og Classe forsterkere (som hifi-klubben selger) og så har han noen AudioVictor høytallere + noe seriøse kabler.

Vi koblet av forsterkerene (for og effekt) og koblet til MA.
    Det første han sa var..ååj..da er mer krispi.
    Både han,broderen og eg vart virkelig imponert av MA.
    Timene uten dame gikk altfor raskt 8)

Da vi skulle gå, spørte han: -kan vi ikke bytte uten mellomlegg? Ruvende, Nei fra meg.. hehe.. Så nå er det vel en til han og på vei fra Asia.

Eg skal når skattepengene kommer kjøpe meg cd-spiller og høytalere,
    tenkte på: Music Hall CD25.2 og høytaler Triangle Altea EX

Trur Dere det kan bli bra?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja lærerikt det her. Du gjorde egentlig ingen feil, men fikk et helt defekt utgangsrør. Det burde du klage på. Hvilket firma kjøpte du den fra ?

Så da er det bare å fjerne de 3 ødelagte motstandene og sette inn 3 nye identiske. Verdien finner din tekniker lett ut av.

Denne motstanden (de 3) tar all strømmen til den ene kanalen, så når de brenner av blir forsterkeren uten strøm. Og altså ingen lyd.

De sitter i minus-lederen i strømforsyningen til utgangsrørene og er en del av et RC brumfilter. For bare å prøve forsterkeren er verdien ikke kritisk, forsterkeren fungerer også med kortsluttet motstand, men det anbefales ikke her, da motstanden er en ekstra sikring i tilfelle feil. Verdien kan måles direkte med ohm-meter på den kanalen som er OK.

Ja man lærer så lenge man lever...
    Men hva mener du med at jeg kan måle over den kananlen som er OK? De motstandene er jo merket forskjellig fra den som er brent?
    Takker for all hjelp så lang...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zesnok
    Ja man lærer så lenge man lever...
    Men hva mener du med at jeg kan måle over den kananlen som er OK? De motstandene er jo merket forskjellig fra den som er brent?
    Takker for all hjelp så lang...

Hvis jeg skal hjelpe deg så må du gi litt mere opplysninger her.

Du sier de er merket forskjellig - hvordan forskjellig ? Jeg synes de ser ganske like ut på bildet ditt. Varme pleier å endre fargene.
    Du sier du har en tekniker til å hjelpe deg. Hva har han målt, a) på de som ikke er brent, b) på de som er brent (er de virkelig ødelagte/åpne) ?

Jeg spurte også om hvor du hadde kjøpt den. Det ligner ikke våre vanlige leverandører å levere med slike dårlige rør.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den brente er merket Svart - Hvit - Svart
    De som er i orden er merket Gull - Bronse/Brun - Gul - Rød
    Jeg mener vi målte 80ohm over de uskadde.
    Nå er jo min kunnskap veldig begrenset her....men skal ikke begge kanalene ha samme motstander?!

Vedlegg 48308 Skadet til høyre

Vedlegg 48309 Hel, men med forskjellig merking?!?

Vedlegg 48310 Skadete motstander

Jeg har kjøpt den på Ebay, av hi_amp9. Personen jeg har vært i kontakt med under hele prosessen heter Tsang Tsz Ping. MA`en er sendt fra Hong Kong, så da er det vel rett fra fabrikk skulle en tro...?!?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de 80 ohm er korrekt - det dreier seg om 3 stk. 240 ohm i parallell.

Diskusjonen om de på andre siden må vi nok avslutte - de fargene du ser der er ikke de riktige, men et resultat av sterk forbrenning.

Dere setter bare inn 3 nye 240 ohm, that's it. Vil tro den er OK etter det.

Selger har jo god feed-back på eBay, men er visst relativt ny der.
    Vil tro det ødelagte røret falt i gulvet under pakking/transport og ble ødelagt på den måten. Shuguang sender nok ikke ut noe sånt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de 80 ohm er korrekt - det dreier seg om 3 stk. 27 ohm i parallell.

Diskusjonen om de på andre siden må vi nok avslutte - de fargene du ser der er ikke de riktige, men et resultat av sterk forbrenning.

Dere setter bare inn 3 nye 27 ohm, that's it. Vil tro den er OK etter det.

Selger har jo god feed-back på eBay, men er visst relativt ny der.
    Vil tro det ødelagte røret falt i gulvet under pakking/transport og ble ødelagt på den måten. Shuguang sender nok ikke ut noe sånt.

Ingenting er jo bedre enn det...jeg syns jo det var litt merkelig at de skulle være forskjellig på de to kanalene...

Jeg får satse på at det kommer nye motstander og rør i posten. Jeg venter fremdeles på svar fra kinamannen, men han er forløpig rask med tilbakemeldinger og har allerede sagt seg villig til å ordne opp for mine ubeleiligheter...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Edit:
    Det gikk litt kjapt her - det er naturligvis 3 stk. 240 ohm i parallell - du ser fargeringer rød-gul-brun. Jeg skrev først 3 x 27 ohm ovenfor (det gjelder hvis serie-kobling).

Må jo passe på å få alt riktig - det er svært mange i Norge som leser denne tråden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp

KJELL:

Eg føler no etter en tid her at du er selve Mentor :-D

Så eg har lyst å spørre deg om en ting.
    Eg lurer på Høytallere til min MA MkIII

Eg tenkte først max 10.000kr , og da M Audio Silver til ca 8000. Men hørte det kunne høres litt lyst/skrikende på rørforsterker, da høytalerene ofte er laget basert på et "lydrom" med dempete vegger osv.
    Etter noen mail med Norsk Hifi Center, så ville dei anbefalle Chario 200T til ca 8000,-Vis eg ikke ville over 10.000kr. Dei beste var Spendor, men dei blir for dyr for meg. Dei snakket om stativ til ca 10.000 var en mulighet.
    Eg vet ærlig talt ikke. Er så redd det blir for lite bass/trykk i lydbildet. Men eg har INGEN erfaring med stativ.
    Men sikler litt på Triangle Altea EX som ligger på ca 12000, men da må vere en max pris da :???: og er dei bedre en Focal (franske dei og)
    Vil og kjøpe meg Music Hall CD25.2 som signalkilde.

Har du noen bra forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der er nok ikke jeg den rette, men generelt vil bass-refleks og litt skarpe tweetere, gjerne horndiskant være det rette. Silk-tweetere er et påfunn for å få bedre transistorlyd og bør unngås. Du har helt rett i at typiske high-end høyttalere til transistorforsterkere kan mangle trykk på rør. En enkel liten 6" bass kan ikke fylle et rom - slike høyttalere er mislykkede etter min mening.

Mitt inntrykk er likevel at det meste av moderne høyttalere er OK, selv har jeg anvendt flere KEF-høyttalere fra Q-seriene med meget godt resultat.

Triangle Altea EX ser jo ut til å være designet til rør, men det får bli et moment ut fra specs og ytre utseende.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp

Tusen Takk for kjapt svar.
    Eg er vel det en kan kalle nyfrelst med ingen erfaring innen hi-end. Og eg bur på veslandet og ofte langt unna dei seriøse butikkane. Har Bergen en halv time unna men er vel begrenset der og.

Er det noen andre her som har tips til høytalere?

Og hva er best av Triangle og Focal? Men ikke bestemt meg for noen av dei.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch fungerer bra, har testet selv med den siste RF serien.

Mange på hifisentralen sverger til eldre modeller, klipschhorn osv, men dette har jeg ingen erfaring med selv.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja tenkt på dei og.. men spiller dei seriøst nok? Har ikke hørt dei.

Er ute etter.. ja sånn eg hører en person spille trompet foran meg...sånn eg hører en person spille gitar foran meg.. Ekte lyd liksom..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ja tenkt på dei og.. men spiller dei seriøst nok? Har ikke hørt dei.

Er ute etter.. ja sånn eg hører en person spille trompet foran meg...sånn eg hører en person spille gitar foran meg.. Ekte lyd liksom..

Det går sikkert bra. Det viktigste er god rør-elektronikk hvis du vil ha naturlig lyd med akustiske instrumenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skyte inn at jeg er utrolig imponert over Audio Nirvana elementene, da må du riktignok lage kabinettet selv, men det er en lav pris å betale.

Du slipper å tenke på delefilter. Jeg ville gått for Super 12" Cast Frame elementet. Totalprisen for alle deler til kabinett og elementer blir under 5000 og lyden blir bedre (høres mer naturlig ut, ikke nødvendigvis nøytralt) enn noe av det dyreste jeg har hørt. Bass er heller ikke noe problem, maks effekt på 30W (45W musikk) burde ikke skremme noen, disse kan spille HØYT.

Jeg planlegger nok ett sett med høyttalere med AN elementer, og jeg gleder meg stort.

CommonSense Audio

Edit:
    Driver å tester masse forskjellige rør på min MA for tiden, og jeg merker at det har utrolig mye å si for støyforholdet hvilke rør jeg bruker. Det er ikke bare lyden i seg selv som endrer karakter.

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Triangle

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tusen Takk for kjapt svar.
    Eg er vel det en kan kalle nyfrelst med ingen erfaring innen hi-end. Og eg bur på veslandet og ofte langt unna dei seriøse butikkane. Har Bergen en halv time unna men er vel begrenset der og.

Er det noen andre her som har tips til høytalere?

Og hva er best av Triangle og Focal? Men ikke bestemt meg for noen av dei.
    Kjører selv Triagle Altea på Ma KT88 og må si dette er en god kombo, har prøvd en del andre forsterkere til Alteaene men de trivest best med rørbasert utstyr, ellers blir det for skarpt i toppen.

Side 66 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •