Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutas
    Hei,

har blitt nysgjerrig på all omtalen her, vurderer derfor å bestille en MA fra on9mart. Bare et nybegynnerspørsmål: Må man angi hva slags spenning som brukes her i landet?

Mvh
    Knut

Det kan du jo for sikkerhets skyld, men de folkene er profesjonelle og vet hva du trenger ut fra adressen din, også EU-type nett-kontakt bak.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også blitt inspirert av denne tråden til å bestille en Music Angel, takk til Kjell B og alle andre bidragsytere. Rør virket i utgangspunktet på en måte veldig fjernt og en smule eksotisk, men etter anbefalingene i denne tråden - allikevel tilgjengelig. Min Ma er på vei fra Hong Kong via Anchorage, Louisville, Philapelhia og Koeln på vei til Norge. Jeg har tenkt å parre den med noen eldre Mirage-høytalere så får jeg høre hvordan det tar seg ut. Muligens tar jeg med forsterkeren over til Åsenden på Soundplanet.no for å se hvilke høyttalere som matcher best. Uansett er jeg mottakelig på innspill på høyttalere som matcher med MA.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titt

Leshele/on9mart vet godt hva du skal ha det er ikke nødvendig....
    jeg hadde et spørsmål på en forsterker han hadde på ebay, ha svarte på det jeg lurte på og tilføyde at han beklaget at forsterkeren kun fantes i 115v og gikk ut......

Sitat Opprinnelig postet av knutas
    Hei,

har blitt nysgjerrig på all omtalen her, vurderer derfor å bestille en MA fra on9mart. Bare et nybegynnerspørsmål: Må man angi hva slags spenning som brukes her i landet?

Mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel "henge meg med" litt på denne tråden - igjen!?.
    Var litt aktivt med tidligere, da tråden gikk på AA.

Kjøpte min MA (XD-800 MKIII) i fjor høst - og fikk den versjonen som da nok er den første uten drossel - dvs. tomme cover, og uten den innvendige avstivende tre-listen.

Jeg er av de som "kritiserte" finishén på MA :???: - og mente (mener fortsatt) at denne kunne vært bedre. F.eks:
    - slarkete on/off bryter
    - trafocover er skjevt montert
    - chassis har sliperiper
    - silketrykkene (navn, typebetegnelse mm er ujevnt
    - laseretsing av rørbetegnelse er ujevn og utydelig
    - teksten på trafocover har skrivefeil
    ++ litt annet.

Her var- og er nok KjellB (sikkert andre også) og jeg uenige , - og vi lar det ligge med det - for EN ting er vi enige om. Finish, form og fasong, utseende osv. har ingen innvirkning på lyden - og LYDEN er klart MA´ns sterke kort.

Jeg har testet mange forsterkere gjennom årene - både transistor og rør - og ingen har truffet mitt lydideale bedre enn MA. I hvertfall ikke så lenge man holder seg < 50K for en forsterkerløsning.
    MA takler i utgangspunktet "alle" forskjellige musikksjangre (kanskje med unntak av tekno, hiphop, bass'n'drum mv.
    Dette har alltid vært mitt "problem" med å matche sammen et anlegg, da musikksmaken er særdeles variert. Det har sjelden vært noe problem å sette sammen komponenter som låter bra på særdeles gode, ofte akustiske inspillinger, men når det kommer til litt dårligere innspillinger, så låter "moderne" Hi-Fi ofte tynt, hardt og kalt.
    Med MA mellom signalkilden og høyttalerne, så falt mye av dette på plass.

Alikevel - den takler ikke alt, og en viss grad av matching mellom komponentene bør man ha et forhold til - og da spesielt med tanke på høyttalerne.

Min MA har fungert bra med: Dynaudio Focus 220, Osborn Interlude, Dali Evidence 870 og HF 275 (som er de jeg fortsatt har).

MA hadde ikke noe god match mot B&W 803. Det låt greit, men det ble for ullent i bånn og for dårlig oppløsning. 803 krever myyye strøm - mulig fordi den evt. har noen kraftige imperdansefall - som vel er rørforsterkeres værste fiende. Når 803 ikke fungerte, var det elegant bare å droppe å prøve med 804, som visstnok en enda mer krevende. Synd, for B&W'ne er lekre.

Når det gjelder følsomhet til høyttalerne, så skal man ikke henge seg for mye opp i det tror jeg. Mine HF har 87,5 db men forholdsvis linjær imperdansekurve - 6 ohm, men MA har ingen problemer med å håndtere disse på en grei måte.

Når jeg får tid, så skal jeg teste med Monitor Audio GS 20 og GS 60, og det hadde vært interessant å teste den med Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand.

Ellers så må jeg tilføye at MA'n tilbringer mye tid på hylla på hobbyrommet. Dette fordi den passer for dårlig inn i den tilmålte plassen i stua - og at den heller ikke fremstår som videre vakker (MIN mening).

Den skal derfor etterhvert bygges om - kanskje med det kit som PAM har vist tidligere i tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel KT88 er oppgradert med kraftigere strømforsyning og har nok idag langt bedre drive-egenskaper enn da du kjøpte din - men den gamle versjon er utrolig musikalsk med de rette høyttalerne.

Jeg har tidligere i denne tråden gjort rede for dette, der den nye altså driver mine Tannoy Turnberry, som ellers er hard kost for rørforsterkere. Så i prinsippet kan den siste versjonen drive nærmest alt av høyttalere.

Mht utseende, det er bare å studere bildene, man trenger ikke ha den selv for å gjøre seg opp en mening. Jeg har selv ikke merket noe til de finish-problemer du nevner, regner med at du var litt uheldig der - men det er korrekt at detaljene kan gjøres enda bedre (for mer penger).

Andre her som synes/ikke synes Music Angel er vakker av utseende ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mht eventuell ombygging av chassis:

Hvilke materialer skal han unngå for å ikke skape et Faradays bur?

- Stål (rustfritt / syrefast?
    - Aluminium?
    - Messing?
    - Titan?
    - Karbon?
    - Glass?
    - Plast/plexi?
    - Treverk?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja ut fra performance så fortjener jo Music Angel et enda bedre chassis.

Jeg ville brukt rustfritt stål som topp-plate med rørsokler og kretskort nært inntil - så oppnås god skjerming mot brum.

Bunnplaten kunne være et valgfritt materiale, eventuelt tre, samt sideplater av tre. Selv med stål både oppe og nede, så hjelper det enormt hvis sideplatene er av tre - sammenlign gamle rør-radioer, gamle Tandberg-receivere, m.m. Man må altså unngå en innelukket metallkasse.

Vær også klar over at forskjellige materialer gir en viss kapasitiv kobling - omtrent som hvorfor forskjellige materialer (som dielektrikum) i kondensatorer gir varierende lyd. Også derfor kan det være interessant at akkurat tre er regnet som et godt chassis-materiale (men har naturligvis ingen effekt som brumskjerm).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har fulgt litt med på denne tråden og fått mere og mere lyst til å prøve rørforsterker og da denne MA forsterkeren.

Tror dere denne vil drive mine Audiovector MI3 avantgarde høytalere på en god måte og være en god match til dem?

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ihvertfall intet imot MA sitt utseende.

Det er greit å kritisere rene "produksjonsfeil" som riper, dårlige av/påbrytere, feilteksting o.l. Men, selve designen på MAen er jo bestemt av de som produserer den - gitt sikkert av ulike typer løsninger på innmaten, rørposisjoner, transformatorer etc.

Og hva skal en sammenlikne det "dårlige" utseende på MAen med? Andre Kina-rørforsterkere som Ming Da MC368-B90. Eller en McIntosh?

Hvis en ikke liker designet på MAen, så finnes det jo en rekke andre ulike typer rørforsterker. Ut fra det jeg har lest av tråder her på forumet, så velger de aller fleste MA på grunn av lyden, og ikke fordi de synes designet er spesielt pent (eller stygt).

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Andre her som synes/ikke synes Music Angel er vakker av utseende ?

Newcomer davalex sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg handler det om lyden og ikke utseende på forsterkeren. At den er pen er bare et pluss!

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg klarte å grave frem så er spesifikasjonene på Audiovector MI3 Avantgarde:

Prinsipp: 2,5 veis
    Bass-prinsipp: reflex
    Impedans: 8 ohm
    Følsomhet: 91 dB
    Max effekt: 300w
    Frekvens resp. +/-2dB: 28-50kHz
    Tilkobling: Tri-wire
    20x100x29 cm
    Vekt/par: 54kilo

Med en følsomhet på over 90 dB, så skal rør (uansett opplyst utgangswatt - for MA: 65 watts x 2 in ultra-linear mode 30watts x 2 for triode mode) kunne drive alt av høyttalere, eller tar jeg feil?

Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Hei.

Har fulgt litt med på denne tråden og fått mere og mere lyst til å prøve rørforsterker og da denne MA forsterkeren.

Tror dere denne vil drive mine Audiovector MI3 avantgarde høytalere på en god måte og være en god match til dem?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Med en følsomhet på over 90 dB, så skal rør (uansett opplyst utgangswatt - for MA: 65 watts x 2 in ultra-linear mode 30watts x 2 for triode mode) kunne drive alt av høyttalere, eller tar jeg feil?
    Du vil vel få lyd i alt, hvor bra det eventuellt ville fungere er en annen ting;-) Ser det er flere som har vært missfornøyd nå de har koblet på høytalere i B&W's 800-serie.

Men ang. Audiovector MI3 som har en følsomhet på 91dB tror jeg dette vil gå bra - så sant MA'en matcher høytalerne greit. Det er ingen andre her som har testet dette vel?

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av davalex
    Du vil vel få lyd i alt, hvor bra det eventuellt ville fungere er en annen ting;-) Ser det er flere som har vært missfornøyd nå de har koblet på høytalere i B&W's 800-serie.

Men ang. Audiovector MI3 som har en følsomhet på 91dB tror jeg dette vil gå bra - så sant MA'en matcher høytalerne greit. Det er ingen andre her som har testet dette vel?
    Jeg har B&W 805s og er meget fornøyd, har testes litt div. bla. mcintosh 275, shanling sp-80, og div transistor forsterkere

jeg er fornøyd med lyden, men kunne tenke meg mer watt, da BW er litt tungdrevne, derfor brokobler jeg 2 stk MA nå....

mcintosh 275 har også 4 stk kt88 rør, men har nok mer en dobbelt av krefter!
    men lydmessig vinner MA helt klart!

fikk ny MHZS cd spiller fredag, testet det med Rotel 1082pre og 1080 effekt(2x200w) låt godt..... men når jeg satte inn Meixing MC-2A3 forforsterker ble lyden helt utrolig god! men savner den spesiellt gode mellomtonen MA får til, har ikke hørt det noe annet sted.....

gleder meg til å prøve MA'ene, håper jeg kan teste til helgen igjen......

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne
    Jeg har B&W 805s og er meget fornøyd, har testes litt div. bla. mcintosh 275, shanling sp-80, og div transistor forsterkere
    Så bra! :-) Jeg burde kanskje definert at jeg tenkte på b&w's 800-serie som er gulvstående, spesiellt 803 og 804!

Jeg får min MA XD845 i ettermiddag! Gleder meg til å høre hvordan dette blir med mine CM7!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen

har nå gått gjennom en intensiv 50 timers periode med innspilling av mitt nye oppsett. det består av følgende komponenter: music angel kt 88, xtz 99.36 ht og en beresford dac. dvd spilleren jeg bruker som drivverk er en eldre panasonic. ht kablene er noen tykke eldgamle dali kopper 4mm, coax fra dvd til dac er beresfords egne, og dac til amp er bundet sammen med noen helt greie rimelige phono kabler til et par hundrelapper. på ma er de kinesiske små-rørene byttet ut med billington gold (øst-tyskland)
    lyden? etter en meget treg start (4-5t)med utpreget lyst og trangt lydbilde, elementer som spilte hver for seg og grumsete bassgjengivelse, har ting gradvis forandret seg radikalt. har eid mye forskjellig greier opp igjennom men dette anlegget skiller seg ut! vanvittig bra mellomtone og diskant. tydelig, luftig, detaljert, behagelig og naturlig er noen stikkord. bånddiskanten og mellomtonen er lydmessig sydd ekstremt bra sammen og lyder meget musikalsk. noe jeg tror music angel kan ta en stor del av æren for. nå skal det sies at oppgradering fra dvd spiller opp til beresford dac også var helt enorm(125 pund m/frakt). og er nok lyd pr.krone den beste investering jeg har gjort. kan anbefales til alle som er usikre på lydkilden sin.
    skal jeg pirke på noe så må det bli frekvensgangen og tørrheten til bassgjengivelse. har ikke spilt dem inn skikkelig enda, det er jeg klar over. men skulle gjerne hatt litt tightere, tørrere og mer lineær frekvensgang der nede.
    den skulle også vært litt bedre sydd sammen med nedre mellomtone muligens.
    men alt i alt er jeg meget godt fornøyd, og til prisen er dette oppsettet for meg et kjempekjøp. og lydmessig kan det jo forsatt bli utvikle seg i riktig retning med tiden som kommer ^^
    er det noen som har forslag til justeringer som kan gjøres for å få til en forbedring av bassgjengivelse så for all del spytt ut
    på forhånd takk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg forstår du har de kinesiske 6N1 inngang og har byttet disse til RFT ECC85 - det er en god begynner-kombi, men med dine aspirasjoner til high-end må du ha noe med bedre bunn og kontroll - det oppnår du enkelt med å bytte til andre og dyrere (dessverre) små-rør.

Music Angel-elektronikken har en meget god bunn og sammenheng med mellomtonen - så du løser problemene ved å endre rør-oppsettet.

Vi er igang med små-rørs tråden nå - flere lister med gode rør kommer. Et par eksempler på gode 6N1-erstatninger er ekte Telefunken og Philips Miniwatt ECC85. En helt annen og interessant total-klang får du ved å bytte til RCA ny logo 6BQ7A - dette røret er fantastisk på instrumental-musikk og stemmer og gir godt trykk i nedre/midtre mellomtone - 6BQ7A legger ellers mer vekt på klang (3D) enn rytme. Ut fra hva du foretrekker av disse valgene kan så eventuelt veien videre stakes ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter76
    hei igjen

ht kablene er noen tykke eldgamle dali kopper 4mm, skal jeg pirke på noe så må det bli frekvensgangen og tørrheten til bassgjengivelse. har ikke spilt dem inn skikkelig enda, det er jeg klar over. men skulle gjerne hatt litt tightere, tørrere og mer lineær frekvensgang der nede.
    den skulle også vært litt bedre sydd sammen med nedre mellomtone muligens.

er det noen som har forslag til justeringer som kan gjøres for å få til en forbedring av bassgjengivelse så for all del spytt ut
    på forhånd takk
    Etter min mening kan du hente mye av det du savner med å erstatte ht-kablene dine.
    IKKE nødvendigvis med noe dyrt, men sikt etter et par med 2,2 - 2,5 mm2
    "solid core" 5-7 tråder pr. leder.

Tykke (>2,5 mm2) multitråd gir myr "ull" i bunnen.

Nå er ikke dette noe kabeltråd, så vi fortsetter ikke den debatten her, men siden du spurte om råd....:smile:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått min XD845 på plass, og det er et par ting som slår meg med engang! Klarhet og samspill mellom diskant/mellomtone/bass er veldig bra. Det er ingen av de nevnte som stjeler mer oppmerksomhet enn de andre.

Det er veldig god klang, og stereoperspektivet er utmerket. Akkurat nå sitter jeg å hører på Tom Waits - Live in Austin. Som er en remaster fra '78. Utrolig engasjernde og morsomt å høre på! Lekent er vel et utrykk jeg vil bruke.

Jeg har også fått en mye mer detaljert bass enn det jeg hadde med min forrige forsterker. Det hører jeg spesiellt godt på Tom Waits. En bassgitar er en bassgitar og ikke trommer!

Kjempe fornøyd med dette kjøpet! Denne blir i stua!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja denne Music Angel XD-845 er absolutt et alternativ til vår KT88. Jeg har selv hørt den.
    Se bilde/info her:
    Music Angel "XDSE 845" Integrated Amplifier - 845 Tube Amp @ on9mart.com

MA KT88 har mer power og lyder mer nøytralt, mens 845'eren har mer fylde og artikulering i bassen - det kan godt kompensere for litt lavere power. En slik single-ended forsterker imponerer alltid med sin gode sammenheng i lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Jeg bestemte meg for å sjekke hva alt oppstyret dreide seg om, og bestilte en MA kt88 sak. Den kom hjem i dag. Ser ganske pen ut og lyden er faktisk meget meget god på mine særdeles lettdrevne høyttalere.

Men nå har det seg sånn at jeg blir vel nesten aldri helt fornøyd.
    Det later til at dokumentasjon eller papirer generelt er totalt fraværende i min leveranse, greit nok.
    Jeg synes det var en del brum, så jeg tenkte jeg skulle se hva den bryteren bak var til, skjønte fort at dette var den bryteren som veksler mellom triode/tetrode drift. Etter litt kjapp roting med uinnspilt forsterker synes jeg faktisk tetrode høres best ut. Problemet er da at brummen kommer mer fram også, og etter en liten stund med lytting la jeg merke til en veldig veldig høyfrekvent pipelyd, den varierer i styrke og forsvinner for så å komme igjen, utrolig irriterende, hører den i både tetrode og triode drift. Hvordan får jeg den vekk? Må jeg skaffe meg drosler?

Dette er uansett en alldeles glimrende forsterker, og jeg må innrømme at den spiller med ett liv og en glede jeg ikke har hørt, sør for tjue laken i kassapris.

Edit:
    Det kan se ut som om det er venstre kanal som kommer med mest brum og høyfrekvent piping, kan nesten ikke høre noe fra høyre kanal.

Side 39 av 176 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •