Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 176 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Bare en generell liten anbefaling til dere med engler; sjekk bias'n.

Jeg har vært lat, og resultatet ble ødelagt utgangsrør grunnet for høy bias spenning. Nå sjekker jeg bias hver gang jeg har byttet rør, eller hatt den med på tur - anbefales.
    Vet jeg har sett/lest det før, men kan noen fortelle meg hvor jeg finner info om bias måling av engelen. Evt forklare på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Takk for tilbakemelding:-D :-D :-D

Jeg skal søke og se hva jeg finner av rør til spilleren - reultatet er jeg redd kommer som en epistel her...

:-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Vet jeg har sett/lest det før, men kan noen fortelle meg hvor jeg finner info om bias måling av engelen. Evt forklare på nytt.

Det ligger generell info under rør-guiden.
    Du justerer på de små blå firkantede trimme-potene på power-printet - det er bare å sette den på siden (legg en bok under trafoene) og skru av bunnplaten - så er du der med en gang.

De to blå i midten er til noe annet - justere bort brum (nulling til jord). Så det er de 4 ut mot sidene.

Vi har testet mange av utgangsrør, men kun gode NOS-rør når det ikke var de medfølgende kina-varene. Det var aldri nødvendig å etterjustere bias - den ble det samme innenfor pluss minus 5 mA. Og de medfølgende rørene har samme bias som NOS-rør (KT88 og 6550).
    Men jeg vet moderne rør varierer i bias - det skal man være klar over, hvis man bruker noe annet enn Shuguang-typen.

Hvis man vil spare på rørene, kan man justere ned til 30-35 mA istedenfor ca. 45 mA som den kommer med. Og ja, vi har jo sett eksempler på at noen MA har hatt ujevn justering eller for høy bias. Absolutt av interesse å sjekke bias, som er kjempelett - bare for å sjekke trenger man ikke ta av bunndekselet, kan sjekke den slik den står og spiller, se rørguiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Bare en generell liten anbefaling til dere med engler; sjekk bias'n.

Jeg har vært lat, og resultatet ble ødelagt utgangsrør grunnet for høy bias spenning. Nå sjekker jeg bias hver gang jeg har byttet rør, eller hatt den med på tur - anbefales.

Ja et godt råd. Sjekk rørguiden - kjempe-enkelt bare å sjekke - det gjør man der den står normalt og spiller - men slå av musikken først da.

Legatia, hvor høy bias tror du du hadde originalt på den ? Det meste vi har sett har vært noe i overkant av 50 mA.
    Så med høy bias holder rørene bare 2000 timer etter dine erfaringer ? Tror du dette gjelder det første røret som ryker, eller mer eller mindre alle ved for høy bias ? Det er nok i betyderlig grad som med glødelamper, at litt lavere strøm og varme gir ganske stor forbedring i levetiden.

Jeg ville si at 5000 timer burde være normalt på effektrørene. Og nye kinesiske rør er billige. Små-rørene varer trolig nesten evig pga den lave strømmen som går der - de arbeider bare med 10 % av max effekt.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Legatia, hvor høy bias tror du du hadde originalt på den ? Det meste vi har sett har vært noe i overkant av 50 mA.
    Så med høy bias holder rørene bare 2000 timer etter dine erfaringer ? Tror du dette gjelder det første røret som ryker, eller mer eller mindre alle ved for høy bias ? Det er nok i betyderlig grad som med glødelamper, at litt lavere strøm og varme gir ganske stor forbedring i levetiden.
    Hva bias'n var til å begynne med vet jeg strengt talt ikke. Tok meg aldri tid til å måle før etter det første røret røyk (fikk to kneppelyden på ene utgangen, målingene viste at etter det siste kneppet var bias'n på 0.)

Men jeg byttet rør, og stilte bias riktig. Så tok jeg med forsterkeren på en kjøretur noen mil, og byttet litt frem og tilbake med rør, før jeg sjekket bias på nytt - og da var den altforhøy på den ene siden spesiellt. ca 65mA. Det merket jeg også på trafoen, den ene var varmere enn den andre.

Jeg tror nok som du sier, at levetiden blir en god del lenger ved litt lavere bias enn 50mA. Selv har jeg nå justert bias til 42mA. Jeg tror mer eller mindre alle rørene ryker etter et par tusen timer med høy bias. Men selvfølgelig må et være førstemann ut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja et godt råd. Sjekk rørguiden - kjempe-enkelt bare å sjekke - det gjør man der den står normalt og spiller - men slå av musikken først da.
    http://avforum.no/forum/guider-audio...rste-gang.html
    Når jeg trykker på denne linken,kommer jeg bare tilbake til de to sidene som kommenterer guiden og KjellB s første setninger i guiden. Kan noen legge en link her til guiden, eller fortelle meg meg hvilke to pinner man måler på?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den første siden er selve guiden - jeg får den med en gang jeg klikker på din link.

Du måler mellom pin 8 og jord - det står der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den første siden er selve guiden - jeg får den med en gang jeg klikker på din link.

Du måler mellom pin 8 og jord - det står der.

Takk for svar. Nå følte jeg meg dum.8) Måtte trykke på et 1 tall oppe til høyre, ved introen, og vips var vi gang. Tror jeg skal lagre denne.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Hallo igjen.
    Postet tidligere om et problem jeg har med spraking i høytaleren og ble anbefalt å ta ut og inn de små rørene et par ganger i tilfelle det var dårlig kontakt.

Dette er dessverre ikke tilfelle ser det ut til.
    Har nå sjekket litt nøyere og her er det jeg har funnet ut:
    - Sprakingen kommer kun fra venstre høytaler
    - Når jeg går i nærheten av forsterker spraker det
    - Når jeg tar på de store svarte klumpene spraker det av og til (jeg er ikke så bevardret i hva alle disse komponentene heter :P)
    - Har også prøvd å ta litt forsiktig på rørene mens forsterkeren er skrudd på, men da skjer det ingenting

Sprakingen kan også komme helt av seg selv uten at noen har gått forbi eller tatt på forsterkeren. Men som oftest skjer det i de situasjonene.

Har også sjekket at høytalerkablene sitter godt fast, og det kommer ikke noe spraking når jeg drar i kabelen.

Noen som har noen tips?
    Jeg har hatt litt svak knitring på min og, da viste det seg å være et av de store rørene som ikke hadde fullgod kontakt. Tok ut alle sammen og strammet festene i soklene forsiktig med et skrujern så var jeg kvitt det problemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .. men jeg har et annet problem med min nå. Det er lavere volum i venstre kanal enn i høyre (ca 20%). Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hva det kan være.
    Ting jeg har gjort:

- Skifta til 22k gridstopmotstander. Det var da problemet oppstod.
    - Jeg likte lyden bedre med 1ohm'ene, så jeg skifta tilbake. Dette løste ikke problemet.

- Satt inn drossler, og da forsvant faktisk problemet for en liten stund. Lyden ble og mye bedre med drossler, så de lar jeg være der

Men så satt jeg en kveld og hørte på musikk da lyden plutselig ble enda lavere i venstre enn det hadde vært, vil tippe halve lyden i forhold til høyre. Jeg tok da ut alle rørene og strammet festene. Så skifta jeg om plasseringen på alle KT88 for å se om dette kunne hjelpe. Det førte bare til helt elendig lyd, hørtes ut som det hang et teppe foran høyttalerne.
    Så jeg flytta tilbake igjen og da var volumet jammen meg riktig igjen.

Noen dager senere fikk jeg et par nye ecc81 i posten, som jeg satt inn. Lyden var helt knall, og volumet 100% korrekt.
    Helt til jeg i dag prøvde den i pentode med de nye rørene.. (jeg har den alltid i triode, liker lyden best slik. det er pentode som er opp, triode ned, sant?)

Da var plutselig problemet tilbake.. 20% lavere lyd i venstre kanal.
    Prøvde å skifte mellom triode og pentode mange ganger, uten at det gjorde noe forskjell. Det er samme problemet i begge modusene. (skifter modus kun med volum på 0)

Kan det være et av releene som er skadet, eller en løs lodding eller noe annet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin
    .. men jeg har et annet problem med min nå. Det er lavere volum i venstre kanal enn i høyre (ca 20%). Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hva det kan være.
    Ting jeg har gjort:

- Skifta til 22k gridstopmotstander. Det var da problemet oppstod.
    - Jeg likte lyden bedre med 1ohm'ene, så jeg skifta tilbake. Dette løste ikke problemet.

- Satt inn drossler, og da forsvant faktisk problemet for en liten stund. Lyden ble og mye bedre med drossler, så de lar jeg være der

Men så satt jeg en kveld og hørte på musikk da lyden plutselig ble enda lavere i venstre enn det hadde vært, vil tippe halve lyden i forhold til høyre. Jeg tok da ut alle rørene og strammet festene. Så skifta jeg om plasseringen på alle KT88 for å se om dette kunne hjelpe. Det førte bare til helt elendig lyd, hørtes ut som det hang et teppe foran høyttalerne.
    Så jeg flytta tilbake igjen og da var volumet jammen meg riktig igjen.

Noen dager senere fikk jeg et par nye ecc81 i posten, som jeg satt inn. Lyden var helt knall, og volumet 100% korrekt.
    Helt til jeg i dag prøvde den i pentode med de nye rørene.. (jeg har den alltid i triode, liker lyden best slik. det er pentode som er opp, triode ned, sant?)

Da var plutselig problemet tilbake.. 20% lavere lyd i venstre kanal.
    Prøvde å skifte mellom triode og pentode mange ganger, uten at det gjorde noe forskjell. Det er samme problemet i begge modusene. (skifter modus kun med volum på 0)

Kan det være et av releene som er skadet, eller en løs lodding eller noe annet?

Ja det høres ut som om de to releene bør skiftes - ihvertfall det ene. Uflaks !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg målt og justert bias. Utgangspunktet varierte mellom 51 og 61 mA.
    Nå er alle justert til 45. Målte motstand før og etter. Alle måler nå helt likt:72,8 Ohm med strøm på.Uten strøm måler det 5 Ohm på alle. Alle målinger foretatt uten høyttalere eller kilde tilkoblet. Og med rør i.Oops lese hele guiden først kanskje; Med røret ute måler det det samme som uten strøm på 5Ohm. Ser i guiden:-D at det kan være rundt 10. Er dette som det skal?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk for svar! Da skal jeg bestille et par fra ebay med en gang, så skifter jeg likegreit begge tenker jeg. Kan se for meg det blir en kjip loddejobb, så får leie inn en kamerat som kan det skikkelig.

En ting til, KT88 røret helt til venstre ser ut til å gløde bittelitt svakere på toppen der, enn de 3 andre. Det glødet på samme måte da det stod i de andre posisjonene. Er det noe å bry seg med?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg målt og justert bias. Utgangspunktet varierte mellom 51 og 61 mA.
    Nå er alle justert til 45. Målte motstand før og etter. Alle måler nå helt likt:72,8 Ohm med strøm på.Uten strøm måler det 5 Ohm på alle. Alle målinger foretatt uten høyttalere eller kilde tilkoblet. Og med rør i.Oops lese hele guiden først kanskje; Med røret ute måler det det samme som uten strøm på 5Ohm. Ser i guiden:-D at det kan være rundt 10. Er dette som det skal?

Motstanden er den du selv måler, ikke noe annet. Uten strøm.
    Så da ser det ut som du hadde noe for høy bias.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra læringskurve for glade amatører. Regner med at disse motstandene er de parvis røde på hver side av printplata bak. Disse måler 5 Ohm.(uten strøm:idea: :-P )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra læringskurve for glade amatører. Regner med at disse motstandene er de parvis røde på hver side av printplata bak. Disse måler 5 Ohm.(uten strøm:idea: :-P )

Yes !

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, håpte noen her kunne hjelpe meg.
    Har tenkt lenge på å gå til innkjøp av ein rørforsterker og tenkte da Music angle måtte være ein god førstegangs rørforsterker..
    Lurer berre på om mine høytalere blir for tungdrevene for den?
    Høytalerene eg har er Usher cp6381, her er spesifikasjonene på den:

3-way system tweeter 1.25" (9950-20), mid-bass 7" (8948A), low-bass woofer 8" (8955A)
    Sensitivity 87 dB @ 1 watt / 1m
    Nominal impedance 8 ohms
    Frequency response (-3 dB) 29 Hz ~ 28 kHz
    Power handling 150 watts
    Crossover frequencies 290 Hz, 2.57 kHz
    Weight 139 lbs (including base)
    Dimensions (w x d x h) 13.8" x 25.6" x 51.0"
    Shipping weight 120 lbs/pc, 31 lbs/pc (base)
    Shipping box (w x d x h) 16.1" x 19.9" x 52.4", 17.3" x 28.7" x 6.5" (base)

noen idè?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå har jeg skrudd masse opp og ned på volumet og spilt en del høyt, og nå er volumet mer eller mindre likt i begge kanaler igjen. Nå høres det faktisk ut som det er bittelitt høyere i venstre, men ikke så mye at det gjør noe.

Hva er det egentlig som skjer i forsterkeren når dette releet ikke fungerer som det skal?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for at det står lenger fram i tråden... kan man bruke bare pre-delen av XD800 og bruke en effektforsterker i tillegg?

Noen som har erfaring med denne koblet sammen med en CD-spiller som også er rørbasert? Jeg har Cayin CDT-17A - vil det bli en akseptabel kombo?

Side 45 av 176 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •