Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 3515
    Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde og litt svak susing, samt av og til ei lav høgfrekvent piping dei første vekene, dette har forsvunne med tida, innbrenning av røra, sannsynligvis. No var det uansett heile tida kun snakk om svært svake ulydar, ikkje hørbart ved bruk. Det kjem av og til eit lite, kort "sprak", men eg mistenker at dette er lokal nettstøy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann

Men nå har det seg sånn at jeg blir vel nesten aldri helt fornøyd.
    Det later til at dokumentasjon eller papirer generelt er totalt fraværende i min leveranse, greit nok.

Det kan se ut som om det er venstre kanal som kommer med mest brum og høyfrekvent piping, kan nesten ikke høre noe fra høyre kanal.

Jaha, dokumentasjon og papirer.
    Det du har fått er en fabelaktig forsterker designet av noen kinesiske entusiaster uten den minste påvirkning fra vestlige ingeniører og agenturer. Skulle det vært papirer med, ville de nok vært på kinesisk, ha-ha.

Bryteren bak er pentode (tetrode) opp og triode ned. Jeg liker generelt pentode bedre enn triode - sistnevnte blir ikke så dynamisk. Men pentode har også høyere forsterkning, så støynivået stiger.

Denne forsterkeren er nærmest totalt brum- og støyfri - men har du lettdrevne høyttalere, vil jo den høye følsomheten i høyttalerne medføre at du hører en svak støy nær høyttaleren i et stille rom.

Men det kan lett oppstå mere støyproblemer hvis små-rørene som følger med (de er gode, men brukte) er slitte eller har noen småfeil internt. Så er det bare å bytte rørene til den andre siden og se om støyen følger rørene. Dårlig kontakt i rørsoklene (små-rørenes 9 pinner) gir også støy. Det står mer om dette i rørguiden her på forumet.

Enkelte eksemplarer kan kanskje ha litt brum, men meget lavt (kun hørbart på effektive høyttalere). Dette kan fjernes ved å justere et par brum-pot'er og med drosler, se egen tråd. Hovedgrunnen til interessen for disse droslene er imidlertid at de forbedrer lydgjengivelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, spratt opp topplokket på MA'n ihvertfall.
    Tenkte jeg skulle ta en titt. Biasen var ihvertfall høy nok, justerte den ned til ett mer moderat nivå. Tittet litt på potensiometeret som går til jord også, fikk justert vekk støyen kjempefint, men med en gang jeg smelte på lokket og trodde jeg var ferdig var den brumen der igjen.

Byttet om smårørene som du sa, det hjalp litt, men det er fortsatt markant mer støy i venstre kanal.

Edit:
    Når jeg tenker over det, så gikk rørene på den ene siden lettere i enn den andre (høyre) siden, skal se på det i morgen, det er jo mulig det kan være ett kontaktproblem som du sier.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja flott - du fant disse brum-potene. Det er 4 bias-pot'er + 2 brum-pot'er - begge typer realisert med de blå presisjons-pot'ene.

Så det går å fintrimme brum - pass på at du ikke har med brum fra kabler inn.
    Du får ev. justere litt den ene eller andre veien og så prøve igjen med bunnplaten.

Kan ellers nevne at Music Angel er ganske alene om å ha slike brum-pot'er - de finnes vanligvis bare på spesielle forsterkere med direkteglødde trioder.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne høyfrekvente pipingen det er snakk om, forekommer på begge eksemplarene jeg har vært borti. Min MA er ikke så langt unna et år gammel nå, og pipinga kommer og går fortsatt. Riktignok har det vart måneder mellom hver gang den kommer, den er ikke konstant altså. Drossler har jeg installert, hverken støy eller piping ble redusert her av den grunn. Lyden ble riktignok bedre.

Inngangsrør har jeg også byttet.

Et av utgangsrørene har også tatt kvelden nå, så nye er på vei.

Jeg har ikke tuklet med disse brumpotene selv, men lurer på om jeg skal ta motet til meg, og se om det kan ha noe å si.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heldigvis er de siste MA blitt betraktelig mer susfri, men alle 6 MA jeg har hørt er helt uproblematiske med høyttalere med følsomhet opp til 96 dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legatia:
    Jeg synes det hjalp en del ihertfall, du må gjerne teste. Men nå var det ganske dårlig justert på den ene kanalen hos meg da.

Jeg funderer litt på å kjøpe meg en liten haug med slike potmetere å matche dem skikkelig sammen, siden jeg fortsatt har mer brum på venstre enn høyre kanal.
    Og juster disse pot'ene grovt uten strøm først, da er de enklere å måle, så tar du sluttfinsih med å veksle på lytting og måling ett par ganger for å komme helt i mål.

Skikkelig irriterende, men så er det kanskje ikke så mange som har like lettdrevne høyttalere som meg på denne forsterkeren. En god guesstimate er 98-102dB på 2x1w pr kanal, det spiller ihvertfall grisehøyt lenge før mine maks 35watt kontinuerlig effekt på høyttalerne er nådd, jeg bruker mye lavere voluminnstillinger nå enn med de gamle SA 1750'ene. Abrahamsen v3 som pre, jeg klarer så vidt å holde ut når det viser 45 i displayet, da må jeg faktisk sitte å småjustere lyden hele tiden for å holde ut, med SA'ene koste jeg meg på 53, akkurat i dag har jeg hatt det aldeles glimrende med 40-43, selv om det er utrolig høyt. Har ingen anelse hvor mange watt som går ut til boksene mine, men jeg er grisefornøyd med rørforsterkeren i Pentode ihvertfall, veldig dynamisk og fin klang.

Kona er faktisk også fornøyd, tror hun planlegger en test med Bill Withers på full guffe i morgen før jeg kommer hjem.

Kanskje jeg skal ta en test på hva som er mer enn nok lyd ved bruk av vanlig volumkontroll på MA'n. Får ta det i morgen kveld.
    Wow, tok nettopp en liten runde uten preampen, helt sinnsykt bra lyd, her slippes absolutt alt igjennom. Ser ut til at jeg må snekre meg en litt mer kompromissløs preamp snart :-P

Edit:
    Mektig imponert over holografien her, kan sitte å plukke ut cymbalene til trommisen, høres ut som solisten har funnet plassen sin i koret, celloene kunne vel strengt tatt fått bedre opptaksutstyr, men det høres fortsatt ganske brukbart ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja skal si du har effektive høyttalere - da blir det alltid litt problemer med sus og brum, men jeg mener altså MA bør bli helt brumfri med justeringer. Og droslene hjelper nok på brum når du har så effektive høyttalere. Vi har testet dette på et eksemplar i forbindelse med effektive høyttalere.

Men ellers er det jo slik i hifi-verdenen at har man høyeffektive horn/bass-refleks med følsomhet over 100 dB, så må man leve med en smule bakgrunnsstøy fra forsterkeren, hvis det er en kraftig forsterker-modell med høy følsomhet - alternativt leve med en rørforsterker med mye lavere effekt.

Music Angel kan gjøres betraktelig mer støysvak ved å bytte ut inngangsrøret (forsterkning 40-50x) med et annet rør som bare forsterker ca. 20x, som 6CG7 og 6FQ7 (gjerne RCA Cleartop), hvis det er 6N1 i inngangen hos deg. Da går følsomheten ned på inngangen. Kanskje vi må ha en egen tråd om alternative rør for de med høyeffektive høyttalere.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Music Angel kan gjøres betraktelig mer støysvak ved å bytte ut inngangsrøret (forsterkning 40-50x) med et annet rør som bare forsterker ca. 20x, som 6CG7 og 6FQ7 (gjerne RCA Cleartop), hvis det er 6N1 i inngangen hos deg. Da går følsomheten ned på inngangen. Kanskje vi må ha en egen tråd om alternative rør for de med høyeffektive høyttalere.
    Dette var interessant!
    Jeg holder også på å bikke over på litt mer følsomme høyttalere. Rundt 96db/w. Merker det suser litt nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Dette var interessant!
    Jeg holder også på å bikke over på litt mer følsomme høyttalere. Rundt 96db/w. Merker det suser litt nå.

Ja men disse 6CG7 og 6FQ7 forutsetter at inngangrøret er 6N1 - kan ikke brukes der det sitter 12AT7.

I tilfellet 12AT7 (gain 60) er det jo flere muligheter - for gain 20 passer jo bl.a. det vanlige ECC82, men da må en katodemotstand endres litt - og lyden blir dynamisk tregere. Men ECC82 kan jo prøves bare for å verifisere at susnivået synker med et low gain-rør.

Et rør med lavere gain som passer perfekt er 5965 = 12AV7 med gain 37 (egentlig lavere, da gain for dette røret går betyderlig ned ved lav strøm) - det passer rett inn i de gamle englene uten modifikasjoner. Det er så absolutt et godt audiorør. Dere med følsomme høyttalere får prøve disse tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det høres jo fornuftig ut med bytting av rør og slikt, men i og med at jeg sliter med en del nettstøy innimellom, har jeg begynt å tenke litt mer på skilletrafo i det siste. Tror jeg skal teste det først. Det vil si etter jeg har byttet til matchende brum potmetre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Engel

Fikk min engel i dag!meget bra lyd,men får ikkje med dei laveste tonene pga små høytalere (monitor audio studio 15).Kan eg koble subben til fra høytaler terminalen til high input på subben?får foresten noen smårør fra jobben ,gamle radar/radiorør fra forsvaret som blei redda etter utfasing av båter,kan bli gøy!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det går helt fint.

Moro å teste rør ja. Husk at de nye MA benytter 6N1 i inngangen og kan ikke der bruke 12AT7 og andre standard 12V-rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Det ser ut som det står 6N1 og 5963 på rørene, men det står 12AT7 og 12AU7 ved siden av soklene. Synes det var litt merkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det har vi skrevet mye om her allerede. Music Angel KT88 benytter det samme chassis med samme merking, selv når rørene endres til annen ikke-kompatibel type. Det får vi nok bare leve med - det er jo lett å sette på et par små egne labels der. 5963 er en variant av 12AU7 - så der er merkingen OK. Vær ellers klar over at Music Angel som eneste forsterker på markedet leveres med NOS-type små-rør istedenfor fra dagens nyproduksjon, og forsterkeren er voicet til å passe til gode NOS-rør. Etter min mening er dette en forutsetning for å nærme seg det beste av lydkvaliteten i rørforsterkerne på 60-tallet.

Av økonomiske årsaker er disse spesielle rørene brukte, ikke nye.

Og det er også lett å koble om inne i apparatet tilbake til 12AT7 - et par ledninger (glødestrømmen) skal loddes over på annen plass i sokkelen.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Newcomer Spoxie sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Normalt?

Er det noe gale med min MA? Hver gang jeg slår den av, så klikker det i høytalerne.. Er dette normalt? Vil det evt forsvinne, eller er det noe som kan gjøres slik at det forsvinner?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finner du mer info om tidligere i denne tråden.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...terker-25.html
    (= side 25)

Noen helt nye eksemplarer kan klikke litt - men MA skal være enten helt lydløs eller et svakt knepp i høyttaleren. Begge mine egne er tyste ved på- og avslag - den første har et svak knepp ved avslag - den siste jeg kjøpte er absolutt helt tyst (96 dB høyttalere).

Man kan prøve en annen strømkurs eller annen skjøteledning. Selv har jeg ikke gjort noe som helst for å unngå dette. Men sjekk at små-rørene sitter godt fast i soklene - eller soklene må strammes med en miniatyr-skruetrekker - press sammen kontakthylsene litt - dårlig kontakt i soklene (eller mindre gode rør) kan gi litt støy ved avslag.

Jeg har to ganger funnet billig innkjøpte NOS små-rør (inngangsrøret) som hadde den egenskap at de fungerte helt fint ved vanlig avspilling, men produserte 2-3 høye knepp eller skrapelyder i høyttaleren 2-4 sekunder etter at nettbryteren var slått av. Disse rørene ble naturligvis kassert. Burde vært kassert av selger, men kjøper man billig så .....

Skifte av nettbryter kan også hjelpe på et slikt problem, også å montere såkalte X2-kondensatorer tvers over nettbryteren (100 nF, 275-300 Vac) - disse virker som gnistdempere og vil derfor kunne være meget effektive.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel KT-88

Da har jeg hatt mitt eksemplar i en uke. Ved avspilling av musikk bruker jeg Squeezebox Duet som er koblet til Beresford TC-7510 Dac som igjen er koblet til Engelen. Høytalerne er Mirage M7-si, som har vært faste følgesvenner igjennom ti år. Til filmbruk har jeg en Pioneer AX2 som tar seg av senter (Mirage MC-si) og fire bakhøyttalere (Mirage Omnisat V2), mens engelen tar seg av de nevnte frontene. Dac’en er koblet til CD-inngangen på Engelen, mens Pioneer’en er koblet til AUX-inngangen. Pioneer’en er deretter kalibrert med volum på Engelen satt til kl 12:00.

Det er helt klart at det er til avspilling av musikk at jeg merker den største forskjellen. Tidligere ble det veldig fort grøtet dersom jeg skrudde opp volumet, noen som jeg har innbilt ene og alene har skyldtes manglende demping av rommet. Men etter jeg fikk engelen i hus har pipen fått en annen lyd, forsterkeren tar rett og slett tak i høytalerne på en måte som jeg aldri før har opplevd. Lyden er ren og klar selv på høye volum, med bra trykk. Det er igjen moro i sette seg ned og nyte musikk, og ikke bare film. Det beste resultatet fikk jeg når jeg koblet musikken direkte til Engelen utenom å gå via Pioneer’en. For meg er Engelen i hvert fall en døråpner til en hifi-verden som jeg før kun har hørt på dyrere oppsett.

Når det funker til musikk skal det også fungere til film, og det gjør det også. Men det er vanskeligere å høre merkbare forskjellen fra tidligere. Men nå skal det også sies at jeg har vært mest opptatt av å spille musikk i det siste, slik at jeg har ikke fått testet forsterkeren gjennomgående på film.

Eksemplaret er tungt med sine 26 kg. Det hender at det kommer lyd (knepp) fra høytalerne når jeg slår av forsterkeren. I tillegg har jeg også opplevd å få små elektriske støt ved berøring av forsterkeren. Noe må en nok regne med til prisen – alt i alt et kjøp jeg er svært glad at jeg gjennomførte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også fått støt ved berøring av forsterkeren, men det er ene og alene fordi kombinasjonen av klærne jeg har på meg og sitteplassen jeg vanligvis benytter er en dårlig kombinasjon (blir en del statisk elektrisitet).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja støt pga statisk elektrisitet får man uansett pris på utstyret (hvis dette problemet eksisterer hos brukeren) - når alle deler er av metall som her. Det er jo utstyr produsert med billig plast som er sikrere mot slike støt. Plast isolerer.

Dessuten kan jordfeil i annet tilsluttet utstyr merkes på MA-kabinettet, som er av metall.

Ellers har jeg den ene engelen i et hobbyrom som egentlig er et våtrom - bruker den ujordet og aldri noe støt. Heller ikke på de 4 andre englene jeg finner hos bekjente. Så dette med manglende jording har jeg aldri selv funnet problematisk. Men forsterkeren kan lett jordes - det kan også lett føre til dårligere lyd (støy fra jordnettet).

Side 40 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •