Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 159

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 159 av 176 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 ... SisteSiste
Viser resultater 3,161 til 3,180 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Med følgende forbehold:
    I mitt lytterom, med min preferanse til lydkarakteristikk, med mine ht og min CD-spiller og med kombinasjoner av litt forskjellig kabling, så....

...får jeg ikke MA i 2010 versjon til å tilfredsstille mine "krav". Jeg har testet den med flere av de anbefalte pre-rør kombinasjoner og 2 ulike fabrikat effektrør. Dvs - jeg gidder ikke nå å gå på enda flere rør-kjøp. 2007-utgaven spilte (se forutsetninger nevnt ovenfor) sånn sett bedre.
    2010 versjonen er og blir for "uraffinert" gjennom hele frekvensområdet og den tonale balansen og holografien. Rør-skiftene resulterer på sett og vis i å "bedre" noe samtidig som det "forværrer" noe annet.
    2007-versjonen hadde (rør-tunet) mer "vintage" rør-lydkarakteristikk enn 2010-versjonen. 2010-versjonen er mer "harch" - om noen skjønner hva jeg legger i det (kaldere, hardere, skarpere > is-krystaller i steden for snø-krystaller).

Det er nå "lett" å avduke hva jeg ikke er fornøyd med ved MA´s karakteristikker, etter at jeg fikk en ny forsterker i hus. For min del, så er også denne erfaringen et klart, personlig dementi mot de som hevder og mener at MA kan tunes til å spille bedre enn "alt" < 50K.
    I motsatt fall må jeg ha vært "tilfeldig heldig" som da har funnet en amp som, under mine forutsetninger, er langt bedre enn det jeg har fått til med MA.

MA´n blir nå "parkert" som en "kuriositet" og referanse på hobbyrommet. Vi nok prøve et sett med KT66 i MA´n etterhvert, da dette er et effektrør som allikevel skal prøves i den nye amp´n. Får se hva slags deal det går an å få til med Motron på et sett med matchede GEC´r.
    Det er jo slik det er. For noen er den nirvana for andre ikke. Det som gjør hobbyen spennende. Er jo fortsatt mange 1000 forsterkere som ikke koster mye du kan velge så lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men seriøst..prøv den nye 2010 modellen, du vil nok like at den er blitt kraftigere. Men samme oppgitt effekt.
    Eg syns den er meget bra no. 2010 er vel blitt mer hi-end og nå enn den før.
    Men seff krever det f.eks GE5814A og Telefunken diamond av smårør, det er klart, da ellers vi ikke snakker så høyt om den som vi gjør. :-D
    Hvis noen skal selge og ønsker å bære den inn i rommet mitt for test. og deretter bære den ut igjen hvis jeg ikke er fornøyd så skal jeg teste den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Det er jo slik det er. For noen er den nirvana for andre ikke. Det som gjør hobbyen spennende. Er jo fortsatt mange 1000 forsterkere som ikke koster mye du kan velge så lykke til.
    Som jeg skrev - jeg har nå funnet "min" forsterker, selvom prislappen er en del over MA.

Og, bare slik at det ikke missforståes: Mitt forrige innlegg er ikke noe negativ kritikk av MA. Lydmessig er den eksjepsonelt bra til prisen - og den spiller bedre en mye annet - også oppover i prisleie. Og som jeg alltid har hevdet - den hadde fordi den har gode lydmessige kvaliteter fortjent et bedre, penere chassis (min smak), en bedre av/på-bryter, bedre volumpot og bedre rørsokler, selvom dette hadde gjort den noe dyrere.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev - jeg har nå funnet "min" forsterker, selvom prislappen er en del over MA.

Og, bare slik at det ikke missforståes: Mitt forrige innlegg er ikke noe negativ kritikk av MA. Lydmessig er den eksjepsonelt bra til prisen - og den spiller bedre en mye annet - også oppover i prisleie. Og som jeg alltid har hevdet - den hadde fordi den har gode lydmessige kvaliteter fortjent et bedre, penere chassis (min smak), en bedre av/på-bryter, bedre volumpot og bedre rørsokler, selvom dette hadde gjort den noe dyrere.
    Er enig at Ma'en hadde fortjent bedre. Grunnen til at jeg kjøpte ma'en var forholdet pris/ytelse, og at en kan modde og twike til en blir fornøyd med lyd og utseende,uten at det koster det hvite i øye. Ma'en ble liksom en "innstegs modell" for min del, når jeg ikke har hatt rørforsterkere tidligere. (vil vel anbefale Ma'en først og fremst til folk som ikke har 10 tommeltotter og som vet forskell på ampere/volt)
    Ellers gratulerer med ny forsterker

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig med deg der..burde vert litt penere. Ellers er det for meg innstegsmodellen til rørverden.
    Hva er "goforsterkeren" din da? Er nyskjerrig da eg ikke har hørt så mye av disse..
    og evnt pris?
    Driver den vandlige høyttalere på ca 88-90db og 4 ohm?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "goforsterkeren" din da? Er nyskjerrig da eg ikke har hørt så mye av disse..
    og evnt pris?
    Driver den vandlige høyttalere på ca 88-90db og 4 ohm?
    Da denne tråden omhandler MA, så se i tråden: Alternativer til..., men ja den "orker" å drive ht med lav følsomhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen bra guider til å demontere en ma? Vil åpne den å se om det er noe som er svidd eller om en sikring er røket.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CatHan
    Finnes det noen bra guider til å demontere en ma? Vil åpne den å se om det er noe som er svidd eller om en sikring er røket.
    ...Lovemusikk; må da være en perfekt oppgave for deg? En slik guide tror jeg mange vil sette pris på...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er deler i MA som kan drepe deg lenge etter at den er frakoblet strømnettet. Men, Lovemusikk kan nok gi alle preise, gode råd i praktiske trinn slik at det ikke er en reell helsefare.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er deler i MA som kan drepe deg lenge etter at den er frakoblet strømnettet.

Den har vært uten støm i over et år.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...Lovemusikk; må da være en perfekt oppgave for deg? En slik guide tror jeg mange vil sette pris på...
    Jeg vil sette veldig stor pris på det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også. Vi er alle spent på en detaljert guide fra en svoren MA-entusiast.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Eeeeeeg?????

Nei, eg er jo den amatøren og kan fint lite. Berre pittelitt innsikt i el-faget
    Skal tenke på det.. tenkte du/dere bilder så en kan samenligne då?
    Nei veit ikkje helt.. burde kunne faget rør, først.

Viktigste er: DET ER STRØM I DEN SELV OM LEDNINGEN ER UTAV VEGGEN, og har vert det en stund.
    Snakk om at på noen går strømmen ut over tid, men..ikke stol på det.
    Kondensatorene holder nok på strømmen..selv smakt ein solid skjelvande knært.
    Likestrøm er mye farligere en vekselstrøm og i MAen ligger den på helt opp i 500V DC

Skal en stramme rørsokler må en teipe godt minjatyr skrujernet.

F.eks eg hadde en kondensator til bilstereo liggende..lå vel i tja 3-5 år og da eg solgte den sa kjøper at den var jo fullladet den... skjønner dere hvor farligt det kan vere?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal tenke på det.. tenkte du/dere bilder så en kan samenligne?
    Ikke sammenligning av 2010-versjonen versus tidligere modeller, men en stegvis guide om hvordan man åpner den for "...å se om det er noe som er svidd eller om en sikring er røket..." som CatHan etterlyser. Og som samtidig opplyser on "do NOT touch these parts ... they might kill you...".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sammenligning av 2010-versjonen versus tidligere modeller, men en stegvis guide om hvordan man åpner den for "...å se om det er noe som er svidd eller om en sikring er røket..." som CatHan etterlyser. Og som samtidig opplyser on "do NOT touch these parts ... they might kill you...".
    MA'en er ganske enkel å åpne; bare snu den på hodet og skru av bunnen (ta ut rør først, eller sett den på noen gamle vhs'er for å unngå knuste rør og grining 8) )

fikk selv støt når jeg skulle installere drossler, og selv om det ikke tok livet av meg (tror jeg) vil jeg anbefale å ikke komme borti printkortene før du har forsikret deg om at kondensatorene er tomme for strøm. jeg fikset biffen med å sette en elektromotor fra en gammel kassettspiller mellom polene på de store kondensatorene, og ventet til den sluttet å spinne.

når den først er åpnet og harmløs er det bare å løsne på skruene på printkortene, vippe dem rundt og se etter uregelmessigheter og dårlige loddinger (som kan forekomme dessverre)

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket sikkringen i strømminntaket bak på forsterkeren?

edit: Det lille lokket med sikkrings symbol nede til høyre på bildet (linket fra http://www.hi-end.on9mart.com), er til å trekke ut og der er vel hovedsikkringen på disse forsterkerene.

Har tidligere drevet med CRT projektorer, så vil vel fra erfaringer fra det ikke anbefale noen som ikke vet hva de gjør å åpne elektronikk der det er potensilt lifsfarlige spenninger både ved drift eller lagret i kondensatorer. 1 År høres ganske trygt ut for de fleste kondensatore..., men hvis du nylig har testet med strøm på og den har virket død, trenger ikke det bety at ikke kondensatorene har fått en ladning....

EDIT: vær vennlig forhold deg til tema.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min MA står i nederste etasje i en TV-hylle, og har altså en planke ganske rett over de største rørene. Utgjør dette noen brannfare mtp at de kan bli ganske varme?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomaes
    Min MA står i nederste etasje i en TV-hylle, og har altså en planke ganske rett over de største rørene. Utgjør dette noen brannfare mtp at de kan bli ganske varme?
    Du vil jo kunne se på "planken" over rørene om denne får/har fått noen formm for missfarging som skyldes varme. Det skal ganske så høy temperatur til før treverk tar fyr uten å bli påvirket av åpen flamme.
    Men... det er også en viss annen "fare" ved at den ikke får tilstrekkelig ventilasjon - og det er at forsterkeren kan overopphetes - og således ta skade - som igjen i ytterste konsekvens resultere i varmeutvikling.
    Vil nok anbefale at det er minimum 10 cm. open space - og ikke tett bak, eller i front.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil jo kunne se på "planken" over rørene om denne får/har fått noen formm for missfarging som skyldes varme. Det skal ganske så høy temperatur til før treverk tar fyr uten å bli påvirket av åpen flamme.
    Men... det er også en viss annen "fare" ved at den ikke får tilstrekkelig ventilasjon - og det er at forsterkeren kan overopphetes - og således ta skade - som igjen i ytterste konsekvens resultere i varmeutvikling.
    Vil nok anbefale at det er minimum 10 cm. open space - og ikke tett bak, eller i front.
    Enig med deg.
    Har riktignok en dør i front med glass, og åpent bak men blir varmt inni der.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det enkleste er jo å vippe den opp på høgkant, med strømtrafoene ned og et par bøker under trafoene. Da står den ganske stabilt på høykant.
    Så er det bare å skru ut alle skruene på undersiden.
    Etterpå ser en heile skiten Eller som virkeligheten er, hele hærligheten. Du ser selvfølgelig ikke det som sitter på oppsiden :-D

MEN skru ikke og rot inni en forsterker uten at du har litt peiling, da det er farlig!
    Det er heller ingen grunn i å rote inni der, vis den er iorden.
    Men for å ta bilde, er det ikke farlig å skru av plata under.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Har du sjekket sikkringen i strømminntaket bak på forsterkeren?

edit: Det lille lokket med sikkrings symbol nede til høyre på bildet (linket fra http://www.hi-end.on9mart.com), er til å trekke ut og der er vel hovedsikkringen på disse forsterkerene.

EDIT: vær vennlig forhold deg til tema.

Fy fa#¤. Nå har jeg sjekket og den var røket. Sto ikke antall amper på sikringen så jeg kjøpte et sett med 40 sikringer. Noen som vet hvor mange amper sikringen skal være? Jeg tok I=U/P (220/250) og kom frem til 0,8A.
    Er det riktig? I settet er det 2 typer glassikringer

Bildet er lånt fra Clasohlson sin side.

Side 159 av 176 FørsteFørste ... 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 155 156 157 158 159 160 161 162 163 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •