Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Med fare for at det står lenger fram i tråden... kan man bruke bare pre-delen av XD800 og bruke en effektforsterker i tillegg?

Music Angel KT88 er egentlig en ren effektforsterker - det er ingen særlig pre-del. Men den er konstruert med så høy følsomhet at den kan brukes som vanlig integrert forsterker - dette er standard procedure i rørverdenen. Så hekter man volum og input selector foran elektronikken og den fungerer.

Derimot kan man kjøre lyden gjennom den og ta signalet ut på høyttaler-utgangen, redusere signalet med noen motstander og føre det videre til en kraftig transistor power amp. Blir skikkelig fet rørlyd av det ! Se tråd:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...processor.html

Men på egen risiko ! En del rør-ingeniører påstår en rørforsterker som kjører uten belastning kan bli utsatt for så høye spenningspulser at utgangsrørene kortslutter og tar i verste fall utgangstrafoen med seg. Jeg har kjørt i mange uker med en av MA-forsterkerne, og ingen tendenser til problemer ble observert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    tusen takk

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derimot kan man kjøre lyden gjennom den og ta signalet ut på høyttaler-utgangen, redusere signalet med noen motstander og føre det videre til en kraftig transistor power amp.

Men på egen risiko ! En del rør-ingeniører påstår en rørforsterker som kjører uten belastning kan bli utsatt for så høye spenningspulser at utgangsrørene kortslutter og tar i verste fall utgangstrafoen med seg.
    Er vel ikke værre enn å sette en 8ohms motstand (som tåler nok varme) over pluss og minus på høyttalerutgangen i tillegg..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Er vel ikke værre enn å sette en 8ohms motstand (som tåler nok varme) over pluss og minus på høyttalerutgangen i tillegg..?

Helt korrekt - det vil beskytte forsterkeren - trolig er 20 ohm tilstrekkelig. Men det gjelder å finne en musikalsk effektmotstand - jeg testet noen tilfeldige og syntes lyddegradasjonen ble såpass tydelig at jeg foretrakk å kjøre med den ubelastet som pentode. Mer luftig og dynamisk - må høres.

Muligens skulle man heller konstruere en kunstig høyttaler-belastning vha motstand + induktor og kanskje kondensator. Vet det på studio-nivå og til PA-bruk finnes slike proff-belastninger som man setter etter f.eks. en gitarforsterker, slik at den kan kobles rett inn i en mixer for opptak i studio.

Jeg har satt inn noen linker om dette her:
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ml#post1093369

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Drossler i MA igjen

Hei alle sammen,
    har tatt en alene helg på hytta for å slappe litt av med god musikk og rør lyd.
    Rett før Jul kjøpte jeg min første MA (KT88) direkte fra fabrikk. Fikk da spørsmål om jeg ville ha eksport modellen eller standard. Jeg valgte eksportmodellen da den var dyrere (+ ca. 200 kr). Denne var utstyrt med Electro Harmonix KT88 rør. I dag åpnet jeg forsterkeren for å kikke litt og jammen sitter det drossler i den også.

Leker litt med forskjellige inngangsrør i helgen og dette blir bare mer og mer moro.

God helg alle sammen,

Brewmaster

Newcomer the sprit sound sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question hi-end.on9mart.com

hei
    har noen av dere handlet med hi-end.on9mart.com?
    er servicen god? måtte dere betale toll moms og såndt på produktet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brewmaster
    Hei alle sammen,

Leker litt med forskjellige inngangsrør i helgen og dette blir bare mer og mer moro.

God helg alle sammen,

Brewmaster

Ja ikke sant ?
    Du må fortelle mer om dine erstatninger for 6N1 - der har vi jo nå en lang liste alternativer. Ja og ellers - de andre rørene også, naturligvis.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikler litt på en til :-D Men er det bare 6V rør som leveres nå ?
    Skal åpne min snart og få konstatert hva som skal moddes :-D

Ser at "alle" på Hifisentralen sverger til 300 B rør, er det bedre lyd i disse kontra KT 88 ? ( Kan hende dette er nevnt før men det var dette med lesinga da ....)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Sikler litt på en til :-D Men er det bare 6V rør som leveres nå ?
    Skal åpne min snart og få konstatert hva som skal moddes :-D

Ser at "alle" på Hifisentralen sverger til 300 B rør, er det bedre lyd i disse kontra KT 88 ? ( Kan hende dette er nevnt før men det var dette med lesinga da ....)

Man har vel etterhvert erfart at 300B ikke kan levere varene med mindre man bygger ekstremt lettdrevne høyttalere. Og den organiske mellomtonen til 300B kan man i stor grad oppnå ved å benytte gode små-rør eller driver-rør (og de rette komponentene internt). For de som virkelig sikter høyt kan man anskaffe en 300B push-pull - den blir dyr, men direkteglødde rør har noe bedre homogenitet i dypbassen og går dypere.

Hele vitsen med 300B tror jeg nok er at man anskaffer de ekte Western Electric-rørene - og da blir det jo 12.000 kr. hver gang rørene brenner ut (push-pull). Uten de ekte WE tror jeg ikke det er noen særlig ide å satse på en 300B-forsterker. En SET-forsterker i samme effektklasse som Music Angel KT88 ville bli enormt dyr å bygge - f.eks. stilles det helt andre krav til utgangstrafoene og strømforsyningen.

Skulle jeg prøve SET-prinsippet ville jeg anskaffet Music Angel XDSE 845 (den er mye kraftigere enn tilsvarende 300B) - og jobbet videre med den (rør-oppgradering). Eller andre meget kraftige SE eller PP-forsterkere med store strømsterke direkteglødde rør - de blir dyre.

Med KT88 (som er indirekte glødde rør) får man høy effekt til lave driftskostnader - og jeg kjenner flere som synes det blir godt nok med dette prinsippet - folk som har de ekte SET-sakene hjemme. Jeg er enig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Kjell Får holde meg til ting som virker og ikke koster for mye. Det jeg lurte på var om de nye Englene bare blir levert med 6xxx rør. Har dette stor innvirkning på lyden kontra 12xx ? Altså inngangsrørene ? Må innrømme at det går litt surr i betegnelser osv.

Dette gjelder mot Klipsch ... Det er det som er tingen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Kjell Får holde meg til ting som virker og ikke koster for mye. Det jeg lurte på var om de nye Englene bare blir levert med 6xxx rør. Har dette stor innvirkning på lyden kontra 12xx ? Altså inngangsrørene ? Må innrømme at det går litt surr i betegnelser osv.

Dette gjelder mot Klipsch ... Det er det som er tingen

Det er kun 6xxx-rørene som levers nå som inngangsrør.
    Fordelen er at utvalget NOS-rør er mye større og prisene lavere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan disse brukes på min som har 12xx rør uten problemer ? Hvis jeg går for en Engel til bør jo lyden være lik ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan disse brukes på min som har 12xx rør uten problemer ? Hvis jeg går for en Engel til bør jo lyden være lik ?

Ja det går fint hvis du flytter de to ledningene til glødespenning fra 4/5 og 9 i din gamle til pin 4 og 5. Deretter bør helst pin 9 kobles til jord. Den motsatte omkoblingen er vist med bilder og forklaring her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Newcomer Fenderman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ny i Forumet. Kom over denne tråden ved en tilfeldighet på leting etter rør til et gitarforsterkerprosjekt. Ble selvfølgelig interessert i det som foregikk her, fokus på riktig bruk av komponenter og rør. Og det endte med en MA KT88 MKIII nå i desember. Importert fra on9mart.com.
    En ukes leveringstid, og forsterkeren har helt topp finish på treverk og stål. Ikke noe unøyaktigheter i montering eller annet slurv. Imponerende til den prisen.

Lyden var som flere skriver imponerende rett fra esken. Dette ble som å komme tilbake til virkeligheten igjen. Men Kjell B har mange gode råd, og jeg har forholdsvis mange rør, så da var det bare å starte karusellen. Og den snurrer fortsatt...

Det jeg har best erfaring med så langt er Telefunken PCC88 i ECC85-posisjon og RCA 5963 som 12AU7. Tesla ECC85 er også brukbart. Skal prøve å få satt opp en overikt over resultatene etterhvert.

Topp-anbefalingene til Kjell B er ikke testet så langt, men de er på vei.

Må gi honnør for mye god kompetanse og stort engasjement på denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenderman
    Er ny i Forumet. Kom over denne tråden ved en tilfeldighet på leting etter rør til et gitarforsterkerprosjekt. Ble selvfølgelig interessert i det som foregikk her, fokus på riktig bruk av komponenter og rør. Og det endte med en MA KT88 MKIII nå i desember. Importert fra on9mart.com.
    En ukes leveringstid, og forsterkeren har helt topp finish på treverk og stål. Ikke noe unøyaktigheter i montering eller annet slurv. Imponerende til den prisen.

Lyden var som flere skriver imponerende rett fra esken. Dette ble som å komme tilbake til virkeligheten igjen. Men Kjell B har mange gode råd, og jeg har forholdsvis mange rør, så da var det bare å starte karusellen. Og den snurrer fortsatt...

Det jeg har best erfaring med så langt er Telefunken PCC88 i ECC85-posisjon og RCA 5963 som 12AU7. Tesla ECC85 er også brukbart. Skal prøve å få satt opp en overikt over resultatene etterhvert.

Topp-anbefalingene til Kjell B er ikke testet så langt, men de er på vei.

Må gi honnør for mye god kompetanse og stort engasjement på denne tråden.

Ja der kom du meg i forkjøpet - takk for gode erfaringer her.
    Jeg har også funnet at PCC88 er et flott rør som erstatning for 6N1, selv har jeg p.t. Siemens - de varierer etter årgang, og for en gangs skyld er ikke de aller eldste best. Så tror gjerne at Telefunken er et godt rør her.

Grunnen til at akkurat PCC88 og ikke det veldig dyre ECC88 er et godt valg, er at PCC88 egentlig er designet for 7V glødespenning. Siden røret bare får 6,3 V forskyves rør-kurvene mot ECC85, og røret glir glatt inn i vår kjære Music Angel.

Så ja - enda et kvalitetsrør som bør prøves.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: jeg har null peiling på rør!
    Av utstyr har jeg Klipsch RF63, Rotel RB1092 effekt og Yamaha RX-V2700 som pre. Ser like mye film som å spille musikk.
    Kan jeg bruke Music Angel til effekt når jeg ser film, og samtidig koble CD og LP-spiller rett i MA for ren nytelse av musikk?
    Holder den som eff. til RF63 når det meste av musikken går i hard-, prog- og blues-rock?

Jeg lurer også på om en "grønn" mann kan lese seg opp, eller bør få hjelp til å få rørforsterkeren til å yte maks? Tenker da på loddinger og rørbytte. Loddingen tror jeg er null problem, men å finne frem i rørjungelen kan bli tøft.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan svare at Music Angel kan fungere både som ren power amp og integrert forsterker. I første tilfelle setter man volum fast på kl 11. Forsterkeren er helt fin i umodifisert utgave - og den viktigste modifikasjonen, å sette droslene tilbake i strømforsyningen, har fabrikken selv gjort nå.

Kan godt forstå at rørjungelen virker komplisert - men vi har prøvd å begrense våre oversikter til de mest aktuelle NOS-rørene, som fortsatt kan skaffes. Prisen er den viktigste faktor - de NOS-rør som koster mye er nesten alltid bedre.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...-800-kt88.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nätbrum

Det var nok en ubalanse i bias mellom de to rørene som ga brum - pluss faktisk for lav bias. Så i slike tilfeller, sjekk bias.

Har samma problem. Har du någon instruktion hur jag kan justera utan att åka till dig (kan dock tänka mig det till sommaren och med tillräckliga mutor som god musik och whisky/cognac)?

:-)

Stenta

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har MA 4 innganger? Ser det står en 4-veis bryter i fronten.
    Og hvorfor ikke full skuv på volum når brukt som effekttrinn?
    Går en røramp like høyt og like dypt som andre forsterkere?
    Må vel ha RIAA-trinn for LP-spiller sikkert?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kun 3 innganger, den fjerde stillingen er stand-by, dvs power on, men ingen lyd ("mute").

En power amp skal ha mye lavere følsomhet på inngangen for å passe til signalkildene - uten å skru ned får du sus og støy fra foregående elektronikk.

Side 46 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •