Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 176 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 3515
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå ligger det en music angel xd800mk3 på brukten, denne er oppgradert med billington gold rør og EG 5814a trippel mica, kan du si noe om denne kombinasjonen Kjell? Eller andre?
    Jeg spiller all slags type musikk, fra metall, via akustisk/Dire Straits/Pink Floyd/Mike Oldfield ut til techno/dance(fest musikk) og topp20, alt ettersom hva som passer humøret.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De Bilington Gold ville jeg nok byttet med ekte NOS-rør. Siden de står som inngangsrør.
    Kan ikke gi råd før jeg vet eksakt betegnelsen på det røret som er der i inngangen.

Til rock/metal, se lengre opp på denne siden.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører en del på metal, og i min står det nå Mullard i alle 4 posisjoner. I 12au7 er det M8136 (boxplate), NOS. (tror de er fra 60tallet)
    12at7 har jeg ECC81, NOS. (ca 1955)

Dette er jo en relativt dyr kombo om man skal kjøpe alle rørene nye. Jeg fikk heldigvis 2 av de lite brukt, og de 2 andre ganske billig fra kina. Funker veldig bra til alle typer musikk syns jeg. Har ikke bestemt meg enda for hva jeg liker best av denne komboen og siemens e81cc+GE 5814, mer testing skal gjøres etterhvert.

Et annet rør som imponerte stort var JJ sitt ecc82. Veldig billig, nyprodusert rør, som jeg syns fungerer veldig bra sammen med siemens e81cc. Noen andre som har testet dette, eller andre JJ rør?

Dette burde vel stått i den andre tråden, kan flytte det om ønskelig.

Over til noe annet, jeg har merket som flere har påpekt, at om jeg trekker kontakten ut fra stikket istedet for å skru av forsterkeren med bryteren, så lager den ingen knepp/smell i høyttalerne i det hele tatt. Derfor burde det vel være mulig å eliminere dette enten med en ny, bedre bryter, eller kondensator som ble forseslått for et par sider siden?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin

Over til noe annet, jeg har merket som flere har påpekt, at om jeg trekker kontakten ut fra stikket istedet for å skru av forsterkeren med bryteren, så lager den ingen knepp/smell i høyttalerne i det hele tatt. Derfor burde det vel være mulig å eliminere dette enten med en ny, bedre bryter, eller kondensator som ble forseslått for et par sider siden?

Ja dette viser at en kondensator over nettbryteren kunne ha hjulpet mye.

Men bruk da heller en skjøte-ledning med egen bryter. Hvis det virker like bra.

Rør-erfaringer - post gjerne i smårørs-tråden.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har aldri prøvd det med å dra ut stikket, framfor å bruke brytaren. Trur heller eg kjøper ein eigen utvendig brytar, enn å fikle med Engelen. No er ikkje dette "kneppet" spesielt plagsomt hos meg, men alt for anlegget.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titt

ja mener bestemt at kondensator over hvert bryter punkt må hjelpe, har dette på annen enhet, husker ikke data på de men kan måle, eller så vet kanskje Kjell hva som kan brukes, det er ikke elektrolytt...... kanskje 100nF 300v ?
    har desverre ikke forsket på dette da jeg bruker X10 system til og slå av og på.....

Sitat Opprinnelig postet av zajin
    Jeg hører en del på metal, og i min står det nå Mullard i alle 4 posisjoner. I 12au7 er det M8136 (boxplate), NOS. (tror de er fra 60tallet)
    12at7 har jeg ECC81, NOS. (ca 1955)

Dette er jo en relativt dyr kombo om man skal kjøpe alle rørene nye. Jeg fikk heldigvis 2 av de lite brukt, og de 2 andre ganske billig fra kina. Funker veldig bra til alle typer musikk syns jeg. Har ikke bestemt meg enda for hva jeg liker best av denne komboen og siemens e81cc+GE 5814, mer testing skal gjøres etterhvert.

Et annet rør som imponerte stort var JJ sitt ecc82. Veldig billig, nyprodusert rør, som jeg syns fungerer veldig bra sammen med siemens e81cc. Noen andre som har testet dette, eller andre JJ rør?

Dette burde vel stått i den andre tråden, kan flytte det om ønskelig.

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, om jeg kjøper en MA til, for å bruke som effekt til center, hvordan kobler jeg høytalerene da? L - og R+?!

Den første MA`en er forresten på et fly til norge nå...8)
    Etter litt rot med pris på frakt, så kom det plutselig et ekstra utlegg på ca 100USD. Men da skulle de pakke med noen greie signalkabler og utstyre MA`en med de beste rørene de hadde...Er spent på hva som følger med...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp

Hjelp...fikk MAen hjem i formiddag...pakket den ut, satt i rør og lot den avklimatisere seg i 4-5 timer...
    Koblet den til strømnett med en skikkelig kabel(norsk), og satte på strøm.

Dioden over strømbryteren blinket rødt i ca 5 sek før den gikk over til konstant blått. Alle rørene tente jevnt, bortsett fra det effektrøret til høyre. Det fikk et sykt blått lys og durte noe mer enn de andre. Det så nærmest ut som en sveiselysbye. Samtidig kom det bittelitt røyk underifra forsterkeren. Dette ga seg etter ca 20sek. Jeg slo av å slo på igjen etter noen minutter, også denne gang blinket dioden først rødt. Men nå står alle rørene med jevn farge og det er ingen andre lyder eller noe røyk denne gang.

Har enda ikke koblet til signal og høytalerkabel...
    Hvor lenge bør den stå å godgjøre seg, og tror dere noe har gått galt for meg her..`!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det ene røret hadde en svakhet i starten, trakk alt for høy strøm - det har tydeligvis rettet seg - det pleier å gå bra. Eller du får bytte det.

Litt røyk skyldes nok isolasjonen i en motstand som fikk for høy strøm et øyeblikk (eller kretskortet ble litt for varmt akkurat der). Den kan likevel være helt OK. Hvis alle katodemotstander måler det samme (5 ohm) er forsterkeren trolig helt i orden. En biassjekk ville jo være positivt i dette tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zesnok
    Har enda ikke koblet til signal og høytalerkabel...
    Hvor lenge bør den stå å godgjøre seg, og tror dere noe har gått galt for meg her..`!
    Den bør vel helst ha høyttalere koblet til.Har jeg lært.Her.8)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar...
    Puh...høres bra ut.
    Skal koble til høytalere senere i dag....
    Oppdatering kommer...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ein grunn til at bias ligger rundt 30 mV/mA på "nye" music angel,når du måler med adapter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Den bør vel helst ha høyttalere koblet til.Har jeg lært.Her.8)

Ja uten høyttaler får rørene høyere spenning, og da kan det lettere gå galt. Altså feil betjening her. En rørforsterker skal alltid ha høyttaler tilkoblet når den slås på.

Men MA pleier normalt å klare det uansett, kanskje ikke så lurt når den er helt ny med nye rør.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja uten høyttaler får rørene høyere spenning, og da kan det lettere gå galt. Altså feil betjening her. En rørforsterker skal alltid ha høyttaler tilkoblet når den slås på.

Men MA pleier normalt å klare det uansett, kanskje ikke så lurt når den er helt ny med nye rør.

****, eg har altså ikke klart å lese nok om rør før jeg satte i gang.
    Skal koble til høytalere i kveld. Blir spennende.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyre kanal er død.

Er det utvilsomt min egen skyld? Hva er sansynligvis ødelagt, og er det noen enkle feilsøkingsmetoder? Uansett så kommer jeg til å la en fagkyndig åpne å rote. Har ødelagt nok med mine ubrukelige el-kunnskaper nå....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja la noen med kunnskaper se på den. Problemet skyldes trolig et under-spesifisert utgangsrør - hadde du hatt høyttaler på kunne det kanskje gått greit. Vi opplever en sjelden gang at et av rørene ikke er helt OK - ved mistanke slå øyeblikkelig av og bytt røret. Jeg har selv opplevd et slikt rør - det oppførte seg litt mistenkelig den første måneden, men jeg lot det sitte i, og etter "innbrenning" har det senere oppført seg fint, også når forsterkeren kjøres uten høyttaler.

Du kan ta av de store rørene og måle motstand (ohm) mellom pin 8 i sokkelen og chassis jord. Power off. Katode-motstandene fungerer som sikring.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja la noen med kunnskaper se på den. Problemet skyldes trolig et under-spesifisert utgangsrør - hadde du hatt høyttaler på kunne det kanskje gått greit. Vi opplever en sjelden gang at et av rørene ikke er helt OK - ved mistanke slå øyeblikkelig av og bytt røret. Jeg har selv opplevd et slikt rør - det oppførte seg litt mistenkelig den første måneden, men jeg lot det sitte i, og etter "innbrenning" har det senere oppført seg fint, også når forsterkeren kjøres uten høyttaler.

Du kan ta av de store rørene og måle motstand (ohm) mellom pin 8 i sokkelen og chassis jord. Power off. Katode-motstandene fungerer som sikring.

Huff ja...det skal jeg gjøre. DVS, min svært dyktige elektro-kompis skal få den gleden.....
    Men kan det være så enkelt at bare det ene effektrøret må byttes? I så fall, er jeg inne på noe her da?!? :
    TWO NEW MCINTOSH KT88 VACUUM TUBES KT-88 NO RESERVE - eBay (item 160323249773 end time Mar-29-09 02:47:39 PDT)

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke disse rørene som var identisk med rørene som sitter i MA?

Hos thetubestore: SH-KT88 $75.95 Price is for a matched pair. Har i hvertfall sikret meg et sett. MsIntosh-rørene vet jeg til gjengjeld ingenting om.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja anbefaler ovenstående - de er både svært gode og billige, og t.o.m. innbrent og sjekket når man kjøper dem fra en anerkjent leverandør.

Side 65 av 176 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •