Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 176 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 3515
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg ville anbefale å sette en kondensator der (over 1K), deretter de 3,3K på ledig plass. Så har du en normal engel slik alle andre har. Uten kondensator (katode-avkobling) virker forsterkeren tregere og mindre dynamisk. Anbefaler en vintage elektrolytt hvis du finner en. Du kan prøve og velge selv.
    Da er det noen lytter på vei, ble ikke no vintage. Elna Silmic II, skal bli spennende å høre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tortrix
    Ser det er mange utgaver av KT88 og andre typer rør.

Hvordan kan jeg vite hva som passer best til mine Dali Concept 6?
    Hører på veldig mye, fra enkel jazz og rock/metal

Det er egentlig greit å svare på et sånt spørsmål.

Det er i prinsippet to hovedtyper av musikk, nemlig a) akustisk generert musikk og b) elektronisk generert musikk. Problemet er at kunsten å gjengi akustisk musikk gikk tapt etter 1980 og kom aldri riktig igjen. Derfor denne voldsomme oppblomstringen av rørforsterkere, o.lign.

Elektronisk generert musikk (innspillinger eller direkte fra elektroniske instrumenter) er noe helt annet og gjengis helt greit over dagens transistorforsterkere. Det er denne type musikk bransjen helst demonstrerer i butikkene, og man liker egentlig ikke å snakke så mye om de store problemene under pkt. a.

Etter mine ører stiller Music Angel i en særstilling når det gjelder å formidle akustisk musikk. Hvordan den klarer seg mht elektronisk musikk er jeg personlig ikke så interessert i, men for å gi gode råd er det fint å høre hva andre mener om dette.

Så blir valget ditt - eventuelt må du bytte utstyr etter en tid. Rør (smårørene) kan kjøpes brukte og billig på eBay - senere kan du kjøpe nye, når du vet hvilke du liker best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angel kt88 + dali 909?

Etter å ha lest litt rundt omkring på forumet ,har jeg da endelig fått bestilt en stk Music angel + en MHZS CD88F cdspiller.

Fra før har jeg noen Dali 909 som jeg driver med Nad 216\pre917. Hvordan tror dere Angel'en vil drive disse høyttalerne? Noen her som har Dali som kan bekrefte at det fungerer greit ?
    Har planer om nye, men blir ikke ennå. Etter ti års tid er det artig med noe nytt.

Tenkt litt på Rf 82, 83 blir vel litt for heftig for denne lille engelen kanskje?
    Har ingen erfaring med rør, men til denna prisen må man jo bare prøve for å høre hva alt detta skrytet dreier seg om

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hejsa ja jeg har så modtaget Music Angel nr 2 og de 2 jeg så har nu er det meningen, at de skal brokobles vha LL1674, volumen og omskifter afkobles/fjernes. Jeg har dog lige åbnet begge 2 og selvom de er version 4, så er de desværre ikke helt ens og ja så er det lige om det har noget at sige:-? eller om de vil lyde forskellig.
    Mit mål er dog at lave dem ens, da det kun er et par modstande og kondensatorer, der ser ud til at være forskellen, men det er så bare lige hvilken er det at foretrække...:???:

Forstærker 1:
    C1 og C9 mangler
    Vedlegg 35550

Forstærker 2:
    C1 og C9 monteret
    Vedlegg 35551

Forstærker 1:
    De 2 blå 100 nF kondensatorer monteret
    og brun kondensator værdien på 1 ohm(brun, sort, guld, guld) i midten af rørsoklerne er ens på både 12AU7 og 12AT, men anderledes på forstærker 2.
    Vedlegg 35552

Forstærker 2:
    De 2 blå 100 nF kondensatorer mangler
    og brun modstand værdien på 10K ohm (brun, sort, orange, sølv) i midten af rørsokkel til 12AU7 er anderledes end på forstærker 1, hvor den er 1 ohm.
    Brun modstand værdien på 22K ohm (rød,rød,orange,guld) i midten af rørsokkel til 12AT7 er anderledes end på forstærker 1, hvor den er 1 ohm.
    Vedlegg 35555

Det er de forskelligheder jeg umiddelbart kan se...men hvad er at foretrække???

PS. Spændende at se, hvordan nr 3 Music Angel som kommer på mandag, så ser ud

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De blå kondensatorene du omtaler er noen filmtyper som er satt i parallell med mye større elektrolytt-kondensatorer i strømforsyningen. Plasseringen (og eksakt type) av dem opptrer i to variantrer - de to du viser her. Lydmessig litt mer klar og tørr topp-diskant slik det er gjort på forsterker 1, i praksis lyder begge varianter flott - vi har testet begge disse.

Derimot er jeg ikke så glad for endringen av de såkalte grid stop-motstandene - de er originalt på 10-22 kohm, men nå nylig har det dukket opp eksemplarer med kun 1 ohm - i praksis det samme som null ohm, dvs. ingen motstand i det hele tatt.

Grid stop står i serie med gitteret (inngangen) på små-rørene, de begrenser frekvensgangen noe og virker stabiliserende på høyfrekens-innstråling og selvsving. Den tidligere omtalte Hr. Lampizator, en meget PR-kåt DIY'er på nettet med mange forskrudde ideer, har laget mye ballade rundt disse (at de burde fjernes), kanskje det er derfor Music Angel prøver seg med noen eksemplarer med annen topologi.

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Du kan forvente bedre funksjon i triode, men dårligere funksjon i pentode, da de negative problemene vil gjøre seg gjeldende ved pentode-drift. Mere oversving på transienter (topp-diskanten blir kanskje mer uklar og vislende). De spesielle blå kondensatorene på forsterker 1 vil kunne motvirke de lydmessige negative konsekvensene i noen grad.
    Du får teste de to variantene og fortelle her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar Kjell B!

Nå er min bestilt fra Leshele på eBay og jeg venter på sendingsnr. Gleder meg veldig nå

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, merker at eg har ramla ut av diskusjonen her. Kunne like godt vore på gresk. Drosler og motstandar i hytt og gevær. Trur ikkje eg skal byrje å fikle noko vidare under "panseret", nei. Er strålande nøgd med engelen "som den står".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var MA´en i hus, og jeg må si at den føles mye mer solid, og ser mye bedre ut enn jeg hadde ventet; tilogmed hvit LED istede for blå!
    spiller allerede kjempebra sammen med mine jbl e100 i triode, så hvis den blir enda bedre med "innbrenning" skal jeg ikke se bort i fra at en liten gledeståre kommer på besøk.
    vel anvendte 2800kr

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg har meldt meg inn i klubben jeg også. Min MA er bestilt og skal etter sigende ankomme til torsdag... :-D Hvit LED? Er det på gang enda en versjon av MA nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene. Er det normalt at grid stop-motstandene er forskellige på
    12AU hvor de er 10K ohm og på 12AT hvor de er 22K ohm? Jeg kan også se at der er forskel på om ledningen til pin 5 på KT88 rørsoklen kommer fra højre eller venstre side af modstanden på små rørs printet, men det må jo så være lige meget...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har så i dag modtaget endnu en Music Angel KT88 og ja den er også anderledes i forhold til mine 2 andre:shock: :-( ...se evt. ovennævnte...men ja det er så mine 2 andre der skal laves ens så de kan bruges som brokoblede mono forstærkere. For den jeg har modtaget i dag er lavet en del anderledes og 2 af printene er ikke som i mine andre MA og der bliver flittigt brugt 1ohms modstande på smårørs printet...

Ændringer fra mine andre:
    På smårørsprintet
    82uF/420V nu 150uF/400V dvs, der er 2 elektrolyttere på sidstnævnte værdi.
    Lytten der er parallel med den brune modstand var før 100uf/50V nu
    2200uF/6,3V og den 100uf/50V parallel med den grå modstand nu 2200uF/16V.
    Input signalet går nu ind igennem en 1ohm modstand, der har erstattet 22kohm modstanden :?: hmm
    Der er nu ikke længere loddepunkter til de 2 blå kondensatorer som ofte har manglet i de sidste versioner, så de er helt væk nu.
    Vedlegg 35673

De 4 modstande nederst til venstre er nu på 1 ohm
    Vedlegg 35674

Helt andet print end før...En af de store lyttere er væk og de små lyttere er såvidt jeg kan se nu lidt større i forhold til før...men skal nok tage et billede af undersiden når printet engang er afmonteret...
    De gule og røde ledninger til venstre er fra en 120v/220V omskifter og de går op sammen med de sorte i trafoen, så det ser ud til at der er længere vej nu på strømsiden pga længere kabler/et led mere...
    Vedlegg 35675

2W grå modstand væk, men er på undersiden... Loddelus i firkant i midten.
    Vedlegg 35676

Ja regner nu ikke med at jeg skal have flere MA`er end de nuværende 3:-o men det er nu lige før at man inden evt. køb skal have et billede af dens indre, især hvis man skal bruge 2 som brokoblede mono blokke for ellers kan man ende med at have fået 2 forskellige layout-mæssigt...lidt en skam med alt den modificering i øjeblikket... for er det godt eller skidt...og hvor meget skal jeg nu ændre på den nye....:?: ja 1ohms modstandene fjernes nu nok og erstattes af de oprindelige værdier....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan in/ut ganger er det på Music Angel?

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    Hvordan in/ut ganger er det på Music Angel?
    3 stk. RCA inn, ingen ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min MA kjem for kun få minutter siden. Pakket opp og alt ser så langt bra ut. Higer etter å få satt dennne i drift, men... Rørene er pakket pent i en liten boks - godt beskyttet. Jeg kan INTET om rør så jeg velger å stille teite spørsmål enn å ødelegge noe: Kan disse rørene tas i med fingre, eller er det som enkelte halogenpærer som ikke bør ha fett på seg?

Trenger svar FORT så jeg kan komme igang:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ta på dem. Mange foretrekker rettnok å bruke bomullshansker, men det er mest for estetiske hensyn, og for å bevare den ofte dårlige trykken utenpå. Hvis du er skeptisk kan du jo bruke et tørk dasspapir... Mye av årsaken til forsiktighet med halogenpærer er avgassing av fingerfett/ kroppsoljer til reflektoren, og det er ikke et hensyn å ta med rør. Noen rør blir nok så varme at du kan få fastbrente fingeravtrykk, men igjen, rent estetisk.

Bernt K

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Da er engelen i drift sammen med Shanling CD300 (CD3000) og et par Dali Evidence 470. Jeg må innrømme at forventningene nok var noe høye da det hele ble sveivet igang. Mitt umiddelbare inntrykk: dette spiller mye penere og renere enn tidligere NAD T760 og NAD T550. (skulle bare mangle da dette er 8 år gml. DVD spiller og surround receiver). Trodde at min nye pakke skulle være noe mer åpen i toppen og ha litt mer punch/være strammere i bassen. Det virker som om denne kombinasjonen er noe selektiv på musikk-type og innspilling.

Har forsøkt Marc Cohn, Pink Floyd, Nina Simone, Madrugada, Gabrielle, Lara Fabian, "De nye gitarkameratene", John Lee Hooker, Midnight Choir og Steve Ray Vaughan så langt. Utvilsomt best resultat lydmessig med John Lee Hooker - ren akustisk, rå blues.

Det må nevnes at lyden ble laaaaangt bedre allerede etter 30-40 min. Fremdeles virker det som om forsterkeren kan ha problemer å "henge med" når det blir mye å ta seg av (spesielt virker det som om bassen ikke "kommer fram" når mye annet skal håndteres samtidig). Er dette noe som vil gå seg til etter litt innspilling? eller er det rett og slett dårlig match med høyttalerne?

Enkelte innspillingere høres ut som om de har et lite "slør" over seg - har noe som vil ut... (skikkelig vanskelig beskrevet men det er sent og jeg mangler endel ord nå tror jeg:-? )

Legger også merke til at to av de små røra (lengst til venstre og høyre) gløder noe svakere enn de i midten. Er dette normalt?

Hva gjelder utseende og finnish som har blitt omtalt her tidligere så kan jeg ikke si annet enn at jeg synes engelen er ganske så snobbete. Finishen er helt ok etter mine begreper. :-D

Det kan virke som mye negativt - det er det IKKE. Mulig forventningene var for høye. Lyden er slettes ikke dårlig, lytteren er kanskje noe vel pirkete i forhold til hva lommeboka kan håndtere...

Får ikke sagt det nok; flott forum dette her! Mye kompetanse og gode tilbakemeldinger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,da har også jeg fått min Music Angel!
    Spiller nå sammen med Klipsch RF82.Bedre for hver time som går!
    Prøvde først med EC4.7 pre,men "engelen" spiller klart bedre alene.
    Så nå er det slutt med fjernkontroll...
    Mindre glød i de ytterste smårørene også på min,skal sikkert være sånn.
    Fornøyd så langt,spiller bedre enn 4.7/aw250 !
    Min første rørforsterker,men bgynner å ane hvorfor noen ikke vil ha annet...
    :-D

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Takker for svar! Da er engelen i drift sammen med Shanling CD300 (CD3000) og et par Dali Evidence 470. Jeg må innrømme at forventningene nok var noe høye da det hele ble sveivet igang. Mitt umiddelbare inntrykk: dette spiller mye penere og renere enn tidligere NAD T760 og NAD T550. (skulle bare mangle da dette er 8 år gml. DVD spiller og surround receiver). Trodde at min nye pakke skulle være noe mer åpen i toppen og ha litt mer punch/være strammere i bassen. Det virker som om denne kombinasjonen er noe selektiv på musikk-type og innspilling.

Har forsøkt Marc Cohn, Pink Floyd, Nina Simone, Madrugada, Gabrielle, Lara Fabian, "De nye gitarkameratene", John Lee Hooker, Midnight Choir og Steve Ray Vaughan så langt. Utvilsomt best resultat lydmessig med John Lee Hooker - ren akustisk, rå blues.

Det må nevnes at lyden ble laaaaangt bedre allerede etter 30-40 min. Fremdeles virker det som om forsterkeren kan ha problemer å "henge med" når det blir mye å ta seg av (spesielt virker det som om bassen ikke "kommer fram" når mye annet skal håndteres samtidig). Er dette noe som vil gå seg til etter litt innspilling? eller er det rett og slett dårlig match med høyttalerne?

Enkelte innspillingere høres ut som om de har et lite "slør" over seg - har noe som vil ut... (skikkelig vanskelig beskrevet men det er sent og jeg mangler endel ord nå tror jeg:-? )

Legger også merke til at to av de små røra (lengst til venstre og høyre) gløder noe svakere enn de i midten. Er dette normalt?

Hva gjelder utseende og finnish som har blitt omtalt her tidligere så kan jeg ikke si annet enn at jeg synes engelen er ganske så snobbete. Finishen er helt ok etter mine begreper. :-D

Det kan virke som mye negativt - det er det IKKE. Mulig forventningene var for høye. Lyden er slettes ikke dårlig, lytteren er kanskje noe vel pirkete i forhold til hva lommeboka kan håndtere...

Får ikke sagt det nok; flott forum dette her! Mye kompetanse og gode tilbakemeldinger
    Hva slags rør har du på inngangen (de små)? Kan høres ut som du har noen black-plates der, og de gjør ihvertfall øvre mellomtone ganske mumlete hos meg. Titt på den store plata i midten, er den svart eller grå?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket på de små rørene; det er ingen plater som er helt sorte. Ring i topp og bunn er lys grå, de platene som står vertikalt er mørkere grå - koksgrå? - omtrent samme farge som på de store røra bakerst. Ellers kan jeg ikke se noe merking på dem - bortsett fra den lille etiketten som er merket V1-V8 som idikerer plassering.

Det ene røret framme ser ut til å mangle en milimeter før det treffer sokkelen - altså ikke like langt nedt som de andre. Ser ut til å ha god kontakt - torde ikke presse mer på det da det virket som om sokkelen sviktet endel. (tipper alle soklene er satt på en og samme plate e.l.?)

Hvor lenge bør dette spilles inn før den "riktige" lyden er på plass?

Fint også med tips om andre kombinasjoner som låter bra. Høyttalerne skal ifølge spesifikasjoner være 4 ohms, følsomhet 90 db.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, kjører du i Triode eller Pentode? Eller har du prøvd begge deler? (Pentode: Vippebryteren bak i stilling "oppe", noen flere Watt og mer sprek lyd. Triode: Nede og "mykere", rundere lyd; litt mindre guffe). Regner med at du tar ut lyden fra 4ohms- uttaket; du risikerer lite ved å prøve 8ohmstappinga. Triode/ pentode switcher du med MA-en i drift, bare husk å skru ned.

Høyttalerutgangene skal du la være i fred så lenge det er strøm på, som for alle rørforsterkere. Bare for å understreke: Aldri fyr opp en rørforsterker uten last i begge kanalene!

Nuvel,

Bernt K

Side 29 av 176 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •