Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 176 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det kan være s.k. flicker noise - avhengig av temperatur kan visse komponenter gi fra seg meget svake støypulser - dette er mer vanlig i slike høyimpedante kretser vi finner i rør-utstyr. Men man må altså gjerne legge øret inn til høyttalerne for å høre det. Og gamle typer komponenter som Allen-Bradley karb. comp-motstander og papir-kondensatorer (de hvite) kan særlig synde littegrann her. Ikke noe å gjøre med det, unntatt feilsøke og bytte en komponent hvis det skulle være viktig.

Denne støyen er svært temperatur-avhengig og kan variere alt etter hvor kort/lenge man har spilt. Stort sett får man betrakte det som normalt. På en av våre ex her var det litt for mye i en kanal - feilen ble lokalisert til en av de hvite kondensatorene, som ble byttet til en annen identisk, og så var alt OK. Man kan ellers regne med at slike smålyder forsvinner i stor grad etter innspilling (men ikke alltid).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mi piping held seg i venstre kanal og ligg nok som Legatia seier, mellom 10-20kHz ein stad. I høgre kanal er det inga slik piping. Den kjem etter at forsterkaren har fått varma opp, ca 20 minutt. Den kjem og går med jamne mellomrom og varer i nokre sekundar.
    Støyen er uavhengig av modus, signal kilde eller volum. Kan skru volumet mot max, men pipinga blir ikkje høgare enn det den er med volumet heilt på minimum.
    Også prøvd på ulike høgtalarar med 4 og 8 ohm, med piping i begge par.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter det akkurat som the stig sier, foruten at det kan forekomme i høyre kanal også hos meg.
    Forøvrig har jeg ikke noe problem med å høre lyden i sweetspot - trenger ikke legge øret inntill høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Stig
    Mi piping held seg i venstre kanal og ligg nok som Legatia seier, mellom 10-20kHz ein stad. I høgre kanal er det inga slik piping. Den kjem etter at forsterkaren har fått varma opp, ca 20 minutt. Den kjem og går med jamne mellomrom og varer i nokre sekundar.
    Støyen er uavhengig av modus, signal kilde eller volum. Kan skru volumet mot max, men pipinga blir ikkje høgare enn det den er med volumet heilt på minimum.
    Også prøvd på ulike høgtalarar med 4 og 8 ohm, med piping i begge par.

Har du prøvd å bytte rørene venstre høyre ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Har du prøvd å bytte rørene venstre høyre ?

Jepp, både dei store og små blei bytta, men piping holdt seg i venstre kanal.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da har du en komponent i venstre kanal, trolig rundt 2. trinn (12AT7) som sender ut flicker noise. Du må enten feilsøke den eller leve med det. Det har ingen betydning for musikkgjengivelsen. Det er altså ikke noen slags høyfrekvent oscillasjon eller noe sånt, men rett og slett litt støy fra en av komponentene. Hvis du er heldig gir det seg etterhvert.

Forsterkere oppbygget ensidig med moderne polypropylen-kondensatorer og metallfilm-motstander har som regel ikke slike problemer, men har til gjengjeld en gyselig lyd. Så får vi være litt tilgivende til englene her. De er jo annerledes.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for tipset.
    Tenkjer eg lar det bi inntil vidare og ser om det forsvinn. Forsterkaren har ikkje gått meir enn 4-5 timar sidan den kom i hus.
    På normalt lytte volum i god stolen er det ikkje merkbart. Dessutan med den sjarmen denne saken her har og til slik rimeleg penge, kan eg tilgje ein god del. Og ser ein langt og stort nok på det, så vil eg om ein del år nok slutte å høyre noko på dei frekvensane så alikevel. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Hårt ljud!

Har haft en Music Angel ett par månader nu inspirerad av diskussionen i Norge. Tyvärr är jag inte helt nöjd med den och funderar vad det kan bero på. Ljudet är ljust som hörs speciellt med piano, viss gitarrmusik och kvinnliga röster, alltså i det frekvensområdet. Det blir ibland nästan obehagligt. Jag har prövat alla tänkbara kombinationer av rör både 50tal och senare. Har en hyfsad samling rör. Mina högtalare är litet ljusa och känsliga för elektroniken, JMLabs 915.1. Även basen är på vissa skivor alldeles för mycket. Det går inte att skruva upp för då tar basen över helt. Några tips om vad det kan vara?

Har för övrigt samma knäppande som en del skrivit om och balansen mellan högtalarna är inte 100 %.

Ulf

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket bias?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uffe
    Har haft en Music Angel ett par månader nu inspirerad av diskussionen i Norge. Tyvärr är jag inte helt nöjd med den och funderar vad det kan bero på. Ljudet är ljust som hörs speciellt med piano, viss gitarrmusik och kvinnliga röster, alltså i det frekvensområdet. Det blir ibland nästan obehagligt. Jag har prövat alla tänkbara kombinationer av rör både 50tal och senare. Har en hyfsad samling rör. Mina högtalare är litet ljusa och känsliga för elektroniken, JMLabs 915.1. Även basen är på vissa skivor alldeles för mycket. Det går inte att skruva upp för då tar basen över helt. Några tips om vad det kan vara?

Har för övrigt samma knäppande som en del skrivit om och balansen mellan högtalarna är inte 100 %.

Ulf

Det kan tyde på en problematisk match - Music Angel matcher ikke dine høyttalere. Mange svært dyre moderne high-end høyttalere som B&W og Tannoy toppmodeller anvender de sterilt lydende ICW Clarity Caps (polypropylen) i diskanten for å gi inntrykk av mere detaljer, hvilket ikke skjer, istedet virker lyden heller resonanspreget og hård. Vel, uansett er dette overraskende, jeg har testet Music Angel på høyttalere med slike caps og det gikk brukbart. Er dine høyttalere ekstremt strømkrevende ? Skulle gjerne vite hvilken amp du har hatt tidligere som leverte bedre diskant til dine høyttalere.

Kjører du i triode eller pentode ?

Jeg går ut fra at din forsterker er kjøpt ny og ikke brukt. I vinter (før jul) ble det solgt noen ex av Music Angel med feil motkobling - feed back-motstanden skulle være 3,3K, men var istedet 10K, en verdi som passer på en tidligere modell, men ikke denne senere. Det gir i praksis en alt for høy sensitivitet og forsterkningsfaktor, og nå kan man høre suset fra forsterkeren i høyttaleren. Dessuten blir lyden mere markert og pågående i øvre mellomtone.
    Kuren er rett og slett å bytte motstand (eller sette en i parallell, er enklere).

Istedenfor å bytte motstanden kan man istedet sette inn ECC82 som inngangsrør - det gir en mere tilbakelenet lyd - en del kjøpere av Music Angel har sagt at de foretrekker denne versjon i deres system. Lydmessig blir det en stor forskjell. Og nå synker forsterkning og susnivå. Det er bare å prøve, men for optimal funksjon må katodemotstanden endres.

Se ellers beskrivelser her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngel-kt88.html

Jeg har hørt mange ex av Music Angel KT88, og alle fungerer perfekt - susnivået er like lavt som på gode rørforsterkere ellers. Selv benytter jeg høyttalere som er følsomme, 96 dB. Et ex ble feilsøkt som nevnt tidligere, men mest fordi vi er perfeksjonister. Rørforsterkere med lavere sus enn Music Angel har gjerne lavere inngangsfølsomhet (lavere forsterkningsfaktor), da dette typisk avgjør det sus man hører i høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tack för svaret!

Högtalarna har ganska hög känslighet, 90 db, men är ganska krävande enligt dom som kan på grund av den dippar i impedansen och något med fasvridning. Är ingen tekniker så jag går på vad jag läser. I alla fall så har jag prövat med både pentode och triode utan skillnad. Kan en lekman som jag SE om det är fel motkoppling? Förstärkare som jag använt tidigare är Primare och Audio Research utan att det blir samma hårdhet. CDn som jag använder är Rega Apollo. Skulle den här hårdheten inte finnas så utmanar MAn absolut ARCen. Jag kan höra potentialen vilket gör det frustrerande med hårdheten (och ibland överdrivna basen).

Bor i Stockholm och är det någon som känner till någon som är bra på rör tar jag tacksamt emot tips. De reparatörer jag pratat med vill öht inte ta emot en Kina förstärkare - fördomar/rädsla (?). Vet inte om jag vågar mig på att börja löda själv, utan kunskaper.

Återigen tack för svaret och ska pröva under helgen!!

Ulf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff!!!

Klarer ikke helt å bestemme meg... Har en skrekkblandet fryd når det gjeder MA. Noen synes denne er en glitrende forsterker, andre har noen ankepunkter - "knepp" når den slås av, høyfrekvent lyd i høyttalere (da VEIT jeg at jeg blir sinnsyk om jeg må høre på sånt...) og nå den siste anmerkningen fra "Uffe".

Er selvsagt svært fristet og kikket på eBay. En MA som inn til Norge kommer på meget behagelig pris. Denne heter "XDSE KT88x4 series version 2 2006 Modified version". Når jeg da går inn på siden til Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player finner jeg den "samme" under annet navn: Music Angel "XD-800MKIII KT88Tube" Black.

Er dette samme forsterker? Endringer? Hvilke? Bør jeg gå for den på eBay eller den på hi-end.on9mart?

Fint med raskt svar så jeg kanskje endelig får ut fingeren på eBay!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Huff!!!

Klarer ikke helt å bestemme meg... Har en skrekkblandet fryd når det gjeder MA. Noen synes denne er en glitrende forsterker, andre har noen ankepunkter - "knepp" når den slås av, høyfrekvent lyd i høyttalere (da VEIT jeg at jeg blir sinnsyk om jeg må høre på sånt...) og nå den siste anmerkningen fra "Uffe".

Er selvsagt svært fristet og kikket på eBay. En MA som inn til Norge kommer på meget behagelig pris. Denne heter "XDSE KT88x4 series version 2 2006 Modified version". Når jeg da går inn på siden til Tube Amp online shop - YAQIN, MHZS, XDSE, EL34, KT88, 300B, 845, 2A3, Valve, Amplifier, CD Player finner jeg den "samme" under annet navn: Music Angel "XD-800MKIII KT88Tube" Black.

Er dette samme forsterker? Endringer? Hvilke? Bør jeg gå for den på eBay eller den på hi-end.on9mart?

Det er nok samme forsterker uansett. Prøver du å få den mye billigere enn de 4000 kr den normalt koster gjør du det på eget ansvar, og vi kan ikke hjelpe her.

Music Angel er problemfri, og de problemer som diskuteres her gjelder nok mest at man ikke har erfaring med rørforsterkere. Så hvis de 12AT7-rør som følger med ikke er helt gode kan de være mikrofoniske, og da hører man "pipelyder" - da er det bare å bytte rør. Utgangsrørene er gode og utrolig billige - noen ganger må et slikt rør byttes da det kanskje har visse feilsymptomer, som også kan være knitring i høyttaleren.

Hvis du foretrekker å betale mange penger, er det bare å bestille utgangsrør til 1000 kr. stykket. Så slipper du å tenke på at et kanskje må byttes. Your choice.

Sus fra forsterkeren høres kun hvis man legger øret inn til høyttaleren. Hører man noe mer enn det, vil det være mikrofoniske inngangsrør eller en defekt komponent et sted. Merk at begge 12AT7-rørene kan være defekte, da nytter det ikke å bytte venstre høyre. Alt dette er super-enkelt å fikse.

Vi har daglig mange Music Angel i drift her hos oss - ingen viser det minste tegn til problem eller "slitasje".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Huff!!!

Var i samme situasjon som deg. Eg kan pent lite om rør, berre høyrt det og hadde lyst på. Men tok ein sjangs på Ebay og leshele selgaren etter å ha lest tråden her. Gjekk glatt det og 5 dagar seinare stod ein Mk3 versjon av forsterkaren i stova.
    Og det med den høg frekvente pipinga har eg, ved hjelp frå forumet, isolert ned til dårleg rør. Ikkje akkurat nye dei som fulgte med. Uannsett så lærer ein seg ting etter kvart og eg er veldig nøgd med saken, spesielt i forhold til pris: 3200 inkl frakt, mva og toll.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Music Angel er problemfri, og de problemer som diskuteres her gjelder nok mest at man ikke har erfaring med rørforsterkere. Så hvis de 12AT7-rør som følger med ikke er helt gode kan de være mikrofoniske, og da hører man "pipelyder" - da er det bare å bytte rør.
    Lydene jeg har beskrevet kommer aldeles ikke fra mikrofoniske rør, bare så det er sagt. Jeg har prøvd 4-5 forskjellige typer 12AT7 og 12AU7 i forsterkeren, og symptomene er der uansett - til og med på en annen forsterker.

Lydene er aperiodiske, og ikke lett hørbare.
    Ikke for å være nesevis, men det er jo ikke umulig at du ikke lenger hører så høyfrekvente lyder det er snakk om.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litet återkoppling!

Ja det blev mckt bättre med ecc82 hela vägen. Har inte prövat med så många rör men det fungerar väldigt bra med Radiotechnique (60tal) på ecc81 platserna och GE 5814 triple mica (50-tal) på dom övriga. Antar att försärkaren inte arbetar optimalt utan att nödvändiga förändringar görs men undrar om det är ok att bara fortsätta utan förändringar. För övrigt om det är någon som har några ideer om frågorna i förra inlägg så skicka gärna. Ulf

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Stig

Og det med den høg frekvente pipinga har eg, ved hjelp frå forumet, isolert ned til dårleg rør. Ikkje akkurat nye dei som fulgte med. Uannsett så lærer ein seg ting etter kvart og eg er veldig nøgd med saken, spesielt i forhold til pris: 3200 inkl frakt, mva og toll.

Ja fint at vi får klarlagt dette. Music Angel KT88 er en god og støyfri forsterker - og hører man sus i høyttaleren (med en rimelig normal høyttaler) så skyldes dette andre ting - oftest rør eller sjeldent en litt defekt komponent i kretsene rundt inngangsrøret. Kan nevne at det er mange yngre folk med gode ører som IKKE hører sus fra forsterkeren. Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger her at den saken er grei.

Legger man øret inntil høyttaleren så kan det forekomme at man hører såkalt flicker noise, støtvise støypulser, men de "gjør ingen skade".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Lydene jeg har beskrevet kommer aldeles ikke fra mikrofoniske rør, bare så det er sagt. Jeg har prøvd 4-5 forskjellige typer 12AT7 og 12AU7 i forsterkeren, og symptomene er der uansett - til og med på en annen forsterker.

Lydene er aperiodiske, og ikke lett hørbare.
    Ikke for å være nesevis, men det er jo ikke umulig at du ikke lenger hører så høyfrekvente lyder det er snakk om.

Såvidt jeg kan se på bildene dine har du en Music Angel med 100K anodemotstand i inngangen og feilaktig lav motkobling 10K motstand. Denne type Music Angel forekom i en mindre serie før jul, den får alt for høy forsterkningsfaktor og derfor noe sus. Du må bytte til 3,3K motstand eller gå over til ECC82 rør. Så blir den støyfri og fin. En feil i ditt apparat altså.

Disse støy-diskusjonene vi får med visse mellomrom skyldes altså delvis en liten uheldig serie apparater (for lav motkobling) og delvis uheldige (mikrofoniske) ECC81-rør som bør byttes. Feilen er forlengst rettet og man kan trygt kjøpe disse fine forsterkerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uffe
    Ja det blev mckt bättre med ecc82 hela vägen. Har inte prövat med så många rör men det fungerar väldigt bra med Radiotechnique (60tal) på ecc81 platserna och GE 5814 triple mica (50-tal) på dom övriga. Antar att försärkaren inte arbetar optimalt utan att nödvändiga förändringar görs men undrar om det är ok att bara fortsätta utan förändringar. För övrigt om det är någon som har några ideer om frågorna i förra inlägg så skicka gärna. Ulf

Det er en god kombinasjon rør du har der. Bare fortsett - ingenting tar skade, men du får en smule høyere distorsjon enn hvis du også endrer katode-motstanden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se på bildene dine har du en Music Angel med 100K anodemotstand i inngangen og feilaktig lav motkobling 10K motstand. Denne type Music Angel forekom i en mindre serie før jul, den får alt for høy forsterkningsfaktor og derfor noe sus. Du må bytte til 3,3K motstand eller gå over til ECC82 rør. Så blir den støyfri og fin. En feil i ditt apparat altså.

Disse støy-diskusjonene vi får med visse mellomrom skyldes altså delvis en liten uheldig serie apparater (for lav motkobling) og delvis uheldige (mikrofoniske) ECC81-rør som bør byttes. Feilen er forlengst rettet og man kan trygt kjøpe disse fine forsterkerne.

Det skal prøves.
    Kan du markere motstanden det er snakk om?

Side 27 av 176 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •