Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 150

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 150 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 146 147 148 149 150 151 152 153 154 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 2,981 til 3,000 av 3515
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Du gjer jo det eg vil, bare at eg vil ha engelen som pre og dermed engelens dypbass, men da over hegelens krefter. 8)
    Tja, bruker vel kun én forsterker om gangen (switcher høytalerkabler), men jeg har jo hjelp av 2 subber.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Skal jeg gjøre en sammenligning mellom min Hegel H-200 og Music Angel KT-88, må jeg si at jeg foretrekker Hegel. Både med tanke på lydbilde og krefter. Nå har jeg ikke foretatt noen seriøse forsøk på rørbytter på Music Angelen, men har stort sett brukt Siemens & Halske E81CC 3-MICA 6201 12AT7A og RCA Clear Top 12AU7A smårør. Dette skal være mer enn gode nok rør etter mitt hode.
    Dette er selvfølgelig en smakssak, men jeg synes at Hegelen har både en klarere topp, fastere mellomtone og mer kontroll i bassområdet. Dette skyldes nok også forskjellen i krefter (200W vs. 65W)

Skyldes nok og smårøra.. ivertfall vis en går ut fra medfølgende rør, kontra anbefaling nr 1 som eg har, der er det forskjell, ala en orginal MA, kontra Hegel syns eg.
    Vis vi ser bort fra bassen da.. så er MAen bedre med dei røra eg kjører. Mer ekte varme og sånt.
    Men klart det er forskjell på 2x65w og hegels flere gangers krefter, skulle no bare mangle. Men er imponert over kreftene i Hegel, dei står det respekt av. Spiller med tyngde som EC sine monoblokker eg lånte. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, bruker vel kun én forsterker om gangen (switcher høytalerkabler), men jeg har jo hjelp av 2 subber.
    Ja no er da kun Hegel :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her dere, her er svar på mitt fremtidige prosjekt :

Lyden fra en rørforsterker er svært avhengig av hvordan forsterkeren belastes på utgangen. For å få den kraftfulle "magiske" klangen må forsterkeren belastes med noe som ligner en høyttaler - det er dette Weber-enheten gjør. Men på en forsiktig måte, forsterkeren spiller mye mer fritt enn når den skal drive en riktig høyttaler.

Hvis du erstatter Weber med en 8 ohms effektmotstand (eller 16 ohm) blir lyden tynn og masete.

God rørlyd krever at forsterkeren leverer strøm, og det på rett måte. Det er derfor en rør effektforsterker (integrert forsterker) lyder mye bedre enn en rør preamp. En enkel rør preamp gir bare et svakt pust av det en god rør effektforsterker gir.

Og som sagt - den aller beste rørlyden får du når du har en rør effektforsterker som arbeider i en lett belastning (= Weber).
    Høyttalere:

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Her dere, her er svar på mitt fremtidige prosjekt :

Lyden fra en rørforsterker er svært avhengig av hvordan forsterkeren belastes på utgangen. For å få den kraftfulle "magiske" klangen må forsterkeren belastes med noe som ligner en høyttaler - det er dette Weber-enheten gjør. Men på en forsiktig måte, forsterkeren spiller mye mer fritt enn når den skal drive en riktig høyttaler.

Hvis du erstatter Weber med en 8 ohms effektmotstand (eller 16 ohm) blir lyden tynn og masete.

God rørlyd krever at forsterkeren leverer strøm, og det på rett måte. Det er derfor en rør effektforsterker (integrert forsterker) lyder mye bedre enn en rør preamp. En enkel rør preamp gir bare et svakt pust av det en god rør effektforsterker gir.

Og som sagt - den aller beste rørlyden får du når du har en rør effektforsterker som arbeider i en lett belastning (= Weber).
    Dette høres for meg noe tvilsomt ut... Du vil altså kjøre signalet gjennom en integret forsterker (Music Angel KT88), gjennom en Weber-enhet og deretter til en effektforsterker???
    Hvorfor gjøre signalveien ekstra lang?
    Dette vil jo være det samme som å si at KT88 rørene også farger lyden, stikk i strid med hva som mer eller mindre er opplest og vedtatt tidligere i denne tråden...
    MEEEN, for all del, det er jo bare å prøve ut. Fungerer det bra, så er jo det flott. Funker det ikke, kan du iallefall si at du har prøvd!
    Det er jo prøving og feiling som gjør denne hobbyen interessant :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres for meg noe tvilsomt ut... Du vil altså kjøre signalet gjennom en integret forsterker (Music Angel KT88), gjennom en Weber-enhet og deretter til en effektforsterker???
    Hvorfor gjøre signalveien ekstra lang?
    Dette vil jo være det samme som å si at KT88 rørene også farger lyden, stikk i strid med hva som mer eller mindre er opplest og vedtatt tidligere i denne tråden...
    MEEEN, for all del, det er jo bare å prøve ut. Fungerer det bra, så er jo det flott. Funker det ikke, kan du iallefall si at du har prøvd!
    Det er jo prøving og feiling som gjør denne hobbyen interessant :-D
    Nettopp, uten prøving veit vi ikke.

Merk at signalet kjøres ikke gjennom Weber-enheten, den benyttes kun til belastning (ta imot strøm på rett måte).

Signalet skal kun passere MA KT88, og deretter fra 8 ohms utgangen til noen høyohmige motstander som senker nivået, deretter til neste power amp.

Og selvsagt skal ingen høyttalere kobles til MA - de kobles til transistor power amp'en

Se link:
    ma: Music Angel KT88 » Music Angel som signal-processor

Trur dette blir kanon eg.. :-)
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er som baken ja!

For min del synes jeg Hegel blir for sterilt og lite dynamisk, en slags gråhet over lydbildet. Det samme med div. Lyngdorf.
    Mistenker uansett at det har mye med matching å gjøre,
    ergo ofte motstridende uttalelser.

Men om du foretrekker Hegel over en rørforsterker, så sier det vel mer om din personlige smak enn noe annet?!
    Eller at du føler Hegelen er mer allrounder?!

Jeg for min del elsker rørklang, og er så nøktern til å hevde ingen transistor klarer å gjennskape noe i nærheten. :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yammy
    Smaken er som baken ja!

For min del synes jeg Hegel blir for sterilt og lite dynamisk, en slags gråhet over lydbildet. Det samme med div. Lyngdorf.

Men om du foretrekker Hegel over en rørforsterker, så sier det vel mer om din personlige smak enn noe annet?!

Jeg for min del elsker rørklang, og er så nøktern til å hevde ingen transistor klarer å gjennskape noe i nærheten. :-D
    Offa..eg føler eg ikke blir hørt og dere bare trykker meg ned ned..

Rør gir meg den beste lyden utenom nok fast bass. (punktum)
    Hegel er en nøytral god forsterker. (punktum)
    Ved å bruke rør foran Hegel vil eg da få rørlyden ut av Hegel med Hegels kontroll og kraft.

Høres det for fantastisk ut?
    Vi får se til høsten igjen en gang.
    For no er det bare i tankene og sånn. Fluefiske er og tingen om sommeren. :-)
    Høyttalere:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Samt Power Amplifier 160 som jeg tipset om tidligere:

The Tube Amp Booster

The team at Burson Audio wanted solid state and tubes to work together for the greatness of music. We utilised the transparency nature of the PP-160 to create a tube booster function that simply increases the driving power of any SE-Class A amp put in front of it.

The Burson Booster amp has no coloration of its own. It allows the preservation of the tube sonic signature, yet boosts its output power significantly. This is no small feat, as any experienced audio engineer will tell you. It finally allows tube lovers to enjoy both the power and grace of music.
    Her er det snakk om å bruke riktig verktøy til jobben.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. den så interessant ut
    Hvilken prisgruppe ligger denne i?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sales

€1,439 Euro

Head-amp og buffer som jeg har fått gjennom moiz ligger på tilsvarende beløp multiplisert med 10 og endret fortegn med kr.

Så ca. 14.000,-

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utenfor tråden, da det ikke handler om MA?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Sales

€1,439 Euro

Head-amp og buffer som jeg har fått gjennom moiz ligger på tilsvarende beløp multiplisert med 10 og endret fortegn med kr.

Så ca. 14.000,-
    Kvifor gjere da dyrast mulig? og så sikkert ikke vere fornøyd etterpå heller?

Har mer trua på det eg skal gjere med Hegel og MA. Betydelig mer trua.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utenfor tråden, da det ikke handler om MA?
    Joda... siden de begge kan kobles til MA'en og du får boosta signalet (550/750watt på superchargeren og 160watt på Burson sin) slik at du beholder lydsignaturen til Ma'en og får mere effekt

Har mere tro på dette enn løsningen du ser for deg

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda... siden de begge kan kobles til MA'en og du får boosta signalet (550/750watt på superchargeren og 160watt på Burson sin) slik at du beholder lydsignaturen til Ma'en og får mere effekt

Trudde dere diskuterte pre..beklager
    Høyttalere:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dette? Er vi over med å kritisere lyden i ampen?

-ma-kritikk-png
    ma: KjerringtrÃ¥den » AVforum og Music Angel

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det som vel er litt usikkert med disse "booster" løsningene du nevner BGuarden, er hvordan disse belaster utgangen på MA.
    Er det som en ren ohmsk motstand, eller er det en høytaler lignende belastning, men elektromotoriske egenskaper?

Vil man få ut den rørlyden man ønsker, hvis MA ikke jobber med en last som minner om høytaler drift?

Godt mulig disse booster produsentene har tatt høyde for dette, da det ofte er slik at rør effekt forsterker ikke skal brukes uten at en last er tilkobblet høytaler terminalene, men vil også tro at lastens egenskaper vil kunne påvirke en del her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg gjøre en sammenligning mellom min Hegel H-200 og Music Angel KT-88, må jeg si at jeg foretrekker Hegel. Både med tanke på lydbilde og krefter. Nå har jeg ikke foretatt noen seriøse forsøk på rørbytter på Music Angelen, men har stort sett brukt Siemens & Halske E81CC 3-MICA 6201 12AT7A og RCA Clear Top 12AU7A smårør. Dette skal være mer enn gode nok rør etter mitt hode.
    Dette er selvfølgelig en smakssak, men jeg synes at Hegelen har både en klarere topp, fastere mellomtone og mer kontroll i bassområdet. Dette skyldes nok også forskjellen i krefter (200W vs. 65W)

Smaken er som baken ja!

Jeg for min del elsker rørklang, og er så nøktern til å hevde ingen transistor klarer å gjennskape noe i nærheten.

Som du ser Lovemusikk, så var den meldingen ikke myntet på deg!

Syns likevel du må tåle litt kritikk Lovemusikk, etter å ha lest denne tråden så fremstår du som mildt sagt famlende. Om enn meget engasjert, det skal du ha!
    Krystallkula viser likevel at du går helt vekk fra rørforsterkere iløpet av et par år, som nyfrelste ofte gjør.
    Mulig jeg tar feil!?

Uansett, ønsker deg lykke til med prosjektet!

Moderator edit: Du har helt rett Yammy!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Det som vel er litt usikkert med disse "booster" løsningene du nevner BGuarden, er hvordan disse belaster utgangen på MA.
    Er det som en ren ohmsk motstand, eller er det en høytaler lignende belastning, men elektromotoriske egenskaper?
    Den har blitt brukt sammen med ganske så scratche rørfosterkere i en test utført av (jeg mener det var) Stereophile. Vedkommende testa den med flere typer forsterkere og det som var gjennomgående med Musical Fidelity's var at den presenterte akkurat den lydsignaturen som den forsterkeren som den var tilkoblet.

Var iallefall en veldig interessant test.

Side 150 av 176 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 146 147 148 149 150 151 152 153 154 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •