Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Julafta x 2

Må først og fremst takke rockemarius for å ha tipsa meg om denne forsterkaren, og alle andre som posta i denne tråden for å ha vore med på å overbevist meg! Det her låter utruleg bra etter førstelytt på vinyl og eit par favorittcdar!

Postmannen ringte faktisk to gonger i dag:

rockemarius' til venstre, min til høgre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja de nyere utgavene av Music Angel driver nesten hva som helst av høyttalere - den er blitt meget strømsterk - det geniale er at de samtidig har beholdt mye av kvikkheten og lettheten i lyden - noe man ellers taper når man går fra f.eks. en vintage forsterker til en moderne forsterker med mye større kondensatorer i strømforsyningen (PSU).

Tror kanskje du har koblet noe feil ? Prøv å fjerne motstandene du har loddet inn - blir problemet borte da ?
    Hvis det skal være noen vits i denne stabiliseringen måtte du ha loddet inn motstandene på PSU-printet - der er det to og to kondensatorer i serie. På rele-printet ved høyttaler-terminalene sitter det kun en kondensator for hver kanal som tar den fulle spenningen.

Kjell

Takk for svar

Jeg 2 Caps i hver kanal på relesiden og 2 Caps i hver kanal på PSU siden.
    lydskiftet kom før motstandene ble kobla inn, men etter at jeg skifta til Gold Lion KT 88. De er spilt ca 20 timer. Kan nye rør drifte? Jeg kan rotere og se om det gjentar i den andre kanalen.

Beste
    SC

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette er så morsomt å lese om pga entusiasmen. Hva er det som gjør denne så bra? Det er jo en dings til 5-6 lapper? Skulle jo tro en klasse D eller transistorforsterker til 10-20 tusen knuse denne?

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja man skulle faktisk tro det men sånn er det ikke

jeg har selv hatt mcintosh275,shanling SP-80 blocker og Music Angel
    som har gått med raskt kabelbytte i mellom, har hatt kammerater på besøk også noen som ikke har hifi basillen, de hører det lett, den spiller med en dynamikk og spesiel god mellomtone som jeg hører mangler på f.eks det du nevner
    finnes sikkert untak...

hører man kun på trance og disco etc.. så kan man velge noe annet
    selv om den spiller det helt greit også...

har en kammerat som har noe digital klasse D (ice) et eller annet husker desverre ikke navn, stilte meg meget tvilene til lyden i de, men ble faktisk meget imponert, men er ikke helt sammenlignbart likevel, nå har han en ny som skulle spille enda bedre jeg gleder meg til å teste, da skal vi ta en kveld og bytte frem og tilbake, så får vi se hva vi kommer frem til

har også testet litt transistor hjemme, men de i 10-20k klassen er ikke i nærheten, mcintosh har jo noen meget bra transistor forsterkere(mye dyrere), men har aldri testet de opp mot engelen, heller ikke hatt det hjemme...

Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Synes dette er så morsomt å lese om pga entusiasmen. Hva er det som gjør denne så bra? Det er jo en dings til 5-6 lapper? Skulle jo tro en klasse D eller transistorforsterker til 10-20 tusen knuse denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det spesielle er at den bruker komponenter som ellers ikke er sett etter 1980 i hifi-utstyr. Se første innlegg og her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330

Klasse D er populært pga den dårlige audio-kvaliteten i moderne elektronikk-komponenter (motstander, kondensatorer, etc.), med klasse D kan antall komponenter i en forsterker reduseres fra 50 til 5, det er hørbart.

Moderne ingeniører vil helst arbeide digitalt og hvis de må innom analog audio benytter de kun to parametere, støy og temperatur-tålighet, dvs. komponentene skal ha lav egenstøy og tåle mange hundre grader (så blir eventuelle reparasjoner færre og enklere).

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en dings til 5-6 lapper?
    3-4, heller. Endå billegare med litt eBay-flaks.

Ang. samanlikninga med dyrare utstyr så har eg ikkje så mykje å samanlikne med, då eg aldri har eigd noko high-end utstyr, men MA både danser i ring rundt og pisser på både Marantz og Harman/Kardon-forsterkarane eg har hatt før.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boogie-Stian
    Hei !
    ....
    Når det kommer til Høyttalere har jeg et par Cerwin Vega AT-40 som jeg kjøpte for over 20 år siden som 16-åring. Jeg har prøvd litt av hvert oppigjennom, men havner alltid tilbake på AT-40 som låter "slik jeg er vant til". Konas Fetter er "Hi-Fi freak" og lo selvfølgelig godt av min preferanse...:-D . Kan Music Angel og AT-40 funke bra, eller bør jeg satse på noe annet ? Jeg har kikket på disse (High-End Bookshelf Speaker 6-1/2" Bass Reflex pair bk on eBay, also, Speakers Hi Fi, Home Audio Hi Fi, Consumer Electronics (end time 30-Jan-09 19:00:00 GMT) ), og de ser definitivt praktiske ut mht. størrelse, men blir de for små for en slik Forsterker ?

Forøvrig : Takk for alle opplysninger jeg har plukket opp her ! Jeg håper jeg kan bidra med annet enn spørasmål etterhvert...

Mvh:
    Stian

De er nok greie de ht der. De selges også gjennom andre kanaler, og er visstnok populære "modde-objekt" på andre forum. Så de gir sikkert mye for pengene.

Insignia® - 6-1/2" Bass-Reflex Bookshelf Speakers (Pair) - NS-B2111

Newcomer Fenderman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gurokunna
    Godtfolk og Angel 800 afficionados

Jeg ble tipset til å koble opp 100kohm 2W motstander over de 4 kondensatorene i utgangstrinnet plassert ved høyttaler koblingene for å bløde ut speningen og få en jevnere spenning i begge kanaler. Jeg merker dog at hø kanal kan stige i volum ca 3-6 dB i ca 10 sekund ca hvert 10 minutt. Kan dette skyldes en langsom oscilasjon i spenningen?
    Jeg har funnet at Telefunken ribbede smårør 12AU7 og 12AT7 låter godt.
    Russiske Gold Lion KT 88 rør er kun marginalt bedre enn de kinesiske som følger med.
    Forsterkeren driver Martin Logan CLSII i 4 ohm og det er en bassdybde og presens som Tandberg 3016 aldri klarte å få frem.
    Takk til alle gode bidragsytere!
    Jeg har gjort samme erfaring som deg. Gold Lion KT88 når ikke helt opp til originalrørene. Litt overraskende, men det må samtidig sies at de ikke har fått så mange timer i bruk ennå.

I mitt prosjekt med testing av rør i MA er favorittene så langt Telefunken ECC85 og RCA 12AU7 cleartop. Men et rør som har overrasket stort er Shuguang 12AU7. Sammen med TF ECC85 låter det svært så bra. Imponerende i forhold til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må inn med teskje. Katodemotstanden på min ma er 5ohm. Når jeg måler over denne med strøm på og rør i, skal jeg da måle 1V(DC) for å få 50ma. Eller skal jeg måle 0,5V?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mindre bass og litt grums i toppen i venstre kanal..Særlig tydelig på høyt volum. Fant samtidig ut at triode/pentode omskifteren ikke endret på lyden lengre. Har nå byttet begge releene(litt plundrete), og nå virker omskifteren. Men har fremdeles problemer i venstre kanal. (Har byttet rør. Har byttet rør fram og tilbake mellom kanalene. Har byttet om på høyttalerene, og prøvd andre signalkilder.)
    Noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør forsterkeren være slått av når man bytter mellom triode og pentode?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenf
    Ja. Såvidt jeg husker har det vist seg at omskifterreleet i lengden kan ryke dersom du skifter ofte. Til å begynne med var vi vel enige om at det holdt med å skru ned volumet, men så dukket det etterhvert opp noen med reléproblemer, og anbefalingen nå er vel å skru av.

Bernt K

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0.25 = 50ma ved 5ohm
    0.5 = 50ma ved 10ohm

mål fra pinne 1/8 til jord uten rør/spenning eller se på begge sider av print, har du en rød motstand på 10ohm på begge sider, da er det 5 ohm

Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Dette må inn med teskje. Katodemotstanden på min ma er 5ohm. Når jeg måler over denne med strøm på og rør i, skal jeg da måle 1V(DC) for å få 50ma. Eller skal jeg måle 0,5V?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det mulighet for å "lage" en surroundprossesorinngang på MA, eller finnes det på noen andre rørforsterkere? Tenker på å kjøre vinyl inn på rør, og CD/BD inn via en annen inngang via reveiver. Da er det sikkerheten jeg tenker på når jeg tenker inngang med fast volum.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du slår over fra pentode til triode kan dette gjerne gjøres med forsterker av

fra triode til pentode bør volum skrues helt ned eller stoppe musikk inn på engelen, også viss du slår av forsterker i triode!
    Ved avslag mister releet spenning og slår over til pentode mens det enda er nok spenning/strøm igjen til å spille musikk 10 sekunder til....

Sitat Opprinnelig postet av espenf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Da har jeg også endelig fått somlet meg til å bestille XDSE-KT88 fra on9mart.com. Har prøvd meg på flere auksjoner på Ebay, men alt i alt ender jeg nesten alltid opp mot butikkpris alikevel. Kostet 399 pund i nettbutikken, og det er jo uansett ikke noe upris. Så da gleder jeg meg til min første rørforsterker. Skal bli spennende å se hvordan dette spiller med XTZ 99.26 og Xindak Muse Deluxe!
    Jeg er også spent på hvordan du oppfatter MA sammen med XTZ 99.26:-D :-D :-D Skriv så om inntrykket så snart du har et... Gleder meg:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    0.25 = 50ma ved 5ohm
    0.5 = 50ma ved 10ohm

mål fra pinne 1/8 til jord uten rør/spenning eller se på begge sider av print, har du en rød motstand på 10ohm på begge sider, da er det 5 ohm

Takk for svar. Jeg måler jo 5 ohm over disse røde motstandene, og mellom pin 8 og jord, uten strøm tilkoblet. Nå har jeg justert bias etter dette. Dvs at jeg nå måler 0,25V mellom pin8 og jord,med strøm. Her målte jeg 0,60V, på den høyeste, før første justering. Slik jeg forstår regnestykket må da bias her ha vært 120mA. Høres vel litt høy ut?
    Har det noen betydning om høyttalere er koblet til ved måling?

Har som nevnt byttet releer for omskifter og den fungerer nå. Har allikevel fremdeles problemer i venstre kanal.(mindre bass,"skurring" i toppen).:cry: Er det andre komponenter som kan ha tatt kvelden samtidig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min siste MA med 6N1 i inngangen: Jeg måler 165 mV på tre av rørene og 180 mV på ett - det gir 33 mA på de tre, og 36 mA på det sist nevnte.

Mine erfaringer er at bias har vært helt korrekt som levert fra fabrikk - jeg har ikke rørt bias-justeringene på de to ex jeg selv har.

De tidligere eksemplarene hadde kanskje en tendens til høyere bias, min første holder fortsatt ca. 45 mA på alle fire, slik den hadde i starten.

En annen entusiast her har justert bias ofte, men kun fordi han liker å eksperimentere med effektrør - han har et lager av fine gamle NOS-rør, også visse gamle "ukurante" Telefunken, m.m. som krever andre sokler (dvs. overganger). Det har vært helt uproblematisk her hos oss. Bias-pot'ene anvendt i MA er fine presisjonspotmetere.
    Vi har funnet at bias kan variere en god del uten at det påvirker lyden. Men alle rørene skal naturligvis ha samme bias - ubalanse i et rør-par gir forvrengning og brum.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig

Har som nevnt byttet releer for omskifter og den fungerer nå. Har allikevel fremdeles problemer i venstre kanal.(mindre bass,"skurring" i toppen).:cry: Er det andre komponenter som kan ha tatt kvelden samtidig?

Kan du sjekke om et av utgangsrørene er defekt ?

Er problemet der både i triode og pentode ?

Det er bare å bytte rør mellom kanalene. Eller at det fortsatt er en feil ved et av releene. Hører du en tydelig nivå-forskjell i begge kanaler når du bytter mellom triode og pentode ? Da virker funksjonen OK.

Tviler på at du har et elektronikk-problem inne i apparatet - det forekommer nærmest aldri på Music Angel (bortsett da fra svakheten ved triode-releene når den kjøres i triode).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Kan du sjekke om et av utgangsrørene er defekt ?

Er problemet der både i triode og pentode ?

Det er bare å bytte rør mellom kanalene. Eller at det fortsatt er en feil ved et av releene. Hører du en tydelig nivå-forskjell i begge kanaler når du bytter mellom triode og pentode ? Da virker funksjonen OK.

Tviler på at du har et elektronikk-problem inne i apparatet - det forekommer nærmest aldri på Music Angel (bortsett da fra svakheten ved triode-releene når den kjøres i triode).

Takk for svar. Problemet er der i både triode og pentode. Har byttet rør fra en side til den andre.Har prøvd andre signalrør også.Og kilder. Og byttet om høyttalerne. Har for å være sikker byttet mellom triode og pentode under spilling, og det er helt klar nivåforskjell. Skal dog sjekke nøyere om det gjelder begge kanaler i morgen.
    Kunne vært fristende å koble den fast i pentode eller triode for å være sikker, men vet ikke om det er en enkel sak. Ser at det går to ledninger fra bryter\releer til printet med pot`ene.Kan disse fjernes og så koble de to punktene sammen?

Side 49 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •