Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 176 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ja det er et poeng. Jeg mistenker at noen av de som har fått feil på sine MA har vært inne først og prøvd å gjøre modifikasjoner på elektronikken. De enkle mods som er anbefalt kan lett gjøres uten skjema.

Og korrekt - det skjema som utleveres er et veldig forenklet skjema av en 2 år gammel modell. Fabrikken vil visst ikke utlevere nyere skjema - så kreves det kompetanse for å lese skjemaet korrekt.

Skal man gjøre mods, så husk for all del at kretskortene er dobbelsidige - det betyr at man helst ikke skal lodde ut komponenter som skal byttes - istedet klippes komponentene løs, og de nye loddes på "de gamle" trådendene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 2 katodemotstandene måler forskjellig ja. I høyre kanal måler den 1kohm, venstre måler 5-6kohm.
    Så da må jeg bare skaffe meg en erstatning der

Det er katodemotstanden som står montert under kondensatoren?

Om noen her har en ekstra allen bradley 1kohm og avse, så send meg gjerne en pm.

edit: kan motstanden ha tatt kvelden pga andre defekte komponenter? bør jeg bytte noe mer i samme slengen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott - da har du funnet feilen.
    Denne motstanden skulle ikke kunne bli utsatt for noe stress - så det mest sannsynlige er at den bare har utviklet en feil. Den står under kondensatoren der ja. Sjekk at den ikke er misfarget av varme - men det er lite trolig.

Husk å måle på den direkte, at den har feil - før du lodder ut (klipper av).

Sjekk også med ohm-meter at det ikke er noen kortslutning mellom pin 2 og 3.

Inngangstrinnet er diskutert og vist med skjema her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngel-kt88.html

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venstre rør er det ikke kontakt mellom 2 og 3. Høyre har en mostand på 20kohm. Høres det rett ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin
    Venstre rør er det ikke kontakt mellom 2 og 3. Høyre har en mostand på 20kohm. Høres det rett ut?

Høyre 2-3 er noe helt annet enn venstre 2-3, så der vil du måle noe annet. Rørene er jo koblet "speilvendt". Det du målte er sikkert OK.

Fint at 2-3 venstre kanal ikke har kontakt - da er det ikke noe loddefeil der, og feilen skyldes defekt katodemotstand.

Hvis det kan være noen trøst, så er alle de feilene vi har gjennomgått på de siste sidene de karakteristike feilene man kan finne i en klassisk rørforsterker. Det er en enkel elektronikk i prinsippet, men likevel komplisert fordi det er så mange rørtrinn og så mange separate strømforsyninger. Pluss en viss grad av global motkobling. Dette er elektronikk alle kan lære seg, og faktisk nødvendig, siden industrien idag ikke interesserer seg for god lyd, kun masse gadgets.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell B.

Jeg har fulgt både denne tråden og mye annet her inne om rør og MA spesielt, og har kommet til konklusjonen at dette er noe du har peiling på :P

Så til spørsmålet mitt, det er vel mer generalt rør enn Music Angel spesifikt, men for meg er det MA som er aktuell kandidat hvis det blir noe rør i stua mi, så da er det vel faktisk ganske on-topic likevel.
    Hvordan er det å ha en rørforsterker av denne typen kjørende 24/7? Hos meg er det alltid lyd, enten det er radio, selvvalgt musikk eller film, også om natten, så er det da egentlig noe fornuftig med en rørforsterker?
    Fokuset for oppsettet mitt er film, musikk er for det meste til ambience/bakgrunn, men jeg liker også å dra på litt på godlåter i blant og ha en lyttesession.

Mye svada her for et kort spørsmål men, hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du må gjerne ha den på hele tiden. Det er faktisk da den lyder best.

Effektrørene holder ca. 5000 timer, men de er billige fra Kina, kun 200 kr. pr. stk.

Små-rørene (4 stk.) må være gode NOS-typer fra ca. 1960 (-70) hvis det skal bli bra - der er fordelen med MA at den kjører disse med pent lav strøm, under 10 % av hva de er designet for max. Det betyr at de varer nesten evig. Når du har kommet godt igang, kjøp likevel et reserve-sett rør.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Kjell.

For øyeblikket har jeg ikke behov for en engel, spesielt ikke da fokusen min er 90% på film, men det kribler veldig etter å prøve rør på Klipschene mine, så en dag tar nok spøkelset overhånd og det dukker opp noe rør i stua, om enn ikke annet så bare for å prøve litt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min nye MA levert i dag og kan opplyse om at 12au7-rørene nå er av merket GE 5814A (det ene er merket JG-5814A, begge to er merket dobbelt med to forskjellige farger skrift, men begge har 5814A-merket helt oppe ved toppen), ikke 5963 som før. 6n1-rørene er av hva jeg kan se de samme som tidligere...

Og dere, hva med et lite besøk på Shuguang-fabrikken? :

Chinese Tubes eBay Store About My Store

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble litt nyskjerrig på de Shuguang KT88-Z rørene jeg så der. Har noen testet disse? Finner de svært få andre plasser på nettet, de selger de her:
    Shuguang Treasure 'Black Bottle' KT88-Z (MSRP US$300/pair) + US$25.00 optional extended warranty (12-month) | Grant Fidelity Tube Amplifiers

Men når jeg ser garanti ordningene de kjører så reagerer jeg litt. Fabrikken går jo selv ut med 1 års garanti uansett, på grantfidelity må det betales for?

Uansett, har ikke sett noen tester av disse rørene. Men det vil jeg gjerne.
    Fant noen tester av 300B rør her:
    Grant Fidelity Audio Forum :: View topic - 300B listening tests

Sakset fra tekst:
    I have found the same things. Bass and midrange are phenomenal, well defined and powerful, but it is the balance from top to bottom that stands out about this tube to me. I like the top end very much. I think it is delicate and detailed. No sibilance or splash at all. Like you have said Ian the depth and width of the presentation has made huge improvements. This 300B-Z is a very musical performer. I am running Spendor 2/3's and they are proving to be a great match with this tube and amp combination. They have never sounded better.

Det ser ut som om disse Z rørene fra Shuguang er meget gode, jeg antar at KT88 rørene nok har en meget god lyd, men jeg vil likevel se noen tester. Blir litt fristet da. :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja de der så fine ut - burde være krem til Music Angel.
    Ingen tvil, det er i Kina utvikling og nytenkning innen hifi skjer.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlig kontakt....

Her har vi et eksempel på dårlig kontakt i strøm innput(sikring)......
    tror nok dette er ekstremt sjeldent .... jeg hørte til tider sprake/knitre lyder i forsterkeren (ikke i høytalerene) men i kontakten.
    Varmegangen er så stor at plasten smelter!

Jeg spurte on9mart om de kunne sende en slik pga. formen, de jeg fant på ebay var firkantet... de sa de skulle sende, men.... har blitt litt mindre imponert over de i det siste etter div. kjøp derfra, flere av selgerene har også blitt stengt fra ebay, så pass litt på der!.... tror leshele fortsatt funker ok.

fant de på ebay etter en stund, skulle andre ha samme problem har jeg igjen 6-7 stk som har samme fassong men er i bedre kvalitet! (send PM )

har også hatt jomfru tur med brokoblet MA i stua i kveld... det låt meget bra! masse krefter..... litt støy i den ene som må fjernes, den andre synes jeg får ltt varme strømforsyninger, så de må nok sprettes igjen :-D

testet den nye MA med 6n1 rør i midten, den fikk også veldig varme trafoer, litt pussig, bias er perfekt på alle sammen......

men lyden var ihvertfall GOD! blokkene har philips minwatt og rca cleartopp og låter veldig bra! Vet ikke hvorfor men det er mye lettere og plassere stereo lyden..(i forhold til den andre engelen) hvor folk spiller / synger (plassering), veldig godt lydbilde !!!

poster litt om prosjektet i brokobling tråden eller egen tråd....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette ser kjempespennende ut - og jeg vet at flere her har bygget Music Angel opp til høyere standard og bedre lytte-resultat - men dere kunne kanskje skrive utførlig i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngel-kt88.html

Har du bygget den i nytt chassis ? Ferdig brokoblet som monotrinn ? Det må vi få lese mer om, også hvordan du modifiserer den for å gjøre den mer stabil ved brokobling. Masse å skrive om !

Tenkte hovedtråden skulle være forbeholdt problematikk eller gledesutbrudd rundt standard-modellen av Music Angel KT88. Og feil som man måtte ha på sin MA KT88 gjelder da den umodifiserte basis-modellen. Så blir det lettere for de mange eierne å finne frem til rett sted for å lese og få rett info.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Her har vi et eksempel på dårlig kontakt i strøm innput(sikring)......
    tror nok dette er ekstremt sjeldent .... jeg hørte til tider sprake/knitre lyder i forsterkeren (ikke i høytalerene) men i kontakten.
    Varmegangen er så stor at plasten smelter!

Jeg spurte on9mart om de kunne sende en slik pga. formen, de jeg fant på ebay var firkantet... de sa de skulle sende, men.... har blitt litt mindre imponert over de i det siste etter div. kjøp derfra, flere av selgerene har også blitt stengt fra ebay, så pass litt på der!.... tror leshele fortsatt funker ok.

fant de på ebay etter en stund, skulle andre ha samme problem har jeg igjen 6-7 stk som har samme fassong men er i bedre kvalitet! (send PM )

Dette er viktig info - kontakt-problem i sikringen er også en feilmulighet, og bildene viser hvor man skal lete.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke om dette har vært diskutert her tidligere, for tråden begynner å bli både gammel og lang. Det jeg lurer på er: Hver gang jeg slår av forsterkeren får jeg en kraftig skurring i ht, nærmest som et lite smell. Hva er årsaken til dette, og kan det unngås på noe vis?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Jeg husker ikke om dette har vært diskutert her tidligere, for tråden begynner å bli både gammel og lang. Det jeg lurer på er: Hver gang jeg slår av forsterkeren får jeg en kraftig skurring i ht, nærmest som et lite smell. Hva er årsaken til dette, og kan det unngås på noe vis?

Dette finnes det flere løsninger på, men først må du si om du kjører den i triode eller pentode.
    Pluss gjerne opplys om du har "normale" eller ekstra følsomme høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt den i triode, synes det låter best. Den er midlertidig koblet opp mot en Sansui TU717 og et par Infinity SM195. HT er ikke merket med følsomhet, så jeg har nå lett litt på nettet og funnet at de skal være såpass følsomme som 99dB@2,83V/1m. Var ikke klar over det..:roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Har kjørt den i triode, synes det låter best. Den er midlertidig koblet opp mot en Sansui TU717 og et par Infinity SM195. HT er ikke merket med følsomhet, så jeg har nå lett litt på nettet og funnet at de skal være såpass følsomme som 99dB@2,83V/1m. Var ikke klar over det..:roll:

Ja hvis de er 99 dB følsomme, er de enormt mye mer følsomme enn vanlige høyttalere, så da vil du nok måtte regne med littegrann sus, pluss et lite knepp når du slår den av.

For å få ned støyen, særlig ved avslag, må du koble den permanent over til triode. Det er det enkleste i verden og er forklart her på forumet:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1122349

Det eneste du trenger av forkunnskaper er å vite nummereringen av de 8 pinnene på utgangsrørene. Du tar ut de store rørene og legger forsterkeren på hodet, skrur av bunnplaten og så er det hele gjort på et øyeblikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

music angel

for en super rør tråd.vurderer kjøp av musical angel xd 800 mk3.noen som vet om det finnes en billig cd spiller som passer med denne rør amp?bruker klipsch rf63 som høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Jeg har kjøpt MHZS CD66F til min. Fikk den på torsdag, men den ble desverre lydløs etter kort tid. Jeg har levert den til reparasjon og håper den lar seg reparere. Jeg vet det er flere her inne som har disse spillerne og er fornøyd med dem. Det virker ikke som om det er mange andre som har hatt problemer med dem heldigvis. Det lille jeg rakk å høre var forøvrig veldig bra !
    Gjør et søk på forumet så finner du et par tre dedikerte tråder til MHZS-produktene.

Jeg kjøpte spilleren fra samme forhandler jeg kjøpte XDSE800 fra.

mvh:
    Stian

Side 55 av 176 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •