Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 3515
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har forsterkeren mye egenstøy?

Om jeg skal kjøre den som rent effektrinn og den står på fullt hele tiden (regulerer volum på recieveren) så vil vel dette høres lett.

Setter pris på svar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Har forsterkeren mye egenstøy?

Om jeg skal kjøre den som rent effektrinn og den står på fullt hele tiden (regulerer volum på recieveren) så vil vel dette høres lett.

Setter pris på svar

Ikke mye, men hørbart på kanskje inntil 1m avstand som et meget svakt sus - noen få tidligere eksemplarer hadde feil motkobling, og derfor har noen rapportert sus over dette. Gode små-rør i inngangen er ellers et must for lavest mulig egenstøy.

Erstatter du ECC81 med ECC82 i inngangen forsvinner det som måtte være igjen av sus, da forsterkningen går ned, og følsomheten passer bedre som effekttrinn. Men man mister litt dynamikk-egenskaper.

Du skrur uansett volum ganske mye ned som en fast posisjon.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren min har en viss egensus, uavhengig av hvor volum-potmeteret står. Altså ikke mer støy med volum på full guff, enn helt i bunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Music Angel 6n1?????

En god vän till mig lyssnade på min modifierade MA och blev helt betagen av musiken och beställde en MA. Den ser ut som den brukar och det står mk 3 som det gör på min men den använder 6n1 rör istället för 12at7/ecc81! Vi prövade med Siemens ecc81 och TAD. Vad som hände var att en kanal försvann och med jämna mellanrum, 20 sekunder, sprakade det till i högtalaren. Den låter bra, om än inte som den modifierade, men kan någon förklara vad som hänt. Är det kanske ytterligare en modell? Finns det fler som fått sin MA med 6n1 rör eller liknade (6n1p) rör? 12at7 och 6n1 är väl inte ersättningsbara!?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uffe
    En god vän till mig lyssnade på min modifierade MA och blev helt betagen av musiken och beställde en MA. Den ser ut som den brukar och det står mk 3 som det gör på min men den använder 6n1 rör istället för 12at7/ecc81! Vi prövade med Siemens ecc81 och TAD. Vad som hände var att en kanal försvann och med jämna mellanrum, 20 sekunder, sprakade det till i högtalaren. Den låter bra, om än inte som den modifierade, men kan någon förklara vad som hänt. Är det kanske ytterligare en modell? Finns det fler som fått sin MA med 6n1 rör eller liknade (6n1p) rör? 12at7 och 6n1 är väl inte ersättningsbara!?

Det betyr at de har innsett problemet med å finne gode NOS ECC81 og prøver seg med 6N1. Den nye MA bør kanskje også modifiseres mht grid-stop motstandene for max lydkvalitet.

6N1 har dessverre en litt annen kobling i sokkelen. Det er koblet med 6,3V glød på pinne 4-5.
    ECC81 er derimot koblet med 6,3V glød med pinne 4-5 kortsluttet og 4/5 mot pinne 9. Du får derfor kun 6,3V i en kobling som krever 12,6V for ECC81.

Sokkelen må omkobles for å anvende ECC81/12AT7. Det er enkelt - et par ledninger på oversiden av printet som nå går til pinne 4 og 5 må flyttes til pinne 4/5 (som kobles sammen) og pinne 9.

Eller dere kan prøve ECC85, som går rett inn som erstatning for 6N1. Der har jeg selv foreløbig ikke noen erfaring, men ECC85 er et rør som etterfulgte ECC81, så man kunne jo forvente noenlunde lignende egenskaper.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @KjellB
    Når jeg bruker MA i pentode så forskyves lydbildet kraftig til høyre kanal. Hva kan det komme av?
    Det er fortsatt lyd i begge kanalene i pentode, men venstre spiller veldig svakt. Da jeg nå har den koblet opp mot Audivector ht med 92dB følsomhet, så ville pentode vært å foretrekke her for å få litt mer "trøkk"...

Når jeg bruker den i triode så skjer ikke dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mest nærliggende er at du har feil i et rele som anvendes når du kobler om. Eller i den lille bryteren. Selve elektronikken i MA er nærmest idiotsikker etter våre erfaringer.

Denne feilen (releet) har forekommet tidligere og vi anbefaler derfor nå å være forsiktig og kanskje kun skifte mellom triode og pentode ved nedskrudd volum.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Da skal jeg sjekke ut bryteren i første rekke, dernest kikke litt etter releet...
    Forøvrig så skrur jeg ALTID ned volumet når jeg skifter mellom pentode og triode og når jeg skifter kilde. Det kommer et skarpt knepp/smell når jeg skifter mellom triode og pentode. Og det høres ikke bra ut for ht å skulle få det med "full guffe"...
    Det er ikke kun på MA jeg demper volumet når jeg bytter kilde. Det gjør jeg på alle mine forsterkere...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uffe
    Joda, fikk min med 6N1 rør også. Står noen kinesiske tegn øverst, så på neste linje 78 (stjerne) 3 og helt nederst 6N1. Så det ikke med en gang. Så jeg satte i de siemens 3-mica rørene som Kjell B forslo tidligere. Lyden helt klart bedre. Men sitter jo og lurer på om de har godt av dette i lengden...nesten så jeg lurer på å sende hele sulamitten til Kjell B for enkelte modifikasjoner :P hehe

Er det noen andre endringer på disse igjen? (bildene er linker til større versjon av bildene)

Endring: La inn bilder av innmaten på den jeg fikk tilsendt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne nye modellen har noen mindre endringer, en god ting er at den viktigste grid stop-motstanden, den mellom første og andre rør-trinn, nå er tilbake igjen (22 kohm). Og så noen røde kondensatorer der det tidligere var blå (men den blå typen er også i bruk noen steder). Ser absolutt interessant ut.

Ellers er det 22 ohm grid stop et sted, det er også det samme som ingenting og bør endres. Og det bør innføres en grid stop 10K (eller litt mer) mellom input og første trinn - det enkleste er nå bare å lodde en kort motstand rett på der de røde/hvite input-ledningene sitter, og flytte rød/hvit til den andre enden av motstanden (som ligger fritt) - en liten blank plastslange rundt motstanden vil isolere den.

Siemens E81CC bør egentlig ikke fungere her med bare litt over den halve glødespenning. Men siden pin 9 er jordet (ingen strøm der hvis 6N1) kan det tenkes det går noe mer glødestrøm, f.eks. hvis glødeforsyningen er jordet.

Kan du se i hvor stor grad glødetråden lyser inne i rørene ?

Jeg har f.ø. bestilt en ny Music Angel, er spent på hvordan den nye lyder før og etter de nevnte mods.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de små endringene produsenten gjør forvirrer jo bare glade amatører som meg selv ops: jaja, jeg håper du kommer med bilder og forklaring og ikke minst at den nye du har bestillt ser lik ut som den jeg fikk

De Siemens 12AT7 røra glødet nesten ikke på den versjonen jeg har, så jeg byttet tilbake til 6N1...tørr ikke bruke 12AT7 før jeg får fixet ledningene ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men du kan være trygg på at du får en god og kraftig rørforsterker til en usannsynlig lav pris - det gjelder fortsatt. Og det er sikkert noen forbedringer med på veien - synes bl.a. å være noen kraftigere kondensatorer i de mange strømforsyningene. Tror nok Music Angel er nødt til å vurdere markedet, også mht rør-typer. Så får vi som vil ha det ypperste ta de små mods - de er enkle å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konvertere 6N1-versjon til ECC81/12AT7:

Se vedlagte bilde av oversiden til smårørsprintet i en noe eldre versjon (med ECC81).

De røde gløde-ledningene til ECC81 går her til pinne 9 og enten pinne 4 eller 5 (det spiller ingen rolle da pinne 4-5 går sammen ("kortsluttet") på printet). Det er slik den nye skal kobles.

I den nye 6N1-versjonen er forbindelsen mellom pinne 4 og 5 brutt på printet og de to røde ledningene er koblet til pinne 4 og 5, mens en egen sort ledning forbinder pinne 9 til jord. Denne må fjernes.

Den sorte fra pinne 9 til jord befinner seg på undersiden av printet (bildet ditt ovenfor). Husk for all del å fjerne denne.

Lodd så de røde tilbake dit som beskrevet ovenfor og på bildet (til pinne 4/5 og pinne 9), og pinne 4 og 5 kobles/loddes sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt brilliant! I helgen skal det jobbes :-D Takk Kjell!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Kan du se i hvor stor grad glødetråden lyser inne i rørene ?
    Så ikke dette litt tidligere. Jeg vil si omtrent halv styrke...de gløder vesentlig dårligere enn de andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig gløder mine siemens 12AT7 rør ordentlig Takk til Kjell B som fortalte om fremgangsmåte og viste gode bilder for å endre fra 6N1 til 12AT7. Veldig fornøyd med resultatet når jeg endelig fikk høre musikk igjen :-D Nå skal rørene få spille seg litt inn før jeg tester med flere endringer... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med det gode resultatet !
    Så viser det seg altså at den aller nyeste Music Angel spiller glimrende.

Og med bilder tatt av Lydfreak er det blitt en ny tråd om konvertering av 6N1 til ECC81/12AT7, se:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Gratulerer med det gode resultatet !
    Så viser det seg altså at den aller nyeste Music Angel spiller glimrende.

Og med bilder tatt av Lydfreak er det blitt en ny tråd om konvertering av 6N1 til ECC81/12AT7, se:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Den spiller iallefall glimrende etter noen mods Har endret fra 6N1 rør til 12AT7, satt inn grid stop motstander og montert drosler. For hvert eneste lille step jeg tok forandret noe seg i positiv retning. Nå lyder instrumenter mye mere naturlig enn de noensinne har gjort her i heimen og fremdeles svinger det som rakkern! Takk igjen for all hjelp og ellers informative tråder ang. Music Angel på forumet Kjell. Nå venter jeg bare på at smårørene skal bli enda mere innspilt. Selv om jeg har en mistanke om at de nye rørene jeg kjøpte nok har vært spillt litt med. Akkurat nå spiller Come Shine i cd-spilleren...og jeg greier ikke slutte å glise

PS! Noen som er interessert i en "billig" transistorforsterker??? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på å kjøpe det fra leshele og on9mart på ebay? Begge brukerne er vel samme butikken? Men leshele selger de jo mye billigere enn on9mart?

XDSE KT88 x4 Class A Stereo Integrated Tube Amp svbk NR - eBay (item 290262533826 end time Sep-30-08 14:00:00 PDT)

XDSE KT88 x4 Class A Stereo Integrated Tube Amp svbk - eBay (item 110279207727 end time Oct-12-08 20:00:00 PDT)

Forskjellen er "NR" som står på slutten av produktet til leshele. Hva betyr det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er selv opptatt av å unngå B-vare (returvarer) og kjøper utelukkende fra on9mart.
    Prisen er jo usannsynlig lav, så hva er vitsen med å spare ytterligere ?

Side 34 av 176 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •