Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 3515
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    ...and here we go again

Tror bare vi er nødt til å konstatere at lyd og lydinntrykk er svært subjektivt.

Dette er nøyaktig mitt poeng. I forhold til pris synes jeg MA er en svært god forsterker, men likevel faller den litt utenfor den lyden jeg selv ønsker i anlegget mitt

Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    trekker "svada prat", det var en dum og urimelig kommentar! mente ikke fornærme!
    det er selvsagt lov og ha forskjellige meninger uten å bli angripet!
    Ingen fare. Ble ikke fornærmet på noen måte
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere påpekt her i tråden vil selvfølgelig tweeking med rør kunne forandre lydbildet, men grunnkonstruksjonen vil uansett være den samme[/QUOTE]

Flott at du poster din test av MAKT88. Men det er synd, som nevnt av flere at du ikke fikk tid til å optimere små rørene. For oss som har fått anledning til å prøve litt forskjellige rør, blir dessverre ikke denne testen så veldig interressant. F. eks. grumsete mellomtone kan nok kureres med rørbytte.
    Vi snakker om betydelige forskjeller her.
    Kunne allikevel vært av interresse og hørt hvordan din sammenligning med Ayon Audio Spark kom ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej

Musical Angel er uten tvil en forsterker få kan konkurere med i prisklassen 5k, og den er en billig vei inn i rørverdenen. Selv ville jeg nok likevel spandert på noen kroner til og vurdert en noe dyrere løsning fra f.eks Shanling, Cayin eller Rogue Audio.

Morsom test, omtrent som man kunnet lese i HiFi Choice eller High Fidelity etter en rask gjennomgang.

Naturligvis helt useriøst som beskrivelse av musikalske evner og potensial som ligger i dette konseptet, som er helt unikt. Også useriøst når man leser listen din over utstyr du mener den kan sammenlignes med eller utstyr som skulle være bedre.

Det du beskriver er egentlig manglene i ditt eget anlegg og ikke lyden fra MA. Se ellers mine kommentarer foran - moderne high-end kan ikke utnytte Music Angel-lyden pga alle middelmådige kompromisser som skal prøve å produsere "human lyd" fra feildesignet elektronikk.

Men du vet - dette nytter ikke - idag besøker folk hifi-messer, og selv om man ikke har mye kapital til å kjøpe dyrt utstyr selv, så kan folk enkelt lytte på dyr high-end og bedømme selv. Det er jo bakgrunnen for suksessen til MA her.

Den samme feil som her gjør hifi-pressen daglig, og derfor kommer man ikke videre. Etter min mening har det skjedd lite etter 1980, bortsett fra denne voldsomme oppblomstringen av ny high-end (og studio-teknikker) som reproduserer ideer fra 1960-70.

Jeg ville nok selv ikke anbefalt MA med mindre den responderte så positiv på gode NOS-rør. Det er grunnlaget for denne tråden - siden du ikke gjorde testen med anbefalte rør, så faller denne testen egentlig utenfor denne tråden og kunne godt være postet i en annen tråd. Som kjent for leserne leveres MA med billge brukte rør av rimelig god kvalitet - dette gjelder kun MA og ingen andre produsenter. Kunden må så selv kjøpe gode anbefalte rør.

Ingen grunn til å bruke mer tid på denne testen av MA. Den vil nok bli brukt som referanse i andre sammenhenger - det får vi overse.

Hvor ble det forresten av testen av Ayon Audio Spark ?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Personlig synes jeg den største fordelen MA har er den integrerte prosessorinngangen da jeg finner forsterkeren bedre som rent power enn pre/power, og sammen med en midt på treet receiver løfter den helt klart lydbildet noen hakk.
    Noe jeg har gått glipp av? Hvilken inngang er det som bypasser volum kontrollen? Video? Trodde dette bare var en stand by modus jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Som tidligere påpekt her i tråden vil selvfølgelig tweeking med rør kunne forandre lydbildet, men grunnkonstruksjonen vil uansett være den samme.

Flott at du poster din test av MAKT88. Men det er synd, som nevnt av flere at du ikke fikk tid til å optimere små rørene. For oss som har fått anledning til å prøve litt forskjellige rør, blir dessverre ikke denne testen så veldig interressant. F. eks. grumsete mellomtone kan nok kureres med rørbytte.
    Vi snakker om betydelige forskjeller her.
    Kunne allikevel vært av interresse og hørt hvordan din sammenligning med Ayon Audio Spark kom ut.

Tror ikke det har noen hensikt å debattere eller forklare noen ting her.
    Denne testen var forutbestemt til å gi dette resultatet.

Man må faktisk optimere et anlegg rundt MA (hvilket er super-enkelt), og det å sette den inn i et allerede optimert moderne high-end anlegg er trolig dømt til å mislykkes. Testeren her er ikke særlig interessert i noe annet enn å putte MA inn i det anlegget han allerede har hjemme.

Det er lett å optimere MA slik at den gir sylskarpt fokus og perspektiv, samt lyder super-detaljert over hele registeret. Mht. høyttalere: Den lyder f.eks. fint på vanlige ganske billige høyttalere (inkl. KEF Q-serier og det meste annet), mens kostbare high-end høyttalere som er optimert til sterilt transistor-utstyr kan få problemer (lyden blir mer ullen og uklar).

Anbefaler at vi ikke bruker mer tid på denne testen. Gå og besøk hifi-messer og bransje butikker i den dyre enden så kan dere utforske disse moderne lyd-idealene som noen bekjenner seg til. Gyselig lyd spør du meg. La dem være i fred. Lyddebatter kommer det aldri noe ut fra - man kan kun bli overbevist av å utforske tingene selv.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I rest my case.
    Dette var ingen test, bare min opplevelse av denne forsterkeren i mitt oppsett. Svakheten kan selvfølgelig ligge i kilde eller høyttalere, men det er nå det utstyret jeg hadde å teste mot. Overlater igjen tråden til dere og trekker meg ut her.

BTW: Kilden som ble brukt var en Ayon Audio CD-1, og høyttalerene var Swans D2.1SE. Ingen av disse kan vel betegnes som high-end på noen måte da begge er inngangsmodeller fra sine produsenter. Hadde jeg vært forutinntatt før jeg prøvde produktet hadde jeg ikke brydd meg med å teste den. Til info så kom ikke Spark noe bedre ut da den representerte andre enden av skalaen og ble for analytisk på disse høyttalerene, dvs kjedelig.
    Jeg kan jo alltids skrive det du vil høre Kjell. "Det er den beste forsterkeren jeg noen gang har hørt........."
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det har du selvfølgelig rett i.

Men for folk som har brukt utrolig mye ressurser og tid på å prøve mye utstyr (inkl. det du nevner) har funnet løsningen i MA, så vil man "fortviles" av disse kommentarene. Bare for å forklare: Da jeg startet med rør påny på 80/90-tallet hadde jeg meget dyr high-end hjemme - og de første rør-forsøkene ble noe mislykket fordi "rør-lyd" overhodet ikke harmonerer med moderne high-end. Når man fatter dette - har opplevd dette i praksis - og hvordan alt avhenger av matching - så kommer man et nivå videre på high-end veien.

Med MA må man på en måte starte påny.
    For oss her var avprøvningen din en ytterligere bekreftelse på dette.

Hvor ble det forresten av testen av Ayon Audio Spark ?

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest alle lytterfaringene med denne forsterkeren er nyttige, både positive og "negative". Da får man jo noen rettningslinjer for hva man kan matche denne forsterkeren med eller ikke. Synest det er bra Devilej har tatt seg tid til å lytte til MA, og skrive ned sin erfaring. Det er jo dette som er til hjelp for alle som er interessert. Han tester jo mye utstyr, og sier sin ærlige mening. Han har jo derfor et godt grunnlag for å kunne fortelle om lyden i sitt anlegg. Noen faller for lyden, andre ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Noe jeg har gått glipp av? Hvilken inngang er det som bypasser volum kontrollen? Video? Trodde dette bare var en stand by modus jeg..
    Dette lurer jeg også på. Noen som vet? devilej??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Synest alle lytterfaringene med denne forsterkeren er nyttige, både positive og "negative". Da får man jo noen rettningslinjer for hva man kan matche denne forsterkeren med eller ikke. Synest det er bra Devilej har tatt seg tid til å lytte til MA, og skrive ned sin erfaring. Det er jo dette som er til hjelp for alle som er interessert. Han tester jo mye utstyr, og sier sin ærlige mening. Han har jo derfor et godt grunnlag for å kunne fortelle om lyden i sitt anlegg. Noen faller for lyden, andre ikke.

Hvis det var så enkelt .....

Han publiserer ikke bare egne lytte-erfaringer, men også en liste over annet billig "rask" som den kan sammenlignes med. Det er det som må kommenteres og settes på plass.

Ingen har noe imot negative og positive erfaringer - det er derfor vi har denne tråden.

Han kommer altså med en konklusjon, derfor er dette en regelrett test og ikke bare en oppstilling i et system hjemme - det siste ville vært kjempeinteressant. Fulgt av en nøye teknisk beskrivelse av annet utstyr hjemme som kan ha influert resultatet, gjerne detaljer rundt de anvendte høyttalerne (system, tweeter, delefilter). Det kunne vi lært mye av.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over til noe helt annet. Jeg henter ut signal til høyttalerene fra 4 ohms utgangene. Kan jeg da samtidig ta ut signal fra 8 ohms utgangene til høynivåinngangen på subben, eller vil dette overbelaste forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Over til noe helt annet. Jeg henter ut signal til høyttalerene fra 4 ohms utgangene. Kan jeg da samtidig ta ut signal fra 8 ohms utgangene til høynivåinngangen på subben, eller vil dette overbelaste forsterkeren?

Trolig vil disse inngangene ikke belaste i det hele tatt - hvis du visste impedansnivået der kunne det jo være interessant.

Men det er bare å kjøre ivei. Vil nesten garantert ligge på over 1 kohm.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare ha det ut....Det hjelper fint lite å "glatte" over all dritt du klarer å spy ut av deg i innleggene dine med å avslutte med smileyface KjellB!!

...og det går fint for deg å kalle andre produkter for "billig rask",men om noen skulle være så uheldig å mene noe annet enn deg om MA så bruker du bra med tid på å idiotforklare dem!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    ...og det går fint for deg å kalle andre produkter for "billig rask",men om noen skulle være så uheldig å mene noe annet enn deg om MA så bruker du bra med tid på å idiotforklare dem!
    Jeg er faktisk ganske sjokkert over hvordan man stempler andre sine meninger.... Gud forby at noen andre skulle ha meninger som ikke stemmer med sin egne :?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg må igjen få anmode om at du prøver å moderere litt på superlativene, Kjell... Det er greit at du ikke er enig i at testen er utført på korrekt grunnlag, men det er jo fullt mulig å kommunisere uten å virke såpass provoserende. Jeg er temmelig sikker på at devilej kun har "edle" motiver i det han tester denne forsterkeren. Poenget rundt "riktige" rør er imidlertid etter mitt syn godt; og der deler jeg ditt syn Kjell; at det blir feil å konkludere på bakgrunn av test av medfølgende rør når disse åpenbart ikke yter tilstrekkelig. Når det er sagt hadde jeg nok personlig klart å formidle nettopp DEN meningen på et langt mer diplomatisk vis, og det er samtidig selvsagt helt greit at devilej kommenterer de inntrykk han sitter på uten bruk av et tweaket oppsett - dette er jo ikke en reklametråd for MA, men en teknisk diskusjon på et fritt fora, og da er det selvsagt lov å komme med alle typer relevante innspill...

SÅ - håper vi kan røyke fredspipa igjen her og prøve å ikke provosere - og la seg provosere (er imponert devilej, tenker på dere andre som har svart på Kjells innlegg... ), så slipper vi at denne tråden - IGJEN - dras i en ikke-konstruktiv retning som selvsagt ingen er tjent med...

Når det er sagt må jeg jo si at denne MA-tråden og tilhørende rørtråd får mye oppmerksomhet om dagen - og i så måte har bidratt til å dra i gang en aldri så liten "rørbølge" her på forumet, og DET synes jeg er morsomt - rør ER en veldig spennende teknologi, og MA som utgangspunkt for en relativt rimelig løsning i så henseende er jo noe vi ikke må kaste på havet som følge av lite gjennomtenkt retorikk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skjønner ikke denne kommentaren - hva slags superlativer jeg bruker om MA og rør har da ikke du noe med. Eller blir vi sensurert her mht egne ærlige oppfatninger ? Det får du kanskje svare på.

For å kunne teste en MA må man kjøpe den og jobbe med matching. Har lest mine siste innlegg og kan ikke se at jeg sier noe annet enn dette - og at hvis man gir en pris-sammenligning så bør den være på grunnlag av en grundig test.

Testeren her plasserer først MA i klasse med andre kinesiske billigvarer med klare prisangivelser og kommer så ETTERPÅ med en unnskyldning at dette ikke var en test (men kun en rask avprøvning i et fast oppsett). Slå den ! Og dette mener du Lygren jeg ikke skal kommentere ?

Jeg prøver etter beste evne å gi en saklig, men samtidig klar fremstilling, da jeg mener vi utsettes for en veldig markedsorientert ensidig påvirkning, og der har jeg klare motforestillinger som jeg gir uttrykk for. Hvis jeg ikke kan gjøre det, så får jeg avslutte mitt engasjement her.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg prøver etter beste evne å gi en saklig, men samtidig klar fremstilling, da jeg mener vi utsettes for en veldig markedsorientert ensidig påvirkning, og der har jeg klare motforestillinger som jeg gir uttrykk for. Hvis jeg ikke kan gjøre det, så får jeg avslutte mitt engasjement her.
    Jeg ønsker ikke å krangle om dette her, men har lest noen sider i denne tråden. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å kommentere noe og bidra til bensin på bålet. Kjell B. - du kan sikkert mye om tema (noe jeg ikke betviler) og en resurs sådan når man kommer til rør. Du må dog kunne takle at andre har en annen mening enn deg ut å måtte ty til slik språkbruk som det du har brukt. Aksepter at andre er uenige med deg i hvordan produkter oppfatte og husk at lyd i aller høyeste grad er en subjektiv opplevelse. Det du opplever som bra, kan i mine øyne være mindre bra. Hva jeg opplever, kan i dine øyne være mindre bra. Uansett kan det ikke falle meg inn å dømme deg for dine meninger og er usaklig av den grunn!

Jeg klarte bare ikke og la være å svare.... God debatt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det aksepterer jeg selvsagt. Hvis det hadde vært så enkelt.

Men ! Testeren her plasserer først MA i klasse med andre kinesiske billigvarer med klare prisangivelser og kommer så ETTERPÅ med en unnskyldning at dette ikke var en test (men kun en rask avprøvning i et fast oppsett). Slå den !

Han er blitt grundig gjort oppmerksom på at rørvalg avgjør saken, og at jeg ihvertfall ikke ville anbefalt den i grunn-versjonen, kun i versjon oppgradert med gode NOS-rør i spesifikke typer. Likevel får vi en GENERELL kvalitetsvurdering: ikke noe særlig å satse på.

Jeg kommenterer dette og viser til svakheter i argumentasjonen - og så kommer reaksjoner på det.

I utgangspunktet er vi jo veldig interessert i også negative opplevelser - hva slags oppsett MA IKKE passer i. Men da må man beskrive det oppsettet den står i og eventuelt begrense seg mht generell negativ kritikk hvis det ikke er tid til en mere grundig avprøvning. Et eksempel: MA anklages av og til for å ha for mye bass. Når vi tester den på de berømte JBL studiemonitorene fra 70-tallet (tilsvarer de kjempestore JBL L-300 med flere kompressorhorn) så er det aldeles ikke mye bass, heller en slank gjengivelse med flott aperiodisk bass, fordi dette refleks-kabinettet er godt avstemt til å passe med en klassisk push-pull. Så faller alt på plass.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Jeg må bare ha det ut....Det hjelper fint lite å "glatte" over all dritt du klarer å spy ut av deg i innleggene dine med å avslutte med smileyface KjellB!!!
    Diskusjon er bra, men her går du vel litt over grensene jeg synes vi burde ha.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her er det selvsagt fritt frem for alle de meninger en måtte ha, og de kommentarene jeg henviser til som etter mitt syn benytter unødig provoserende "superlativer" er f.eks.: "..men også en liste over annet billig "rask" som den kan sammenlignes med..."; "...Naturligvis helt useriøst som beskrivelse av musikalske evner og potensial..."

...og så fikk du også litt hjelp av Kong Arne;
    "og dra denne slutningen med dårlige rør blir bare svada prat!"...

Jeg tror du helt klart sier det du gjør i beste mening, og jeg tror også det du henviser til er meninger som uten tvil er fundert i kompetanse... Bare dropp "useriøs", billig "rask" og lignende beskrivelser av hva andre henviser til, jeg er helt sikkert på at f.eks. begrepet "utilstrekkelig" i stedet for "useriøs" og "produkter i helt andre pris/ytelsesklasser" i stedet for "billig rask" ville både fungert bedre rent deskriptivt, men ikke minst hadde du kunnet angi dine poeng på bedre vis totalt sett!

Side 62 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •