Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 176 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rørlig
    Jeg får ikke fram den opprinnelige rørguiden.Linken på rørguide tråden fører tilbake til samme side. Tenkte jeg skulle sjekke bias etter å ha brukt engelen i noen måneder.

Sitat Opprinnelig postet av stein_k
    Jeg har også den kneppen (smellet) når jeg slår av min music angel, det har vert der siden dag en, uansett vilke rør jeg bruker.

Den har jo en ganske kraftig strømmforsyning, så jeg har trodd at man får sånne kneppe lyder når man bryter spenningen til trafoene, får samme kneppet vist jeg har en lampe i samme kontakten som forsterkeren, og slår lampa av og på.

stein_k

Skal gjenta et tidligere spørsmål:
    Får dere dette kneppet også når volum er helt nede og dere slår av ?

Selv hører jeg et ganske svakt knepp, og det er slik det skal være og ikke noe å bry seg om.

Rørguiden finnes her:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...rste-gang.html

Ellers - den lydkvaliteten dere får her finnes ikke i andre forsterkere idag uansett pris. Pga moderne ingeniørers rasering av de passive komponentene er gode lyd-komponenter ute av produksjon, og kun Music Angel benytter spesielle audio-komponenter. De siste high-end forsterkere med denne type lyd var nok Audio Research-modeller produsert på 80-tallet, men ikke senere Audio Research o.lign.

Men heldigvis er nå situasjonen i ferd med å snu - spesielt er det idag igjen kommet mange nye produsenter av de gamle karbon komposisjons-motstandene, som var standard på 60-tallet (og Audio Research 80-tallet). Så i løpet av få år vil vi nok ha en ny generasjon ingeniører som forstår dette med god lyd, slik vi allerede har sett det i studio-bransjen (der florerer det jo med alle slags vintage/rør effektbokser).

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er ja, på første spm. :-D Volum er helt nede . Men nå lar jeg den stå på hele dagen så blir det bare et smell

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dere kan jo prøve flere av de forslagene jeg skrev foran her. Dette for de som har effektive høyttalere.

Man kunne f.eks. tenke seg en nettbryter på en ledning et stykke unna, og så et nettfilter etter denne bryteren - det finnes mange muligheter som kan tenkes å virke. En X2-kondensator på 100 nF (0,1 uF) montert over nettbryteren vil dempe gnisten og derved smellet i høyttaleren.

Newcomer stein_k sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kjell B.]Skal gjenta et tidligere spørsmål:
    Kneppet er der selv om volum er skrudd ned, har og prøvd med og bare røkke ut strømledningen, fra veggen. uten at det ble noe bedre av det,det virker som at vist jeg trykker raskt på av/på bryteren så blir kneppet mindre, så det er vel troligt at det er gnist i bryteren som gjør det, skal prøve.
    En X2-kondensator på 100 nF (0,1 uF) montert over nettbryteren som Kjell B nevner.

Egentlig så gjør ikke kneppet meg noe, så lenge det ikke er så høyt at det skader høytalerne.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stein_k
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Skal gjenta et tidligere spørsmål:
    Kneppet er der selv om volum er skrudd ned, har og prøvd med og bare røkke ut strømledningen, fra veggen. uten at det ble noe bedre av det,det virker som at vist jeg trykker raskt på av/på bryteren så blir kneppet mindre, så det er vel troligt at det er gnist i bryteren som gjør det, skal prøve.
    Svarer det same på Kjell B.s' spørsmål, kneppet kjem sjølv med volumet skrudd heilt ned, ja. Har og oppdaga det same som stein_k her, smellet vart svært mykje mindre når eg trykte raskt på brytaren. Så det verker som det er gnist i brytaren som er støykjelda her.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står den i Triode eller Pentode modus når dere slår den av?
    I Pentode er det ikke no smell hos meg, men i Triode derimot kommer det et knepp.
    Dersom den står i Triode, slår den dessuten om til Pentode når man slår av (man hører volumet øke). Samme kneppet kommer når forsterkeren står på og man bytter mellom Triode og Pentode.
    Synderen tipper jeg er bryteren mellom Pentode og Triode

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glimrende Legatia ! Det stemmer jo.

Selv anvender jeg den jo kun i pentode (bakre bryter opp), og kneppet kan omtrent ikke høres.

I triode blir det mye høyere smell når den slås av. Så derfor: bruk pentode - ihvertfall når den slås av.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man skifte disse mens strømmen står på ? Har ikke prøvd ops:
    Min står med bryter opp... Og smeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben

Ja det går fint.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Min står med bryter opp... Og smeller.
    Merkelig.
    Jeg får kun tappelyder fra røra som kjøler seg av når jeg slår av, om den står i pentode. Ikke noe markant kneppelyd, slik som i Triode.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er også mulig droslene demper denne kneppelyden.
    Alle de eksemplarer jeg har testet har drosler montert.
    Du kan eventuelt kortslutte droslene på PSU-printet og sjekke om de har noen virkning her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært innom en annen tråd i forumet og fått gode svar på spørsmål. Leser med fornøyelse at det åpenbart er flere enn jeg som har/har hatt noe skepsis da dette med rørforsterker er ukjent.

Jeg må si at jeg lar meg friste og er ganske sikker på at jeg dropper den tiltenkte NAD C372 som jeg har blitt anbefalt til fordel for en MA KT88.(da blir MA husets eneste forsterker og den må være like pålitelig og like lite "mik-mak" som NAD?)

Er noe usikker på hvor det lønner seg å handle - hva som tilkommer av ekstra utgifter - service - pålitelighet...? Er det noen som kan dele av sine erfaringer og komme med en oppskrift er jeg svært takknemlig:-D

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Vi er tre kollegaer på jobb som har kjøpt våre forsterkere her:
    Music Angel "XDSE KT88" Hi-End Integrated Amplifier - KT88 Tube Amp @ on9mart.com

Absolutt problemfritt, jeg bestillte min en torsdag og den var i hus påfølgende tirsdag.

Jeg bruker min kun tl musikk, har en Pioneer VSX-LX70 som hjemmekinoforsterker.

Om lyden er det bare en ting å si: sinnsykt bra!!!!

bare begynn å glede deg, lykke til!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Står den i Triode eller Pentode modus når dere slår den av?
    Kan du eller KjellB gi et lite lynkurs i forskjellen på de to modus og hva de evt betyr for lyden?
    takk :-D

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips til å forbedre lydkvaliteten på Music Englen og sikkert andre
    forsterkere, vi har skifta til Monster XP-HP høyttalerkabler og opplevde en klar
    forbedring av lyden, fastere bass og åpnere mellotone og diskant.

Jeg har vært skeptisk til alt kabel"hysteriet" men må nok bare inrømme at
    dette gjorde underverker........... ops:

Ikke av de dyreste kablene på markedet, så du vil nok ikke måtte søke et
    nytt huslån for å kjøpe dem, ca 45 kr meteren.
    Høyttaler kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for adressen Telecaster. Hvor mye ble den totale regninga? Hvor mye til frakt, toll etc. og hvordan var innpakningen?

Har relativt gode høyttaler-kabler idag men skal selvsagt vurdere de du nevner dersom dette gir resultater.

Jeg skal benytte AM på et par Dali Evidence høyttalere. Har 5.1 komplett men kommer til å benytte kun stereo - må teste 370 på stativ sammen med swa 12 sub opp mot 470 alene. Er ikke sikker på hvordan det er å kjøre sub sammen med stativ ht. Hvilke høyttalere benytter du? Er lydbildet slik du ønsker?

Trenger også anbefaling på cd spiller i prisklasse 3-4000,- som låter BRA...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster
    Kan du eller KjellB gi et lite lynkurs i forskjellen på de to modus og hva de evt betyr for lyden?
    takk :-D
    Dette kan kjell bedre enn meg, så han får spe på.
    Men slik jeg har oppfattet det, så har de forskjellige modusene med hvordan rørene blir utnyttet. I triode er forsterkeren halvparten så effektsterk som i pentode (hhv. 30 og 60 watt). Støygulvet i forsterkeren blir høyere i pentode modus.

Angående lyden, mange mener triode gir en mer "riktig" lyd, og at pentode er mer rock n' roll.
    Personlig har jeg byttet meg gal frem og tilbake (og justert lydnivå så godt jeg klarer, for å utelukke den faktoren) og må si jeg ikke hører forskjell.
    Jeg har også en bekjent, med samme forsterker som bestemt mente der var stor forskjell, helt til jeg testet ham blindt og han ikke hørte en døyt forskjell...

Har også lest andre steder at om man kobler ut bryteren bak blir lyden bedre, om det stemmer eller ikke vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir mer trykk og kontroll med pentode, mens triode gir mer relaxed og varm mellomtone. Selv benytter jeg kun pentode.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merce
    Takker for adressen Telecaster. Hvor mye ble den totale regninga? Hvor mye til frakt, toll etc. og hvordan var innpakningen?
    Hvilke høyttalere benytter du? Er lydbildet slik du ønsker?

Trenger også anbefaling på cd spiller i prisklasse 3-4000,- som låter BRA...
    Heisann
    prisen på forsterkeren er inkludert frakt til Norge :-)
    Ingen toll og ganske lav momsregning da dette er en billig forstreker med oppgitt verdi på ca $100..............
    Innpakkingen var helt ok, pappeske og mye isopor, kom frem hel og fin.

Jeg har testet forsterkeren på forskjellige høyttalere, Rogers LS3/5A
    (skoeska til BBC), storebroren LS5, KEF3005 og KEFiQ9 og alle låter bra.
    Mine venner har kobla den på eldre tungdrevne høyttalere som har slitt på selv bra transistorforsterkere,
    engelen låter bedre enn adskillig dyrere slike.

Jeg tror nok at jeg ender på iQ9eren fra KEF.

Som signal bruker jeg en Squeezebox kobla til en server, den blir matet med
    lossless rippa CDer, har aldri kobla en CDspiller direkte til engelen.
    Jeg skal også investere i en rørRIAA forforstreker for å kjøre vinyl.

En kamerat kjører en rørbasert CDspiller foran, husker ikke typen, han synes lyden
    ble vel bløt men skal eksperimentere med rørskifter for å høre om det hjelper.

Uansett tror jeg ikke du blir skuffet, lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster

Mine venner har kobla den på eldre tungdrevne høyttalere som har slitt på selv bra transistorforsterkere,
    engelen låter bedre enn adskillig dyrere slike.

Jeg tror nok at jeg ender på iQ9eren fra KEF.

Ja Music Angel KT88 ble forbedret nå før jul til det vi her på berget kaller versjon 3 og 4 (de er veldig like) - med kraftigere strømforsyning og økt motkobling i kretsløpet. Det gjør at den nå driver alt av høyttalere, så ingen trenger bekymre seg om den saken. Men naturligvis vil lyden også avhenge av hvordan høyttaleren matcher rent klangmessig.

KEF har jeg også prøvd med godt resultat - og andre her anbefaler t.o.m. Klipsch, som jo gjerne blir for skarpe på trasistor-utstyr. Ellers er den flott på høyttalere med de avslørende kompressorhorn i mellomtone og diskant - der har jeg selv prøvd/hørt vintage JBL studiemonitorer og moderne Tannoy i Prestige-serien.

Side 25 av 176 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •