Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 168

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 168 av 176 FørsteFørste ... 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 164 165 166 167 168 169 170 171 172 ... SisteSiste
Viser resultater 3,341 til 3,360 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Et godt eksempel på en "håpløst" vansklelig høytaler å drive er vel Infinity Kappa9 , på tross av ganske pene tall for følsomhet og Nominal Impedance (hentet fra brukermanualen)

Nominal Impedance: 4 to 6 ohm (recommends amps that can go lower)
    Power Rating: 60-340 watts RMS
    Efficiency: 102 dB SPL @1 watt, 1 meter

Kjenner et par som gikk i den fella ja, den gang Elnor (eller hva de het) hadde "billigsalg" på Kappa. Det røyk noen forsterkere

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kt120

8)

For dei som vil prøve, så passer KT120 rett nedi kt88 kontaktene.
    Den justerer seg også selv her, til riktig mA.

Men sjekk bias etterpå,og juster 58-60 mA på hver, som det er blitt testet på.

IKKE TESTET GODT NOK UT, men se ma.forumet for mer detaljer.
    Men ser ut til at MAen takler dette fint og trafoene blir bare godt lunket.

Du får da mer watt og bedre kontroll. 8)

Kommer selv til å bestille.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    8)

For dei som vil prøve, så passer KT120 rett nedi kt88 kontaktene.
    Den justerer seg også selv her, til riktig mA.

Men sjekk bias etterpå,og juster 58-60 mA på hver, som det er blitt testet på.
    Det er vel ikke helt riktig å si at bias justerer seg selv. Det er ikke autobias på MA - og som du selv skriver - du bør/må etterjustere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Det er vel ikke helt riktig å si at bias justerer seg selv. Det er ikke autobias på MA - og som du selv skriver - du bør/må etterjustere.
    Den blir liggende ca på der den skal vere.
    Men alltid lurt å sjekke selv ja. Er jo snakk om at kt120 skal ha mer en 60mA men det er nå dette som er blitt testet på MAen, da dei var litt usikker på hvor mye strømforsyningen tolte. 8)
    Og for dere som ikke vet, MAen er IKKE bygget for KT120 men kt88
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ma

For dere som lurer på å kjøpe en slik, men er i stuss pga prisen og diverse krangler om hvor god den er:

Her tidligere er jo denne MAen blir oppskrytt noe sinnsykt, så høyt at selv jeg
    har vert i tvil.
    Nå har jeg hatt to stk, og bruker nå 2010 modellen.
    Seff skiftet ut smårøra.
    Hatt den med å testet på diverse høyttalere og mot diverse transistorer.

Kjører enten "lovemusikk kombi" (se ma-forumet) eller som nå, nye Kjell B's kombi med GE5814A og phillips holland a-frame (se ma-forumet for bilder/detaljer på rør).
    "lovemusikk's kombi" er litt mer trøkk i dynamikken, mens den andre er enda mer luftig i toppen, deilig luftig.

Konklusjon er: Den er på kun 2x65w med spiller rimelig høyt på noen vandlige høyttalere, f.eks CM9 til B&W, mens på mine høyttalere, Mozart, spiller det ikke så høyt.
    Men den spiller veldig bra, bedre en diverse transistor merker opp til 60.000 som jeg har prøvd, uten å nevne navn, for det fører bare til krangling, som vi har sett før.
    Bare hugs at det er ikke 300w på denne,men 65.

Det ringte en mann til meg for et par dager siden, han lurte på pre'en jeg hadde til salgs..ville bruke den til sin McIntosh rørforsterker.
    Og han sa han hadde hørt denne MAen en gang og syns den spilte bra.
    Jeg måtte si i fra vis jeg skulle selge den, for da ville han kjøpe.
    Den er nok ikke til salgs sa jeg.
    Men jeg benyttet og sjangsen til å høre med han hvor langt "etter" MAen ligger på lyden.
    Nei, han hadde ikke fått direkte samenlignet dei, så kunne ikke si noe om det,annet en at han syns den MAen spilte bra, som han selv sa.

Så skal dere ha en billig forsterker, og er villige til å trekke ut smårøra og trykke nedi noen nye dere har kjøpt av Motron eller på ebay, ja da har dere
    billig god hifi.
    Noen syns den spiller godt nok med orginalrøra, men en får et godt løft mot hi-end ved å skifte.

Bare ha på minnet, at dere får lyst å oppgradere resten av anlegget også.

Men en glimrende innstegsforsterker til hifi miljøet er den uansett hvor god en syns den er :-)
    Høyttalere:

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en stund i markedet etter en brukt MA KT88. Men etter å ha lest kommentaren under stoppet jeg søket siden jeg allerede har flere års erfaring med disse chip ampene som for mindre summer enn hva et rør koster lager masse godlyd - om enn med et lavere lydnivå.

"Where does this lead us to? Definitely - Tripath chip is a breakthrough in technology. Amplifiers based on it are energy efficient, cold, small and above all - sound as good as the best transistor amps. As good as medium tube amps. I would say that this amp equalled my fully tweaked Music Angel KT88 push pull."
    Miniamplifier

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gjøredetsjøl
    Jeg var en stund i markedet etter en brukt MA KT88. Men etter å ha lest kommentaren under stoppet jeg søket siden jeg allerede har flere års erfaring med disse chip ampene som for mindre summer enn hva et rør koster lager masse godlyd - om enn med et lavere lydnivå.

"Where does this lead us to? Definitely - Tripath chip is a breakthrough in technology. Amplifiers based on it are energy efficient, cold, small and above all - sound as good as the best transistor amps. As good as medium tube amps. I would say that this amp equalled my fully tweaked Music Angel KT88 push pull."
    Miniamplifier
    Jaja slik er dei fleste billige, men ikke MAen. Det vil du se på bilder av den inni.
    Du kan og tune den slik du liker lyden, ved å skifte smårør.
    Den er Dual mono oppbygget og laget på gamle williams prinsippet (USA oppskrift) og det er brukt gode lydmessige komponenter og ikke data ting. Ofte gamle komponenter som dei har hostet opp fra lagrer rundt om.
    Så en kan på en måte si at dette er en USA modell.
    Hvorfor brukt? Kjøpt i dollar på ebay kommer det vel på ca 3-4000 med flyfrakt.

Men seff det er ikke jeg som går glipp av godlyden :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja slik er dei fleste billige, men ikke MAen. Det vil du se på bilder av den inni.
    Du kan og tune den slik du liker lyden, ved å skifte smårør.
    Den er Dual mono oppbygget og laget på gamle williams prinsippet (USA oppskrift) og det er brukt gode lydmessige komponenter og ikke data ting. Ofte gamle komponenter som dei har hostet opp fra lagrer rundt om.
    Så en kan på en måte si at dette er en USA modell.
    Hvorfor brukt? Kjøpt i dollar på ebay kommer det vel på ca 3-4000 med flyfrakt.

Men seff det er ikke jeg som går glipp av godlyden :-)
    Usikker hvem du svarer egentlig? Du har sitert mitt innlegg men motargumenterer en del påstander jeg ikke har nevt med et ord. lampizator er en av dem som har holdt på med denne MA ampen lengst av alle. Og når han mener at en 150$ chip-amp spiller omtrent like bra uten alt trøbbelet med rør og strømforbruk er valget lett. Skal jeg benytte røramp i hovedriggen min må jeg i en annen prisklasse enn denne for å oppleve bedre lyd enn jeg har med chppene mine. Det er slik jeg leser lampizator sine websider.

Jeg ønsket brukt fordi jeg jaktet 2 eller 3 stk i prisklassen 2 til 2500. Eller finne enheter som var oppgradert. Samt jeg har flere hundre erfaringer med import fra Kina. Det går ikke alltid like feilfritt for å si det pent. Denne og andre MA tråder viser samme.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker hvem du svarer egentlig? Du har sitert mitt innlegg men motargumenterer en del påstander jeg ikke har nevt med et ord. lampizator er en av dem som har holdt på med denne MA ampen lengst av alle. Og når han mener at en 150$ chip-amp spiller omtrent like bra uten alt trøbbelet med rør og strømforbruk er valget lett. Skal jeg benytte røramp i hovedriggen min må jeg i en annen prisklasse enn denne for å oppleve bedre lyd enn jeg har med chppene mine. Det er slik jeg leser lampizator sine websider.

Jeg ønsket brukt fordi jeg jaktet 2 eller 3 stk i prisklassen 2 til 2500. Eller finne enheter som var oppgradert. Samt jeg har flere hundre erfaringer med import fra Kina. Det går ikke alltid like feilfritt for å si det pent. Denne og andre MA tråder viser samme.
    Ja vart litt rot.
    Lampizator, er jo en mann jeg ser mange advarer mot. Jeg selv har ikke testet hans teorier og kommer aldrig til å gjøre det heller.
    Også sett noen advarsler fra folk som jobber med rørforsterkere, Nettet er fult av det.
    Men er jo opp til deg. 8)
    Kjøpe brukt som er oppgradert? Er vel ofte en grunn for at dei selger da..
    Men men ditt valg..jeg ville heller kjøpt nytt fra kina da, og det går helt fint så lenge en handler med seriøse butikker.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vart litt rot.
    Lampizator, er jo en mann jeg ser mange advarer mot. Jeg selv har ikke testet hans teorier og kommer aldrig til å gjøre det heller.
    Også sett noen advarsler fra folk som jobber med rørforsterkere, Nettet er fult av det.
    Men er jo opp til deg. 8)
    Jeg så kun Kjell advare mot disse modene. Og da på det teoretiske planet og ikke på egne lytteerfaringer. Og i neste øyeblikk anbefalte Kjell gjerne en 30-40 år gammel papirhøytaler som vrenger værre enn prompeputa mi. Slik sett veier Lampizator sine ord med samme tyngde som Kjell's.
    Kjøpe brukt som er oppgradert? Er vel ofte en grunn for at dei selger da..
    Men men ditt valg..jeg ville heller kjøpt nytt fra kina da, og det går helt fint så lenge en handler med seriøse butikker.
    En seriøs forhandler vil be deg sende forsterekeren i retur til Kina. Han vet at det selvsagt aldrig vil skje pga høye fraktpriser fra Norge sammen med alt peset man får med retur av moms. Og man ender som regel opp med ingenting eller med litt flaks nye/brukte deler man selv kan bytte. Faktum at forsterkerne bygges med brukte deler, restelagre og sikkert fake merkevarer (slik de fleste Kina produsentene i det rimelige sjiktet gjør) gjør at det gir større trygghet å handle brukt hvor man kan prøvelytte før kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så kun Kjell advare mot disse modene. Og da på det teoretiske planet og ikke på egne lytteerfaringer. Og i neste øyeblikk anbefalte Kjell gjerne en 30-40 år gammel papirhøytaler som vrenger værre enn prompeputa mi. Slik sett veier Lampizator sine ord med samme tyngde som Kjell's.
    Å advare mot Lampizator generelt blir vel litt feil, men det KjellB ville poengtere - og som han hadde rett i, var at Lampizators modifiseringer, fjernet "alt" av den vintage rør-karakteristikken som er i MA. Og - det er jo forsåvidt en ærlig sak det - om man ikke liker den lyden, men heller foretrekker "moderne" rør-lyd (om man nå skal/kan kalle det så).

KjellB var vel heller ikke spesielt ensom i (det er mange i den båten - bl.a. mr. Musical Fidelity) å mene at enkelte eldre høyttalerkonsktuksjoner med større papirelementer leverer en helt annen dynamikk og lydkarakteristikk, enn det man får tynt ut av 1 til 2 stk 5" elementer stive som fy, følsomhet på +/- 89db og fasevinkler og imperdansekurver som krever sine (kilo)watt.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er kjent med renesansen enkelte gamle pappkonstruksjoner har fått innen Hi-Fi. På hobbybasis bygger jeg røramper til gitarer og kan kjapt nevne at membranmateriale i høytalerelementene til denne type forsterkere som konstrueres bevist for å lage forvrengning med harmonier i all tid har vært papp. En stor del av egenlyden i en høytspillende gitarforsterker er faktisk membranforvrenging.

Jeg er slett ikke fremmed for at en vellydene røramp med passende høytaler i pappkonstrukson kan lage musikalsk og sjarmerende lyd.
    Men hvor stor betydning lav forvrenging i siste ledd i lydkjeden har er blitt veldig tydelig for meg etter jeg fikk Audeze LCD-2 i hus. Og jeg vil ikke klare å leve lykkelig med gamle pappkonstruksjoner fra Tanberg selv om det er trendy i 2011. Jeg vokste opp med dem :twisted: Jeg merker meg også at det er ikke alle som tviholder på sine Tannoy'er heller. Dem selges gjerne videre mens prisene fortsatt er gode :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er kjent med renesansen enkelte gamle pappkonstruksjoner har fått innen Hi-Fi. På hobbybasis bygger jeg røramper til gitarer og kan kjapt nevne at membranmateriale i høytalerelementene til denne type forsterkere som konstrueres bevist for å lage forvrengning med harmonier i all tid har vært papp. En stor del av egenlyden i en høytspillende gitarforsterker er faktisk membranforvrenging.

Jeg er slett ikke fremmed for at en vellydene røramp med passende høytaler i pappkonstrukson kan lage musikalsk og sjarmerende lyd.
    Men hvor stor betydning lav forvrenging i siste ledd i lydkjeden har er blitt veldig tydelig for meg etter jeg fikk Audeze LCD-2 i hus. Og jeg vil ikke klare å leve lykkelig med gamle pappkonstruksjoner fra Tanberg selv om det er trendy i 2011. Jeg vokste opp med dem :twisted: Jeg merker meg også at det er ikke alle som tviholder på sine Tannoy'er heller. Dem selges gjerne videre mens prisene fortsatt er gode :-D
    Ja, jeg lar vere å si noe, har ikke så mye peiling om dette evnet, og har bare lest mye diverse som folk sier.
    Forøvrig, mine drømmehøyttalere er Tanoy DC10 heter dei vel.
    Skal og spille knall med rør.
    8) Og du..dei er vel moderne?
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hobbybasis bygger jeg røramper til gitarer og kan kjapt nevne at membranmateriale i høytalerelementene til denne type forsterkere som konstrueres bevist for å lage forvrengning med harmonier i all tid har vært papp. En stor del av egenlyden i en høytspillende gitarforsterker er faktisk membranforvrenging.

Men hvor stor betydning lav forvrenging i siste ledd i lydkjeden har er blitt veldig tydelig for meg etter jeg fikk Audeze LCD-2 i hus. Jeg merker meg også at det er ikke alle som tviholder på sine Tannoy'er heller. Dem selges gjerne videre mens prisene fortsatt er gode :-D
    Har en JCM 900 combo - og en 4x10" m/gamle SEAS elementer (som i sin tid tilhørte Rufus) - så skjønner hva du mener

LCD-2 er lekre saker. Har ikke hørt de selv, men lest en del omtaler og tester. Dessverre så er det åpne konstruksjon som nok lekker litt for mye ut til mitt bruk . Vurderer derfor sterkt Ultrasone Edition 8.

Jeg synes vel ikke akkurat at bruktmarkedet oversvømmes av eldre Tannoy. D500 og D700 finner man jo aldri til salgs.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig lite å se av brukte gamle gode høyttalere,lite og ingenting faktisk.
    Så det er vel en grunn til det.

Fikk vite av han som kjøpte min pre at rør på Tannoy DC10 funket som bare fa.. :-D
    Han hadde dei selv.
    Selv om hans McIntosh var på 2x75 mente han min MA skulle fungere helt flott det og. (Han hadde hørt MA og ville kjøpe min vis jeg skulle selge den,noe jeg seff IKKE skal)
    Så da er det vel i grunn å bare begynne å spare?
    Ellers syns han lyden kom seg masse hos han med Hegel P4A og det er nå gledelig.
    Jeg selv syns det ikke var noe forskjell her hos meg, eneste var at pre dempet luftigheten til MA i toppen.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En seriøs forhandler vil be deg sende forsterekeren i retur til Kina. Han vet at det selvsagt aldrig vil skje pga høye fraktpriser fra Norge sammen med alt peset man får med retur av moms. Og man ender som regel opp med ingenting eller med litt flaks nye/brukte deler man selv kan bytte. Faktum at forsterkerne bygges med brukte deler, restelagre og sikkert fake merkevarer (slik de fleste Kina produsentene i det rimelige sjiktet gjør) gjør at det gir større trygghet å handle brukt hvor man kan prøvelytte før kjøp.

Angående gammel høyttaler.

Pinoer Prologue 8

Bla ned til mine bilder, over en gammel høyttaler fra 80 tallet ca.. finnes lite info.
    Denne låter like bra ca som mine vienna på lydkvalitet,nesten og spiller bedre på naim, men er mer nøytral i klangen.
    Kostet meg kr 50,- pr høyttaler på gjenbruken.
    Basselementet er 10' og ligner grådigt på focal, men kan jo vere hvem som helst i Frankrike som har laget dei.

Total hakeslipp fikk jeg.
    Bare prøvd på naim, men skal også prøve på MAen til helgen. 8)
    Disse blir nok aldrig solgt under kr 10.000, basert på lydkvalitet.
    Så difor beholder jeg dei og kommer til å kjøpe høyttalerstativer til dei.

Så dei som mener gamle høyttalere ikke er så bra, har Aldrig hørt gode høyttalere.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkengelen min feilet plutselig på høyre side og da jeg så på høyttaleren fosset det røyk ut av de midtre smårørene. Ugunstig. Også en "hiss"-lyd på gang.

Siden det fremdeles var (god) lyd i venstre side antar jeg at det ikke er altfor mye som er knekt, men dette er ikke ting jeg har nok greie på selv. Noen som vet om noen (person, butikk, verksted) i Oslo som kan hjelpe til uten at det koster like mye som å bestille en ny? =)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert noen som kan hjelpe deg her:
    .: Velkommen til forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Det er sikkert noen som kan hjelpe deg her:
    .: Velkommen til forumet
    Takk for tips! =)

EDIT: Takk for megagodt tips, var jo en der som hadde hatt nøyaktig det samme problemet som meg - og folk som hadde svart med løsninger. Wuhu ^^

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ccvii
    Takk for tips! =)

EDIT: Takk for megagodt tips, var jo en der som hadde hatt nøyaktig det samme problemet som meg - og folk som hadde svart med løsninger. Wuhu ^^
    Svarte deg på den plassen som er linket til. Er kjempe enkelt å bytte den berømte kondisen.
    Fabrikken har øket spenningen litt og da blir den hos meg på 482V tror jeg det var med nettspenning på 234V.
    Så vet vi dei bruker flere merker på kondisene og sikkert andre ting og.
    Et merke tåler ikke høyere spenning, selv om dei bør tole 50V ekstra.
    Er jo laget for kina denne (og beregnet for markedet der,selv om "alle" bare må ha den, over hele verden) der dei har 220v mens vi har 230-250v.

Håper dei har fikset dette på dei nye forsterkerene,da noen av oss i Norge skrev til fabrikken, og ivertfall ikke hørt om noe nå, på dei som er kjøpt i år. 8)
    Høyttalere:

Side 168 av 176 FørsteFørste ... 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 164 165 166 167 168 169 170 171 172 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •