Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 52 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tack för tips. Jag skall göra dina föreslagna mätningar. Jag köpte den strax före Jul från Hongkong direkt.

Det var inget brum alldeles i början utan efter ett tag i vänster kanal och nu också i höger kanal. Det uppstår strax efter att den startat efter några minuter efter att den blå lampan är tänd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenta
    Tack för tips. Jag skall göra dina föreslagna mätningar. Jag köpte den strax före Jul från Hongkong direkt.

Det var inget brum alldeles i början utan efter ett tag i vänster kanal och nu också i höger kanal. Det uppstår strax efter att den startat efter några minuter efter att den blå lampan är tänd.

Kan du også sjekke om den har drosler, altså om du kan se to ledninger som går inn i drosselhusene fra undersiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verkar som drosslarna finns då det går kablar från kretskortet med trimpottarna, alltså inga parallelkopplade motstånd som jag sett på andra bilder. Kablarna går till små drosselhus. Bifogar strax några bilder.

Stenta

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har upptäckt att jorden från eluttaget ej är kopplat till chassit till förstärkaren.

Skall det vara så? Kan det eventuellt vara orsak till nätbrum?

;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nu mätt spänningen B+ till jord och den är 444 resp 445 V. så där tyck det ine finnas något fel. Kanske har en likriktare gått eller elektrolytkondensatorerna? Hur kontrollerar jag det? Jag ser inget synligt underifrån.

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det verkar som drosslarna finns då det går kablar från kretskortet med trimpottarna, alltså inga parallelkopplade motstånd som jag sett på andra bilder. Kablarna går till små drosselhus. Bifogar strax några bilder.

Ja jeg har funnet en mulig feil på PSU-printet hos deg.
    Jeg vedlegger her et bilde av hvordan den siste versjonen (uten drosler) skal se ut FØR droslene monteres. Droslene monteres jo i punktene 1-2 og 3-4. Hos deg skal dette være på plass fra fabrikanten.

Det sitter en kortslutningsbøyle mellom de to brede printbanene på venstre side hos deg. Det ser ut til at den kortslutter drosselen på den ene siden, slik at du vil måle 0 ohm der istedenfor drosselens indre motstand (den var 30 ohm i de gamle versjonene). Da virker ikke drosselen i å fjerne brum.

(Edit: Som vist lengre ned i denne tråden har denne bøylen en funksjon:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1129284)

Det er ellers normalt at forsterkeren ikke er jordet. Jeg anbefaler ikke å jorde den.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja som det står i rørguiden, prøv å rense rørsoklene/pinnene ved å trekke små-rørene opp og ned flere ganger - det er sannsynligvis dårlig kontakt der - typisk når man får forsterkeren. Eventuelt stramme.

Dette gjør man en gang - jeg måtte selv gjøre det samme på den første - og så trengs det sikkert aldri mer (med de samme rørene).

Problemet har nok ikke noe med utgangsrøret å gjøre.

Takker for svar! XTZene overlevde heldigvis, og NAD forsterkeren har overtatt plassen igjen. MA har jeg satt inn i testanlegget på soverommet. Tok inn og ut smårørene noen ganger, og testet. Gikk en halvtime så freste det i venstre kanal igjen. Fresingen starter lavt for så å bli høyere, og går over i en slags ule lyd. Slo straks av, og byttet om smårørene. Etter dette har det ikke kommet igjen, så feilen ligger nok kanskje i dårlig kontakt som du sier Kjell B. Skal teste videre, så forsterkeren forblir i anlegg nr.2 en stund.

Lyden i forsterkeren er bare nydelig! Den virker veldig kraftig, og spiller lineært uansett volum. Bruker den bare med bryteren opp slik at jeg kan bli vant til lyden, før jeg prøver den andre stillingen. Spiller jeg høyt med NAD forsterkeren min (C370) forandrer lydbildet seg kontra lavt/middels volum, det skjer ikke med MA. Dynamikken engelen får fram er helt enorm, og det hele låter så uanstrengt. Gleder meg til fortsettelsen!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du må rense rørpinnene og trekke sammen hylsene i soklene, så skulle det være OK.
    Det er rett og slett bruksanvisningen for en forsterker som bruker NOS-rør. Du tester om det er god kontakt ved å banke eller trekke forsiktig på små-rørene med en finger - det skal da ikke bli noen sprake-lyder i forsterkeren.

Hvis du trekker sammen hylsene slik at pinnene går tregt inn, så er det enkelt å rense pinnene - nå trekkes røret opp og ned noen ganger - pinnene "files" mot hylsene og så burde kanskje det klare seg.

Egentlig skyldes problemet at smårørene har vært lagret lenge og synes å ha et belegg på pinnene - dette må slites av gjennom bruk, og så kommer problemet aldri igjen.

Disse forsterkerne har en forsiktig global feed-back, slik at dårlig kontakt rundt inngangsrøret kan gi kraftig støy, slik som du beskriver. Jeg opplever ofte slike problemer når jeg som nå tester tusenvis av NOS smårør (som trolig har belegg på pinnene). Men aldri med de vanlige innspilte rørene jeg bruker i det daglige. Dette står ellers omtalt i rørguiden.

Noen NOS-rør vil ha interne feil som gir slike lyder - disse rørene må da bare kastes.
    Europeiske NOS-rør (de kjente merkene) har dette sjeldent, mens USA-rør (som ikke er sjekket av selger) av og til kan ha en høyere feilprosent, helt avhengig av type og produksjonsbatch.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag klippte av tråden. Det var mycket riktigt ca 19 Ohm i den enda kopplingen och kortslutning i den andra. Nu är det 19 ohm i båda. Jag provade och brummet var nästan borta. Finns lite svagt kvar i den ena kanalen men det stör inte så mycket.

Jag hade nästan gett upp och hade satt tillbaka mina halvledarförstärkare och var mycket beskviken på ljudet som jag fick av den. Nu spelar MA igen och nu har jag fått tillbaka Musiken igen!

Den största skillnaden i ljudet tycker jag är närvaron och musikaliteten, en behaglig och naturlig ljudbild, den blir en helhet på ett annat sätt (är själv musiker). Musikerna låter helt enkelt mycket mer samspelta!

Tusen Tack för hjälpen!

Stenta

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag klippte av tråden. Det var mycket riktigt ca 19 Ohm i den enda kopplingen och kortslutning i den andra. Nu är det 19 ohm i båda. Jag provade och brummet var nästan borta. Finns lite svagt kvar i den ena kanalen men det stör inte så mycket.

Jag hade nästan gett upp och hade satt tillbaka mina halvledarförstärkare och var mycket beskviken på ljudet som jag fick av den. Nu spelar MA igen och nu har jag fått tillbaka Musiken igen!

Den största skillnaden i ljudet tycker jag är närvaron och musikaliteten, en behaglig och naturlig ljudbild, den blir en helhet på ett annat sätt (är själv musiker). Musikerna låter helt enkelt mycket mer samspelta!

Tusen Tack för hjälpen!

Stenta

Du måler 19 ohm - det er trolig den verdi den nye drosselen hos MA har. Vi har målt 19 ohm på en MA her med drosler, men med fratrekk av motstand i måle-ledningene ble det 18 ohm.

Du får trøste deg med at ditt problem sannsynligvis er forårsaket av den store suksess Music Angel har på verdensmarkedet (til tross for at hifi-pressen "glemmer" å nevne merket) - så går det litt for hurtig i svingene. Feil skal selvsagt ikke forekomme. Elektronikken (kretskortene, trafoene, m.m.) er ellers robust og driftssikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det måste vara ett mycket sällsynt fel. Det tog lite tid innan felet uppenbarade sig vid lyssning. I början fanns inte problemet alls. Så det måste vara oerhört svårt att upptäcka vid kontroll produktionen.

Men förhoppningsvis var det väl nån mening med det felet, det gav väl en inblick i de kontroller man gör och betydelsen av drosselns i att minska brummet. Att den mätte 19 ohm på kortet kan kanske bero på andra komponenter påverkar resistansen antar jag.

Hur som helst trevligt med rörteknik. I min ungdom slaktade jag många gamla radioapparater och experimenterade lite. Rörtekniken är lite som att meka med en gammal Volvo eller SAAB, allt är åtkomligt, överskådligt och greppbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja nettopp - foruten den flotte lyden så er rørforsterkere enkle og logiske å mekke på, som på en fin gammel bil.
    Og så uendelige muligheter til å optimere lyden med de nesten utallige NOS-rørene.

Jeg har også arbeidet en god del på fine gamle rør-radioer - har i bruk et stort Philips stereo-kabinett fra 1961 med 4 innebygde høyttalere - 2x4W EL84 single-ended ultra-lineær ("nesten pentode") - flott dynamisk lyd !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det måste vara ett mycket sällsynt fel. Det tog lite tid innan felet uppenbarade sig vid lyssning. I början fanns inte problemet alls. Så det måste vara oerhört svårt att upptäcka vid kontroll produktionen.

Men förhoppningsvis var det väl nån mening med det felet, det gav väl en inblick i de kontroller man gör och betydelsen av drosselns i att minska brummet. Att den mätte 19 ohm på kortet kan kanske bero på andra komponenter påverkar resistansen antar jag.

Hur som helst trevligt med rörteknik. I min ungdom slaktade jag många gamla radioapparater och experimenterade lite. Rörtekniken är lite som att meka med en gammal Volvo eller SAAB, allt är åtkomligt, överskådligt och greppbart.

Jeg har nå konferert med en av ingeniørene i det norske hifi-miljøet, Svein_B, og det viser seg at den kortslutnings-tråden du har fjernet har en misjon - den skal være der - en nødvendig korreksjon på PSU-printet når droslene skal kobles til. Samtidig MÅ en kort bred printbane brytes, se bildet under her. Bruddet er merket med et hvitt kryss, og den nye forbindelsen med en rød ledning.

Fabrikken gjør naturligvis rutinemessig denne korrigeringen, men siden du målte 0 ohm på den ene drosselen ligger feilen trolig på dette kretskortet - bruddet er ikke gjort godt nok. Et smalt kutt på tvers vises jo tydelig på bildet ditt - du bør prøve å gjøre dette dypere og bredere med f.eks. en mini-drill. Så sjekker du at begge drosler måler ca. 18 ohm.

Problemstillingen henger nok sammen med at printkortet (til de nye MA med 6N1) ble designet FØR man besluttet å sette droslene tilbake. Sålenge man kjører med begge jordbaner "kortsluttet" til hverandre er det helt OK. Men når droslene monteres må denne modifikasjonen utføres.

Denne problemstillingen gjelder kun de nye 6N1-MA og er mere utførlig forklart her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1129831

Bildet nedenfor viser altså PSU-printet i korrekt utførelse etter at droslene er montert og koblet til loddepunktene ved markeringene 1-2 og 3-4.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var synd - og dessverre - du har nok en defekt overførings-kondensator - de blå firkantede som overfører signal fra driver-røret til utgangsrøret. Hvis denne blir lekk og slipper gjennom DC får utgangsrøret alt for høy bias-strøm, og det nytter ikke å justere på bias-justeringene - de får ingen effekt når det kommer så mye DC-spenning fra forrige rørtrinn.

Har åpnet forsterkeren for å bytte kondensator. Ser nå at den ene av de to 100K motstandene har vært veldig varm og at loddingen på den har gått opp slik at det er blitt brudd. Men multimeteret så måler jeg motstanden i den til å være 13K.
    Kan dette være hele problemet eller er det følgeskade pga kondensatoren.
    Hvis motstanden på den har vært feil lenge så forklarer kanskje det hvorfor det ene utgangsrøret i lengre tid har vært varmere enn de andre og at tilstanden forverret seg dramatisk når loddingen til slutt gikk opp?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegar-to
    Har åpnet forsterkeren for å bytte kondensator. Ser nå at den ene av de to 100K motstandene har vært veldig varm og at loddingen på den har gått opp slik at det er blitt brudd. Men multimeteret så måler jeg motstanden i den til å være 13K.
    Kan dette være hele problemet eller er det følgeskade pga kondensatoren.
    Hvis motstanden på den har vært feil lenge så forklarer kanskje det hvorfor det ene utgangsrøret i lengre tid har vært varmere enn de andre og at tilstanden forverret seg dramatisk når loddingen til slutt gikk opp?

Grunnen til at den 100K-motstanden er blitt brent, er nok at kondensatoren har kortsluttet og sendt en høy spenning fra foregående trinn på bias-motstanden. Den har fargeringer brun-sort-gul ? Har du målt verdien med det eventuelt defekte KT88-røret ute. Eller er den helt sikkert ute av kretsen når du måler ? Så er den defekt og må byttes. Disse motstandene på typisk 120K (men kan variere) tar imot den negative biasspenningen og overfører den til gitteret på KT88-røret.

Hvilken verdi har grid stop-motstandene (til KT88 ) ved de blå kondensatorene hos deg ? For et år siden var de gjerne på 10 kohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har fargeringer brun-sort-gul ? Har du målt verdien med det eventuelt defekte KT88-røret ute. Eller er den helt sikkert ute av kretsen når du måler ?
    Fargeringene er brun-grønn-gul. Jeg husker ikke fargekodene på motstander lengre (en stund siden jeg gikk på videregående ) men den er merket 100k på printet.
    Den var ute av kretsen når jeg målte motstanden ja.

Hvilken verdi har grid stop-motstandene (til KT88 ) ved de blå kondensatorene hos deg ? For et år siden var de gjerne på 10 kohm.
    Grid-stop er 10K ja

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegar-to

Fargeringene er brun-grønn-gul. Jeg husker ikke fargekodene på motstander lengre (en stund siden jeg gikk på videregående ) men den er merket 100k på printet.
    Den var ute av kretsen når jeg målte motstanden ja.

Ja da er den 150K - verdiene merket på kretskortet stemmer ikke alltid - da man gjør oppgraderinger underveis. Den må byttes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jag återställt det enligt anvisningar så att drosslarna förhoppningsvis skall jobba korrekt.
    Resistans över drosslarnamättes upp till ca 18 Ohm, högspänning (B+) över båda kanaler var lika efter justering.

Kretskortet var nog planerat innan drosslarna kom på plats igen.

Stenta

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Jeg har akkurat fått noen etterlengtede kondensatorer, og har begynt så smått med utbytting av komponenter.

Byttet først ut nesten alle elektrolyttene på den problematiske kanalen, samt diodene. Alt målte bra, fyrte opp forsterkeren, hørte massiv brum på ene kanalen, og nesten like mye på andre kanalen. De ytterste kt88 rørene blir rødglødende og de innerste har nesten ingen spenning. Kan ikke begripe hvorfor jeg har det samme problemet på begge kanalene, jeg har bare rørt den ene, og komponentene jeg har byttet til skulle ikke være årsaken.

Kan ikke begripe hva som er galt, forsøkte å måle bias på de ytterste rørene, det nærmet seg i rasende fart 2V på målepunktet før jeg rakk og slå av.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var synd - jeg har ingen erfaring med å reparere Music Angel, siden ingen av våre 5 ex her har utviklet den minste feil. Til tross for mye juling. Men har jo reparert mye annet (eldre) rørutstyr i årenes løp.

Music Angel'en er komplisert med mange strømforsyninger - rødglødende rør betyr alt for høy (bias)strøm i røret - dvs. bias-spenningen inn på gitteret kan være alt for høy. Denne spenningen leveres fra PSU-printet via noen 120K-motstander på smårørsprintet - du må sjekke biasforsyningene pluss de røde WIMA overføringskondensatorene - er noen av de blitt lekke ?

Kanskje to av utgangsrørene er ødelagte - internt kortsluttet ? Da kan det være bias-forsyningen er OK.

Jeg ville gitt opp nå og kjøpt en ny - det lønner seg ikke å reparere så mye. Men hvis man vil lære, så er jo dette måten å finne ut av tingene.

Side 52 av 176 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •