Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 167

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 167 av 176 FørsteFørste ... 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 163 164 165 166 167 168 169 170 171 ... SisteSiste
Viser resultater 3,321 til 3,340 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    R.I.P 63 er altfor tidlig.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eleanor: Har du ikke sans for gode B-filmer, eller?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Eleanor: Har du ikke sans for gode B-filmer, eller?
    Joda, liker godt enkelte B-Filmer jeg, men det var vel helst disse to "spraylakkerings filmede" linkene som Lovemusikk linket til og hva de skal dokumentere rundt det å kunne drive en høytaler som B&W MATRIX 801 S2
    jeg reagerer neggativt på....

Det kan godt hende at MA trekker disse B&W høytalerne helt greit, men skjønner ikke helt hvordan disse you tube klippene kan brukes til å vise dette.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he, innlegget om B-film kan vel virke off topic. Mitt poeng er vel heller at ensidig snakk om sweet spot, millimetervinkling, førsterefleksjoner osv. gjør diskusjoner og erfaringene tørre og får preg av bedrevitenhet (bedrevitenskap?). For forumsmedlemmer med interesse og viten om akustikk, fysikk og matte; sikkert veldig givende. For min del; ikke så-ååå givende. Derfor denne balletuppen.

Så kan man spørre, hvordan skal vi da kunne snakke om fenomenene? Nei, vi kan vel ikke det. Ensidig interesse for retorikk og kommuniksajon er neppe nok tiil å gi trådemnet faglig innhold.

Men diskusjonene er mange ganger givende, også fra tilskuerplass.

I beste mening ...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    He-he, innlegget om B-film kan vel virke off topic. Mitt poeng er vel heller at ensidig snakk om sweet spot, millimetervinkling, førsterefleksjoner osv. gjør diskusjoner og erfaringene tørre og får preg av bedrevitenhet (bedrevitenskap?). For forumsmedlemmer med interesse og viten om akustikk, fysikk og matte; sikkert veldig givende. For min del; ikke så-ååå givende. Derfor denne balletuppen.

Så kan man spørre, hvordan skal vi da kunne snakke om fenomenene? Nei, vi kan vel ikke det. Ensidig interesse for retorikk og kommuniksajon er neppe nok tiil å gi trådemnet faglig innhold.

Men diskusjonene er mange ganger givende, også fra tilskuerplass.

I beste mening ...
    Synes kanskje hele innlegget ditt her virket litt off topic zeezar, siden topic her er "Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker" :roll:
    (hadde kanskje passet bedre i tweake tråden)

Men du er nok også inne på noe vesentlig. :-D

Skal man f,eks bruke musikk til å lytte til anlegget og fokusere på div feil og mangler, eller skal man bruke annlegget til å lytte til musikk, og nyte musikken.

Ellers så må jeg også si at jeg savner Kjell B, og det var veldig trist å høre at en såpass dyktig og en mann med egene meninger og stor hifi og rør erfaring nå er gått bort.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og som samtidig minner oss på at vi alle skal gå samme vei.....

Gi av det du har, og lev mens du kan! Ingen får livet i reprise........
    Utrolig kloke ord Jan.

Eller for å sitere Denzel fra Book of Eli:

"Do for others, more than you do for yourself"

RIP Kjell

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eleanor, en siste replikk fra meg: Jovisst er det OT, min innsigelse mot henvisning til tabeller og målekurver og måletallenes tyranni over "enkel og grei" musikknytelse. Det hele botner i diskusjonen om intuitiv kontra intellektuell lytting og er heller tema i tråden om effekten av tweaks.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eleanor

Å guuud.. nei det måler vel ikke perfekt..
    Poenget var bare at MAen klarer å drive greit til et vist nivå.
    Og spar oss for masse styr, fordi alle vet, f.eks hva med høyere volum osv..målinger osv..

Men CM9 har jeg selv hørt drevet av min MA før jeg skiftet kondensatorer på den.
    Det spilte høyt,reint og mye bedre enn mange andre forsterkere. Selv et par butikkansatte fra Hifi klubben kom inn på lytterommet og vart der. Ikke at det betyr noe, men dei pleier ikke det til vandlig.

Jeg syns MAen (2010 modellen med oppgraderte smårør) og CM9 var knall. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eleanor

Å guuud.. nei det måler vel ikke perfekt..
    Poenget var bare at MAen klarer å drive greit til et vist nivå.
    Og spar oss for masse styr, fordi alle vet, f.eks hva med høyere volum osv..målinger osv..

Men CM9 har jeg selv hørt drevet av min MA før jeg skiftet kondensatorer på den.
    Det spilte høyt,reint og mye bedre enn mange andre forsterkere. Selv et par butikkansatte fra Hifi klubben kom inn på lytterommet og vart der. Ikke at det betyr noe, men dei pleier ikke det til vandlig.

Jeg syns MAen (2010 modellen med oppgraderte smårør) og CM9 var knall. 8)
    Vel Lovemusikk, kan ikke huske at jeg skrev noe om målinger her...? Poenget mitt var mer hvordan du klarte å se ut i fra disse videoene du linket til, at "For dei som lurer på om denne MAen drar B&W MATRIX 801 S2". gjorde vel bare sitt til at jeg lurte enda mer.

Er poenget ditt at når en forsterker klarer å lage lyd i en høytaler, og det legges ut en video av det på you tube, så klarer MA å dra disse høytalerne?

CM9 er vel også en ganske annen høytaler fra samme firma som lagde B&W MATRIX 801 S2, men dette er vel ganske så forskjellig konstruerte høytalere, så jeg forstår vel ikke helt din sammenligning.

MATRIX 801 S2 er vel forsåvidt ingen vanskelig høytaler å drive når det ikke skal spilles høyt, men skal man utnytte potensialet i bass området, så må man vel ha en forsterker som er nettopp god i dette området. Bass området er vel et av de områdene som MA nettop er litt svak på..... eller?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Vel Lovemusikk, kan ikke huske at jeg skrev noe om målinger her...? Poenget mitt var mer hvordan du klarte å se ut i fra disse videoene du linket til, at "For dei som lurer på om denne MAen drar B&W MATRIX 801 S2". gjorde vel bare sitt til at jeg lurte enda mer.

Er poenget ditt at når en forsterker klarer å lage lyd i en høytaler, og det legges ut en video av det på you tube, så klarer MA å dra disse høytalerne?

CM9 er vel også en ganske annen høytaler fra samme firma som lagde B&W MATRIX 801 S2, men dette er vel ganske så forskjellig konstruerte høytalere, så jeg forstår vel ikke helt din sammenligning.

MATRIX 801 S2 er vel forsåvidt ingen vanskelig høytaler å drive når det ikke skal spilles høyt, men skal man utnytte potensialet i bass området, så må man vel ha en forsterker som er nettopp god i dette området. Bass området er vel et av de områdene som MA nettop er litt svak på..... eller?
    Ja jøss! Kunne du ikke skrevet det med en gang da? :wink:
    Jeg mente ikke på høyt volum, men sånn litt høyt kosevolum :wink:
    Litt av poenget var vel at B&W er fremstilt som tungdrevne..det sier/skriver jo alle overalt.
    Og da burde jo ikke MAen kunne spille som den gjorde på CM9 vis den er så dårlig som mange sier. Riktignok sier dei god til prisen men ikke mer.
    MAen driver heller ikke mine høyttalere som Hegelen gjør, men helt greit på vandlig lyttevolum. Skal en dra på litt må det mer krefter til da MAen går tom.
    Det er jo tross alt forskjell på 65w og tja..3-400w vis høyttalerne er 4 ohm..det hugser jeg ikke helt i farten.. hehe..
    MAen.. den spilte som en gud på 8 ohm utgangene på CM9 men på 4 Ohm låt det bare dritt dårlig.
    Riktignok i et lytterom hos hifi klubben.
    Noe spesiell grunn til det?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget var vel at B&W er fremstilt som tungdrevne..det sier/skriver jo alle overalt.
    Det er jo en vesentlig forskjell i om en ht er tungdreven (lav følsomhet) eller om den er en vanskelig last mot forsterkeren.

Ofte er det slik at jo fysisk større ht. m/større elementer, desto enklere last og høyere følsomhet - mindre kompromiss for produsent å inngå ved konstruksjon. Slik har det vel "alltid" vært vedr. B&W´s 800-serie.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Det er jo en vesentlig forskjell i om en ht er tungdreven (lav følsomhet) eller om den er en vanskelig last mot forsterkeren.

Ofte er det slik at jo fysisk større ht. m/større elementer, desto enklere last og høyere følsomhet - mindre kompromiss for produsent å inngå ved konstruksjon. Slik har det vel "alltid" vært vedr. B&W´s 800-serie.
    Æææ.. Er det ikke slik at tungdrevet (lav følsomhet) = vanskelig last for forsterkeren da?
    Ikke?
    Da må du forklare litt..
    Høyttalere:

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æææ.. Er det ikke slik at tungdrevet (lav følsomhet) = vanskelig last for forsterkeren da?
    Ikke?
    Da må du forklare litt..
    En 4 ohms høyttaler trekker dobbelt så mye strøm fra forsterkeren enn en 8 ohms gjør, og enda lengre ned er det ikke alle forsterkere som vil fungere i det hele tatt, de forvrenger og går varme. Store høyttalere med store magneter og membraner er vanskelig for en forsterker å kontrollere, så små strømsvake forsterkere vil få problemer med f.eks CV med 15-tommere, selv om følsomheten er høy.

Pakket ut og testet Meng'en min i går, på mine peerless 2x6,5" DIY 8 ohm og ca. 91-92 db/w. Funket utrolig bra, har ikke hørt dem låte så behagelig og detaljert før, og det er utrolig mye kraft i den lille jæk'len. 10 Watt, jaja.

Hvordan vil denne saken fungere på 4 ohms høyttalere? Tenker da på et par DIY jeg har med 4 stk 5" bass. (Jeg har 5 anlegg i huset, og prøver å kombinere utstyret på best mulig måte.)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En 4 ohms høyttaler trekker dobbelt så mye strøm fra forsterkeren enn en 8 ohms gjør, og enda lengre ned er det ikke alle forsterkere som vil fungere i det hele tatt, de forvrenger og går varme. Store høyttalere med store magneter og membraner er vanskelig for en forsterker å kontrollere, så små strømsvake forsterkere vil få problemer med f.eks CV med 15-tommere, selv om følsomheten er høy.

Pakket ut og testet Meng'en min i går, på mine peerless 2x6,5" DIY 8 ohm og ca. 91-92 db/w. Funket utrolig bra, har ikke hørt dem låte så behagelig og detaljert før, og det er utrolig mye kraft i den lille jæk'len. 10 Watt, jaja.

Hvordan vil denne saken fungere på 4 ohms høyttalere? Tenker da på et par DIY jeg har med 4 stk 5" bass. (Jeg har 5 anlegg i huset, og prøver å kombinere utstyret på best mulig måte.)
    Ja, vi snakker da om to ting sant? (Alså i teorien hadde enkleste høyttaler for en forsterker vert, minste element med høyest ohm?)

Da er eg med. :wink:

Men mente at en tungdreven høyttaler er jo en vanskelig last for forsterkeren og. Eller mener dere det er feil?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi snakker da om to ting sant? (Alså i teorien hadde enkleste høyttaler for en forsterker vert, minste element med høyest ohm?)

Da er eg med. :wink:

Men mente at en tungdreven høyttaler er jo en vanskelig last for forsterkeren og. Eller mener dere det er feil?
    Det er vel ikke feil, men det er nok ganske komplisert, og jeg kan ikke alle detaljene her. MEN som du sier, hvis du f.eks skal spille 110db med en høyttaler som har en følsomhet på 100db/w, trenger du 10 watt, men skal du gjøre det samme med en høyttaler med en følsomhet på 90db/w trenger du 100 watt, så sånn sett så er du inne på det. Ta et eksempel fra min DIY-kolleksjon, en høyttaler med en 5"vifa, følsomhet ca. 87db/w og 12 ohm, vil være en "snill" last på forsterkeren og forsterkeren vil ha strøm til overs og vil fint klare å kontrollere høyttaleren. Altså en lett last, men lav følsomhet.
    På den andre siden kan du se på f.eks noen svære CV med høy følsomhet. En liten forsterker vil klare å få plenty lyd i dem, men vil ikke klare å holde styr på bevegelsene til membranet. Lyd er vekselstrøm, og signalene går begge veier, dermed er det nesten som om at enhetene "ser" hverandre.

For å ta en metafor. Ei lita jente på 40kg går tur med en råsterk rottweiler og har ei 10 meter lang snor, da blir det hunden som har kontroll, og kan lett dra jenta overende. Hvis en sumobryter går tur med en chihuahua med ei 2 meter lang snor så er det mannen som har kontroll over hunden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke feil, men det er nok ganske komplisert, og jeg kan ikke alle detaljene her. MEN som du sier, hvis du f.eks skal spille 110db med en høyttaler som har en følsomhet på 100db/w, trenger du 10 watt, men skal du gjøre det samme med en høyttaler med en følsomhet på 90db/w trenger du 100 watt, så sånn sett så er du inne på det. Ta et eksempel fra min DIY-kolleksjon, en høyttaler med en 5"vifa, følsomhet ca. 87db/w og 12 ohm, vil være en "snill" last på forsterkeren og forsterkeren vil ha strøm til overs og vil fint klare å kontrollere høyttaleren. Altså en lett last, men lav følsomhet.
    På den andre siden kan du se på f.eks noen svære CV med høy følsomhet. En liten forsterker vil klare å få plenty lyd i dem, men vil ikke klare å holde styr på bevegelsene til membranet. Lyd er vekselstrøm, og signalene går begge veier, dermed er det nesten som om at enhetene "ser" hverandre.

For å ta en metafor. Ei lita jente på 40kg går tur med en råsterk rottweiler og har ei 10 meter lang snor, da blir det hunden som har kontroll, og kan lett dra jenta overende. Hvis en sumobryter går tur med en chihuahua med ei 2 meter lang snor så er det mannen som har kontroll over hunden.
    Ja to ting og en må tenke på begge ting når en vurdere om en høyttaler er tungdreven. Helt ærlig,har jeg ikke tenkt så mye på størrelsen på elementa.
    Mitt fokus har vert mer hvor langt ned i ohm høyttaleren går. 8-)
    Men nå har jo eg heller ikke hatt så store elementer i hus heller..
    ===========
    Kanskje jeg burde funnet høyttalere med større elementer til MAen..
    Hegel oppsettet mitt er alltid i faresonen for salg, da tankene virrer om å prøve noe annet.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 4 ohms høyttaler trekker dobbelt så mye strøm fra forsterkeren enn en 8 ohms gjør
    Og slik kan man fortsette å doble helt til 0 ohm = kortslutning. Men dette har ingen ting med følsomheten å gjøre

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og slik kan man fortsette å doble helt til 0 ohm = kortslutning. Men dette har ingen ting med følsomheten å gjøre
    Vel, forsåvidt, ved samme "pådrag" på volumkontrollen vil halv impedans gi 3db ekstra, men dess lavere impedans desto vanskeligere for forsterkeren, derfor kalles lavimpedante høyttalere for tungdrevet. Stor forskjell på forsterkere da, mange budsjettreceivere kan få problemer ved 6 ohm, mens f.eks min AMC skal klare seg bra selv kun med motstanden i en 1uF kondensator mellom polene...

Igjen:
    Hvordan vil min Mini Meng fungere på 4 ohms høyttalere? Anyone?

PS! dumt at jeg ikke fulgte med på brukten her da jeg bestillte den, du hadde jo KT88'en din til salgs, stemmer ikke det? Uansett har Meng'en god rockefot den...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av united59
    En meget trist melding til oss "MA-folket":
    Denne trådens far - og vår store hjelper og inspirasjonskilde - Kjell B. er død.

.: Kjell B. » Kjell B. er borte men ikke glemt!

Han sluttet i dette forumet for et år siden, men han fortsatte da å hjelpe oss på et på annet forum.

Hvis vi fikk problemer med forsterkeren, var han alltid rask på pletten og meget hjelpsom. Da øste han av sin store kunnskap om rør generelt og MA-forsterkeren spesielt, og guidet oss til løsninger.

Han testet også ut en masse rør-kombinasjoner for oss. Lyden av MA-forsterkeren ble på denne måten stadig bedre og våre musikkopplevelser bedre.
    Det er mange av oss som har svært mye å takke ham for.

Du blir dypt savnet, Kjell.
    Oi! Dette var tirst, jeg hadde mange "harde" diskusjoner med han, men like mange gode diskusjoner med han via pm. En påstålig, men kunskapsrik person som har forlatt denne jorden.

Mine tanker går til hans familie. En stor personlighet har gått vekk - så alt for fort.
    R.I.P Kjell !
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er nok riktig erys :grin:

Følsomheten for høytalere blir vel heller oppgitt til forholdet watt inn vs lydtrykk ut. eller f.eks "Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]: 90,0".

Den nominelle impedansen sier f.eks noe om hvor lett høytalerene trekker strøm fra en effekt forsterker, men man ser vel egentlig ikke helt problemet før man får opp sett hvor lav impedansen blir i enkelte frekvenser, og f.eks kan se fasevinkelen mellom spenning og strøm osv.

Faktorene som påvirker dette ligger vel både i delefilter, høytaler elementenes elektromotor (spole- magnet) vekten og arealet til membranet i bevelgelse, samt luft og resonans motstanden til element systemet i høytaler kassen.

Et godt eksempel på en "håpløst" vansklelig høytaler å drive er vel Infinity Kappa9 , på tross av ganske pene tall for følsomhet og Nominal Impedance (hentet fra brukermanualen)

Nominal Impedance: 4 to 6 ohm (recommends amps that can go lower)
    Power Rating: 60-340 watts RMS
    Efficiency: 102 dB SPL @1 watt, 1 meter

Side 167 av 176 FørsteFørste ... 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 163 164 165 166 167 168 169 170 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •