Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 50

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 50 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 981 til 1,000 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det er meget enkelt å koble den fast enten i triode eller pentode.

Hvis man kjører fast i pentode blir ikke releene slitt - så dette er mest aktuelt for de som vil kjøre i triode. Der vil jeg anbefale det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det er meget enkelt å koble den fast enten i triode eller pentode.

Hvis man kjører fast i pentode blir ikke releene slitt - så dette er mest aktuelt for de som vil kjøre i triode. Der vil jeg anbefale det.

Takk igjen. Hadde vært takknemlig for en beskrivelse av framgangsmåte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omkobling til triode eller pentode fast er super-enkelt og forklart her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1122349

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

viss du har 5 ohm og 0.6v er dette forholdsvis høyt ja! og stoooor mulighet for at releet ditt på en kanal er deffekt/sliter og lekker, har selv erfaring med at rellet måler riktig på print.. en stund til lyden/problemet blir større
    da vil du også kunne måle at releet har kontakt begge veier.... Relle på en forsterker gikk i stykker selv om det sto i hvile stilling
    dette mistenker jeg kan ha en sammenheng med alt for høy bias

Slik skal det være

slik kan det bli

releet slipper igjennom på flere ben......

du vil også sannsynligvis måle mellom 30 og 130v AC (ikke DC!) over 220ohm motstand på kanalen med feil, da kan du spille musikk og gi på litt
    husk og alltid ha høytaler/belastning på utgang (begge to) ellers kan elektronikken få noen fæle spenninger, bruk også gjerne noen billige høytalere ved måling

v

Sitat Opprinnelig postet av rørlig

Takk for svar. Jeg måler jo 5 ohm over disse røde motstandene, og mellom pin 8 og jord, uten strøm tilkoblet. Nå har jeg justert bias etter dette. Dvs at jeg nå måler 0,25V mellom pin8 og jord,med strøm. Her målte jeg 0,60V, på den høyeste, før første justering. Slik jeg forstår regnestykket må da bias her ha vært 120mA. Høres vel litt høy ut?
    Har det noen betydning om høyttalere er koblet til ved måling?

Har som nevnt byttet releer for omskifter og den fungerer nå. Har allikevel fremdeles problemer i venstre kanal.(mindre bass,"skurring" i toppen).:cry: Er det andre komponenter som kan ha tatt kvelden samtidig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint med denne gjennomgangen av feilmuligheter i releene.

Diskuter gjerne releene og andre detaljer i feil-retting og ombygging her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1122349

Er ellers enig i at det kan bli store spenningssjokk og strømsjokk hvis forsterkeren slås av/på uten høyttalerbelastning og når bias er for høy. Og da kunne det t.o.m. tenkes rele-kontaktene fikk for mye strøm også når releet står stille, altså i stilling pentode, selv om sjansen for feil da naturligvis ville være mye lavere.

Men må samtidig innrømme at jeg selv har kjørt uten belastning i lang tid på den første MA'en (MA som preamp) og opplevde aldri problemer.

Uansett - tar man den enkle ombygningen til pentode fast eller triode fast er man jo garantert feilfri funksjon pluss kanskje også en smule bedre lyd. Her hos oss har vi ikke gjort det - liker muligheten til å switche mellom de to drivprinsipper.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers må det slås fast at de aller fleste eierne av Music Angel aldri har opplevd problemer med releene, selv om de av og til bryter reglene og switcher mellom triode og pentode mens forsterkeren spiller. Hadde nettopp en rundspørring om dette - ingen hadde opplevd feil.

Men det er fint vi vet hvilken medisin som trengs hvis en MA skulle begynne å oppføre seg mystisk. Og det er nok sikrest å lære av erfaringene og bare betjene bryteren bak med power av.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min hadde vel høy bias fra fabrikk. Målte 0,6V over 5 ohm på den høyeste(Høyre kanal). Tilsvarer vel 120mA.
    Nå har jeg koblet den fast i triode, etter anvisninger på modifikasjonstråden.
    Syns triode blir mest balansert på mine lettdrevne Klipsch ForteII (99db).

Det kjedelige er at problemet i venstre kanal vedvarer.:cry: På høyt nivå høres det nesten ut som at mellomtonen i høyttaleren er gåen. Men problemet følger som nevnt tidligere ikke høyttaleren, men kanalen.

Kan det at min har vært utsatt for såpass høy bias i lang tid,(Den er brukt mye.) ha medført andre skader. Mener Kjell B har nevnt et eksempel hvor en hvit kondensator måtte byttes.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min hadde vel høy bias fra fabrikk. Målte 0,6V over 5 ohm på den høyeste(Høyre kanal). Tilsvarer vel 120mA.
    Nå har jeg koblet den fast i triode, etter anvisninger på modifikasjonstråden.
    Syns triode blir mest balansert på mine lettdrevne Klipsch ForteII (99db).

Det kjedelige er at problemet i venstre kanal vedvarer.:cry: På høyt nivå høres det nesten ut som at mellomtonen i høyttaleren er gåen. Men problemet følger som nevnt tidligere ikke høyttaleren, men kanalen.

Flott at det gikk greit å ombygge den fast til triode. Men jeg tror ikke den kan ha hatt så høy bias fra fabrikken.

Har ellers svart deg her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1122896

Du bør teste om et av små-rørene kan være defekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke bare hørselen som betviles. Måler bias til 0,020V.Her må det ha blitt desimalfeil. Skal vel med 5 ohm motstand måle ca 0,22 for 44mA. Har nå satt bias etter dette og måler nå
    mellom pin3 og 4 : 0,68-0,72V (DC)
    b+ til jord, begge sider : 407V(DC) 0,21V(AC)

Ja så viser det seg at du har hatt alt for lav bias, ikke for høy.

Så nå er vel forsterkeren i orden ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja så viser det seg at du har hatt alt for lav bias, ikke for høy.

Så nå er vel forsterkeren i orden ?

:grin:
    Det er til å flire seg ihjel av. Målemannen (undertegnede) unner seg nå et lite glass Highland Park, og nyter Patricia Barber klart, varmt og tydelig i begge kanaler.8-)
    Er også veldig takknemlig for god hjelp.Begynte å røyne på her:wink: ....
    Om ikke annet så trigger jo dette lysten til å lære mer.
    Biasen var jo lik på alle rørene; skjønner vel ikke hvorfor dette bare skulle gå ut over en kanal.
    Fikk jo dette problemet før jeg begynte å stille på bias. Og opdaget da at releene ikke fungerte.
    Uansett så oppleves lyden bedre enn noen gang her nå. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha - du klarte jo å koble den til triode fast, meget bra !

Så nå har du fortjent en god musikk-aften avec ....

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

I dag la jeg merke til et lite problem(?) men forsterkeren min. De suser i diskanten i høyre høyttaler. Det er en ganske svak susing som ikke blir kraftigere selvom man skrur opp volumet. Men andre ord en gjevn susing. Denne susingen har jeg ikke i venstre høytaler. Den forsvinner heller ikke om jeg bytter kanal på forsterkeren.

Jeg la merke til at sokkelen til det ene røret sitter løsere enn den andre sokkelen. Det "vagler" litt hvis jeg vugger forsiktig på røret. Det gjør det ikke på det andre røret.

Kan dette være årsaken til susingen? Eller kan det være noe annet? BIAS? Forsterkeren er av typen Music Angel XDSE-845.

Hvordan skal jeg gå frem for å få bukt med dette problemet? Det er ikke noe problem å skru opp forsterkeren å skru til sokkelen.
    Er det en dårlig ide å spille med dette slik som det er nå?

Vennlig hilsen,
    Alexander

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snakker du her om de store rørene eller de små ? Noen sokler er det meningen skal virke løse.

Sus kan skyldes dårlig kontakt i kontakthylsene i soklene - disse kan strammes med en liten skrutrekker - les ellers rørguiden - disse tingene står forklart der og foran i denne tråden. F.eks. hvordan man sjekker at feilen ligger fast i den ene kanalen. Har du byttet rørene venstre - høyre ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det ene 845-røret som er litt løst. Skal prøve å skru det til, må bare la rørene kjøle seg litt først!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det kan være at røret har god kontakt med sokkelens kontakthylser, men at hylsene sitter litt løst i det keramiske materialet i sokkelen. Det kan være normalt av hensyn til de høye temperaturene - slik er det i våre Music Angel KT88. Hvor løst røret da virker kan avhenge av hvor lang ned det er presset i sokkelen. Hvis du trekker det andre røret litt opp, kanskje det også virker noe løst ?

Men selvsagt kan det være en løs skrue/mutter et sted.

Tviler på at dette har noe med susproblemet å gjøre - det vil nok ev. skyldes et kontakt-problem ved inngangsrørene (6N8P/6SL7) . Du får bytte venstre - høyre og sjekke om problemet flytter seg eller blir borte.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antageligvis så var det bare dårlig kontakt. Byttet plass på signalrørene, og da forsvant problemet helt. Bare litt susing i diskanten - slik god, vanlig rør-lyd!

Virker nesten som om perspektivet ble bedre også, men det er nok bare øre-sus! :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja 845-modellen har jeg bare såvidt hørt på - den har helt klart mer "utpreget rørlyd" enn KT88-modellen - vil sikkert passe mange. Og så de pene store glødelampene.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    845'en passer meg utmerket! Den låter meget bra. Har ikke fått hørt KT88-modellene så jeg kan ikke gjøre noen sammenligning. Men den er åpen, balansert og har god bass. Har byttet ut standard kina-rør, men fire NOS-rør. Dette gjorde store forskjeller!

Jeg har ingen ekstra ovn i stua, for å si det slik!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte KT88-utgaven for litt over ett år siden og har vært veldig godt fornøyd med den. Til prisen så er det nesten uvirkelig:-)

Men i den siste tiden så har det meldt seg et problem hos meg. Det ene KT88-røret har bltt varmere enn de andre og jeg har fornemmet en svak skurring i høyre HT. For noen dager siden forverret det seg dramatisk. Det kom en sterk suselyd i høyttaleren og røret ble på kort tid skikkelig rødglødende.
    Jeg antok da at det var KT88-røret som var defekt og bestilte nytt sett hos Demostenes. Like greit å bytte alle siden de har stått i en del timer.

Nye rør kom i posten i dag, og full av forventning monterte jeg de inn og slo på forsterkeren. Men må nok desverre bare konstatere at jeg fremdeles har et problem.
    Ett KT88-rør er fremdeles varmere enn resten (samme posisjon som før) og det skurrer en god del i høyre høyttaler.

Hva kan være feil og hvordan bør jeg angripe problemet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegar-to

Nye rør kom i posten i dag, og full av forventning monterte jeg de inn og slo på forsterkeren. Men må nok desverre bare konstatere at jeg fremdeles har et problem.
    Ett KT88-rør er fremdeles varmere enn resten (samme posisjon som før) og det skurrer en god del i høyre høyttaler.

Hva kan være feil og hvordan bør jeg angripe problemet?

Ja det var synd - og dessverre - du har nok en defekt overførings-kondensator - de blå firkantede som overfører signal fra driver-røret til utgangsrøret. Hvis denne blir lekk og slipper gjennom DC får utgangsrøret alt for høy bias-strøm, og det nytter ikke å justere på bias-justeringene - de får ingen effekt når det kommer så mye DC-spenning fra forrige rørtrinn.

En erfaren reparatør finner feilen på 10 sekunder og tar 1-2 timers betaling for å rette. Med litt innsikt i elektronikk er det lett å reparere selv. Det skal brukes en EPCOS blå polypropylen 330 nF/400V. Eller de røde WIMA polyester, som MA bruker i de siste versjonene, men da burde jo helst alle 4 byttes (oppgradering). At kondensatorene her er spesifisert til 400V er litt på grensen, men det pleier å fungere. 630V ville vært sikrere - men lydmessig ikke helt det samme.

Se ellers:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330

Side 50 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 46 47 48 49 50 51 52 53 54 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •