Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 173

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 173 av 176 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 SisteSiste
Viser resultater 3,441 til 3,460 av 3515
    Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    denne har ikke kraft overskuddet som trengs til rf 63, men som tidligere sagt i tråden, den hadde nok passet rf62 mkll eller kanskje til og med Heresy ?
    Si ikke det jokris.

Hadde mye morro med rf-63 og music angel

Men hvis man sitter med mcintosh så forstår jeg vel utspillet :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne har ikke kraft overskuddet som trengs til rf 63, men som tidligere sagt i tråden, den hadde nok passet rf62 mkll eller kanskje til og med Heresy ?
    Skal du spille på diskoteknivå er det selvfølgelig ikke riktig forsterker, men den har mer enn nok krefter til å dra RF63 til mer enn høye nok nivåer i de fleste sammenhenger. RF63 har sensitivitet på 99db. Music Angel yter ca 65w, det tilsvarer en lydøkning på ganske nøyaktig 18db. Det vil si at man skal kunne spille 117db med music angel og RF63, noe som er høyt. Men, jeg sier ikke at RF63 ikke kan spille både høyere og med kraftigere bass med en virkelig kraftig forsterker!

Men, Music angel har ingen problemer med å dra rf63 til mer enn høye nok volumer og vil nok kunne spille vesentlig bedre på vokal og akustiske instrumenter enn en større forsterker ville gjort. Personlige preferanser avgjør gjerne hva man liker til syvende og sist.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svm88
    RF63 er en fin kombi med music angel! Det er ikke der problemet ligger i hvert fall

Hvilke smårør spiller du med nå? Vil tro kanskje det kan ligge en del potensial der.

Og som en annen er inne på, nye Klipsch trenger en god del innspilling før de løsner. Helt nye klipsch låter hardt, lyst og ikke helt bra. Men de kommer seg veldig etter innspilling!
    Takk for svar Da er det bare å ta tiden til hjelp.
    Det er umulig å lese hva som står på røra, de er så slitte, men det er de som fulgte med som standard.
    Har du noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pure Fidelity
    Hei :-)
    Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt Music angel mk111 og er fornøyd :-) ikke vanskelig å høre potensialet i denne. Den bringer frem detaljer jeg aldrig har lagt merke til. Den er også helt stille uten antydning til støy mellom slaga.
    På mine helt nye klipsch rf63 blir lyden veldig hard og spiss, med lite fart i nedre mellomtone og til dels bass. Har lest at klipsch skal passe veldig godt til
    denne forsterkeren og lurer derfor på hva slags rør dere anbefaler til rf63?
    Ta en titt på denne tråden http://avforum.no/forum/receivere-fo...-800-kt88.html
    mange gode tips der.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dei som ikke har fått det med seg.

Norsk impotør og seff med garanti.

Products - Mala Audio
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kraftoveskudd til en høyttaler med en følsomhet på 99db ??
    Da lurer eg på hvordan i all verden eg får lyd fra mine høyttalere med en følsomhet på 88db;-)
    Fra spøk til alvor : denne MA har ingen problem med å sparke liv i mine høyttalere som har en følsomhet på 88db. Spiller riktignok ikke med et lydnivå tilsvarende utendørs konsert, men har blitt satt på pøve på noen ganger med fest hjemme og har aldri savnet krefter fra min MA.
    Føler meg ganske så sikker på at høyttalere med en følsomhet på 99db vil spille ganske så høyt med en MA som kraftkilde.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Da lurer eg på hvordan i all verden eg får lyd fra mine høyttalere med en følsomhet på 88db;-)
    Fra spøk til alvor : denne MA har ingen problem med å sparke liv i mine høyttalere som har en følsomhet på 88db. Spiller riktignok ikke med et lydnivå tilsvarende utendørs konsert, men har blitt satt på pøve på noen ganger med fest hjemme og har aldri savnet krefter fra min MA.
    Føler meg ganske så sikker på at høyttalere med en følsomhet på 99db vil spille ganske så høyt med en MA som kraftkilde.

Jepp.

Bare se her, den første videoen B&W 901 der mange transistor forsterkere sliter. Tror jeg ville sett den transistoren med samme watt spille like godt som denne MAen gjør på da meste.

http://avforum.no/forum/klubb-entusi...ml#post1752269
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Om følsomheten kun var det eneste parameter som har innvirkning, så hadde du hatt rett, men så enkelt er det dessverre ikke.

Om man tar seg bryet med å lese denne, vil man ihvertfall forstå noe mer:
    || DHTRob - Tubeamplifiers and fullrange speakers ||

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lesning det der ja.
    Eller hva sier du, Lovemusikk? :roll:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    God lesning det der ja.
    Eller hva sier du, Lovemusikk? :roll:
    Jepp sant!

Det er stor forskjell på høyttalere og hvor langt ned i ohm dei går under spilling.

For lesere som ikke vet, så er lavere ohm tyngre å drive for en forsterker.
    0 ohm = full kortslutning, stemmer ikke det Scrooge? 8)

Kobler en på eit par høyttalere på 4 ohm, så er liksom det 4, men vi sier dei kan gå ned i 2 ohm.
    Kobler en på eit par til på samme høyttalertilkoblingen (noe en ikke skal gjøre) har en 2 ohm og 1 ohm under spilling.

Jeg har bare brukt MAen på "vandlige" høyttalere og det fungerer fint. Seff spiller det ikke like høyt som en kraftig transistor, men høyt nok sånn sett.

Men hvordan er det med langt langt opp i ohm..kan det skape problemer??
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan være ganske store forskjeller i impedansforløpet for de forskjellige høyttalerne ja, og som i sin tur vil skape problemer for forsterkeren.
    Nå er det jo ingen høyttalere som går ned i "0 Ohm", men enkelte kommer jo ganske nært.
    F. eks: Elektrostater blir generelt sett på som en vanskelig last, ved at de høyt oppover i frekvens - 18 til 20kHz, kan falle ned i nærheten av 1 Ohm.
    Dette er allikevel nær sagt av akademisk interesse, ettersom det er svært sjelden at det i vanlige sammenheng avspilles så høye frekvenser.

En høyttaler med høy impedans vil selvsagt ikke påvirke / belaste forsterkeren på samme måte.
    "Problemene" dette måtte skape, er at man vil få et redusert lydtrykk med samme nivå på volumkontrollen, i forhold til høyttalere med lav impedans.
    Dette vil ikke ha noen negativ innvirkning på forsterkeren.

En ulempe vil allikevel være at man må øke gain / volum på forsterkeren for å oppnå samme lydtrykk, noe som i noen tilfelle også vil tilføre egenstøy fra forsterkeren.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan være ganske store forskjeller i impedansforløpet for de forskjellige høyttalerne ja, og som i sin tur vil skape problemer for forsterkeren.
    Nå er det jo ingen høyttalere som går ned i "0 Ohm", men enkelte kommer jo ganske nært.
    F. eks: Elektrostater blir generelt sett på som en vanskelig last, ved at de høyt oppover i frekvens - 18 til 20kHz, kan falle ned i nærheten av 1 Ohm.
    Dette er allikevel nær sagt av akademisk interesse, ettersom det er svært sjelden at det i vanlige sammenheng avspilles så høye frekvenser.

En høyttaler med høy impedans vil selvsagt ikke påvirke / belaste forsterkeren på samme måte.
    "Problemene" dette måtte skape, er at man vil få et redusert lydtrykk med samme nivå på volumkontrollen, i forhold til høyttalere med lav impedans.
    Dette vil ikke ha noen negativ innvirkning på forsterkeren.

En ulempe vil allikevel være at man må øke gain / volum på forsterkeren for å oppnå samme lydtrykk, noe som i noen tilfelle også vil tilføre egenstøy fra forsterkeren.
    Ja, riktig. 8-)

Så da er det egentlig kun hvor langt ned dei går, som er viktig?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt sagt ja, når det kommer til belastning på forsterkeren.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt sagt ja, når det kommer til belastning på forsterkeren.
    Fikk en intresang erfaring her.. Da jeg skiftet fra en Krell til en Burmester som har mye mindre watt.
    Den er oppleves "kraftigere" selv om den bare er på 2x85/2x120w

Går det kun i strømforsyningen når det gjelder bunndraget eller hva en skal kalle det?

Har f.eks MAen mer krefter til å dra høyttalere enn en transistor på samme watt?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt å svare på.
    Jeg kjenner ikke til noen av de forsterkerne du nevner, ei heller har jeg all-verdens kompetanse på det området.
    Men generelt sett, vil en forsterker med gode "strømreserver" være å foretrekke. Watt er jo ikke alt....;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så enkelt å svare på.
    Jeg kjenner ikke til noen av de forsterkerne du nevner, ei heller har jeg all-verdens kompetanse på det området.
    Men generelt sett, vil en forsterker med gode "strømreserver" være å foretrekke. Watt er jo ikke alt....;-)
    Nei watt kan vere så mangt ja. :wink:
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Den er oppleves "kraftigere" selv om den bare er på 2x85/2x120w

Går det kun i strømforsyningen når det gjelder bunndraget eller hva en skal kalle det?

Har f.eks MAen mer krefter til å dra høyttalere enn en transistor på samme watt?
    Følt/opplevd forskjell i effekt mellom de to kan nok bero på flere faktorer enn kun oppgitt effekt.

1 Watt er 1 Watt uansett rør eller transistor, men dimensjonering av strømforsyning, strømreserver, forsterkerprinsipp osv påvirker til hvor "kraftig" forsterkeren reelt sett både er og føles/oppleves. En rørforsterker arter seg også annerledes enn en transistorforsterker ved (over)belastning. En kvalitets rørforsterker kan da føles/oppleves som "kraftigere" enn en transistor ved "samme" oppgitte utgangseffekt.

Den forsterkeren jeg har i dag muliggjør å benytte flere ulike type effektrør. En type jeg bruker er et lav-effekts 6L6WBG rør. De tilsier at forsterkeren har en effekt på ca. 23W. Med KT88 rør er effekten oppgitt til 32W. Rørene har ulik karakteristikk - og det er ikke lett å høre at det prosentuelt er så stor forskjell i effekt. Jeg tør ta gift på at ikke mange ville klart å tippe effekten i forhold til hvordan det låter - og antar at mange ville ha problem ved lytting å tippe hvilke av de som har høyest effekt. Må tro hvordan f.eks. en "ordinær" AB 25 -30W transistorforsterker ville spilt til sammenlikning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen..

Her kommer det kanskje noen dumme spm, men lurer litt på forskjellige ting angående ma kt88 rørforsterkern, og sikkert mye av svara ligger på nett.

Per dagsdato har jeg nad og rotel sammen, biampa+dacmagic og duet.

Jeg stusser veldig på denne ma'en med anbefalte rør fra kjell b, om det er noe å gå for?
    Vil jeg vinne eller tape på å bytte ut elektronikk utenom dacen, nad og rotel til en ma integrert med en god dag og bra kilde? Og vil dacmagicen være bra nok til ma?
    Jeg har fått bekrefta at mine jbl'er skal være en ganske god match til ma, så går mer og mer i den retninga, men da kjedelig å bytte ut annet elektronikk.

Det er derfor jeg spørr dere om det er verdt det, og deres synspunkter om dette.

Håper jeg var klar nok

Chris

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte ut rotel og nad, glemte å skrive det i første innlegg, utenom dac

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrissy1989
    Jeg stusser veldig på denne ma'en med anbefalte rør fra kjell b, om det er noe å gå for?
    Vil jeg vinne eller tape på å bytte ut elektronikk utenom dacen, nad og rotel til en ma integrert med en god dag og bra kilde? Og vil dacmagicen være bra nok til ma?
    Chris
    Det er nok kun du som kan svare på spørsmålene. Dvs. MA vs det du har, vil gi en forholdsvis annerledes lydkarakteristikk - og spm blir da om det svarer til dine preferanser eller ikke
    Det du vil tape er f.eks. fjernkontroll (går ut fra at du har det i dag) - og evt. tonekontroller (om du har det i dag). Om du vil savne tonekontroller er neppe trolig, men..

Side 173 av 176 FørsteFørste ... 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 169 170 171 172 173 174 175 176 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •