Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 176 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Det skal prøves.
    Kan du markere motstanden det er snakk om?

Det blir litt annerledes. Jeg ser nå at din Music Angel er helt spesiell ved første katode. Den vanlige feed back-motstanden mangler - du ser tegnet en motstand på printkortet der den blå ledningen kommer inn. Istedet er det montert utvendig en motstand på 220K fra den blå ledningen til katoden 1. rør, "øvre" ende av katodemotstanden på 1 kohm. Det var denne motstanden jeg i farten tok for å være en 10 kohm - så se bort fra det.

Feed back er gjort annerledes her enn på noen annen engel jeg har sett.

For å koble feed back som normalt, må det være en 100 uF kondensator koblet over 1 kohm. Da blir det kun de 22 ohm som gjelder signalmessig. Denne kondensatoren har andre funnet å være på den andre siden av printet noen ganger. Hvis vi kan gå ut fra det kan du sette en 3,3 K motstand i det tomme feltet (og fjerne de 220 kohm).

Hvis du ønsker å beholde den spesielle koblingen hos deg (tror den ikke er optimal) så kan du prøve å erstatte de 220 kohm med 68-100 kohm. Denne vil egentlig bare fungere hvis det IKKE er en kondensator der.

Bildet under viser smårørsprintet på Legatia's forsterker. Feed back-kretsløpet sees midt på printet - feed back kommer inn på de tynne blå og grønne kablene.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det var jo litt snodig.

Engelen står naken nå, og der finnes ingen kondensatore under printet..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Aha, det var jo litt snodig.

Engelen står naken nå, og der finnes ingen kondensatore under printet..

Ja da er den engelen din veldig atypisk. Den var altså moddet fra fabrikken da du fikk den ifjor slik den inkompetente herr Lampizator har beskrevet. I det tilfellet må feed-back gjøres som hos deg.

Jeg ville anbefale å sette en kondensator der (over 1K), deretter de 3,3K på ledig plass. Så har du en normal engel slik alle andre har. Uten kondensator (katode-avkobling) virker forsterkeren tregere og mindre dynamisk. Anbefaler en vintage elektrolytt hvis du finner en. Du kan prøve og velge selv.

Fortell eventuelt om lytteresultatene.
    Er din Music Angel slik at du har høyt volum selv når knappen er nesten nede ? Det var også et typisk symptom hos disse sus-forsterkerne.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kanskje jeg skulle prøvd det.
    Jeg prøvde nå å bytte ut 220k motstanden med en på 73k, og der ble klare foranringer i lyden. Hvorvidt jeg liker det slik det var, eller slik det ble etter bytte er jeg foreløpig noe usikker på. Byttet gjorde diskanten mindre fremtredende.

Volumet går ikke høyere når den står ca klokka 12, og er jevn hele veien ned fra der.
    Men når ble det snakk om sus i forsterkeren min? Pipelyden jeg har pratet om er på ingen måte det vanlige støygulvet alle forsterkere har i større eller mindre grad. Her snakker jeg om pipelyder ala sinustoner, lyden kan være borte en måneds tid for så å vende tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. varianter av MA Kt88, her er et bilde av smårørsprintet på min forsterker.

Ser ut som det mangler en kondensator her, alle de andre jeg har sett har 3stk. på min er det 2stk. jeg synes forsterkeren spiller flott bortsett fra at den kan være en anelse hard på lyse vokalstemmer.

Volumkotrollen på den er slik at den spiller veldig høyt ved lite oppskrudd volum. når den brukes som integrert forsterker. Bruker den mest som effektforsterker og da er det ikke noe problem, bruker da signal fra pre out på Arcam Int. forst.

Jan N

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan N.
    Ang. varianter av MA Kt88, her er et bilde av smårørsprintet på min forsterker.

Ser ut som det mangler en kondensator her, alle de andre jeg har sett har 3stk. på min er det 2stk. jeg synes forsterkeren spiller flott bortsett fra at den kan være en anelse hard på lyse vokalstemmer.

Volumkotrollen på den er slik at den spiller veldig høyt ved lite oppskrudd volum. når den brukes som integrert forsterker. Bruker den mest som effektforsterker og da er det ikke noe problem, bruker da signal fra pre out på Arcam Int. forst.

Jan N

Ja dette ser ut til å være den typiske problem-modellen fra ifjor nevnt ovenfor, der feed back er alt for lav - det resulterer i for høy følsomhet og sus, og en litt for markert gjengivelse av øvre mellomtone. Alt faller på plass når du senker motstanden på 10K til 3,3K.

Men det er potensielle problemer her. Du mangler 2 elektrolytt-kondensatorer i hver kanal. Trolig sitter de på motsatt side, men det bør sjekkes.
    Den markerte motstanden som ikke syns der, skal være på 1K. Den sitter nok også på motsatt side, ellers ville ikke forsterkeren ha fungert. Over denne skal sitte en elektrolytt på 100 uF/50V.
    Dessuten også en fysisk større elektrolytt på 10 uF/400V der den grå og lilla ledningen kommer inn - den mangler kanskje - det er jo ikke noe loddet der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Mitt første innleg på AV-forum etter å ha fulgt med et par år.
    Har nå bestilt MA KT88 og lurer på hvordan min pre-Electrokompaniet 4.7 mk 1 vil
    passe sammen med denne.
    Skal spille sammen med Klipsch RF 82.
    CD spiller er Sony X7ESD.Dac ECD-1 fra Electrokompaniet.
    Har også en SVS PC 20-39.
    Mvh Svein

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du får berette her når du får den.
    Min erfaring er at MA KT88 passer flott sammen med gode transistor pre'er - selv har jeg prøvd flere vintage forsterkere (fra ca. 1970) som pre og bruker en av mine Pioneer SA-900 til MA KT88. Tandberg TR-200 og Huldra 10 er også perfekte, for å nevne noen som er lette å finne.

Det fine med MA KT88 er ikke minst at den viser seg å være så universell - den passer fint sammen med mye av det folk ellers har av utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som effektförstärkare!

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja du får berette her når du får den.
    Min erfaring er at MA KT88 passer flott sammen med gode transistor pre'er - selv har jeg prøvd flere vintage forsterkere (fra ca. 1970) som pre og bruker en av mine Pioneer SA-900 til MA KT88. Tandberg TR-200 og Huldra 10 er også perfekte, for å nevne noen som er lette å finne.

Det fine med MA KT88 er ikke minst at den viser seg å være så universell - den passer fint sammen med mye av det folk ellers har av utstyr.

Trådarna kring MA börjar bli så stora så frågar innan jag letar. Var kan jag läsa om hur man gör för att använda MA som slutsteg?

Newcomer EyeS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat hatt en liten demo på engelen, en sindig kar kom kjørende og hadde med seg ikke mindre en to forsterkere. En music angel kt 88 , og en Yaqin mc100. Etter å ha lest så mye om engelen var det den som måtte gå ut først etter litt prøving så fant man ut at engelen var litt for liten til både Contour 3.4 og explorer. Men sammtidig syntes jeg den imponerte helt opp til der den måtte gi tapt.

Etter å ha skrud ned høyttaler størelsen til en focus 140 ble det andre boller, og engelen viste seg fram hva den virkelig var god for. En delikat og organisk mellomtone og godt hjolpet av en stor og kraftig bass i focusene ble jeg rett og slett mektig imponert. Stemmen til Diana Krall satt som aldri før i et rom som ikke er heelt 100%.

Men så kom det jeg tar som et lite sjokk, etter all den skryten engelen har fått så må jeg si at Yaqin mc100b imponerte meg hakket mer. Den gikk hakket dypere og var i mine ører mer egnet til mer rytmesterk musikk , Michal Jackson med både Billy Jean , og Dirty Diana satt bassen enormt samtidig som attaket var hakket vassere på Yaqin .

Alt i alt to gode forsterkere men til mitt bruke er jeg ikke i tvil, yaqin fortjener litt mer skryt en hva som fremgår av den tråden her.
    Til slutt vil jeg takket min gode mann som kom med forsterkerne og lot meg låne Yaqin noen dager til.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du har egentlig nettopp avslørt hva som er fordelene med en transistorforsterker. For en high-end transistor går dypere, bedre kontroll, flatere og mere attack i topp-registeret.

De andre kinesiske rørforsterkerne er nemlig mye mer lik en transistorforsterker, mere analytiske, kliniske i gjengivelsen.

Mens Music Angel gir mye av det man etterspør idag, og som du også beskriver helt utmerket - den organiske helheten og sammenhengen, og en bass som er både tørr og fysisk til stede - hos meg klirrer det i veggene selv når jeg spiller gamle 78-plater fra 40/50-tallet.

Music Angel passer dessuten perfekt til de vanlige høyttalerne folk har rundt omkring, den er ikke designet for spesielle high-end modeller.

Newcomer EyeS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njaa , er ikke heelt enig her.
    I mine ører var den organiske helheten og sammenhengen godt bevert på Yaqin , selv om mellomtonen imponerte litt mer på MA så var ikke yaqin langt unna , så å kalle den mye mer lik transistorforsterkere blir urettferdig i mine ører. Slik jeg ser det var yaqin det beste fra to verdner og den imponerer. Men så er jo det min mening og det går jo på hva man lytter etter.
    Når det gjelder høyttaler valg så har jeg testa det som soundgarden har tilgjengelig , kanskje ikke reprasentativt, og min mening er at både engelen og yaqin passer til det meste så lenge det ikke blir for stort (tungdrevent).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uffe
    Trådarna kring MA börjar bli så stora så frågar innan jag letar. Var kan jag läsa om hur man gör för att använda MA som slutsteg?

Ja, akkurat denne applikasjonen har ennå ikke fått sin egen tråd, men noen ideer kan fås fra denne:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Man kan gjøre dette på flere kvalitetsnivåer.
    Det enkleste er å benytte den som den er, sette volum fast på kl.11 og benytte volum og input selector på sin preamp. Volum på MA blir nå bare en slags Level Adjustment.

Det neste er å sette volum på max (eller koble forbi volum, intern mod) og koble til en audio-trafo 4:1 - 8:1. Fordelen her er at første rør på MA nå får signal med meget lav impedans og støy/sus-nivået synker kraftig. Dette da trafoens utgang vil ha mye lavere impedans enn dens inngang.

Hvis din preamp har meget lav impedans ut, kan du oppnå noe av det samme ved å bygge en lavohmig spenningsdeler (= "pot" med faste motstander) i en egen liten boks og sette den mellom pre og power. MA volum på max gjør at den lave signalimpedansen kobles rett på første rørs gitter.

Men egentlig går det bra med den første enkle løsningen.

Hele problemstillingen utgår jo fra de spesifikasjonskrav at forsterkeren bør ha en inngangsimpedans på 50-100K for å passe alle signalkilder. Når så volumkontrollen også må/bør plasseres i inngangen, må den gjøres så høyimpedant at signal/støy-forholdet ikke blir optimalt.

Dessuten: Alle rør anvendes i power-delen av MA, man kan ikke forbikoble noen rør om man skal benytte den som ren power. Egentlig er MA født som en ren power amp, man har så bare satt en input selector og volum foran all elektronikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EyeS
    Njaa , er ikke heelt enig her.
    I mine ører var den organiske helheten og sammenhengen godt bevert på Yaqin , selv om mellomtonen imponerte litt mer på MA så var ikke yaqin langt unna , så å kalle den mye mer lik transistorforsterkere blir urettferdig i mine ører. Slik jeg ser det var yaqin det beste fra to verdner og den imponerer. Men så er jo det min mening og det går jo på hva man lytter etter.
    Når det gjelder høyttaler valg så har jeg testa det som soundgarden har tilgjengelig , kanskje ikke reprasentativt, og min mening er at både engelen og yaqin passer til det meste så lenge det ikke blir for stort (tungdrevent).

Så fint at du har mange høyttalere tilgjengelig.
    Du jobber kanskje på Soundgarden ?

Vi har testet Yaqin'en foran i denne tråden, og det var ingen konkurranse i våre ører da. MA lå flere nivåer over. Du har sikkert lest den. Jeg kunne ikke drømme om å ha en slik Yaqin i anlegget. Det er den lyden jeg har jobbet for å komme unna i alle år. Men det er altså min mening, andre må få lov å mene noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B.]Ja dette ser ut til å være den typiske problem-modellen fra ifjor nevnt ovenfor, der feed back er alt for lav - det resulterer i for høy følsomhet og sus, og en litt for markert gjengivelse av øvre mellomtone. Alt faller på plass når du senker motstanden på 10K til 3,3K.
    Men det er potensielle problemer her. Du mangler 2 elektrolytt-kondensatorer i hver kanal. Trolig sitter de på motsatt side, men det bør sjekkes.
    Den markerte motstanden som ikke syns der, skal være på 1K. Den sitter nok også på motsatt side, ellers ville ikke forsterkeren ha fungert. Over denne skal sitte en elektrolytt på 100 uF/50V.
    Dessuten også en fysisk større elektrolytt på 10 uF/400V der den grå og lilla ledningen kommer inn - den mangler kanskje - det er jo ikke noe loddet der.

slik ser min ut.kjøpt i mars.drossler satt inn.beklager elendige mobilbilder.

Vedlegg 35474Vedlegg 35475
    Vedlegg 35476Vedlegg 35477

Newcomer EyeS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jobber ikke i soundgarden , men har en kompis på den siden av disken

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig

slik ser min ut.kjøpt i mars.drossler satt inn.beklager elendige mobilbilder.

Den ser helt frisk og fin ut !

Med drosler er du så nær det perfekte du komme - kun de veldig spesielle direkteglødde (og single-ended) trioder kan bringe deg litt videre, men de har sine egne problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Den ser helt frisk og fin ut !

Med drosler er du så nær det perfekte du komme - kun de veldig spesielle direkteglødde (og single-ended) trioder kan bringe deg litt videre, men de har sine egne problemer.

Er også veldig fornøyd:-D

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt engelen i noen mnd nå og har vært veldig fornøyd. Brukt som effekt til monitor audio RS6 med en denon 2807 som pre.

I helgen hadde jeg en Abrahamsen 4.0 effektforsterker til låns for å sammenligne, da jeg har muligheten for å få denne til en ok pris. Sammenligningen må sees i sammenheng med ht og bruk (musikk og film).

Valget var ikke lett. Abrahamsen gir bedre kontroll, mer definert bass, mer dynamikk og trykk. Best i mine ører på elektronisk musikk, rock og film (i forhold til MA)

MA gir rett og slett mer "magi". I mangel på bedre uttrykk gir den en større nærhet til musikerne.. Sto frem som best på akustisk musikk, jazz og generelt rolig musikk. (og den lå ikke langt tilbake for abrahamsen i andre sjangere heller. Igjen, smak og behag)

En blanding av disse ville gitt meg mye av det jeg leter etter i elektronikk.
    For å få i pose og sekk må man vel kanskje betydelig opp i pris.

Sammenligningen er vel omtrent rør vs. transistor. Bruksområdet og personlige preferanser er vel det som skiller.

Hadde det bare vært til musikk ville jeg nok beholdt engelen, men det ser ut til at jeg kommer til å bytte den da Abrahamsen gir meg det ekstra punchet på film jeg har savnet litt. Det er med tungt hjerte den selges. Har dessverre ikke råd til å beholde begge :-(

De som er på utkikk etter en umodifisert engel av nyere versjon m/oppgraderte rør får sende en pm. (Skal på ferie i 2 uker fra torsdag så den blir ikke lagt ut på torget før jeg er tilbake)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er mange utgaver av KT88 og andre typer rør.

Hvordan kan jeg vite hva som passer best til mine Dali Concept 6?
    Hører på veldig mye, fra enkel jazz og rock/metal

Side 28 av 176 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •