Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 176 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sdp1

2: Er dette den bedste model, eller hvad er indholdet i denne? Har den drosslerne? De kalder den version 2, 2006 modified version... XDSE KT88 x4 Class A Stereo Integrated Tube Amp svbk NR - eBay (item 290221120190 end time Apr-13-08 14:00:00 PDT)

Mange tak for hjælpen!:-D

Denne leverandøren bruker det navnet på alle de 3 versjonene vi har identifisert i løpet av et år (2007). De som kjøper der nå får versjon 3, 2007 (altså vår betegnelse versjon 3). Eller muligens versjon 4 (2008, den samme, men motstandene sløyfet i CRC-filteret). Altså den samme versjon som de andre leverandørene har.

Vi vil i løpet av kort tid ha enkel og grei DIY oppskrift på alle aktuelle modifikasjoner for de som ønsker å gjøre mer ut av den, inklusive å bygge tilbake til en litt mer påkostet versjon. Men den er meget god som levert også da.

Ellers, for de som lurer på hva rør-lyd er, lytt på denne gamle Telefunken-reklamen:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...elefunken.html

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilpostet. flytter til gode smårør tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, tak for svaret!

Kjell, kan du anbefale en RIAA evt. fra samme fabrikant?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En veldig god RIAA (m/rør + IC-buffer i utgang) er den Bellari'en jeg har testet annet sted her. Ellers må du helst tilbake til forsterkere produsert på 70-tallet for å finne de riktig gode RIAA'ene. Disse små svarte boksene som selges rundt omkring for et par tusen eller så, er ikke verdt å satse på.

Jeg skal komme tilbake med anbefalinger til forforsterkere i flere varianter.'

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

En veldig god RIAA (m/rør + IC-buffer i utgang) er den Bellari'en jeg har testet annet sted her. Ellers må du helst tilbake til forsterkere produsert på 70-tallet for å finne de riktig gode RIAA'ene. Disse små svarte boksene som selges rundt omkring for et par tusen eller så, er ikke verdt å satse på.

Jeg skal komme tilbake med anbefalinger til forforsterkere i flere varianter.'

Tak, for hjælpen..
    Jeg er bare blevet lidt i tvivl.. Vil det give mig en kraftig forbedring at købe en Music Angel kt88, selvom mit anlæg ikke er det dyreste hifi? (se min tidligere post om, hvilket udstyr #312)
    Altså hvis jeg f.eks køber en NAD pp2 RIAA, vil den så nærmest gøre Music Angel'en ligegyldig fordi jeg spolerer mit set-up med noget som ikke er det bedste hifi..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei så absolutt ikke.
    Music Angel'en vil gi deg stor forbedring, også med NAD'en. Fordi det handler om en annen måte å presentere musikk på i stuen - det er hele presentasjonen som endres med en slik god rørforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå kan det se ut til at Music Angel-eventyret er på vei inn i Danmark også:
    HIFI4ALL.DK Forum: Music Angel "XDSE KT88

Seansmiller der kjører med versjon 3 og han foretrekker den helt umodifisert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Nå kan det se ut til at Music Angel-eventyret er på vei inn i Danmark også:
    HIFI4ALL.DK Forum: Music Angel "XDSE KT88

Seansmiller der kjører med versjon 3 og han foretrekker den helt umodifisert.

Ja rygterne om den gode lyd fra Music Angel spreder sig som ringe i vandet, dog ikke i samme grad som i Norge.

Jeg havde 3 gode venner fra HIFI4ALL på besøg i lørdags, deriblandt Krenzler som jo selv har en Music Angel, og de syntes alle rigtigt godt om lyden. :-D

Mit seneste indkøb, som er et par Tandberg Studio Monitors, går rigtigt godt i spænd med forstærkeren. Du har vist også selv testet et par Tandberg Studio Monitors på din engel, har du ikke Kjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja Music Angel er et funn av en forsterker. Og så er den veldig enkel å modifisere, for dem som ønsker det.

Har du lyttet på krenzlers ide om å kjøre med ECC82 der 12AT7 (ECC81) skal stå ? Altså inngangsrørene.

Jeg har gått gjennom mange mulige modifikasjoner, og det er to som peker seg ut:
    1) Nyeste versjon 3 (eller 4) rett fra fabrikken med ECC81 i inngang og høy motkobling. Dette er en flott power amp (forkledd som integrert amp). Den driver det meste av høyttalere.
    2) Man reduserer motkoblingen signifikant - to måter å gjøre det på:
    a) De nye versjoner modifisert til ECC82 også i inngang. Ved å sette ECC82 i inngangen reduseres motkoblingsfaktoren automatisk til nesten like lav som versjon 1.
    b) Man kjører med ECC81 som normalt og øker feed-back motstanden fra 3,3 kohm til 10 kohm (f.eks. enkelt 6,8 kohm i serie).

Med ECC81 og lav motkobling vil sus-nivået øke en smule. Det er normalt ikke noe problem. Dette sus-nivået går dessuten betyderlig ned hvis forsterkeren kjøres i triode. Fordelen med ECC81 er at forsterkeren spiller mer slagkraftig og dynamisk enn når ECC82 anvendes - men man får på den annen side en deilig mellomtone med ECC82.

Min konklusjon er at som universell power amp skal man anvende ECC81 i inngangen - har man så en god preamp blir dette nærmest perfekt.

Er man tilhenger av single-ended triode-forsterkere så vil den første versjon og 3. versjon modifisert til lav motkobling falle i smak. Mer markert mellomtone og deilig bass. Men i slik kobling må høyttaleren passe til rør. For å teste dette med passende høyttaler kan man bare sette et ECC82-rør rett inn i ECC81-soklene - det vil fungere, om enn ikke optimalt.

Vil man kjøre med en versjon med lav motkobling er ihvertfall droslene et must.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Music Angel er spesielle forsterkere. De komponentene man benytter internt finner man bare i de forsterkerne som selges som ekte Music Angel. Det finnes jo noen andre forsterkerserier i HongKong, som Meng (Meng Yue) og Music Curve. Disse anvender ikke de musikalsk riktige komponentene og vil derfor lyde annerledes (skarpere/tynnere). Som det meste av kina-forsterkere.

Jeg har nok ikke testet den med Tandberg, men versjon 3 spiller flott på alt vi har testet.

Modifikasjoner mer i detalj her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ngel-kt88.html
    Music Angel er veldig oversiktlig bygget opp, og alle mods kan gjøres direkte uten å skru løs på noe kretskort (print). Kun skal bunnplaten skrus av og forsterkeren settes på siden (alle trafoene vender ned - legg en bok eller lignende under nett-trafoene).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har selv testet min forstærker med 4 x ECC82 rør, flere af slagsen kan jeg tilføje, også da jeg havde tilsluttet NOS droslerne fra Surplus Sales. Det lyder også godt, men jeg er dog helt klart mere til lyden af den umodificerede udgave med ECC81 rørene. Der er mere 'hul igennem' lyden på den måde synes jeg. Men det er jo så individuelt hvad forskellige ører foretrækker.

Jeg har også testet den med en Pioneer SA-1000 som preamp, men igen kan jeg bedst lide lyden af Music Angel'en som en integreret forstærker i mit setup.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en ting som jeg er lidt nysgerrig omkring, og måske kan nogen komme med et svar her.

Den eneste kosmetiske ting som jeg er lidt skuffet over på min Music Angel er at træsiderne er bejset overdrevent mørkerøde, og jeg kan jo se at træet har en helt anden farve indvendigt i kassen. Jeg kunne godt tænke mig at slibe dem ned og give dem olie... uden rød farve i!!!

Er der nogen som har prøvet at afmontere træsiderne, og er det en større operation?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her varierer fargen mye, de nærmeste vi har her er mere lyst brunlige og pene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er min desværre faldet lidt mere uheldigt ud. :-| Farven ligner noget af det billige lakbejse som man køber i IKEA.

Newcomer Janago sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seansmiller
    Der er en ting som jeg er lidt nysgerrig omkring, og måske kan nogen komme med et svar her.

Den eneste kosmetiske ting som jeg er lidt skuffet over på min Music Angel er at træsiderne er bejset overdrevent mørkerøde, og jeg kan jo se at træet har en helt anden farve indvendigt i kassen. Jeg kunne godt tænke mig at slibe dem ned og give dem olie... uden rød farve i!!!

Er der nogen som har prøvet at afmontere træsiderne, og er det en større operation?

Jeg har fått overtatt et originalt chassis med tresider av en som har laget nytt, og kan fortelle at tresidene er satt sammen (skrudd og stiftet) av to forskjellige stykker tre. Det er derfor vanskelig å si hva som er den opprinnelige trefargen på de ytterste trestykkene.

Kan ellers nevne at det er 7 skruer som skal løsnes på hver treside, og at chassiset har lett for å vri seg.
    Så kanskje lakkering i ønsket farge blir det enkleste?

-Jan

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janago
    Jeg har fått overtatt et originalt chassis med tresider av en som har laget nytt, og kan fortelle at tresidene er satt sammen (skrudd og stiftet) av to forskjellige stykker tre. Det er derfor vanskelig å si hva som er den opprinnelige trefargen på de ytterste trestykkene.

Kan ellers nevne at det er 7 skruer som skal løsnes på hver treside, og at chassiset har lett for å vri seg.
    Så kanskje lakkering i ønsket farge blir det enkleste?

-Jan

Kan ikke se noe som tilsier at man ikke burde slipe treet ned. Som man ser på bildet her, er det riktig to forskjellige trestykker som er skrudd sammen. Det ytterste, som er det man ser, har en glatt pen overflate hvor treets struktur kommer godt gjennom. Virkelig en pen finisk. De tre Music Angel jeg "møter" i det daglige har alle en mer lyst brunlig farge - trolig mer den ekte trefargen.

Chassiset er ikke noe problem, la forsterkeren ligge på ryggen (som på bildet), så er det ingen krefter som trekker på chassiset mens man tar ut tre-sidene (som jo er en del av det bærende chassiset).
    Utrolig at noen vil bytte ut et slikt pent chassis. Men smak og behag da ....

Bildet under viser en tidlig versjon av Music Angel (før 2007), der er det med en ekstra støtte-list i midten - denne er ikke med på de senere utgavene. For de modifikasjonslystne er det jo ingenting i verien for å sette inn en slik ekstra støtte-bjelke. Gjerne i tre - da tre virker resonans-dempende i motsetning til metall.

Et helmetall lukket chassis ser veldig imponerende teknisk ut - nærmest proff-studio finish - men har ingenting å gjøre med god lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan og Kjell: Mange tak for jeres gode råd. :-D

Jeg vil i den kommende weekend prøve at se om jeg forsigtigt kan komme til at skrue siderne forsigtigt af .
    Jeg fik jo et nogenlunde grundigt kik indeni forstærkeren da jeg monterede drosler i den for noget tid siden, og for mig ser det ud som om at jeg er nødt til at afmontere printplader i begge sider for at komme til de skruer som holder træsiderne fast? Hvis det er tilfældet, så tror jeg nu nok at jeg holder fingrene i ro. :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såvidt jeg kan se er det for hver treside 3 skruer oppå og 2 under - det er de blanke pene skruene du ser ut mot siden av forsterkeren - dette er treskruer.

Når disse 5 skruene er løsnet, skulle tresiden være løs og bare å trekke ut. Forøvrig er PSU-printet nær den ene side meget enkelt å skru løs - det er 4 muttere og så kommer det fint av og er nærmest idiotsikkert å få på plass igjen. Men det er nok ikke nødvendig her.

Som nevnt her, er chassiset nå mindre sterkt og må ligge opp-ned stødig på et bord.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... så det kan være at det slet ikke er nødvendigt at skulle pille ved skruehullerne på indersiden af træsiderne.
    De skruer man kan se fra indersiden er nok bare dem som holder de 2 stykker træ sammen?

Så skulle det jo være en rimelig simpel opgave hvis jeg bare skal løsne de 3 små skruer på toppen af chassiset, og de 2 små skruer i bunden helt yderst i hjørnerne. Jeg sørger for at understøtte siderne af metalchassiset, sådan at vægten er fordelt på både trafoerne og det yderste af toppladen. Så burde der være minimal chance for at vride noget skævt.

Jeg skal nok tage nogle billeder undervejs og poste dem her i tråden.

Newcomer Janago sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seansmiller
    Ok... så det kan være at det slet ikke er nødvendigt at skulle pille ved skruehullerne på indersiden af træsiderne.
    De skruer man kan se fra indersiden er nok bare dem som holder de 2 stykker træ sammen?
    Ja det stemmer.

:-D

- Jan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk Jan! Mange tak skal du have. :-D :-D :-D

Nu ser jeg rigtigt frem til at komme i gang med det lille projekt. Jeg er spændt på at se hvilken farve træet er på mine sider når jeg får slebet dem ned. De kan umuligt have træets naturlige farve så røde som de er (mine træsider altså).

Side 17 av 176 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •