Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Har lest øyet stort og vått, skulle gjerne prøve rør på mine RF 82....

Hjemmekinoen min står på hele eftan og kvelden, fra barnetv gjennom alle mulige serier til Fia og tilslutt en film eller en runde på Discovery/NatnlGeo for meg.... I tillegg til spilling av cd'er og LP'er (Da kun i stereo)

Vil en MA tåle denne bruken?

Vil denne effektforsterkeren være et bedre valg ?

Setter pris på tilbakemeldingene....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk!
    Da har jeg fått meg en engel i hus etter å ha lest denne tråden. Dette er min første rørforsterker. Den står nå og spiller på klipsch rf-83
    Førsteinntrykket er stort sett bra, bassen er der den skal, og mellomtona er myk og fin. Har hørt noe skurring i venstre kanalen, men tror det forsvant nå etter at jeg riksla litt i rørene.

Jeg synes dog lyden er en smule lys i toppen, men dette regner jeg med kan forandres med nye rør (?) (det kan godt og være meg som ikke er vant med lyden enda). De 4 små jeg fikk med er
    12AU7 - RCA 5814a
    12AT7 - GE 6201

Jeg har allerede bestilt og fått 2stk siemens E81CC som skal stå i 12AT7 (bestilt etter anbefalingen fra Kjell i den andre tråden), og venter på 2 stk GE 5814a. Blir morro å teste de!

Kjøpte forresten fra hi-end.on9mart.com, fikk den på rett over en uke, levert på døra og uten momskrav. (ihvertfall ikke enda). Den var pakka inn som en gave med papir og bånd og det hele

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zajin

Jeg synes dog lyden er en smule lys i toppen, men dette regner jeg med kan forandres med nye rør (?) (det kan godt og være meg som ikke er vant med lyden enda).

Ja det er nettopp derfor vi tweaker små-rørene - lyden kan endre seg veldig med de riktige rørene. Billige rør har det problem at de enten spiller for lyst (kinesiske og til dels noen billige USA NOS) eller for vassent og udynamisk (som moderne russiske små-rør). Det er derfor vi bytter til de gode som anbefales. Så er det bare vellyd.

Music Angel er virkelig et kvalitetsmerke når det handler om god lyd til lav pris. Den kan spille med nesten alle lydtyper, avhengig av hvilke små-rør som settes i. Mørkt, lyst, fyldig, stramt - alt er mulig her fordi selve grunn-elektronikken er så korrekt oppbygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen små-rør å anbefale som er enkelt å få tak i og ikke koster skjorta? Fikk min for noen uker siden og liker lyden, men den kan være litt ukonsekvent i dynamikken...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch rf82 er visst bra match til engelen leste jeg, men hva med klipsch rf83? for kraftig kost?

Håper smårørene mine kommer i morra..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg spiller på rf83, og det er mer enn nok kraft

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ute av kurs kanskje...?( ikke helt tema på topicen nå ser jeg:razz: ) - men tenkte å gi en kort sit.rapp. etter noen ukers bruk:

De originale små-rørene er nå byttet til Siemens E81CC og GE 5814A 3-mica, alle greyplates, da jeg syntes Ma'en ble litt for skarp i toppen. Effekten av dette er at all piping, ulyd og høyfrekvente periodiske lyder er forsvunnet.

Videre opplevde jeg at rørbyttet ga mørkere klang, mer fylde i bunnen men i starten var det som et "slør" hindret lyden i å komme ut. Etter 50-60 timer spilling med varierende volum - tidvis ganske kraftig - begynner lyden å åpne seg mer, bli mer harmonisk og rolig, lys i toppen men ikke skarp, tørr og fin bass og relativt dynamisk sett i forhold til hva ht. kan prestere.

Nå er det bare morro :razz: :razz: :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalere til MA

Hallo

Noen som erfaring med Elac FS 127 sammen med MA? Takker for forøvrig for alle gode tips i tråden. Begynner faktisk å forstå deler av den tekniske sjargongen også.

Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med förändringar - fantastisk förstärkare!

Efter en del jobb med MAn har jag nu en otroligt bra förstärkare. Jag (ja en god vän egentligen som är en gammal rörbyggare) har bytt grid stop motståden från 1 ohm till Allan Bradley 22 kohm. Vi har också flyttat input kablarna så att de står i serie (10K) med grid första rörtrinn (litet norska). Vi ha ställt in bias (ingen stor betydelse för ljudet) Jag har följt råd från Kjell som säkert kan förklara mycket bättre än vad jag kan. I alla fall tack till Kjell för till slut en mycket bra förstärkare. Innan var det litet väl mycket dramatik - överdriven bas och skarp diskant. Självklart har det betydelse vilka saker som finns för övrigt - Rega Apollo CD, Doge försteg och JMlab 915.1 högtalare men tom med med en DVD (bra sådan) som OPPO låter det riktigt bra! Ljudet är detaljerat, klart men inte stickande, bra tydlig bas, organiskat, levande...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hva inngangsimpedansen er på denne forsterkern?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avhengig av volumpot enten 50K eller 100K så blir inngangsimpedansen en smule lavere enn disse verdiene. Det er bare å måle rett over inngangen med et multimeter (volum nede).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Takker

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal justere bias på min Music Angel kt88. Noen som kan gi meg en litt inngående forklaring på hvordan dette skal gjøres? Om noen har bilder så hadde det vært flott!

Newcomer Willy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar i en annen tråd Kjell B. Fortsetter i denne tråden da det jeg lurer på er mer relevant her.

Har fått MA’n i hus og det låter fortreffelig. Første inntrykk er at jeg har fått nye høyttalere. Jeg har hele tiden vært svært fornøyd med mine Ikon, en utrolig åpen øvre mellomtone og diskant, men jeg har aldri fått den riktige tørre bassen med skikkelig trykk. Nå er lydbildet nyansert og luftig og bassen er der i fult mon, innimellom kanskje litt mye til og med.

Vurderer å prøve andre smårør senere etter anbefalinger i en annen tråd, men vil først få klarhet i om grid-stop motstandene er fjernet i min MA. Er helt ukjent med rør og har ikke peiling på hva jeg skal se etter. Har lett i de andre trådene om Music Angel, men har så langt ikke funnet noe. Mine spørsmål er da:

Finnes fotografier på nettet over kretskort i MA’n der grid-stop motstandene kan påvises. Og hvor finner jeg eventuelt dette?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bah. feil tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willy
    Takker for svar i en annen tråd Kjell B. Fortsetter i denne tråden da det jeg lurer på er mer relevant her.

Vurderer å prøve andre smårør senere etter anbefalinger i en annen tråd, men vil først få klarhet i om grid-stop motstandene er fjernet i min MA. Er helt ukjent med rør og har ikke peiling på hva jeg skal se etter. Har lett i de andre trådene om Music Angel, men har så langt ikke funnet noe. Mine spørsmål er da:

Finnes fotografier på nettet over kretskort i MA’n der grid-stop motstandene kan påvises. Og hvor finner jeg eventuelt dette?

Vi skal få ordnet dette.
    Det kommer en ny tråd om grid stop-motstandene. Med disse på plass blir lyden mykere og luftigere, men fortsatt samme fantastiske bass-dynamikk.

Rettelse:
    Denne rettledningen er på plass nå:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post999072

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uffe
    Efter en del jobb med MAn har jag nu en otroligt bra förstärkare. Jag (ja en god vän egentligen som är en gammal rörbyggare) har bytt grid stop motståden från 1 ohm till Allan Bradley 22 kohm. Vi har också flyttat input kablarna så att de står i serie (10K) med grid första rörtrinn (litet norska). Vi ha ställt in bias (ingen stor betydelse för ljudet) Jag har följt råd från Kjell som säkert kan förklara mycket bättre än vad jag kan. I alla fall tack till Kjell för till slut en mycket bra förstärkare. Innan var det litet väl mycket dramatik - överdriven bas och skarp diskant. Självklart har det betydelse vilka saker som finns för övrigt - Rega Apollo CD, Doge försteg och JMlab 915.1 högtalare men tom med med en DVD (bra sådan) som OPPO låter det riktigt bra! Ljudet är detaljerat, klart men inte stickande, bra tydlig bas, organiskat, levande...

Takk for et viktig innlegg. Ang. din utmerkede norsk - rørtrinn heter vel rörsteg eller noe sånt på svenska ?

Ja ditt lytteinntrykk stemmer godt med det jeg selv hører etter slik modifikasjon. Den spiller både mykere og luftigere med de opprinnelige motstandene på plass. Mye bedre lyd.

Så jeg har laget en anvisning her på den enkle modifikasjonen som en del nyere eiere kan gjøre:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Det er bare å sjekke bildene der - så kan man identifisere sin egen forsterker.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd å kjørt hjemmekino med denne forsterkeren?
    leker litt med tanken å kjøpe meg to stk å kjøre to kanaler på hver fronthøyttaler.

Fronter blir DIY ett eller annet.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bruker min som effekt på frontene ( nå skal det sies at det holder med et par Watt , altså RØRWatt :-D for å sette jorden i bevegelse med Heresy )
    Setter volumet til en fast posisjon, ca kl 11 , helt problemfritt

Side 33 av 176 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •