Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 3515
    Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikk til Music Angel

For ikke å hijacke denne tråden har jeg laga en ny om musikk for rør, titt gjerne innom og kom med forslag.

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...sic-angel.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel direkte fra fabrikk

som tidligere nevnt her har jeg sammen med min fetter kjøpt en XD800 direkte fra fabrikk. Rent prismessig kostet forsterkeren 2450 lokale penger, ca. 2700 NOK, så litt billigere enn å kjøpe via Hong Kong men det var mye styr og kostnader forbundet med transport så vi sparte kanskje ikke så mye. Totalkostnad inklusive forsikringer, innenlands transport, flyfrakt fra Beijing til Oslo, moms og gebyrer blev tilsammen ca. 6000,- og da fikk jeg mye hjelp fra venner og familie i Beijing som jeg ellers ville ha måttet betale for. Den store fordelen var at jeg kunne velge hvilken "utgave" jeg ville ha. Min såkalte eksportmodell kostet ca. 250 kroner mer enn standard modellen de selger i Hong kong men var da utstyrt med russiske Electro Harmonix KT 88 rør. Inngansrørene var de vanlige brukte GE 12AU7 + Beijing 6N1.

Fantaserer allerede på å kjøpe mere derfra, kanskje noen ferdig brokoblede uten volumkontroll samt en forforsterker. Vi får se hva de vil være med på.

Fabrikken ligger på fastlands Kina, i sør, litt nord for Hong Kong.

Jeg holder for øyeblikket på å undersøker om de har noen på fabrikken som kan kommunisere på engelsk. Når jeg kjøpte måtte alt ordnes på kinesisk og det betyr flere personer innblandet med fare for feil, etc. Lurer litt på å ta en ukes ferie til våren og reise på fabrikkbesøk om de tar imot og kanskje diskutere mulige løsninger.

For å få litt mer interesse fra dem lurter jeg på å organsiere et større innkjøp av forsterkere. Kanskje det lar seg gjøre å få 10 personer eller fler interresert.
    Noen som er intressert i å være med på samlet innkjøp? Jeg har spurt om muligheter for kvantumsrabatt men det ble avvist. De selger allerede masse og det helt uten markedsføring sa de. Besparelsene vil ligge på transporten.

Jeg er fortsatt fasinert av den fantastiske lyden, nesten i klasse med Chapter som jeg også har, overgår mye annet (Plinius, etc).

God Jul alle sammen

Brewmaster

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brewmaster:
    Ja, jeg er intr. men kan null om rør. Jeg har hørt rør, og liker rør, men trenger alt av hjelp til rør. Blir det ikke før til vårs, så er det interesse her iallfall. Jeg har nå Klipsch RF 63. Vet du om de kan passe til de rørforsterkerne du tenker på? Kunne tenkt meg å henge på en stk platespiller og en stk receiver for hjemmekinoanlegget. Er det mulig?
    Hva med en ren røreffektforsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er en fantastisk utvikling vi ser her, etter at all god hifi døde ut på 80-tallet, samtidig med at hifi-pressen pøste ut fantastiske reportasjer om all den gode lyden man kunne kjøpe.

Så har altså en gruppe kinesere på egen hånd laget en ny serie apparater som endelig bringer den gode lyden tilbake. Disse forsterkerne har ingenting å gjøre med de vanlige billige kina-varene - dette er noe helt annet.

Vær klar over at disse forsterkerne viser ikke sitt fulle potensial før man utstyrer dem med gode ekte NOS-rør (små-rørene) produsert 1950-60. Da blir det den lyden jeg selv er fornøyd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Priser på frakt

Så en auksjon i kveld på ebay, leshelemart, der det gikk en Music Angel for 151 Euro. Det stod at frakt til Norge kom på 105 Euro. Ser at andre har betalt adskillig mer i frakt. Kommer det noe i tillegg på oppgitt pris mtp fakt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens, jeg er på utkikk etter et par stativhøyttalere til denne forsterkeren.
    Rommet dette skal stå i er på 30m2, og det skal spilles rock på middels volum. (naboer over og under)

Hva tror dere om Klipsch RB-61 eller RB-81? Jeg ikke tenkt å bruke mer enn 10000 på høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurderer kjøp

Hei

Jeg har idag en Jasmine Serenade jeg er veldig fornøyd med, som driver et par Mirage M-595is høytalere.

Fristet på å oppgradere til en kraftigere rørforsterker, og så nå at denne lå på ebay på "starting bid" 239 $. Virker som det kan bli en veldig god pris.

Men, jeg har ikke testet å for eksempel oppgradere rørene på Jasmine, mulig jeg vil få lignende effekt bare ved å gjøre dette?

Vennligst hilsen
    Christian

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maestron
    Hei folkens, jeg er på utkikk etter et par stativhøyttalere til denne forsterkeren.
    Rommet dette skal stå i er på 30m2, og det skal spilles rock på middels volum. (naboer over og under)

Hva tror dere om Klipsch RB-61 eller RB-81? Jeg ikke tenkt å bruke mer enn 10000 på høyttalere.
    Jeg kjører MusicAngelen mot KEF iQ70 og er virkelig imponert over lyden, dyp men fast bass, god diskant og mellomtone.
    Forside

Jeg bruker KEF iQ30 som surround i hjemmekinoen og prøvde dem mot Angelen, de er godkjente, nydelig lyd men ikke så dype som iQ70.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maestron
    Har vore veldig fornøyd med matchen MA/RB-61, men ville nok gått opp til 81 for litt meir bassfundament. Avhenger sjølvsagt av om du har tenkt å anvende ein sub i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det "stormer" i annen "rør-tråd" her frister jeg meg allikevel til et lit spørsmål om rør. Dette kunne like gjerne vært stilt under CD/DVD-spiller eller noe sånt, men siden jeg ønsker svar fra folk som har greie på rør og som også kjenner Music Angel mener jeg dette er rette stedet...

Til MA benytter jeg en Shanling CD-300 (CD-3000) med rør, samt Dali Evidence 470. Jeg har etter anbefaling byttet til Siemens/GE rørkombinasjon som er nevnt i annen tråd - "gode smårør...", samt byttet grid-stop motstander til Allen-Bradley 22kohm.

Resultatet av dette er at jeg har bedre lyd noen gang men har samtidig blitt mer "kresen". Jeg ser at for noen "skarve" tusenlapper har jeg bedre lyd enn noen av de anleggene i prisklassen 100-150.000,- jeg hørte på Hi-Fi messen i Horten i høst. Lysten til å få et bortimot perfekt stereoanlegg (i MINE ører..:-D ) uten å måtte vrenge lommeboka og ødelegge ekteskapet er stor og jeg har etterhvert fått troen på at dette er mulig.

Det jeg kunne tenke meg å forbedre er: større åpenhet/bredere lydbilde/mer luft - mer analytisk uten å være skarp i toppen, samtidig som jeg ønsker å beholde de fine bass og mellomtonene. Vet ikke sikkert om dette er mulig men lurer på følgende:

Kan det ha noe for seg å bytte ut de to EH6922 rørene i cd-spilleren mot andre som er klarere/bedre oppløst slik at ønsket innfris? Hvilke rør vil da være å foretrekke?

Hvor stor sannsynlighet er det for at det er høyttalerne fremfor cd-spilleren som skaper begrensningen her?

Takknemlig for alle svar!

:-D :-D :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce

1) Selv om det "stormer" i annen "rør-tråd" her frister jeg meg allikevel til et lit spørsmål om rør. Dette kunne like gjerne vært stilt under CD/DVD-spiller eller noe sånt, men siden jeg ønsker svar fra folk som har greie på rør og som også kjenner Music Angel mener jeg dette er rette stedet...

2) Kan det ha noe for seg å bytte ut de to EH6922 rørene i cd-spilleren mot andre som er klarere/bedre oppløst slik at ønsket innfris? Hvilke rør vil da være å foretrekke?

1) Hvis det var min tråd du sikter til, så ja dessverre er det en 3-4 personer fra det tradisjonelle high-end miljøet - de som på en måte representerer typisk messelyd, som laget så mye støy at jeg avsluttet tråden, slettet alle egne innlegg. Når forumet ikke klarer å administrere dette (og vanskelig er det !), så må man bare gi opp.

2) Ja det er klart her du kan oppnå store forbedringer. Jeg kjenner EH-rør som ganske ullne og uoppløste, men meget behagelige. Så du må over på NOS-rør - dessverre er de ekstremt dyre.

Men slik jeg kjenner kineserne nå så designer de egentlig kretsene slik at man skal kunne sette inn billigere NOS-rør med ikke helt samme data. Vet du om 6N1 er anbefalt til denne ?

Hvis strømmen i rørene ikke er alt for høy, kunne det tenkes 6BQ7A, 6BK7B, 6AQ8 (ECC85) og 6DT8 kunne klare det. Særlig de to siste er klare og dynamiske. Et annet rør er PCC88, altså ECC88 med 7V glødespenning. Det vil være den erstatningen som elektrisk ligger nærmest 6922, og fungerer helt fint med 6V glød.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke funnet noen data om hvilke andre rør som anbefales til spilleren, ei heller har klart å finne koblingsskjema eller tilsvarende. Er det noen måte jeg kan finne ut av hvilke rør som er kan benyttes? Er det måling av glødespenning som er avgjørende?

Har sett bilder av "innsiden" av spilleren på nettet (bl.a. på siden til han som har "ødelagt" MA m.fl - Lampizator eller noe), kan disse gi noe informasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne linken viser i allefall "innmaten" i Shanling CD-300 - før og etter "voldtekt"...

CD300_Shanling_Burrbrown_PCM1794

(Les teksten så kommer det fram ganske annen informasjon enn hva f.eks. svenske hi-fi medier har beskrevet - fremstår som rent søppel hos herremannen... i motsetning av hva lytteinntrykk og teknisk gjennomgang andre har kommet fram til..)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er to måter å finne dette ut på:

a) finne anode-strømmen i rørene, f.eks. ved å måle spenningen over katode-motstanden. Er strømmen lav, er det lettere å finne erstatninger.

b) søke på internett - hva sier andre forumer om dette med å erstatte 6922 i akkurat denne spilleren ?

Begge deler pleier å gi resultater.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha, jeg skal gi det et forsøk eller fler:-D :-D :-D

Det er slettes ikke umulig at jeg fyrer løs igjen - jeg trenger jo stadig litt hjelp her.

Om det var noen tvil; ja, det var den tråden jeg siktet til. :-D
    Jeg er jo en enkel sjel som kun liker musikk og god lyd uten å ha teknisk utdanning eller andre instrumenter å måle med enn mine to ører - holder meg til det "enkle" på denne tråden... det funker for meg:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har søkt endel og kun funnet anbefaling om erstatning av 6922 mot ECC88. Kikket litt på bl.a. ebay og funnet endel der. Nå er ikke min kunnskap eller erfaring god nok til å kunne velge hvilke rør som kan gi nevnte egenskaper for lyden.

Derfor: Det ville vært supert med konkrete anbefalinger av Merke og årstall på rør som låter dynamisk, klart, åpent uten å være skarpe (j.fr. ønsker nevnt tidligere). Gjerne også greyplate/blackplate mm.Tipper på Mullard, GE, Siemens og telefunken - men har ikke peiling...???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen.
    Postet tidligere om et problem jeg har med spraking i høytaleren og ble anbefalt å ta ut og inn de små rørene et par ganger i tilfelle det var dårlig kontakt.

Dette er dessverre ikke tilfelle ser det ut til.
    Har nå sjekket litt nøyere og her er det jeg har funnet ut:
    - Sprakingen kommer kun fra venstre høytaler
    - Når jeg går i nærheten av forsterker spraker det
    - Når jeg tar på de store svarte klumpene spraker det av og til (jeg er ikke så bevardret i hva alle disse komponentene heter :P)
    - Har også prøvd å ta litt forsiktig på rørene mens forsterkeren er skrudd på, men da skjer det ingenting

Sprakingen kan også komme helt av seg selv uten at noen har gått forbi eller tatt på forsterkeren. Men som oftest skjer det i de situasjonene.

Har også sjekket at høytalerkablene sitter godt fast, og det kommer ikke noe spraking når jeg drar i kabelen.

Noen som har noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Hallo igjen.
    Postet tidligere om et problem jeg har med spraking i høytaleren og ble anbefalt å ta ut og inn de små rørene et par ganger i tilfelle det var dårlig kontakt.

Dette er dessverre ikke tilfelle ser det ut til.
    Har nå sjekket litt nøyere og her er det jeg har funnet ut:
    - Sprakingen kommer kun fra venstre høytaler
    - Når jeg går i nærheten av forsterker spraker det
    - Når jeg tar på de store svarte klumpene spraker det av og til (jeg er ikke så bevardret i hva alle disse komponentene heter :P)
    - Har også prøvd å ta litt forsiktig på rørene mens forsterkeren er skrudd på, men da skjer det ingenting

Sprakingen kan også komme helt av seg selv uten at noen har gått forbi eller tatt på forsterkeren. Men som oftest skjer det i de situasjonene.

Har også sjekket at høytalerkablene sitter godt fast, og det kommer ikke noe spraking når jeg drar i kabelen.

Noen som har noen tips?

Det kan være feil i et smårør (en løs intern forbindelse). Bytt rør venstre - høyre. Hvis ikke:

Skru av bunndekselet og skru fast til de skruene som holder smårørsprintet. En av dem er jording.

Eller så kan det være en annen løs forbindelse.

Selv har jeg aldri opplevd feil med MA, men har opplevd det symptomet du beskriver noen få ganger med rør av dårligere kvalitet (jeg tester jo svært mange rør).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Har søkt endel og kun funnet anbefaling om erstatning av 6922 mot ECC88. Kikket litt på bl.a. ebay og funnet endel der. Nå er ikke min kunnskap eller erfaring god nok til å kunne velge hvilke rør som kan gi nevnte egenskaper for lyden.

Derfor: Det ville vært supert med konkrete anbefalinger av Merke og årstall på rør som låter dynamisk, klart, åpent uten å være skarpe (j.fr. ønsker nevnt tidligere). Gjerne også greyplate/blackplate mm.Tipper på Mullard, GE, Siemens og telefunken - men har ikke peiling...???

Til din Shanling CD-300 (CD-3000) CD-spiller med rør - det du skal ha er en av disse tre:

Siemens Cca gamle type i Siemens gul/blå eske (ekte Siemens)
    Telefunken E88CC (ekte Telefunken diamond)
    Philips E188CC (ekte Philips Holland)

Dette er blant verdens beste audio-rør - de er dyre !
    Telefunken er nok det mest detaljerte, men ikke det mest musikalske. Alle tre langt mer dynamiske og detaljerte enn de russiske 6922, men samtidig også varme (typisk NOS rør-magi).

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en generell liten anbefaling til dere med engler; sjekk bias'n.

Jeg har vært lat, og resultatet ble ødelagt utgangsrør grunnet for høy bias spenning. Nå sjekker jeg bias hver gang jeg har byttet rør, eller hatt den med på tur - anbefales.

Side 44 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •