Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg endelig fått skiftet releene i min.
    Etter byttet så var fremdeles lyden lavere i venstre kanal, samt at den vrengte lyden, selv på lavere volum. Tenkte det kunne være et av rørerene, så jeg skiftet om på plassen på alle 4 små. Fremdeles samme problem..

Jeg har flere ganger klemt sammen festene i soklene, så antok at det ikke var der problemet lå. Men så prøvde jeg på å trekke rørene 1-2 mm opp i soklene. Skrudde på, og da var jammen alt i orden! Så av en eller annen grunn er det dårlig kontakt når rørene står helt nedi hos meg.

Jeg knuste de 2 defekte releene og kikket inni og det var tydelige svimerker på flere av kontaktpunktene.

Til dere som sliter med høyfrekvent pipelyd (som gjerne kommer og går) , dette har jeg og hatt, men bare på rør jeg tror har dårlig kvalitet eller er omtrent utslitt. Spraking og knitring tror jeg kommer av samme grunn. Har ikke opplevd det på gode/ubrukte rør hos meg ihvertfall.

Forsøkte å måle bias og, men er usikker på om det ble gjort riktig. Målte 0.14V fra pin 8 til jord på 3 av rørene, 0.13 på det siste. Med 5 ohm motstand vil vel det gi bias på 28mA (26mA). Er ikke det noe lavt?
    Målte jeg på riktig måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg bare gir opp foreløpig. Rørene ser ikke ut til å være problemet, forsøkte å ta vekk de som ble rødglødende og sette de to andre i samme kanal, ingen endring. Måler 320V på B+ på begge kanalene de få sekundene jeg tør å ha forsterkeren på.

Blir en stund til jeg kan investere i ny så dette var litt surt. Men det blir ihvertfall med stor sannsynlighet en MA igjen, og nå har jeg ihvertfall litt reservedeler...

Edit:
    Det er en ting jeg kunne tenke meg å gjøre på en eventuell ny MA, og det er å få etset nye kretskort til strømforsyningen, jeg liker heller ikke den relefunksjonen, synes banene ser rotete ut, liker ikke de overskjærte banene, det er jo bare ettlags kretskort, ihvertfall to av de.

Edit2:
    Tok å satte inn to av KT88 rørene på midten, de måler veldig fint, og har tydeligvis ingen problemer overhodet, men med en gang jeg setter inn ett eller begge rørene på siden ser det helt forferdelig ut. Det er tydelig det er ett eller annet som får rørene til å trekke noe sinnsykt med strøm.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

1) Edit:
    Det er en ting jeg kunne tenke meg å gjøre på en eventuell ny MA, og det er å få etset nye kretskort til strømforsyningen, jeg liker heller ikke den relefunksjonen, synes banene ser rotete ut, liker ikke de overskjærte banene, det er jo bare ettlags kretskort, ihvertfall to av de.

2) Edit2:
    Tok å satte inn to av KT88 rørene på midten, de måler veldig fint, og har tydeligvis ingen problemer overhodet, men med en gang jeg setter inn ett eller begge rørene på siden ser det helt forferdelig ut. Det er tydelig det er ett eller annet som får rørene til å trekke noe sinnsykt med strøm.

1) Jeg synes PSU-kortet ser fint ut som det er, men er du perfeksjonist så kjøper du 2 MA'er - den ene rører du ikke, den andre bygger du om, så har du en til referanse om det skulle bli noen problemer.
    Strømforsyningen er komplisert - jeg foretrekker å tweake litt andre steder - synes MA i utgangspunktet lyder ganske perfekt. Hvis du vil unngå de litt følsomme releene, så er det super-enkelt å koble dem ut - det er vist i en egen tråd - kan man bytte tennplugger på en bil så klarer man dette også. Man må så vite om man vil ha den i triode eller pentode. Se ellers:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1122349

2) Du kan starte den uten utgangsrør og måle bias-spenningen på gitteret, pin 5, på KT88-soklene. Du skal jo her måle en negativ spenning, noe rundt - 45V vil jeg tro. Biasreguleringen (de blå trimmerne) går fra - 30V (max strøm) til - 55V (nærmest null strøm i røret). I prinsippet burde dette være lett å finne ut av. Hvis to rør trekker mye strøm kan det bare bety at bias-spenningen er mye høyere der i retning av positiv spenning. Så er enten bias-forsyningen feil (lite trolig - det er visst en felles forsyning til begge rørene via trimmerne), eller et par av overføringskondensatorene fra driver-trinnet er kortsluttet. Du har ikke skrudd to av trimmerne feil vei ? De to på hver kanal skal nemlig dreies i motsatt retning.
    Sjekk også den 120K motstanden som overfører bias til gitteret. Du kan også måle bias-spenning på midtpunktet på trimpot'ene.

Siden alt noen ganger kan gå galt - sjekk også de to brum-trimmerne - de blå nærmest midten - de lager et midtpunkt til jord fra de to gløde-lederne - man skal måle ca. 100 ohm mellom midtpunktet og hver gløde-leder (endepunktene på pot'et).

La den ikke stå lenge på uten utgangsrør - forsyningsspenningen blir i høyeste laget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin

1) Jeg har flere ganger klemt sammen festene i soklene, så antok at det ikke var der problemet lå. Men så prøvde jeg på å trekke rørene 1-2 mm opp i soklene. Skrudde på, og da var jammen alt i orden! Så av en eller annen grunn er det dårlig kontakt når rørene står helt nedi hos meg.

2) Jeg knuste de 2 defekte releene og kikket inni og det var tydelige svimerker på flere av kontaktpunktene.

3) Til dere som sliter med høyfrekvent pipelyd (som gjerne kommer og går) , dette har jeg og hatt, men bare på rør jeg tror har dårlig kvalitet eller er omtrent utslitt. Spraking og knitring tror jeg kommer av samme grunn. Har ikke opplevd det på gode/ubrukte rør hos meg ihvertfall.

4) Forsøkte å måle bias og, men er usikker på om det ble gjort riktig. Målte 0.14V fra pin 8 til jord på 3 av rørene, 0.13 på det siste. Med 5 ohm motstand vil vel det gi bias på 28mA (26mA). Er ikke det noe lavt?
    Målte jeg på riktig måte?

Flott innlegg !!!

1) Ja nettopp. De gode rørene er gamle NOS-rør - mange kjøper brukte rør her - rørpinnene har belegg og kan være oksyderte. Så for å unngå problemer må man stramme soklene og rense rørpinnene, gjerne ved å dra røret opp og ned flere ganger - eventuelt kjøpe noen ekstra sokler og renseutstyr til formålet - man finner alt man trenger i spesielle rørbutikker og high end-forretninger på nettet (de siste er gjerne dyre, prøv heller antikk radio-butikker o.lign.). Det finnes spesiell rensespray som kjemisk fjerner oksyd-belegg og lager et nytt friskt metall-belegg på pinnene, f.eks. gull.
    Jeg anbefaler ikke å file ned på rørpinnene - de er tynne nok fra før av.

2) Ja hvis man kjører i triode kan man være uheldig, at releene får seg en større smell enn de tåler. De switcher jo en spenning rundt 400V. Så triodefolket må gjerne koble forbi og sette MA i permanent triode, se egen veiledning.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1122349
    Men noen av våre MA her kjøres i triode hele tiden, og releene er helt fine. Så problemet er ikke stort. Man får vurdere dette.

3) Ja helt enig. Jeg har aldri kunnet finne disse mystiske pipelydene på noen av våre 5 MA her hos oss - de er alle støyfrie og brumfrie og fungerer perfekt. Derimot får jeg inn alle slags ulyder når jeg tester tusenvis av NOS-rør og ikke har tid til å rense rørpinnene - så for meg er årsaken klar, man slurver med renholdet av smårørene.
    Jeg skal dog strekke meg så langt at det er normalt å høre litt sus med øret inntil diskant-høyttaleren, også at dette suset kan pulsere en smule opp og ned i nivå - det henger sammen med den anvendte teknologien her.
    Jeg har også oppdaget at det blir bedre kontakt (med ikke-rensede rør) når man trekker dem en smule opp i soklene.

4) Ja din bias ligger litt lavt. Min siste har 33 mA, den første ligger på 45 mA - jeg har ikke giddet å endre på noen av dem, fordi vi kjørte en stor bias-test på en annen MA (eksperiment-MA'en vår), og fant liten betydning av bias, så lenge den ligger over 30 mA. Men 45 mA ligger vel nærmest det som regnes som optimum for KT88.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har fremdeles problemer med min.. Venstre kanal skurrer. En cymbal f.eks, høres ut som den passerer gjennom vann på en måte. Lyden bobler liksom litt, vanskelig å forklare.. Egentlig høres det vel ut som en pappmembran som vrenger. Har bytta rundt på powerrørene, det gjorde ingen forskjell. Har byttet ut alle smårørene, og samme problem fortsatt. Har og strammet alle festene på nytt for å være sikker på at det er god kontakt nå, men ingenting ser ut til å hjelpe.. Det er samme feil i triode og pentode, og er uavhengig av volum.

Jeg justerte bias i dag, da den virket å være noe lav. Skrudde opp til 0.220v på hvert rør, som skal gi 44mA. Lyden ble nok en del høyere, og jeg kan skru lengre opp før (høyre kanal) vrenger. Men samme problemet er der i venstre enda.

Noen tips til hva det kan være, og hva jeg bør sjekke inni? Noen spesielle punkter jeg bør måle f.eks?

Kan det være noe med relè-kretsen som er skadet, så problemet muligens kan forsvinne om jeg modder den om til fast triode?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tips til hva det kan være, og hva jeg bør sjekke inni? Noen spesielle punkter jeg bør måle f.eks?

Kan det være noe med relè-kretsen som er skadet, så problemet muligens kan forsvinne om jeg modder den om til fast triode?

Ja du har beskrevet dette problemet tidligere - kanalene lyder likt, og så kommer det plutselig inn feil i kanalbalansen - en kanal blir høyere - og dette skifter hele tiden - du har hatt den oppe og modifisert - og det skjer mystiske ting nesten fra dag til dag. Det som er klart, er at du har en ustabilitet i ditt anlegg/forsterker - og det kan være vanskelig å finne årsaken.

Feilsøking volum MA: prøv å koble sammen venstre og høyre inngang fra volum (rød og hvit leder inn på smårørsprintet) - blir problemet borte da ?

Hvis feilen ligger i MA så tror jeg mest du har en feil i en overføringskondensator et sted - den lekker - i varierende grad. Når den finner det for godt å lekke, endres bias i neste rør og forsterkningsfaktoren skifter. Dette kan ligge to steder i smårørs-trinnene - de hvite kondensatorene etter 2. rørtrinn og de blå (eller røde i nye MA) mellom driver og KT88-rør. Men det kan like godt også være en av de brune karb. komp-motstandene som er ustabile - ohm-verdien varierer og rørets arbeidspunkt skifter.

Du må her måle DC-spenningene på alle rørtrinnene (anoder, katoder) og se om du finner et trinn i venstre kanal som har ustabil spenning. Så vil det være en logikk i å se hvilken motstand eller kondensator som må skiftes - man skifter gjerne flere.

Men ellers:

Kan det være noe utenfor forsterkeren ? Kilden ? Høyttalerne - har du byttet på dem ?

Ja sjekk rele-kretsen, mål +B og spenning KT88 pin 3 og 4 i stilling triode og pentode. Finner du samme verdier i begge kanaler ?

Går volumet opp når du switcher til pentode eller et øyeblikk når du slår den av i stilling triode ? Da skulle releene fungere.

Koble venstre kanal fast pentode eller triode som et forsøk og test.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange takk for svar

Har skiftet om på høyttalerne, så flytter skurringa seg over i høyre, så det er ikke noe galt med høyttalerne. Har byttet om på kilden, da er problemet det samme, så kilden er ok.

Jeg skal sette meg ned en kveld og måle alt inni og se hva jeg finner
    En ustabil komponent høres fornuftig ut.

Ja, volumet går litt opp hvis jeg skrur den av mens musikken spiller. Tør ikke skifte over til pentode mens den spiller lengre, vil helst ikke risikere flere releer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bias spenningen i seg selv måler helt fint, har ikke endret på noen ting der enda, og alle kanalene viser det samme, eller -0.034 til -0.036V om man skal være pirkete. Om det hadde vært brum potmeterne hadde vel ikke de to rørene i midten fungert skikkelig heller. Måler uansett tilfredsstillende verdier ved de såkalte brum-potene. Sendte en liten mail til on9mart og lurte på om jeg kunne kjøpe noen deler til å fikse med, det er jo mulig noen der borte har noen ninjatriks på lager.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Bias spenningen i seg selv måler helt fint, har ikke endret på noen ting der enda, og alle kanalene viser det samme, eller -0.034 til -0.036V om man skal være pirkete. Om det hadde vært brum potmeterne hadde vel ikke de to rørene i midten fungert skikkelig heller. Måler uansett tilfredsstillende verdier ved de såkalte brum-potene. Sendte en liten mail til on9mart og lurte på om jeg kunne kjøpe noen deler til å fikse med, det er jo mulig noen der borte har noen ninjatriks på lager.

Nei her må du ha målt fullstendig feil.
    Bias-spenningene på gitteret til KT88 skal være - 40 - 45 V, ikke 0.040 V eller noe sånt. Hvor er det du måler ?

Er katode-motstandene på 5 ohm i orden ? De er sikringsmotstander og brenner av hvis strømmen i røret blir alt for høy.

Hmm, foreløbig er diagnosen her veldig uklar. Hva er egentlig feil hos deg ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skal sette meg ned en kveld og måle alt inni og se hva jeg finner
    En ustabil komponent høres fornuftig ut.

Ja etter all prøving og feiling her så er det ganske klart at du har en ustabil komponent som gir feil arbeidspunkt på et rørtrinn, slik at det forvrenger. Du har høyre kanal som fasit, og så måler du deg frem til et punkt der venstre kanal (DC-spenninger på røret) måler ganske mye forskjellig fra det samme punkt i høyre. Der ligger feilen.

En god melding er at alle rørtrinnene i Music Angel tåler ganske store forskyvninger i arbeidspunktene før de gir opp og begynner å forvrenge. Også et bevis på et flott og robust design. Man kan benytte avvikende rør, og forsterkeren fungerer fortsatt OK. Så du vil trolig måle et stort avvik der feilen ligger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Nei her må du ha målt fullstendig feil.
    Bias-spenningene på gitteret til KT88 skal være - 40 - 45 V, ikke 0.040 V eller noe sånt. Hvor er det du måler ?

Er katode-motstandene på 5 ohm i orden ? De er sikringsmotstander og brenner av hvis strømmen i røret blir alt for høy.

Hmm, foreløbig er diagnosen her veldig uklar. Hva er egentlig feil hos deg ?

Dette lurer jeg og litt på.. Når jeg måler fra pin 8 på røret, til jord, så måler jeg nå 0.220v etter biasjustering. Er dette helt feil? Hvilken pinne skal det måles 40-45 v? Jeg måler motstanen til 5.5 Ohm. Bekalger om dette er et dumt spørsmål.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja får oppklare litt.

Bias for et radiorør er pr. definisjon den negative spenning som settes på rørets inngang (gitter) for å få en passende strøm gjennom anode-katode, slik at røret arbeider lineært.

Bias definert slik måler du på pin 5 på KT88. Du kan ta ut et rør og måle rett i sokkelen med forsterkeren påslått. Kun kort tid, og et rør bør være inne, slik at spenningen ikke stiger for høyt. Du vil måle f.eks. - 44 V (minus 44 Volt) - en høy negativ spenning. Det er slik disse store rørene fungerer.

Øker du spenningen til - 40 V vil strømmen i røret øke.

Normalt er det strømmen i røret vi måler. Og vi kaller strømmen for bias-strøm eller bare bias. Den kan vi måle i anoden eller katoden - det siste av praktiske grunner - det står en motstand med veldig lav verdi der, som 10 eller 5 ohm.
    Så måler vi spenningen der - helt ufarlig - og om katoden ved uhell skulle kortsluttes til jord (chassis) under målingen skjer ikke noe galt. Strømmen beregnes så fra Ohms lov. F.eks. 0,5 V over 10 ohm gir 50 mA. Og 0,25 V over 5 ohm gir også 50 mA.

Hvis bias spenningen på gitteret er - 44 V kan strømmen være noe sånt som 45 mA. Dette forholdet kan ikke beregnes, men kan leses ut fra rørets data-kurver. Men siden rørene alltid varierer litt, blir ikke dette helt nøyaktig.

Så katode-spenning og bias-spenning på gitteret er to helt forskjellige begreper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at jeg koblet min fast i triode (etter KjellB s anvisninger ) ,og etterpå fikk justert til riktig bias, har min engel virkelig vært en engel. Vanskelig å si om det skyldes euforien opplevelsen av å få det til ga, eller om det er reelt. Syns lydbildet har blitt mer harmonisk, sammenhengende. Hvis det gir mening.En ting som er sikkkert er at nå er kneppet når jeg slår av helt borte. Dette var der både med fungerende og defekte releer.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Englen som bi amping eller brokoblet

Jeg har 3 Engler mk3 i oppsettet,en til hver front og en til senter.
    Hva vil være mest gunstig lydmessig?
    I dag biamper jeg frontene og senter. Vil jeg tjene lydmessig noe på og brokoble MA til mono-effekttrinn, og kjøre vanlig på fronter og senter?

Itillegg jeg har nye høyttalere på tur i posten, XTZ 99.36 og 99.25.
    Disse er oppgitt i 4 og 8 ohm 88 db på senter og 90db på fronter, samme er jo engelen 4 og 8 ohm.
    Er det meste gunstig å kjøre alt i 8 ohm eller? Hva er egentlig forskjellen lydmessig på 4 og 8 Ohm, 4 Ohm er vel lettere å drive?

Takk.

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei espennor,

Det kommer litt ann på hvor langt ned disse høytalerne går iht. ohm. Mine er utgangspunktet 8ohm og 88db, men dipper helt ned til 3 ohm. Jeg spiller derfor med dem på 4ohm. Dette gjorde at jeg fikk en bedre og fastere bass og bedre bass. Oppover i registeret merket jeg ingenting.

Vil egentlig bare anbefale deg å prøve deg frem, så finner du ut hva som passer best hos deg!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davalex
    Hei espennor,

Det kommer litt ann på hvor langt ned disse høytalerne går iht. ohm. Mine er utgangspunktet 8ohm og 88db, men dipper helt ned til 3 ohm. Jeg spiller derfor med dem på 4ohm. Dette gjorde at jeg fikk en bedre og fastere bass og bedre bass. Oppover i registeret merket jeg ingenting.

Vil egentlig bare anbefale deg å prøve deg frem, så finner du ut hva som passer best hos deg!

Hvor kan jeg finne ut hvor langt ned de dipper i Ohm?

Ellers takk for en flott og informativ tråd:-)

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg renger med at det står i produktmanualen for høytalerne dine!

Tok en kjapp titt på xtz.se, men fant ikke noe umiddelbart. Hvis ikke det står her, så kan du enten ta kontakt med xtz, eller bare prøve deg frem. Renger med at du hører dette ganske kjapt

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davalex
    Jeg renger med at det står i produktmanualen for høytalerne dine!

Tok en kjapp titt på xtz.se, men fant ikke noe umiddelbart. Hvis ikke det står her, så kan du enten ta kontakt med xtz, eller bare prøve deg frem. Renger med at du hører dette ganske kjapt
    OK, takk får sjekke når de ankommer:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har ingen anelse om hva som faktisk er feil, hadde jeg visst det hadde jeg fikset det. Det eneste jeg vet er hvilke symptomer min MA har.

KT88 rør 1 og 4 trekker noe sinnsykt med strøm, de lyser "rart" og blir rødglødende, og når jeg har de i synker spenningen drastisk. KT88 rør 2 og 3 later til å fungere akkurat slik de skal.

Men som sagt, jeg har mer eller mindre gitt opp hele greia, det blir en stund til jeg kan kjøpe ny, så det var litt trist, men slik er det bare.

Edit:
    Uten rør i sokkel 1 og 4 måler jeg pinne 5 og 8 på disse til 0v mot chassis.
    ... Det har vel ingenting å si at forsterkeren har stått opp-ned i lengre tid? Det er den eneste forskjellen jeg kan komme på i forhold til når den fungerte.

Og motstanden måler jeg til omtrent nøyaktig 5 ohm på alle soklene.

På KT88 sokkel 2 og 3, uten rør, pinne 5 måler jeg -58v ?! Dette er som tidligere nevnt veldig forskjellig fra sokkel 1 og 4 der jeg måler 0v på pinne 5

Side 53 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •