Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 3515
    Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan det ikke være litt forskjellig støy/følsomhet på MA etter hvem feedback løsning som sitter i ? er jo ikke mye jobb og modde den isåfall....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Kan det ikke være litt forskjellig støy/følsomhet på MA etter hvem feedback løsning som sitter i ? er jo ikke mye jobb og modde den isåfall....

Helt korrekt - feed-back påvirker susnivået signifikant.

Faktisk var det en versjon av MA en kort periode hvor 1. trinn fikk høyere råforsterkning mens de glemte å øke feed-back (senke motstanden fra 10K til 3,3K) - kun en kortere periode, så ble feilen rettet. Jeg vet om 2-3 personer som klaget over sus som hadde denne feilen - den er gjennomgått langt fremme i denne tråden.

Feilen kan merkes ved at forsterkeren er uvanlig følsom - spiller høyt selv med volum langt neddreid.
    Feilen gir seg også uttrykk i at midtre/øvre mellomtone blir litt for pågående - ikke helt den varme organiske rørlyden man forventer. Feed-back påvirker også balansen her - dette øvre området blir mere fraværende ved økt feed-back.

Kanskje Thumper har denne MA'en. Uansett av liten interesse nå.

Men det enkleste for å senke sus er å bytte ut 6N1 i siste MA med 6CG7 eller 6FQ7 - den lavere forsterkningen senker susnivået markant. Så intelligent rørbytte kan utrette mirakler mht sus.

Men hvorfor ikke bare øke feed-back og derved senke sus-nivået enda mer ? Det går ikke fordi man jo senker følsomheten på inngangen, slik at forsterkeren ikke lenger har riktige spesifikasjoner - vil kreve kraftigere signaler på inngangen.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja men her er du tunglært. Og tilfeldige usammenhengende påstander må du regne med blir imøtegått.

Din egen MA har bare historisk interesse. Etter disse sus-eventyrene er vi flere som har testet 3-4 versjoner av MA på effektive høyttalere opp til 96 dB og vi får ikke disse påstandene dine til å stemme. Uansett har siste MA (mye) lavere susnivå.

Og jeg har forklart hvorfor jeg mener MA er en bedre forsterker enn Leben og Almarro.

Tja... tunglært det var første gang i mitt 39årige liv jeg har blitt kallt det
    Men en gang skal jo være den første for alt8)

Om mine betraktninger og ytringer er usammenhengende "påstander" eller ikke får være opp til hver enkelt leser å vurdere. Fra mitt ståsted, mener jeg alikevel at det ikke er påstander, men rett og slett en erfaring jeg deler med dere. Jeg stiller gjerne mitt anlegg til disposisjon for de som vil høre forskjellene på MA og en ordentlig forsterker. jeg kan t.o.m stille med 5 forskjellige ht som vi kan teste på... Infinity ref1, Audiovector M2, Cervin Wega VE-8, WLM La Scala og Klipsch Cornwall III.
    Ta gjerne med siste utgave av MA, og er den tyst så skal jeg være den første som skriver det.

Å kalle MA bedre enn Leben og Almarro må bli litt som å si at en Lada Niva er en bedre bil enn en Bently. To helt forskjellige biler hvorav den ene er superior på alt untatt å kjøre på et jorde... Leben og Almarro er av en helt annen kvalitet, både bygge og lydmessig, enn MA, men de krever, og fortjener, bedre og mer lettdrevne ht enn MA...

Newcomer Fenderman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har behov for et råd her. Hvordan bør en 6 ohms høyttaler tilkobles MA? På 4 eller 8 ohms terminal.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

tror nesten du kan høre deg frem til hva du foretrekker selv.......
    blir ikke noe dødelig utfall av noen av valgene :-D

Sitat Opprinnelig postet av Fenderman
    Har behov for et råd her. Hvordan bør en 6 ohms høyttaler tilkobles MA? På 4 eller 8 ohms terminal.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    ...
    Så til leserene: Ta med dere i betraktningen at den har en egnestøy som vil komme klart frem dersom dere har litt over gjennomsnittet følsomme ht. Min suser høyt selv på 93db ht...
    Men bli ikke helt avskremt. Min er tilkoblet ht med 99dB følsomhet, og jeg plages ikke av bakgrunnsstøyen før på høyt volum. Og jeg har bare FM-radio med manuelt hjul i motsatt ende..

Ellers synes jeg ikke at en direkte sammenlikning med forsterkere til 4-5x prisen med 20-30% av ytelsen er særlig relevant 8). Men at det er lekre forsterkere som helt sikkert låter suverent på dine ht, det betviler jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Får si meg enig med Thumper her, min var heller ikke lydløs på Heresy..99 db.
    Bloppet ved avslåing forsvant ettervert, men tomgangstøyen var der hele tiden, ikke irriterende men unødvendig. Min var ca. et år før den ble solgt....
    Det var gøy så lenge det varte ......:-D
    Og denne står nå hos meg. Takk for handelen! :-D
    Denne er etter hva jeg forsto en urørt MK2-utgave med originale rør, så jeg må si meg imponert. Helt klart et produkt som kan anbefales!
    Ellers har jeg ikke problemer med tomgangsstøy. Knapt registrerbart når jeg sitter 1,5m fra. Bloppet ved avslåing har jeg desto mer av. Kan variere ganske mye, og det er ingen forskjell på pentode/triode.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt du er fornøyd Amra :-D Joda, hadde mye gøy med denne på Heresy og RF 82. den er som sagt urørt. Synd at bloppingen er tilbake, kan sikkert fikses som KjellB beskriver lenger opp.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Ellers har jeg ikke problemer med tomgangsstøy. Knapt registrerbart når jeg sitter 1,5m fra. Bloppet ved avslåing har jeg desto mer av. Kan variere ganske mye, og det er ingen forskjell på pentode/triode.
    Hørbar støy 1,5m fra ht og fornøyd!?! Jada... vi har forskjellige krav skjønner jeg

Har du tenkt på at "tomgangsstøyen" også er der når du spiller musikk? Det er jo en av grunnene til at en bedre forsterker uten egenstøy oppfattes som klarere og mer dynamisk... selvom du ikke kan "sette fingeren" på hva forskjellen ligger i der og da, så blir det noe helt annet å høre en helt stille forsterker spille. Og med 99dB ht blir det markante forskjeller!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min første rør forsterker i form av music angel .

Akkurat satt inn rørene, men føler at de små rørene ikke sitter helt i forhold til utgangsrørene. Der kom det liksom et "knepp" når de gled på plass mens de små rørene ikke lagde samme lyd. Festene til disse svikter jo også litt så hvordan kan en være sikker på at de sitter godt nok?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

og gratulerer!

printplaten smårørene sitter på fjærer litt, spesielt de 2 i midten
    men de skal kun skyves ned til de stopper, ikke klemmes hardt ned, du ser/kjenner når de er nede....

Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Da har jeg fått min første rør forsterker i form av music angel .

Akkurat satt inn rørene, men føler at de små rørene ikke sitter helt i forhold til utgangsrørene. Der kom det liksom et "knepp" når de gled på plass mens de små rørene ikke lagde samme lyd. Festene til disse svikter jo også litt så hvordan kan en være sikker på at de sitter godt nok?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det funker gitt. Spennende er det uansett å bevege seg på ukjente områder. Må iallefall innrømme at det ser utrolig lekkert ut med rør i stua.

Lar utstyret få opp temperaturen litt før jeg skal lytte skikkelig, men vil rette en stor takk til alle dere som har overbevist meg om at rør ikke er noe farlig og eksotisk som ikke er allemannseie. Det er det så absolutt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja gratulerer nye eiere med en fin forsterker.

Selv ville jeg kjøpt den om den så kostet 50.000 kr. Den lave prisen var aldri noe moment for meg selv, men da jeg og flere erfarne rørfolk etter å ha besøkt bransjebutikker og messer ikke kunne finne noe annet vi var tilfredse med, hadde to av oss bestemt oss for å renovere noen ekte klassikere fra ca. 1960. Det ville blitt dyrt. Men så i siste sekund kom jeg over Music Angel i 2007. Og jeg tror faktisk den er bedre enn noen av klassikerne fordi den kombinerer det beste fra den gang med det beste i ny teknologi.

Mht til den siste diskusjonen, vær klar over at den MA dere "nye" har er en helt annen modell enn den de gamle eierne refererer til.

Det jeg skriver nedenfor her gjelder kun de med veldig sensitive høyttalere. Music Angel er jo designet til den store masse av "normale" høyttalere, men passer man på noen små ting kan den sikkert brukes med full suksess på alle høyttalere.

For dere med sensitive høyttalere - koble den gjerne fast i triode, det tar bare et øyeblikk og så er dere kvitt dette bloppet ved avslag. Uten denne modden går forsterkeren et sekund over i pentode før den rekker å bli slått av. Derfor blir det en støypuls -ville jo bli fint å få den helt tyst.

Pass også spesielt på at små-rørene har god elektrisk kontakt - dra dem opp og ned noen ganger og stram soklene med en liten miniatyrskrutrekker. Det er forklart flere ganger foran og i rørguiden. Ellers kan man bli plaget av støypulser. Merkelig nok blir dette problemet nærmest borte etter en tids bruk - på mine velbrukte MA har jeg byttet rør mange ganger uten å stramme soklene, og det uten problemer. Men da begge mine MA var helt nye måtte jeg passe på denne strammingen ved testing av små-rør.

Klassisk teknologi betyr vellyd. Ved å endre på konstruksjonen kunne man fått susnivået litt ned - f.eks. bytte de klassiske Allen-Bradley motstandene i inngangen med moderne metallfilm, samt senket impedansene i kretsløpene. Dette ville ha torpedert den gode lyden. Det er kun Music Angel som (delvis) benytter disse gamle audiokomponentene. Pluss at Music Angel benytter isolasjonsmateriale i trafoene av impregnert papir - dette demper vibrasjoner/resonanser - lett hørbart når man som jeg har gjort, sammenligner med moderne trafoer.

Ellers er det tydelig at noen av sus-dramatikerne ikke har fått med seg at kraftig utgangseffekt betyr høy forsterkning og derfor høyere susnivå. Så jeg må visst gjenta at en liten 10W-forsterker suser mye mindre pga lavere forsterkningsfaktor.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bloppet ved avslåing har jeg desto mer av. Kan variere ganske mye, og det er ingen forskjell på pentode/triode.

Dette bloppet pleier å gi seg etter en kort driftstid, men ikke helt. Men vil du bli kvitt det helt, må du koble den i triode fast. Du legger den på siden, skrur av bunndekselet og i prinsippet flytter en liten sort ledning på hvert utgangsrør (litt mer er det) - er gjort på noen få minutter.

Dette siden du har så følsomme høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers er det tydelig at noen av sus-dramatikerne ikke har fått med seg at kraftig utgangseffekt betyr høy forsterkning og derfor høyere susnivå. Så jeg må visst gjenta at en liten 10W-forsterker suser mye mindre pga lavere forsterkningsfaktor.

Kan ikke slippe dette helt... dersom det er meg du sikter til i din sedvanlige fordummende "navnkallestil" med betegnelsen "sus-dramatiker" så kan jeg vel svare også Jeg lar meg faktisk ikke fornærme av slikt, da jeg synes det kun slår tilbake på deg.

Jeg har hørt monoblokker med 105W røreffekt som er helt stille på 97dB ht...
    Og jeg har hørt 9W suse på 96dB... Så for min del så er det innlysende at det kan lages kraftige forsterkere som ikke støyer, og det kan lages effekt svake som gjør det. Vi snakker her kun om kvaliteten på forsterkeren, og igjen i mitt syn så er en som støyer av dårlig kvalitet, og gir ikke den musikk opplevelsen som en god, stille forsterker gjør.

Når jeg nå har lest igjennom store deler av tråden, så lar jeg meg forbløffe over det store antall forskjellige feil som er på disse forsterkerene. Og at det er mange forskjellige utgaver med samme benevnelse. Jeg vil aldri komme til å si at det er en kvalitetsforsterker! På samme måte som jeg heller ikke vil anbefale noen å kjøpe en slik forsterker. Den låter slett ikke dårlig, men det er for mye feil, støy og usikkerhets momenter rundt den.

Med vennlig hilsen
    Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørbar støy 1,5m fra ht og fornøyd!?! Jada... vi har forskjellige krav skjønner jeg

Har du tenkt på at "tomgangsstøyen" også er der når du spiller musikk? Det er jo en av grunnene til at en bedre forsterker uten egenstøy oppfattes som klarere og mer dynamisk... selvom du ikke kan "sette fingeren" på hva forskjellen ligger i der og da, så blir det noe helt annet å høre en helt stille forsterker spille. Og med 99dB ht blir det markante forskjeller!
    Litt ironi tar jeg med et smil , særlig fordi den ikke treffer særlig godt!

For min del har dette ingenting med krav å gjøre, jeg beskriver mine inntrykk av forsterkeren på mitt oppsett. Jeg har et helt annet oppsett for musikk, så jeg hører kun på radio på min MA, og helst i sene kvelds- og nattestimer. Stiller jeg volumet på 0 og lytter etter det kan jeg såvidt høre tomgangsstøy, men jeg må understreke at dette er fra FM-båndet og på høyst ordinære, eldre billig-ht hentet opp fra kjelleren for anledningen. Resultatet er klart bedre enn forventet, men selvsagt ikke perfekt.
    Spørsmålet er hva et pristillegg på 15000+ gir for pengene. Jeg er så fornøyd at det ikke er aktuelt å sjekke..8). Derfor vil jeg heller ikke fraråde andre å prøve MA selv på ht med høyere følsomhet enn snittet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ironi tar jeg med et smil , særlig fordi den ikke treffer særlig godt!

For min del har dette ingenting med krav å gjøre, jeg beskriver mine inntrykk av forsterkeren på mitt oppsett. Jeg har et helt annet oppsett for musikk, så jeg hører kun på radio på min MA, og helst i sene kvelds- og nattestimer. Stiller jeg volumet på 0 og lytter etter det kan jeg såvidt høre tomgangsstøy, men jeg må understreke at dette er fra FM-båndet og på høyst ordinære, eldre billig-ht hentet opp fra kjelleren for anledningen. Resultatet er klart bedre enn forventet, men selvsagt ikke perfekt.
    Spørsmålet er hva et pristillegg på 15000+ gir for pengene. Jeg er så fornøyd at det ikke er aktuelt å sjekke..8). Derfor vil jeg heller ikke fraråde andre å prøve MA selv på ht med høyere følsomhet enn snittet.
    Og det værste var at det IKKE var ironi!

Jeg mente det! Jeg stiller høyere krav til mitt anlegg enn å høre sus på over 1m avstand. Nettopp fordi jeg får en bedre opplevelse av musikken når denne støyen ikke er der.
    Nå har jeg lyd produkter for et par hundre tusen kr her hjemme, så om jeg gir 5 eller 20 tusen for en forsterker betyr ikke noe så lenge lyden er som jeg vil ha den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bloppet pleier å gi seg etter en kort driftstid, men ikke helt. Men vil du bli kvitt det helt, må du koble den i triode fast. Du legger den på siden, skrur av bunndekselet og i prinsippet flytter en liten sort ledning på hvert utgangsrør (litt mer er det) - er gjort på noen få minutter.

Dette siden du har så følsomme høyttalere.

Har ikke merket noen tydelig sammenheng med driftstiden her. Men ht har ikke så stor verdi, så jeg bryr meg ikke med noen ombygging. Velger heller å overse problemet. Dessuten har jeg lyttet endel i pentode nå og liker lyden bedre etterhvert, så jeg vil ha muligheten til å variere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det værste var at det IKKE var ironi!

Jeg mente det! Jeg stiller høyere krav til mitt anlegg enn å høre sus på over 1m avstand. Nettopp fordi jeg får en bedre opplevelse av musikken når denne støyen ikke er der.
    Nå har jeg lyd produkter for et par hundre tusen kr her hjemme, så om jeg gir 5 eller 20 tusen for en forsterker betyr ikke noe så lenge lyden er som jeg vil ha den.
    Velvel. Nok om det :roll:
    Jeg er ikke uenig med deg på noe punkt, jeg stiller selvsagt også høyere krav til mitt anlegg. Men dette er altså oppsett nr.2 og utgangspunktet er FM-radio. Ht er heller ikke av audiofilt kaliber. Dette tatt i betraktning synes jeg resultatet er veldig bra. Og jeg er ikke overbevist om at det lille som finnes av støy alene kan relateres til MA.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg nå har lest igjennom store deler av tråden, så lar jeg meg forbløffe over det store antall forskjellige feil som er på disse forsterkerene.

Neida, bare 4-5 egentlige feil, pluss et par triode-releer (de er enkle å forbikoble), ellers er det støy/problemer pga mangelfull rensing av rørpinner/sokler, samt utbrente NOS-rør. Dette siste (mangelfull rensing) florerer. Har ellers svart grundig på dette flere ganger foran her. I denne tråden altså som du sier du har lest. Bl.a. har jeg forklart at alle med feil trolig kommer innom her. Mens vi ikke får rapport om hvor mange som kjøper. Jeg kjenner personlig til 10 stk. MA her i området mitt, hvorav ingen har utviklet feil. Kun en av disse eierne har postet såvidt i denne tråden.

Jeg teller ikke med feil som skyldes at eieren har vært inne og moddet - det er noen slike som vi har hjulpet i denne tråden. Noe kommunikasjon har gått delvis som innlegg her og delvis som pm'er til meg (og andre). Så å si alle feil har blitt rettet ved eier eller en bekjent.

Vil tro det er solgt en god del tusen av disse flotte forsterkerne i Norge. Så jeg regner feilprosenten å ligge mellom 1 promille og 1 prosent.

Teknisk ledelse ved NRK sier de er fornøyde - de har kjøpt mange MA KT88.

Ellers har jeg forklart hvorfor MA pga rent tekniske årsaker må gi mer sus enn en liten forsterker på 10W. Du har såvidt jeg kan se ikke fått med deg detaljene i dette. Dessuten: Din 105W monoblokk uten sus må nemlig være konstruert med en teknologi som går på akkord med musikaliteten - det vil jeg betakke meg for. Det er kjempe-enkelt å konstruere en rørforsterker med lavere sus-nivå enn MA, hvis man bare skulle se på denne ene spesifikasjonen.

Dine erfaringer er "eldgamle" - den nye MA-versjonen nå er temmelig mye endret. Så dine erfaringer er jo mest interessante for folk som kjøper brukt.

Regner meg ferdig med denne sus-debatten (som altså gjelder MA og spesielt følsomme høyttalere) - så har du flere påstander blir de ikke kommentert av meg.

Til leserne: Dere må bare fortsette å poste erfaringer her på forumet, særlig om problemer som vi jo løser etterhvert. Når man for første gang skal igang med rør, så er det naturlig at man opplever visse problemer, men de er som regel super-enkle å løse.

Side 59 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •