Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 176 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis rørene er nummerert så skal de settes inn i tilhørende slotter.
    Satte de i tilfeldig i først og så at de lyste med forskjellig styrke,
    og hørte at det var forskjellig lydnivå på venstre og høyre.
    Jeg måtte i allefall det på min, kjøpt i mars i fjor, mulig det er
    anderledes på nyere utgaver.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben

Nytt problem : Det smeller i venstre kanal ved avslåing
    Har sjekket alle koblinger utvendig, alt sitter som F. 100 % sikker på at alle rør er på plass, så hva kan det være ? Liker ikke høye smell i utstyret :evil:

Slik skal det ikke være. Sjekk bias. Prøv eventuelt å bytte utgangsrørene - venstre sett høyre. Flytter problemet seg ? Er smellene uavhengig av volumkontrollen ?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Kjell, prøvde nettopp bytting av rørene.. Det viser seg at smekket er i begge HT, uavhengig av rørplassering. Skrudde på forsterker uten kilde, ventet et par minutter etter at lampen lyser , kjørte volum opp og ned et par ganger uten å høre noe feil, skrur så av, og et smekk i begge...
    For å få sjekket bias må jeg ha et multimeter eller hur ??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei, glemte at du har svært følsomme høyttalere. Da kan du regne med noen slike effekter. Selv hører jeg nesten ingenting med høyttalere opp til 96 dB.

Prøv en ekstra nettkabel (skjøteledning) med egen bryter på kabelen - kanskje det kan dempe. Smellet kan også dempes med kondensatorer over bryter-kontaktene. Dere med superfølsomme høyttalere får eksperimentere her. Eventuelt lager du deg en bryter som kobler fra høyttalerne før du slår av.

Bias, se rørguiden. Men når begge kanaler er like er det mindre sjanse for feil der.

NB! Problemet kan forsvinne/bli bedre når forsterkeren er spilt på noen dager - først da vil power-kondensatorene fungere perfekt slik de skal.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Heresy har følsomhet på 99 db. Skal prøve mer i morgen, litt andre kabler er kanskje ikke dumt, har samlet alle nettkablene på en og samme skinne nå.
    Har en kompis som er radioreperatør , skal plage ham litt i morgen :twisted:

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg og får eit "smekk" i HT ved avslåing. Mine RB-61 er mindre følsomme enn Heresy og andre råtass-Klipsch, men ligg vel likevel på ein 94-95 dB. Har bytta om røra til nummerert rekkefølge i dag, så får sjå om det gjer nokon forskjell. Har så langt ikkje merka at det endra lyden noko.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine amper smeller ikke på B&W DM640i de er i 8 Ohm, følsom vet jeg ikke på de..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka litt med kompisen i dag , er ikke noe problem å sette inn et rele som kutter høytalerutgangen før power skrues av,,( hva et et slikt inngrep har å si på lyden er derimot usikkert, jeg vet ikke...)
    Nå har engelen stått på i hele dag med litt variert kost for å få kjørt den ordentlig i gang : Madonna Yello Porkupine tree Dream theatere JAN TEIGEN Kylie Minouge.. Må passe på når Dragekvinnen jobber

Kort konklusjon : Det spiller som bare EFF , makan til driv og spilleglede er det lenge siden jeg har hørt.
    Naim Naiten var ikke dårlig, men her er det noe annet....: Ser unektelig litt mer sexy ut enn den svarte boksen -D Kjører med brytreren opp foreløbig :-D
    Vedr. rørene så er de satt i riktig rekkefølge, men tror at plasseringen av KT 88 rørene ikke spiller stor rolle, correct me if i`m wrong ops: Det er da masseprodusert vare vi snakker om.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Mine amper smeller ikke på B&W DM640i de er i 8 Ohm, følsom vet jeg ikke på de..
    Fra denne siden fåes opplysninger om B&D DM640i med angivelser på specs.

Ingen overfølspmhet med mine Dali Concept 8, følsomhet 90 dB og impedans 6 ohm. Når utstyret er nytt eller rørene man bruker gir mikrofoni, vil det vel være endel merkelige lyder uansett? (Ellers ser jeg for meg et bilde av stolte men bekymrede foreldre ved sengekanten til den nyfødte. Præ-hæ!)

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=zeezar]Fra denne siden fåes opplysninger om B&D DM640i med angivelser på specs.

Åhh takk!! veit ikke koffør æ trudde de hadde 8 Ohm???
    Flott at jeg fikk rede på det...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo utgang for både 4 og 8 ohm på engelen, så det skulle vel gå greit. Meiner nokon lenger bak i tråden(eller ein annan rørtråd) hevda at 4 ohms HT kunne vere litt drygt, men med føls. på 91 dB så burde dei vel ikkje vere så veldig tungdrevne.

Ellers, tok og bytta om effektrøra etter merking, "kneppet" i HT ved avslag vart berre verre... :-? Det er ikkje så høgt at eg trur det er nokon fare, men liker ikkje slike lydar frå utstyret. Kjem av og til og ei (veldig) svak knitring i HT(kun hørbart utan lyd på i det heile). Mogleg problem med bias, eller noko?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du får sjekke at alle rørene sitter godt. Trekk små-rørene opp og ned flere ganger - det gir god kontakt i hylsene. Det blir nok uansett bra etter en stunds drift.

Helt nye utgangsrør kan knitre litt - det forsvinner når de er godt innbrent.

Utgangsrørene her er billige - i noen tilfeller kan man blir nødt å bytte et rør. Det er lurt å kjøpe et par ekstra rør å ha i reserve. Oppstår det ingen feil i starten kan man regne at disse utgangsrørene holder minst 5 år, sikkert mer.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan og nevnast at heile anlegget står noko provisorisk akkurat no, har ein ny stereobenk på tegne/tenkestadiet. Er ein saftig kabelsalat slik det står no, så det kan og vere litt "rusk" frå andre komponent.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne tråden litt tilfeldig og ble veldig interessert. Holder på og lese gjennom tråden...
    Er dette en rør-forsterker som passer for en rør-nybegynner og som i første omgang kun er interessert i å teste ut en rør-forsterker og "rør-lyd".

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Er dette en rør-forsterker som passer for en rør-nybegynner og som i første omgang kun er interessert i å teste ut en rør-forsterker og "rør-lyd".
    No har eg berre hatt rørforsterkar i 2 dagar, men mitt svar, for det det er verdt, er "ja, absolutt".

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt en fin start inn i rørverden :-D Utgiften er ikke stor lyden tatt i betrakning. Utseende er heller ikke av det værste
    Har kun hatt en rørpre før denne , så jeg får kalle meg nykommer her :-D
    Noen smånykker i starten, men det skal fikses etterhvert....

Newcomer pondusQ sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Jeg stillte i samme klasse som deg, var nysjerrig på rør, men var skeptisk. Innbilte meg at rør kun var for folk med litt inngående elektronikk kunnskap, men denne tråden fikk meg til å kjøpe en engel.Jeg er storfornøyd så det kan anbefales.
    Jeg tok min engel ut av esken satte inn rørene og koblet til anlegget , å det låter som en drøm.
    Ser noen har hatt små problemer, men trådstarter har kommet med tips og løsninger på det meste

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende.
    Har ingen erfaring med rør og blir litt skeptisk når jeg leser om "bias" og at rør fra 60-tallet er bedre enn de som ble laget på 70-tallet osv.

Skal nå lese gjennom denne og andre tråder som omhandler rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Bias, se rørguiden. Men når begge kanaler er like er det mindre sjanse for feil der.
    Jeg får ikke fram den opprinnelige rørguiden.Linken på rørguide tråden fører tilbake til samme side. Tenkte jeg skulle sjekke bias etter å ha brukt engelen i noen måneder.
    Har fått dette smekket når jeg slår av jeg og. I tillegg kommer det noe "utsusing". Innbiller meg at det er lyden av rørene som lader ut når engelen skrus av? Denne utsusingen hørte jeg ikke på Kirksaeter høyttalerne, så det er kanskje den høyere følsomheten til Klipsch Forte II som er årsaken?
    Er allikevel strålende fornøyd med engelen.:-D Tester litt forskjellige rørkombinasjoner og koser meg. Har enda ikke fått satt inn droslene,men det blir ikke lenge til nå. Er spent på effekten av disse på mine Klipsch Forte II.

Newcomer stein_k sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Knepping (smell) ved avslåing av amp.

Jeg har også den kneppen (smellet) når jeg slår av min music angel, det har vert der siden dag en, uansett vilke rør jeg bruker.

Den har jo en ganske kraftig strømmforsyning, så jeg har trodd at man får sånne kneppe lyder når man bryter spenningen til trafoene, får samme kneppet vist jeg har en lampe i samme kontakten som forsterkeren, og slår lampa av og på.

Mulig det hadde løst seg vist man hadde hatt en standbyknapp, som kunne fjernet spenningen til rørene før man slår av spenningen til trafoene, bare en tanke jeg har hatt, de får rette meg de som har litt mer inngående peiling.

Jeg er ivertfall meget fornøyd med kjøpet, tror man skall betale mye mer for og få det samme behagelige lydbildet som engelen har.

Mvh
    stein_k

Side 24 av 176 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •