Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 54

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 54 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 1,061 til 1,080 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

KT88 rør 1 og 4 trekker noe sinnsykt med strøm, de lyser "rart" og blir rødglødende, og når jeg har de i synker spenningen drastisk. KT88 rør 2 og 3 later til å fungere akkurat slik de skal.

Men som sagt, jeg har mer eller mindre gitt opp hele greia, det blir en stund til jeg kan kjøpe ny, så det var litt trist, men slik er det bare.

Edit:
    Uten rør i sokkel 1 og 4 måler jeg pinne 5 og 8 på disse til 0v mot chassis.
    ... Det har vel ingenting å si at forsterkeren har stått opp-ned i lengre tid? Det er den eneste forskjellen jeg kan komme på i forhold til når den fungerte.

Ja men det er jo helt normalt. Hvis du måler 0 V på pinne 5 (med strømmen på og rørene ute) er det helt normalt at de rørene blir rødglødende. En feil som i prinsippet er lett å finne og reparere - se forklaring foran her. Også en grei reparasjon fordi du har en kanal som fungerer, og da er det bare å sammenligne de to.

Siden du måler akkurat 0,0 V og ikke eksempelvis noe sånt som + 30 V eller - 20 V (det ville også være en stor feil) tyder dette mest på et brudd i biaskretsen eller en direkte kortslutning til jord - det står en liten elektrolytt etter bias-potmeteret - denne kunne være kortsluttet. Begge deler ville gi nøyaktig 0 V istedenfor den ønskede negative spenningen. Du må følge bias-kretsløpet fra trimpot'et til gitteret (pinne 5) på KT88. Et sted der ligger feilen (siden du måler akkurat 0 V). Selve forsyningen skal levere - 55-60 V, denne justeres så ned til ca. - 44 V med trimpot'et.

Hva måler du på pin 5 på rør-sokkel nr 2 og 3 med rørene ute ? Dette er en viktig kontroll for å sjekke at du måler på rett sted. De fungerer jo normalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På et noe eldre diagram over bias-kretsløpet (egen negativ strømforsyning) står trim-pot'ene inntegnet - etter disse en rel. liten elektrolyttkondensator til jord som stabiliserer bias-spenningen - derfra går det en ledning fra PSU-printet til smårørs-printet nær de blå (nå røde) firkantede kondensatorene. Her går bias-spenningen (f.eks. - 44V på midtpunktet av trimpot) gjennom en motstand på 120 - 150 K til gitter KT88 = pinne 5. Den andre siden av motstanden møter her signalet ut fra de blå (røde) kondensatorene), og det hele fortsetter gjennom en sort ledning til KT88 pin 5, som fortsatt holder - 44 V DC-spenning.

Har tatt en rask kikk på en nyere MA - kan se en bias-forsyning på hver side av PSU-printet. Forsyningen leder videre til de to trim-potene i en kanal- det er også et par motstander der i kretsen. Siden et rør er OK på hver side, betyr dette at selve forsyningen er helt i orden - feilen må ligge i eller etter det ene trimpot'et. Men det er merkelig at samme feil synes å ligge i begge kanaler nå.

Skulle være et relativt greit kretsløp å feilsøke på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På KT88 sokkel 2 og 3, uten rør, pinne 5 måler jeg -58v. Dette er som tidligere nevnt veldig forskjellig fra sokkel 1 og 4 der jeg måler 0v på pinne 5

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da er saken klar. Feilen skyldes at du har "mistet" bias-forsyningen et sted på veien fra PSU-printet til KT88. Ledningsbrudd eller noe annet ?

Tar du en tur innom Motron (Brynjar Kvanlid) vil jeg tro han fikser det raskt - hvis du ikke vil prøve selv. Men du klarte jo å bytte kondensatorene på PSU-printet - og dette burde være enkelt.

Men - 58 V på de to "fungerende" rørene synes veldig langt nede - en for høy negativ spenning - vil tro rørene står på null strøm - dette burde være spenningen inn foran trimpot'et, foran justeringen altså. Måler du passende bias-strøm på pin 8 her ?

Og viktigere - dette enormt økte strømforbruket var nok årsaken til at strømforsyningen din brøt sammen i venstre kanal. Altså at det overhodet ble noen feil hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bias måler helt fint på sokkel 3 og 4, skal sjekke de trimpotene når jeg kommer hjem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Bias måler helt fint på sokkel 3 og 4, skal sjekke de trimpotene når jeg kommer hjem.

Hva måler du her (pin 8 ) i volt ? Motstand er ?

Jeg regner med at biasspenningen pin 5 vil endre seg litt når alle 4 rørene får rett bias - hvis det er brudd ved trimpot'et det er tale om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vant budet på en Music Angel XD-SE i helgen
    I dag fikk jeg en melding på ebay. Der sto det:

Hello,

Thank you for your payment, item will post out by airmail within 2 to 3 working days, we will forward you the tracking number once it's sent, thank you.

Best regards,
    Leshele

Jeg gleder meg til som unge på 17 mai, bursdagen og julaften på en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min andre MA for minstebudet (146,99 pund) forrige uke

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jokerman81
    Fikk min andre MA for minstebudet (146,99 pund) forrige uke
    Nå var minstebudet 169,99 pund. Jeg la inn bud på 170.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0.220V og 5 ohm på begge.

Edit:
    Fikk nettopp tilsendt kretsskjema for MA'n. Om det var noe jeg trengte av deler skulle de sende det.

Og dere har fått grisebillige forsterkere da. 170pund er jo nesten ett skambud. Han hadde vel lært fra forrige uke tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå er jeg egentlig ganske irritert på meg selv.

Etter å ha gått igjennom MA'n etter skjema fra fabrikken, har jeg funnet hele 3 kabelbrudd. Loddingene i seg selv så fine ut når jeg sjekket dem tidligere, men om jeg hadde dratt vedlig forsiktig i kabelen hadde den løsnet, akkurat slik jeg gjorde nå. Avmantlet og loddet fast på nytt, foreløpig testet ok, har ikke tid mer, må jobbe litt også.

Dette er jo det første jeg pleier å teste vanligvis når jeg feilsøker, kabelbrudd altså. Det burde jeg tydeligvis gjort denne gangen også.

Nå kan jeg endelig høre skikkelig lyd i kanalen jeg byttet kondensatorer på, vurderer å bytte til raskere dioder og nye kondensatorer over hele fjøla, nå som jeg har deler liggende er det en smal sak.

Takk for all hjelp Kjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med vellykket reparasjon.
    Kanskje dette enormt økte strømforbruket pga manglende biaskontroll (kabelfeil) var årsaken til at strømforsyningen din brøt sammen i venstre kanal.

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei KaffiMann

Er også den glade eier av en MA. Den har hittils oppført seg eksemplarisk, men regner vel med at den før eller siden vil få driftsproblemer. Jeg har lett en del etter skjema til engelen, men uten hell. Ser at du har fått skjema tilsendt fra fabrikken og lurer på om du kan legge det ut til felles benyttelse i denne tråden. Vi som har en MA kan da lettere orientere oss frem i forsterkeren om vi får problemer. Jeg er klar over at det er relativt mange forskjeller innad i de varianter som engelen har kommet i, men tror likevel et skjema vil være til hjelp.

Willy

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen som har skjema til XDSE-845 og informasjon om hvordan man skal måle bias på denne er jeg veldig interessert i dette!:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Det er meget mulig Kjell, jeg antar at pipelydene forsvinner også.

Willy, jeg ønsker ikke å legge ut skjemaet i all offentlighet, det synes jeg blir feil, uten at jeg vil utdype det.

Om du skulle ha behov for å feilsøke på din MA får vi heller ta det når den tid kommer. Synes forøvrig Kjell B gjør en ganske god jobb med forslag til problemløsing osv. Så langt som tråden er kommet nå, vil jeg si den begynner å bli nær komplett med problemer og løsninger som er normalt å komme over.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjema

Dette skjema er da ingen hemmelighet, fikk det på forespørsel pga. feil med en M.A. fra on9mart. Stemmer selvsagt ikke 100%

Bare å sende meg en PM med mailadressen din så sender jeg

mvh
    AOS

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg. Takker og bukker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått målt litt i min og kommet frem til følgende:
    Alle 4 store rør måler OK. Pin 3 og 4 måler 413-414v. Pin 5 måler 42-43v.

Oppdaget imidlertid et problem (antar jeg) til det ene smårøret.
    Begge 12au7 måler relativt like verdier på alle pinner. (da målte vi på kretskortet, ikke direkte på sokkelen da vi ikke løsnet printet så vi kom til der)

MEN, på 12at7 er det en viss forskjell:

For høyre kanal måler dette: (målt med klokka, fra den "manglende" pinnen)
    1: 102v
    2: 0v
    3: 1.3v
    4: 0v
    5: 0v
    6: 158v
    7: 101v
    8: 105v
    9: 0v

For venstre kanal er verdiene:
    1: 159v
    2: 151v
    3: 151v
    4: 0v
    5: 0v
    6: 147v
    7: 0v
    8: 2.9v
    9: 0v

Pinnene her blir ikke helt riktige. Har ikke sett på skjemaet, så ikke fått sett hvilket punkt på printet som hører til hvilken pinne. Men verdien på pin 3 på høyre og pin 8 på venstre er vel samme pinnen og burde hatt samme verdi.
    Det ser ut til at det venstre røret kjører med full forsterkning konstant, derfor vrenger lyden fort i denne kanalen. Antar dette kan komme av en løs lodding, eller en eller flere defekte komponenter.

Noen tips til hvor jeg bør sjekke, og hvilke komponenter som evt mest sansynlig må skiftes ut?

Kaffimann: sendte deg en PM ang, skjemaet. Skulle gjerne hatt det å kikke på

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det ser ut til at du har en feil i venstre kanal, synlig her både i inngangstrinnet (1. trinn) og i neste trinn (2. trinn) av 12AT7.

Inngangstrinnet har helt feil arbeidspunkt, for lav bias-strøm. Det kan f.eks. skyldes en defekt katodemotstand - den skal være 1 kohm, men er kanskje mye høyere ? Første rør-trinn: katode 1,3V er normalt, mens 2,9V betyr alt for høy negativ biasspenning, dvs. mye lavere strøm i røret - anodespenningen stiger alt for høyt (147V istedenfor ca. 100V), og siden dette trinnet er DC-koblet til neste trinn (12AT7) får dette feil arbeidspunkt. Dvs. den viktige fasesplitteren fungerer ikke og overstyres/forvrenger.

Men feilen kan også ligge i neste trinn. En annen mulighet er nemlig at du har kortsluttet pin 2 og 3 (2. trinn) under loddearbeide på forsterkeren tidligere. Pin 2 og 3 skal ellers ikke måle nøyaktig likt. Det vil naturligvis også slå ut funksjonen til fasesplitteren. Dette punktet blir jo berørt ved innlodding av ny grid stop-motstand der. Husk også det er dobbelsidige printkort her. Derfor klipper vi helst av komponenter istedenfor å lodde dem ut ved bytte.

Katodemotstanden 1. trinn venstre kanal sjekker du ved å måle ohm mellom pin 8 og jord. Sammenlign tilsvarende pin 3 i høyre kanal. Rørene er som kjent koblet speilvendt.

Verdiene på høyre side er de normale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mer andre årsaker til at jeg ikke vil legge det ut i tråden her, for det første er det ikke noen ny utgave av skjemaet, for det andre kan det virke som en oppfordring til å herje for mye med overdreven feilsøking osv. Det er egentlig ganske enkle kretser, og det er veldig få tilfeller hvor det faktisk er nødvendig å feilsøke denne forsterkeren mot ett skjema.

Hvorvidt andre mener dette er gode poeng eller ikke, har ingenting å si. Det er ett spørsmål om personlig preferanse.

zajin, du har mail.

Side 54 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 50 51 52 53 54 55 56 57 58 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •