Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 176 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 3515
    Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei
    Har hørt at noen rørforsterkere kan brukes som effktforsterkere.Er det mulig å bruke Music Angel som en effektforsterker?
    evt 2 stk Music Angel som monoblokker?
    Hvordan gjør jeg evt det? Er helt grønn når det kommer til rør......helst en enkel forklaring hvordan jeg kobler hvis det gå an.
    Mvh
    Overland

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overland
    hei
    Har hørt at noen rørforsterkere kan brukes som effktforsterkere.Er det mulig å bruke Music Angel som en effektforsterker?
    Hvordan gjør jeg evt det? Er helt grønn når det kommer til rør......helst en enkel forklaring hvordan jeg kobler hvis det gå an.
    Mvh
    Overland
    Det kan du, og det står forklart hvordan ett stykke lengre fremme i denne tråden. :-D

- Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av overland
    hei
    Mvh
    Overland

Da går vi i vår utmerkede rørguide og finner følgende link:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er som lovet et par billeder af træsiderne på min MA, før og efter at jeg gav dem en kærlig hånd.

Det viste sig at træsiderne på min MA ikke er bejset røde fra fabrikens side, for træsorten er åbentbart en slags mahognitræ. Det har dog pyntet med en oliefinish fremfor den kedelige og glansløse mørke lak som de blev leveret med.

Her er 2 sæt før & efter billeder, hvor 'før' billederne viser en træside som er slebet ned, og en bagved som stadig har den originale, og meget røde 'kinalak'.

Det færdige resultat som ses på 'efter' billederne, viser begge træsider som har fået en blanding af Tung Oil og Teak olie af 2 omgange, inklusiv mellemslibning, og håndpolering til slut inden olien hærdede alt for meget.

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere et skrekkens kabinett. MA i aluminiums-kabinett. Her er chokes-cover fjernet, men det er plass til chokes på innsiden.
    Hadde en test med denne opp mot det originale kabinettet, og vi klarte ikke å høre forskjell på dem. Eneste modifikasjoner som er gjort på denne er bytte av volumpot og inngangsvelger. Disse MA'ene spiller fletta av det jeg har hørt av KT88 -konstruksjoner. Selvsagt da med de rette rørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hyggelig at du ble fornøyd.

Men jeg vil kanskje tippe at du hører forskjell hvis du setter inn drosler og reduserer motkoblingen ved å endre motstanden fra 3,3 kohm til 10 kohm. Du får da en forsterker som fokuserer mer på detaljer i mellomtonen - og droslene hjelper på bassen, den blir like fenomenal som før.

NOS-droslene er klart bedre enn de nye kina-droslene (= de originale i versjon 1) ifølge mine NOS-ører.

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAR
    Her ser dere et skrekkens kabinett. MA i aluminiums-kabinett. Her er chokes-cover fjernet, men det er plass til chokes på innsiden.
    Hadde en test med denne opp mot det originale kabinettet, og vi klarte ikke å høre forskjell på dem. Eneste modifikasjoner som er gjort på denne er bytte av volumpot og inngangsvelger. Disse MA'ene spiller fletta av det jeg har hørt av KT88 -konstruksjoner. Selvsagt da med de rette rørene.
    lydforskjell eller ikke. Jeg synes dette var et lekkert kabinett. flott arbeid

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Men jeg vil kanskje tippe at du hører forskjell hvis du setter inn drosler og reduserer motkoblingen ved å endre motstanden fra 3,3 kohm til 10 kohm.
    NOS-droslene er klart bedre enn de nye kina-droslene (= de originale i versjon 1) ifølge mine NOS-ører.
    Dette er noe jeg helt klart skal prøve ut. Først vil jeg la den originale versjonen "synke" skikkelig inn, før videre modifikasjoner blir gjort. Har testet litt mellom pentode og triode, og jeg begynner faktisk å lure på om triode passer mine høytalere best. Ellers ser jeg ingen stor grunn til å fikle for mye med disse MA'ene. Jeg byttet pot og inngangsvelgere da de originale først og fremst ikke passet i det nye kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    lydforskjell eller ikke. Jeg synes dette var et lekkert kabinett. flott arbeid
    Kabinettet er lekkert det, og passer bedre inn i min rigg! Som en enkeltstående komponent er ikke utseende på det originale kabinettet ille. Dette dreier seg kun om "smak". Har vel registrert at de fleste liker det originale kabinettet meget godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter alle forsøk med de forskjellige versjoner og modifikasjoner var det så tid for den store testen, kan Music Angel i de senere versjoner drive mine store strømkrevende og litt modifiserte Tannoy Turnberry HE ?
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tt-filter.html

Disse høyttalerne er hverken trykk-kammer eller bass-refleks, men istedet en form for akustisk ventil (kan nærmest beskrives som et lukket kabinett med kontrollert lekkasje, prinsippet kalles også en resistiv port). Slike høyttalere har ingen resonans i bass-regionen - de er på en måte mer perfekte der, men er av den grunn også mye tyngre å drive ved frekvenser under 100 Hz. Mens vanlige høyttalere har en kraftig impedansstigning (en eller to topper) der nede og trekker derfor mindre strøm. Denne Tannoy'en er spesiell - de fleste nykommere nå i Prestige-serien er bass-refleks (man går tilbake til de klassiske modellene).

Music Angel i første versjon hadde ikke sjanse - den ellers så dynamiske gjengivelsen ble hemmet - lyden var treg og udynamisk og bassen undertrykt.
    Så over til de siste versjonene, versjon 3 og 4 (4 er med motstander i CRC-filteret kortsluttet/fjernet, bare en ledning der)

Disse nye Music Angel spilte flott, bassen var kraftig og slagkraftig - mellomtonen noe tilbaketrukket og myk - ikke det minste hint av aggressiv diskant. Full match altså. Musikken mistet mye liv og dynamikk hvis ECC82 ble satt i inngangen, så her skal det være den originale koblingen med ECC81. Og gjerne med drosler montert.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngel-kt88.html (ECC82 kontra ECC81)

Motkoblingen skal her (med denne høyttaleren) ikke endres - den er perfekt slik den er fra fabrikken. De fleste vil nok foretrekke den i triode på de store Tannoy, men pentode går også fint og med mere power.

I forsøk med gradvis reduksjon av motkoblingen skjedde det overraskende at lyden mistet varme, bassen ble undertrykt, mere fraværende og mellomtonen mere fremtredende, særlig i det midtre området og oppover. Dette er nesten motsatt av hva man opplever på mere typiske lettdrevne høyttalere - så i tilfellet Tannoy Turnberry så er det lav utgangsimpedans i forsterkeren (evnen til å levere strøm) som overskygger nesten alle andre parametere. Den riktige rørforsterkeren til Tannoy Turnberry er altså en kraftig push pull-modell med sterk motkobling (dvs. klassisk oppskrift) og 2-4 KT88-rør pr. kanal.

Brokobling: Effekt-økningen med brokobling (via trafoer) var tydelig, men nedre bass virket noe mer undertrykt (strammere) - her hjalp ECC82-rørene med mere fylde i lyden. Så ECC82 kan, om ønsket, brukes i brokobling. Ved brokobling er ikke droslene nødvendige.
    Brokobling av Music Angel er nok mest egnet med mere rør-vennlige høyttalere, som gjerne må være tunge å drive, men med en typisk impedansstigning i bass-området.

Så konklusjonen er at teamet bak Music Angel har gjort fornuftige oppgraderinger i flere trinn i løpet av de siste par år, og man har endt opp med en utrolig vellydende og universell rørforsterker som i utgangspunktet klarer alle høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte at noen hadde gode erfaringer med bytte av strømkabel. Så jeg prøvde denne :Le Cordon d'alimentation Audio professionnel - Power - eBay (item 310037296718)

Jeg hadde ikke trodd at en strømkabel kunne ha så stor effekt. Gedigen nedtur: mere bass,mindre punch, lydbildet ble ullent og ekkelt. Selv med cd rett i engelen.Tilbake til den gamle pc kabelen min og gleden igjen tilbake i stua. Har nok et ganske "bassvennlig" rom, så det ble kanskje litt mye av det gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget interessant.

Tror faktisk de fleste kabler i høye prisklasser har som oppgave å etterligne lyden av NOS carbon composition-motstander (mer eller mindre vellykket) eller ihvertfall tilføre mer varme.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post901330
    Som nærmest eneste produkt på markedet er Music Angel nettopp oppbygget med slike komponenter. Så trenger man ikke lenger disse dyre super-kablene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg fikk idag min nye Music Angel XD-800 MKIII. Jeg har ikke fått nye høytalere enda, men tenkte jeg skulle prøve den på mine gamle proson reality 62 høytalere bare for å sjekke. De står oppgitt med impedanse på 4 ohm og max power 110w, men følsomhet er ikke oppgitt.

Jeg koblet da svart mot svart og rød mot rød 4 ohm. Det første jeg la merke til var at lyden var utrolig lav på begge innstillingene. Det kan godt hende at dette er pga at høytalerne er for tungdrevne, ikke vet jeg. Deretter vred jeg på kilde-knappen. Jeg la merke til at jeg hørte lyd selv om jeg vred den over på aux, tape og video. Jeg kunne også vri den ett hakk videre, noe jeg synes var rart.

Deretter koblet tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre cd-spilleren gjennom aux inngangen isteden, bare for å sjekke. Jeg satte spilleren på pause og koblet over, men dum som jeg var skrudde jeg ikke ned voulumet, det sto fortsatt på maks. Da jeg igjen startet spilleren kom det kjempehøy forvrengt lyd ut av høytalerne mine.

Er det noen av dere som har tips på hva dette kan komme av??
    Jeg er helt grønn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det siste hakket på omskifteren er stand-by (video), når man en stund kikker på TV istedenfor å spille musikk.

Var problemet at du hadde lav lyd først og så etterpå normalt høy lyd ? At du får forvrengning med volum på max er helt normalt og skjer med alle forsterkere - rør eller transistor. Tungdrevne høyttalere skal ikke gi noe spesielt problem.

Hvis problemet kun gjelder forvrengning på max volum, vil det faktisk si at du ikke har noe problem.

Du får ellers lese vår utmerkede rør-guide.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask svar!

Det jeg reagerte på var at det kom lyd ut av høytalerne selv om jeg skiftet over til aux, tape og video fra cd pluss at det gikk an å vri den enda et hakk videre (etter video hakket) fra de nevnte fire.

Når jeg tenker meg om så kan jo det at den spilte høyt og forvregnt på når jeg koblet cd-spilleren til auxutgangen bety at den fungerer som den skal.
    Men det skal vel ikke være noen forskjell på de tre forskjellige utgangene (cd, aux, tape)?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet den litt til nå. Det viser deg at den spiller normalt når cd-spilleren er koblet til Music Angelen på aux/tape inngangen, men forsterkeren er innstilit på cd/aux. Da kommer det kun lyd ifra de andre kanalene på max volum når jeg vrir på kildeknappen mens cd-spilleren er koblet til den samme.

Det betyr at den spilte normalt da den spilte høyt og forvrengt tidligere siden volum sto på maks.

Men det vil vel da si cd-inngangen er ødelagt mens de andre er forskjøvet et hakk. Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva mener du med aux/tape og cd/aux ? Det er ingen innganger som heter det.
    Inngangene heter CD, Aux og Tape og det er 3 av dem.

Problemet ditt var altså at omskifteren ikke traff den inngangen du benyttet, men sto i virkeligheten på en annen åpen inngang - og så var det overhøring som ga et meget svakt signal. Det problemet har jeg ikke truffet på før, men det er jo da mulighet for at vi her har en Music Angel med feilkoblet omskifter. Det er noe som er meget enkelt å fikse selv, men vil kreve litt lodding av kabler. Eller du velger å remerke kontaktene bak.

Det du mener, er altså at teksten på omskifteren ikke stemmer med kontaktene bak ? Men virker alle 3 inngangene (selv om de er forskjøvet) ? Du får ta det detaljert og trinnvist her, så skal vi se.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva mener du med aux/tape og cd/aux ? Det er ingen innganger som heter det.

Inngangene heter CD, Aux og Tape og det er 3 av dem.

Det du mener, er at teksten på omskifteren ikke stemmer med kontaktene bak ? Du får ta det detaljert og trinnvist her, så skal vi se.

Jeg mener at cd-spilleren er koblet til aux, men forsterkeren står på cd. Og når cd-spilleren er koblet til tape, står forsterkeren på aux. Når cd-spilleren står på aux eller tape kan jeg høre svak musikk på max volum når jeg vrir over på de andre utgangene. Men når cd-spilleren er koblet til cd-inngangen er det kun svak musikk på samtlige innstillinger på forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du har fått svar ovenfor. Du kan jo gjerne bare merke kontaktene bak med den teksten som stemmer. Eller lodde om kablene inni.

Hva med den tredje inngangen, virker den ?

Lykke til videre !

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja du har fått svar ovenfor. Du kan jo gjerne bare merke kontaktene bak med den teksten som stemmer. Eller lodde om kablene inni.

Hva med den tredje inngangen, virker den ?

Lykke til videre !

På cd-inngangen får jeg kun svak og utydelig lyd selv på max volum. Dette skjer også når jeg vrir over på aux, tape og video. Er det vanlig å høre svak musikk på max volum i de andre kanalene enn den kanalen som cd-spilleren er koblet til? Jeg sikter her til aux og tape på forsterkeren min.

Side 18 av 176 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •