Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 176 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 3515
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser jammen meg spennende ut!

Får du plass til denne ekstra trafoen inni chassiet noen vei, eller må du bygge nytt for å få plass til noe slikt?

Spørs om ikke man må handle seg en MA til og bygge om litt:lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Dette ser jammen meg spennende ut!

Får du plass til denne ekstra trafoen inni chassiet noen vei, eller må du bygge nytt for å få plass til noe slikt?

Spørs om ikke man må handle seg en MA til og bygge om litt:lol:

Ja, disse Lundahl er rel. små og godt skjermet, så de går fint under chassis.
    Mao lett å bygge om Music Angel til monoblokker. Jeg skal vise en skisse senere under DIY.
    (Edit: Se link http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post842717)

Vær ellers klar over at man kan trimme lyden i stor grad ved valg av trafo - det finnes massevis å velge i. Omtrent som å velge pickup til de gode gamle platespillerne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg sitter å lurer på om jeg skal kjøpe meg et fjernkontroll-kit og bygge inn også. Spørs om ikke det begynner å bli litt fullt der etterhvert da..

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Dette var jo kjempe flott!

Du er dyktig!!!!

Jeg har bestilt meg div ic'er jeg da... men skjønner det er jo enklere med trafo og kanskje lyden blir bedrfe med trafo..
    du tar ut begge signalene av den ene trafoen? så trenger en til hver forsterker...
    Vet du hvor de er å få kjøpt, de selger vel ikke til sluttbruker de gutta der?

koblet du forbi inngangen?(med volumet)

Dette blir spennende... bestiller meg en MA til i dag...

har laget en tegning på ic krets, er den riktig? (skal ikke lage bål

Takk for hjelp!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se vedlagte bilde.
    Dette er for den ene stereo-forsterkeren som nå skal bli et kraftig mono-trinn.

Den andre kretsen skal være helt identisk.

Hvis du betrakter den ene stereoforsterkeren, for å gjøre den om til mono brokobling så sender du inn et monosignal til IC'ene (f.eks. venstre kanal). Deretter tar du ut to signaler, + og -. I tillegg har du jord.

Du kobler til to kabler, den ene til + og jord. Den andre til - og jord. - betyr her det samme som +, bare er signalet i motfase. Disse to kablene sender du inn på venstre og høyre kanal i stereoforsterkeren. Nå får høyre effektkanal samme signal i motfase i forhold til venstre effektkanal. Når nå høyttaleren kobles til begge røde utganger (4 ohm) er brokoblingen ferdig for den ene kanalen fra forforsterkeren.

Deretter tar du den andre kanalen fra forforsterkeren (f.eks. høyre kanal) og bruker eksakt samme krets til å brokoble neste stereoforsterker til mono effekttrinn.

Du trenger altså to stereoforsterkere, f.eks. to Music Angel KT88 til dette.

Feilen hos deg var at du hadde tegnet to forskjellige IC-skjemaer, kun det øverste skal brukes. Det andre vil ikke fungere. Det virker sikkert forvirrende med disse betegnelsen +, - og jord, da de brukes litt om hverandre i forskjellige sammenhenger. Noen ganger er jo jord det samme som -, men ikke her.

Men som du sier, trafoer er enklere og ofte bedre.

Hvis du benytter trafoer i konfigurasjon 4:1 (skal vise skjema under DIY) kan du ihvertfall koble ut volum-kontrollen, og den lave trafo-impedansen vil senke sus/støy-nivået. 4:1 betyr at signalet senkes 4 ganger.

Volum-kontrollen står foran elektronikken i MA KT88 slik som i mange andre lignende forsterkere. Skrus volum opp på max blir det i prinsippet det samme som å fjerne volum - inngangen har nå direkte kontakt med første rørs gitter. En 4:1 trafo koblet eksternt på inngangen vil så senke volumet til passende nivå, men til forskjell fra volum-potensiometeret, så gir altså trafoen mye lavere impedans og derfor lavere susnivå.

Trafokobling kan derfor også anbefales der man bare ønsker å beholde forsterkeren som stereo power amp (uten brokobling).

Brokobling med trafo er vist her under DIY:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post842717

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste rør erfaringen jeg har er en 300b basert 2x9watt (audionote tror jeg var merket) brukte denne på noen magnepan høytalere å savner enda lyden av dette oppsettet.

Vil MA kunne gi meg tilbake noe av magikken til tross for at jeg nå har gått over til horn (klipsh rf82)

Forøvrig istedenfor å bygge om til monoblokker så kunne man kanksje å brukt hver forsterker på hver sin høytaler å BI ampet? Blir kanskje ikke helt det samme dog.

Takker for en meget informativ tråd Kjell B.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja vi har sammenlignet MA med en SE 300B, og eieren av sistnevnte foretrakk MA pga beslektet mellomtone pluss mye bedre kvikkhet i bass-området. MA anvendes av Klipsch-eiere, og det skal visst fungere veldig bra.

Helt som 300B blir det jo ikke hvis du hadde de berømte Western Electric 300B, men samme grad av lettflytende lyd ja. Og like bra tror jeg hvis det var en annen moderne kopi av 300B. Men da kreves at du spanderer bedre små-rør på MA.

Anbefaler brokobling fremfor biamping, ihvertfall hvis høy effekt er et behov.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brokobling

Takker

da forstod jeg ic kobling.. ENDELIG misforsto litt...

Men har sendt bud på slik trafo du brukte...

et annet spørsmål... jeg skal bruke høytalere med bi-wire

de er jo på 8 ohn pr inngang og paralell kobles jo ned til 4ohm (normalt)

da blir jo det litt lite ohm.... vil jeg kunne svi den av?

eller så kan jeg jo serie koble høytaleren til 16ohm
    og bruke de 2 8ohm utgangene på MA?

Mvh
    AOS

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

Takker

da forstod jeg ic kobling.. ENDELIG misforsto litt...

Men har sendt bud på slik trafo du brukte...

et annet spørsmål... jeg skal bruke høytalere med bi-wire

de er jo på 8 ohn pr inngang og paralell kobles jo ned til 4ohm (normalt)

da blir jo det litt lite ohm.... vil jeg kunne svi den av?

eller så kan jeg jo serie koble høytaleren til 16ohm
    og bruke de 2 8ohm utgangene på MA?

Mvh
    AOS

Biwiring vil si at du benytter det samme delefilteret som før, men med forskjellige kabler til de to atskilte delefilter-delene. Høyttaler-belastningen blir da fortsatt på 8 ohm.

Vi snakker da om et høyttalerkabinett med flere enheter som forsynes fra flere delefilter-seksjoner inne i det ene kabinettet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ohm

UPS

Jeg har nok trodd jeg var smart her....

der er 8 ohm uansett om de er koblet sammen altså...

Lærer mye av deg... tusen takk.....

(jeg får vel gjøre et lite flytt på + ledningen bak på shanlingene mine, passe på at ingen ser meg .. )

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ja ... da var det min tur. klarte ikke holde meg lenger. vant nettopp en auksjon på ebay på denne musikk engelen.

nå er det bare å vente:-(

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    ja ja ... da var det min tur. klarte ikke holde meg lenger. vant nettopp en auksjon på ebay på denne musikk engelen.

nå er det bare å vente:-(
    Og med Klipsch RF-82 er det bare å begynne og glede seg enda mer! Det er en knall match! Av de ht jeg har prøvd MA på er det en av de beste matchene!
    Jeg har forøvrig byttet smårørene på min MA. Bruker Phillips Miniwatt ECC81, 1947 produksjon, D-getter halo og RCA ClearTop 12AU7A 1960's Side-getter halo. Anbefales!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat, høres jo meget bra ut. Gleder meg så absolutt. Den oppgraderingen du har gjort av de små rørene, hvor mye vil noe slikt koste sånn røfflig?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det havner vel på rundt 500-1000 kroner, ihvertfall rundt det jeg har betalt for mine

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det havner vel på rundt 500-1000 kroner, ihvertfall rundt det jeg har betalt for mine
    Tja... Kom nok på litt mer hos meg... Bare Phillipsene koster jo 4-500kr pr stk. Kjøpt hos Motron. Ikke så lett å få tak i 1947årgangen lenger...
    RCA Cleartop'ene kom vel på ca 600 for to inkl frakt...
    Men de er verdt hver krone:-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, jeg har ikke samme rør som deg heller.
    Jeg har Siemens E81CC triple mica double getter support som 12AT7, og GE 5814WA triple mica som 12AU7.
    Så har jeg bestillt fra statene og taiwan, kanskje litt billigere da

Men rør-diskusjon kan vi jo ta i rør-tråden til music angel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, her skjer det ting, monoblokk design og greier!
    Hr lenge vurdert en til MA, men vil helst ha lik farge, deksel i sølv,
    får sende en mail til selgeren og høre.

Mener å ha lest at det var snakk at noen ville kjøpe inn endel
    av disse, direkte fra fabrikken? Noen som vet noe om det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, en ombyggings"guide" kunne vært meget interessant. Det vil nok jeg benytte meg av, om ikke annet for å teste hvordan den eldre versjonen vil låte i forhold.

Er det store interne forandringer, eller bare noen smådeler som er byttet ut, som f.eks drosslene?

Her er ombyggings-guide til gamle type på plass:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Faktisk kan det virke som om den nye versjonen nå blir enda bedre enn den opprinnelige MKIII-versjonen, da kondensator-kapasiteten er økt i den siste.

Denne endringen: montere inn 2 stk. drosler i strømforsyningen er så enkelt at alle kan klare det. Se bildene i guiden. Lydmessig er forbedringen stor: mere fysisk bass - mere åpen mellomtone, luftigere diskant. Vil påstå at Music Angel nå slår det meste av rør-utstyr på markedet, uansett pris. Og vil man ha mer, er det bare å brokoble, der har vi også en guide:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på Music Curve KT88 og Music Angel KT88? (de har klare utseendemessige forskjeller, men hva med lyden?)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Curve anvender flere rør, inkl. likeretter-rør - dette innfører en ekstra kompleksitet som nok vil gå noe ut over (bass-)dynamikken - men kan gi en mer detaljert mellomtone.

Vanlige solid state-likerettere er ofte bedre til utgangsrør - det gir bedre punch og drive i bass-området. Mens rør-likeretter kan foretrekkes til de små rørene foran. Mistenker en del av disse overlessede rørforsterkerne (overlesset med rør) for å være litt marketing gimmick. Man bør heller jobbe med de rørene som trengs, og gi dem mest mulig optimale arbeidsforhold.

Men kanskje likevel ..... Music Curve kan jo se ut som om den er utviklet av de samme folkene som Music Angel - men kravet vil uansett være at den inneholder de samme gode komponentene vi finner i Music Angel - jeg er blitt lovet et bilde av innsiden fra HongKong, men enn sålenge har jeg ikke sett det.

Skal innrømme at om jeg selv skulle prøve noe annet enn MA, så ville Music Curve være aktuelt.

Men så fant jeg bilder på følgende site:
    Hefei Xiang Sheng Electron Co.,Ltd

Det anføres i spesifikasjonene at det benyttes (utelukkende) metallfilm-motstander - og kun slike kunne sees på de noe uklare bildene der. Så jeg utelukker derfor sålangt denne - ikke interessant. Samme type komponenter som i all moderne high-end, som det etter min mening går 13 av på dusinet. Så Music Angel er spesiell - meget spesiell.

Side 5 av 176 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •