Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 60 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Har ikke merket noen tydelig sammenheng med driftstiden her. Men ht har ikke så stor verdi, så jeg bryr meg ikke med noen ombygging. Velger heller å overse problemet. Dessuten har jeg lyttet endel i pentode nå og liker lyden bedre etterhvert, så jeg vil ha muligheten til å variere.

Ja fint.
    Mulig jeg misforstod, men fikk ikke du en ny forsterker nå nylig ?
    Jeg mente driftstid flere uker eller måneder, før den roer seg ved avslag.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dessuten: Din 105W monoblokk uten sus må nemlig være konstruert med en teknologi som går på akkord med musikaliteten - det vil jeg betakke meg for.

Artig debatt teknikk Kjell! Komme med en slik påstand uten å vite hvilke produkt vi snakker om i det hele tatt og så regne med å bli tatt seriøst?!?

Må bare si det en gang til: MA er IKKE hifinirvana for alle, selvom du liker den Kjell!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja fint.
    Mulig jeg misforstod, men fikk ikke du en ny forsterker nå nylig ?
    Jeg mente driftstid flere uker eller måneder, før den roer seg ved avslag.

Var nok jeg som misforsto da

Jeg kjøpte en brukt av gubben, er vel et drøyt år gammel nå. Er helt urørt og med originale rør. Mulig jeg anskaffer andre rør med tiden, men synes ikke de originale gjør skam på seg heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Var nok jeg som misforsto da

Jeg kjøpte en brukt av gubben, er vel et drøyt år gammel nå. Er helt urørt og med originale rør. Mulig jeg anskaffer andre rør med tiden, men synes ikke de originale gjør skam på seg heller.

Hmm, da har du en som suser betraktelig mer enn de nyeste MA .....
    Interesssant med dine kommentarer tidligere her, siden du har så følsomme høyttalere, 99 dB var det vel.

Det betyr muligvis at den nye MA'en såvidt kan klare en 102 dB høyttaler uten sus-problemer. Vi får se når en eier kommer så langt.

Ja de USA-rørene fra 60/70-tallet som følger med er gode - mye bedre enn dagens produksjon - men de er velbrukte (ubrukte NOS-rør er dyre) og vil kunne trenge utskiftning. Det varierer imidlertid, så vil man spare penger kan man se hvor lenge de holder. Når de blir dårlige tar det lenger tid før de gir lyd fra seg når forsterkeren slås på, og man vil høre økt støy/sus. Samtidig går forsterkningen ned i den kanalen med det dårlige røret, man får nivåforskjell (hvis ikke begge blir dårlige samtidig). Små-rørene her kjører med under 10 % av max effekt, så et nytt sett kan man regne med holder nærmest evig. Det er kun utgangsrørene som må skiftes av og til (gjerne ved 5 års mellomrom).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    angående susing, jeg har en 6n1 versjon med ettermonterte drossler, og selv etter justering av brum pot´ene durer det litt fra høyre side.

hører det ikke noe særlig på stueanlegget (jbl e100), men det er nok til at den blir ubrukelig sammen med mine jecklin float elektrostater.

skal også nevne at selv om jeg synes at MA er kjempebra til prisen, ble den enkelt slått av min nyervervede sumo andromeda 1.
    har bestillt noen nye rør, så det skal bli spennende å høre på forskjellene, men tror nok allikevel ikke at den kommer til å magisk transformeres opp en klasse på grunn av disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv
    angående susing, jeg har en 6n1 versjon med ettermonterte drossler, og selv etter justering av brum pot´ene durer det litt fra høyre side.

hører det ikke noe særlig på stueanlegget (jbl e100), men det er nok til at den blir ubrukelig sammen med mine jecklin float elektrostater.

skal også nevne at selv om jeg synes at MA er kjempebra til prisen, ble den enkelt slått av min nyervervede sumo andromeda 1.
    har bestillt noen nye rør, så det skal bli spennende å høre på forskjellene, men tror nok allikevel ikke at den kommer til å magisk transformeres opp en klasse på grunn av disse.

Det er ikke sus, men brum - skyldes nok at strømforsyningen ikke fungerer helt optimalt hos deg. Ja vi hører av og til at noen hører litt brum - lurer også på om det kan ha noe med strømnettet eller sammenkoblinger å gjøre. Siden vi har såpass mange MA her hos oss som er TOTALT brumfrie.

(Edit: Det viste seg at problemet ikke var med høyttalere, men oppsto i hodetelefoner koblet rett på høyttaler-utgangen. Dette er feil og vil alltid gi støyproblemer - se løsning i svar lengre ned i denne tråden)

Sumo Andromeda - hva koster den ?

Om MA er bedre eller dårligere avhenger mye av hva man ønsker av spillestil.
    Pluss at MA med medleverte rør bare leverer ca 10 % av lydkvaliteten den får med topp-rør. Særlig siste type med 6N1, da disse nærmest lyder som en simpel transistor. Ut med dem, så blir det en helt annen forsterker. Og billige rør = billig lyd. Men brukte rør kan være fornuftig sånn i startfasen, så prøver man mange typer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag fikk jeg med en MA KT88 fra en av gutta på forumet til test. Den vil bli testet på et par Swans D2.1SE. Blir spennende
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke problemet er med strømnettet siden problemet har vert det samme i flere hus, så det er nok noe med forsterkeren ja.

ellers synes jeg generelt at MA´en (med stock rør) mangler en god del i toppen, har middelmådig instrumentseparasjon og har alt for stort fokus på lavere midje/øvre bass, men det satser jeg på at nye rør skal fikse på.

andromedaen kostet vel $2350 i combo med electra pluss preampen på åttitallet.
    denne støyer litt mer en MA´en, men det er nok grunnet alder og 200w per kanal.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Idag fikk jeg med en MA KT88 fra en av gutta på forumet til test. Den vil bli testet på et par Swans D2.1SE. Blir spennende

Fint.
    Du får gjerne oppgi litt data rundt forsterkeren, og spesielt hva slags rør som sitter på den - eventuelt når den er kjøpt sånn omtrent - så vet vi mer om versjonen.

Hva sier eieren selv, er han fornøyd ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnetv

.. ellers synes jeg generelt at MA´en (med stock rør) mangler en god del i toppen, har middelmådig instrumentseparasjon og har alt for stort fokus på lavere midje/øvre bass, men det satser jeg på at nye rør skal fikse på.

andromedaen kostet vel $2350 i combo med electra pluss preampen på åttitallet.
    denne støyer litt mer en MA´en, men det er nok grunnet alder og 200w per kanal.

Ja det er faktisk 6N1-røret du beskriver her. Små-rørene, særlig inngangsrøret avgjør hva slags lyd og balanse du får.

Men ellers er MA beregnet på å gi et ekstra trykk i nedre mellomtone/øvre bass, det er jo nettopp her moderne utstyr generelt har problemer, sammenlign den gyselige lyden man hører fra dyrt utstyr på hifi-messer, etc. Pluss enda mer fra billig utstyr, som jo MA ofte blir brukt sammen med. Og er utviklet for.

Interessant at din tunge transistor støyer litt mer - det stemmer jo bra med vår overbevisning om at sus-nivået fra MA er det man må regne med.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint.
    Du får gjerne oppgi litt data rundt forsterkeren, og spesielt hva slags rør som sitter på den - eventuelt når den er kjøpt sånn omtrent - så vet vi mer om versjonen.

Det er han. Denne har orginal rørbestykning, men jeg har ikke så mange data utover dette enda. Den vil bli testet opp imot en Ayon Audio Spark som jeg også har fått låne over helgen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er han. Denne har orginal rørbestykning, men jeg har ikke så mange data utover dette anda. Den vil bli testet opp imot en Ayon Audio Spark som jeg også har fått låne over helgen

Hvis det er en nyere med 6N1 i inngangen, så blir det dessverre en grå kjedelig mellomtone, langt fra det man forventer med god klassisk rørlyd. Her må man sette inn gode ECC85, 6BK7B eller 6DT8, eventuelt PCC88, så blir det bare pang-dynamikk pluss enorm innsikt i mellomtonen.

De eldre har 12AT7 i inngangen, her er det gjerne noen gode USA-rør som følger med (alle 4 rørene) - de viser en del av potensialet den har. Men ikke helt det trykket og dynamikken man kan oppnå. Og de eldre MA har ikke så sterk strømforsyning som de nyere.

Så det blir en sånn middels MA, ikke mer. Men et inntrykk skulle du få.
    Når jeg kaller MA riktig high-end, så er det kun med de anbefalte topp-rørene, som gjerne koster 300-600 kr. pr.stk. Utgangsrørene spiller liten rolle i praksis - de medleverte Shuguang er blant de beste.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er naturlig at det er endel å gå på rørmessig her, men siden dette blir en ren sammenligning er det greit at begge forsterkerene er bestykket med orginale rør
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er greit, men da blir det ikke high-end versjonen, kun grunnversjonen - denne ville ikke jeg ha anbefalt. Dessverre, rør er litt komplisert - derfor alle trådene her.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet. Jeg har noen års erfaring med rør jeg også.
    Spark vil også ha orginalbestykning. At man kan tweeke med rør er forsåvidt en allment kjent sak, men det er synd produsentene ikke bryr seg om hvordan billige rør av lav kvalitet fremstiller produktene deres i et dårlig lys. Mange bytter aldri ut rørene, og spesielt ikke på billige forsterkere.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint.

Jeg er den lykkelige eier av denne.
    Har kjøpt den brukt her på avtorget.
    Dette er en urørt Music Angel XD-800 MKIII .
    Den er fra februar 08.

Newcomer Suse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter gjennomlesning av denne tråden fant jeg ut at jeg også måtte ha en slik!

Den ble levert på døra onsdag, en drøy uke etter bestilling. Rørene som fulgte med var Electron KT88 og USA 5963 12AU7 rør. (Er usikker på de andre). Hadde på forhånd kjøpt inn Philips MiniWatt ECC82 og Telefunken ECC85 ('1965), men kan ikke si at jeg merket noen forskjell fra rørene som fulgte med, enda.

Den låter utrolig fett, og jeg er kjempefornøyd med kjøpet!

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjell kan du hjelpe meg, feil i KT88

Jeg fikk feil en en av mine 3 MA KT88 MK3. Disse ble kjøpt i slutten av juni 08.

Denne ampen brukes på senter høyttaler. Jeg bruker kun den ene kanalen dvs: V1, V2 V5 og V6 er i bruk. Alle rør står i ampen men det går ikke signal inn eller ut fra den andre kanalen.

I det jeg skrudde på ampen kom det et voldsomt blått lys i rør nr 5 (det første KT88 fra venstre)som blafret voldsomt. Dette er kanalen som er i bruk. Det luktet brent. Jeg skrudde av momentant, ampen var på i maks 5 sekunder.

Jeg åpnet ampen og ser at en av kondensatorene ser mistenkelig svidd ut. Det har lekket blå veske nedover komponentet. På printplata under komponentet stå det 10UF/400V.

Kjell kan du veilede meg litt i reparasjon av denne feilen?
    Regner med at kondensatoren må byttes, er det andre ting som kan være feil her?

Her er litt bilder: på bilde nr 1 har jeg satt ring rundt der hvor det har lekket ut...

Vedlegg 47648

Vedlegg 47649

Vedlegg 47650

Mvh
    Espen

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil bli testet opp imot en Ayon Audio Spark som jeg også har fått låne over helgen
    Skal bli spennende å høre hva du synes.
    Jeg har også testet nevnte mot engelen.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke godt å si hva som er orginale rør
    jeg har kjøpt 3stk og ingen har hatt samme små rør, de setter vel bare i det de har for hånden

i de 2 mk III (gammel versjon) jeg kjøpte var den ene med flotte greyplates rør som faktisk låt meget godt, den andre kom med et sett black plate... låt ikke spesielt bra......

tror de som kjøper denne må regne med og bytte rør, men det finnes heldigvis billige brukte man kan prøve seg frem med

Det er naturlig at det er endel å gå på rørmessig her, men siden dette blir en ren sammenligning er det greit at begge forsterkerene er bestykket med orginale rør

Side 60 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •