Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 157

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 157 av 176 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 ... SisteSiste
Viser resultater 3,121 til 3,140 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til alle haters der ute... Min 2008-modell har kjørt med orginalrør i triode snart to år uten sus eller feil i det hele tatt. For 2600kr (som jeg betalte da) kunne jeg aldri fått en så god forsterker.

Solgte akkurat mine Dali Concept 6 og venter nå i spenning på XTZ 99.36 walnut fra Fyndbørsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tortrix
    Til alle haters der ute... Min 2008-modell har kjørt med orginalrør i triode snart to år uten sus eller feil i det hele tatt. For 2600kr (som jeg betalte da) kunne jeg aldri fått en så god høyttaler.

Solgte akkurat mine Dali Concept 6 og venter nå i spenning på XTZ 99.36 walnut fra Fyndbørsen.

Så bra for deg, regner med du mener forsterker og ikke høytaler. Men uansett veldig bra for deg at du har funnet din match. Det er jo det denne hobbyen handler om, og eksprementere og finne sine preferanse. Håper den fungerer bra på XTC også.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tortrix
    Til alle haters der ute... Min 2008-modell har kjørt med orginalrør i triode snart to år uten sus eller feil i det hele tatt. For 2600kr (som jeg betalte da) kunne jeg aldri fått en så god høyttaler.

Gjerne et referat på dei høyttalerne etter kjøp. Alltid artig å lese sånt. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Folkens

Folkens, hva ligger spenningen på i stikkontakten deres???
    hadde vert artig å hørt, rundt om i landet.

Skal selv måle, men må kjøpe et nytt billigt instrument først.

Årsaken til at eg spør er et tema det var snakk om, angående kondensatorer i nye MA 2010modellen (som er kraftigere) da en kondis i en forsterker, og nå en til, er gått fløyten skrives det om.
    Det gjelder en av dei to svarte "tønnene" under printplaten på den siden som signalkablene kobles på)
    Den som har røket på begge to er den kondisen inn mot mitten, uten at eg vet om det betyr så mye.

Noen få kan ryke uansett merke på forsterkere, da det i produksjonen ikke alltid er 100% kvalitet.

Vis det er slik at en er nervøs for det så kan en bare skifte dei ut med noen på 500-550volt. Det kan en gjøre selv vis en kan lodde. (kraftiger bass? - lodd på en til i paraell slik at du får to stk på hver kanal, som overstiger dagens på 470qF)
    Pass på den fysiske størrelsen på dei, før en bestiller. (utvendig i lengde og bredde)

Eg vil gjøre det for sikkerhetskyld kanskje.
    For muligens så har dei tatt ut fult av det kondisen toler som er helt greit (skal og tole 50Volt mer), men vis vi har enda høyere spenning til tider kan jo det vere en mulighet, men bare min teori.
    Leser og at dette kan skje med noen få kondensatorer, men to stk på meget kort tid var litt mye.

Eg tenker eg skal kjøpe 4 stk på samme str hos Elfa, for så å skifte dei 2 ut + og koble på 1 ekstra i pararell for kraftigere bass/mer kontroll)
    Spenningen i Norge er ganske høy så det er mulig at det er det som er årsaken, da eg trur den ligger noe lavere i europa og andre plasser, trur eg.
    Typisk her er jo 230-240Volt og hvem vet om den av og til er enda høyere, noe eg trur den er av og til.

Skrev en mail til stats kraft for å høre max og teoretisk max volt inn på hus i Norge, men dei har ikke svart enda.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Årsaken!

Viktig!
    2010-modellen har høyere spenning pga oppgradert strømforsyning, og akkurat det innebærer en økt påkjenning på kondensatorene i strømforsyningen.
    Det er også klart at problemet ikke skyldes for høy nettspenning.
    Løsningen på hvordan en skifter dei to ligger på nettet, også hvor en bestiller disse fra osv..
    :wink:

Ellers kan en sjekke dei andre 4 stk på det andre printbrettet, dei er i serie så vis dei er 250VDC er det greit.
    (250VDC+250VDC=500VDC)

Grunnen til at fabrikken har vurdert dei gode nok er kanskje fordi i kina er det vel 220V som det og var her før i tiden, mens vi i dag ligger på 230v ++ Bare en teori fra min side.
    Høyttalere:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Igjen, vær vennlig å forholde tråden til tema.

Ettersom rør og øvrig tilbehør er såpass knyttet til den tekniske diskusjonen av denne forsterkeren tillater vi at en linker til nødvendige utsalgssteder med mindre det blir en diskusjon om "beste pris" på ymse komponenter, da er det bedre at det opprettes en egen tråd under "Produkt -og prisjakt".

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Viktig!
    2010-modellen har høyere spenning pga oppgradert strømforsyning, og akkurat det innebærer en økt påkjenning på kondensatorene i strømforsyningen.
    Løsningen på hvordan en skifter dei to ligger på nettet, også hvor en bestiller disse fra osv..

Grunnen til at fabrikken har vurdert dei gode nok er kanskje fordi i kina er det vel 220V som det og var her før i tiden, mens vi i dag ligger på 230v ++ Bare en teori fra min side.
    Dette er vel en spenningsøkning mellom 220 til 230v blir 10V eller ca 4,5%. Dette høres såpass lite ut at det ikke burde utgjøre noen stor forskjell, men det er klart at 230v inn blir værre for condensatorene hvis de nærmest kjører maks på 220V nettspenning.

Er det noen som har et skjema for denne MA 2010 modellen, hadde vært interessant å sett hvordan dette var satt opp.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig!

Det sier vel igjen litt om kvaliteten på disse forsterkerne!!!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Dette er vel en spenningsøkning mellom 220 til 230v blir 10V eller ca 4,5%. Dette høres såpass lite ut at det ikke burde utgjøre noen stor forskjell, men det er klart at 230v inn blir værre for condensatorene hvis de nærmest kjører maks på 220V nettspenning.

Er det noen som har et skjema for denne MA 2010 modellen, hadde vært interessant å sett hvordan dette var satt opp.
    Står mye + skjema i et annet forum på nettet.
    Las og at kapasiteten no er økt til overkant av 700qF (0.7Farad blir vel det?)og kratigere og raskere hi-end dioder, så pr kanal og med 500VDC som nå, og mulig ytelse på ca 2x75w? selv om oppgitt er det samme.
    Så det kan forklare forskjellen til 2008 ja..
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Jepp mye flott dyrt utstyr kommer der fra og vet du :-) Gjerne samme fabrikk uten at vi vet det :-D

Vi får se om dem gjør noe med dette.. Utgangspunktet er det jo greit vis kondensatorene er 100% når dem går ut fra fabrikken (en vandlig fabrikk-ikke noe å gjøre med MA). Og med 220V som dem har så er det enda mer greit. Men så er det jo litt høyere her med 230V +
    Sikrest er jo å skifte dei to.. Men forløbig er det to stk som har røket og en anbefaler å slå den av om natten, så en ikke opplever som en annen at stuen var full i røyk om morgenen da en slik kondensator røk.

overkant av 700qF pr kanal, begynner det å komme seg da? Hvor mye har McIn på sin rørforsterker?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Igjen, vær vennlig å forholde tråden til tema.

Ettersom rør og øvrig tilbehør er såpass knyttet til den tekniske diskusjonen av denne forsterkeren tillater vi at en linker til nødvendige utsalgssteder med mindre det blir en diskusjon om "beste pris" på ymse komponenter, da er det bedre at det opprettes en egen tråd under "Produkt -og prisjakt".
    :-D
    Trenger ikke legge ut link til salgssteder da en kan kjøpe over alt f.eks Elfa.
    En må bare passe på at str på kondensatorene ikke blir for store i forhold til plassen under printkortet.
    (For da må en finne på noe..)
    Ved å øke til 500VDC så går nok qF noe ned i forhold til 470qF men det er så høy spenning at burde ikke vere noe stor forskjell.
    Finnes og 500qF og 500VDC har eg sett, men den er noe med 8 cm så er for lang, slik at den kommer utenfor printbrettet, men går sikkert an å få til på en måte.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarte ikke..kor mange qF pr kanal har McI'en (275)? Hadde vert litt intresant å samenlignet med, sia flere har samenlignet disse to..dog 2008 som er svakere.
    Høyttalere:

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp mye flott dyrt utstyr kommer der fra og vet du :-) Gjerne samme fabrikk uten at vi vet det :-D

Vi får se om dem gjør noe med dette.. Utgangspunktet er det jo greit vis kondensatorene er 100% når dem går ut fra fabrikken (en vandlig fabrikk-ikke noe å gjøre med MA). Og med 220V som dem har så er det enda mer greit. Men så er det jo litt høyere her med 230V +
    Sikrest er jo å skifte dei to.. Men forløbig er det to stk som har røket og en anbefaler å slå den av om natten, så en ikke opplever som en annen at stuen var full i røyk om morgenen da en slik kondensator røk.

overkant av 0.7F pr kanal, begynner det å komme seg da? Hvor mye har McIn på sin rørforsterker?
    Trur du har bommet på komma, hvis du mener at du har 0,7F pr kanal
    1 F = 1000 mF = 1,000,000 μF = 1,000,000,000 nF = 1,000,000,000,000 pF = 1,000,000,000,000,000 fF
    1 μF = 1,000 nF = 1,000,000 pF = 1,000,000, 000 fF

700μF (mikro) farad = 0.000.700F
    Hvis du har sett en 1 farad kondensator som ofte brukes i bil sammenheng så vil du se at den har en størrelse som en halv liters øl boks

Denne monoblokken har 0,06Farad (60.000μF)

Størrelse sier heller ikke alt. Noen sverger til mange små "raske" kondensatorer, mens andre vil ha få og store

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D jepp, hjernen var litt "borte" :-)
    Alltid hørt flere små er bedre en en stor slapp en :-)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1F i bilstereo sammenheng er vel bare på 25-30v og størrelsen med en 1/2 liters alu boks.
    snakker man om 1F i 500v, er det noe ganske annet både av indre ladning og fysisk størrelse. Vil tro man kunne seriekobble 20x 25v 1farad kondensatorer for å danne seg et bilde av hvor stor en slik må bli.

Ellers i ladning kan man vel tenke på en kondensator som en trykkluft tank, der farad verdien er volumet og spenningen er trykket. det er litt mer luft mengde og potensiell energi i en 100 liters tank ved 25 bar eller 500 bar, for å si det sånn....

Blir derfor litt feil å bare tenke farad verdien når man sammenligner strømforsyninger i forsterkere, samt at man må vel ta med hvor stor transformatoren som "etterfyller" også er.

Ellers til det at MA KT88 i 2010 versjonen er så mye kraftigere enn de forrige, så synes jeg det er litt rart med tanke på at det er kapasiteten til rørene som vel ofte er begrensingen, og vel ikke nødvendigvis strømforyningen.

Ser enkelte KT88 baserte rør forsterkere f.eks Melody SP9 bare er merket som 50W

Ellers med tanke på at rørene blir slitt bare med at forsterkeren står på, synes jeg det er rart hvis noen lar MA stå på 24/7. da er det vel ikke så mange timene man faktisk får lyttet og dermed glede av rørene, for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarte ikke..kor mange qF pr kanal har McI'en (275)? Hadde vert litt intresant å samenlignet med, sia flere har samenlignet disse to..dog 2008 som er svakere.
    Jeg har ikke peiling på sånt men sjekk denne linken om den sier deg noe. Disse er tydligvis til å bytte ut.

eBay.ph: CAPACITOR CAN 80/40/30/20 µF @ 525 VDC McIntosh MC-275 (item 380098761159 end time Sep 14, 2010 05:16:33 PHT)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Googlet litt, og Verdiene kan kanskje avleses av dette skjemaet, for McIntosh MC275

Her er vel et bilde av stømforsyningen.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Googlet litt, og Verdiene kan kanskje avleses av dette skjemaet, for McIntosh MC275

Her er vel et bilde av stømforsyningen.

Det ser ryddig og servisevennelig ut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så enig Eddie. Hadde bestemt meg at jeg ikke skulle si mere om denne Ma. men du vet det er ikke lett.

Mvh Roar

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..ja sjå der ja..
    det skjemaet dar viser totalt 460 uF på MC-275, men siden den ikke er dual mono, blir det felles power supply for begge kanaler, altså bare 230 uF kondensator-kapasitet pr. kanal.

Altså mye dårligare enn MA , også fordi den ikkje er dual mono
    Høyttalere:

Side 157 av 176 FørsteFørste ... 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 153 154 155 156 157 158 159 160 161 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •