Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 138

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 138 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,741 til 2,760 av 3515
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Synes du at MA responderer bedre på rørbytte enn andre forsterkere du har hatt? Sånn for å snakke om noe mer konstruktivt.

Generelt så er god kvalitet på rør essensielt.
    Forbauser meg igrunn at du ikke har fått med deg dette, i en tråd på hundre og ørten sider info om MAen. Og lang fartstid her på AVforum.

Dette gjelder selvfølgelig enhver rørforsterker. Hifi, radio, instrument-amp, forforsterker, effekt-forsterker, hybridkonstruksjoner, dac, effekt-prossesorer, pedaler osv.
    Ma`en leveres ofte med godt brukte rør av kvalitet langt under optimalt.
    Ellers så er min erfaring at jo bedre anlegg/høyttalere du har, jo mer utbytte får du av rørtweaking.
    Så her har kanskje enkelte skyhøye forventninger, og eier høyttalere som ikke ville klare å gjenngi de subtile forskjeller det noen ganger er snakk om.
    Vi snakker her om forskjeller mellom kvalitetsrør av ypperste klasse.

Men et minstekrav og en solid oppgradering for alle uavhengig av utstyr ellers er selvfølgelig nye rør av god kvalitet, som matcher ditt anlegg!
    Fortrinnsvis ubrukte rør fra pålitelig leverandør!
    Her bør folk prøve seg frem og teste ut kombinasjoner selv, for slik å finne egene preferanser. Smak og behag!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lerøen
    Generelt så er god kvalitet på rør essensielt.
    Forbauser meg igrunn at du ikke har fått med deg dette, i en tråd på hundre og ørten sider info om MAen. Og lang fartstid her på AVforum.
    Enkelte mennesker har ikke god kjemi. Dette gjelder tydeligvis du og jeg. Jeg spurte om (sitat) "Synes du at MA responderer bedre på rørbytte enn andre forsterkere du har hatt?" (sitat slutt).

Du lirer av deg det rælet over og svarer jo ikke på spørsmålet. Bakgrunnen for spørsmålet var at KjellB påstod at MA responderte lettere enn andre på rørbytte. Min tanke med spørsmålet var da å få noen flere synspunkter på den påstanden. Nok om det.

Tilbake til topic:

Jeg har da satt inn noen av de nye røra i MA og spiller gjennom kjent musikk. Og, ja MA låter helt anderledes nå. Låter mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte mennesker har ikke god kjemi. Dette gjelder tydeligvis du og jeg. Jeg spurte om (sitat) "Synes du at MA responderer bedre på rørbytte enn andre forsterkere du har hatt?" (sitat slutt).

Du lirer av deg det rælet over og svarer jo ikke på spørsmålet. Bakgrunnen for spørsmålet var at KjellB påstod at MA responderte lettere enn andre på rørbytte. Min tanke med spørsmålet var da å få noen flere synspunkter på den påstanden. Nok om det.

Tilbake til topic:

Jeg har da satt inn noen av de nye røra i MA og spiller gjennom kjent musikk. Og, ja MA låter helt anderledes nå. Låter mye bedre.
    Kan det være fordi jeg luktet lunta lang vei?
    Det kan lett tolkes som om du var interessert i å diskutere i det uendelige om hvem som sa hva, og hva som er best av epler og bananer osv,
    Så helt riktig! Isåfall så gidder jeg ikke å svare på slikt.
    Dipolmatisk så svarte jeg at det er en selvfølge at rørbytte har mye mer å si generelt, enn intetsigende påstander av den ene eller andre art.
    Viktig med rørbytte ,gjerne før slaktingen av produktet starter ihvertfall!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lunte?

Teskjemodus: MA ble hevdet å respondere bedre på rørbytte enn andre rørforsterkere. Copland 405 var det noen som byttet rør på på Hifisentralen, og vedkommende mente det var lite å hente lydmessig. Så, derfor antok jeg at disse to beskrivelsene, selv uavhengig av hverandre, kunne jeg benytte konstruktivt. Det vil si: Jeg hører nå i dag at MA låter helt anderledes nå med andre rør. Jeg tenker da naturlig på å bytte rør i Copland, og vil da forvente mindre endring i lydsignatur. Så enkelt.

Ser at KjellB uttalte at han ikke var så nøye med å justerte gain mellom rørbyttene. Da gidder ikke jeg heller.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil trur at det ikke er så store forskjeller på å skifte rør på dyre forsterkere fordi, dei bruker kanskje bedre rør en MA blir levert med,kanskje andre rørtyper,måten forsterkerene er oppbyggget på osv.
    Vil og tru, som det blir nemt at dei som opplever store forskjeller, eller eit bra "løft" sitter med gode høyttalere og anlegg generelt.
    Kanskje difor.
    Eller kanskje det er? Noen som vet? Eg tviler, for dei blir nok levert med gode rør. Tenk deg å kjøpe en forsterker til f.eks 100.000 og så må du skifte rør på den før den spiller knall.. Trur ikkje det hadde blitt populert.
    Da er det mer "greit" på MA som har en lav pris.

Eg har Aldrig justert bias, selv etter mange rørbytter. MAen reagerer utrulig korrekt på røra, så er ingen behov for det.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt et godt poeng. Det blir neste steg. Nå storkoser jeg meg med MA på nye rør. 140 USD + 35 USD i ekspressfrakt for en helt ny vellydende MA rørforsterker er jo et kupp.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at KjellB uttalte at han ikke var så nøye med å justerte gain mellom rørbyttene. Da gidder ikke jeg heller.
    Er litt usikker på hva du mener med "gain" her Tiger, er det rør filament spenningen du mener?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Mente bias.

Har fått prøvd ulike kombinasjoner på MA, og jeg er rett og slett fascinert hvor ulikt det låter. Hvem gidder å henge seg opp i kabler når man kan tune lyden signifikant på rørforsterker til det man vil ha for en brøkdel av prisen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en tids innspilling på nye MAen (2010 mod) så var huset tomt i sted bortsett fra Jr som eg fikk i seng kl 19.00 8)
    Så da testet eg noen cdèr på litt volum.

Dette var Meget meget bra!
    Nye MA spiller med Kraft og dynamikken til transistor forsterkere, men med rørlyd.
    Kan vi ønske mer? NEI!
    For første, eg gjentar, første gang, er eg fornøyd med lyden.
    Dette blir en fin fin vår frem til nye høytalere kommer i hus til sommeren.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Etter en tids innspilling på nye MAen (2010 mod) så var huset tomt i sted bortsett fra Jr som eg fikk i seng kl 19.00 8)
    Så da testet eg noen cdèr på litt volum.

Dette var Meget meget bra!
    Nye MA spiller med Kraft og dynamikken til transistor forsterkere, men med rørlyd.
    Kan vi ønske mer? NEI!
    For første, eg gjentar, første gang, er eg fornøyd med lyden.
    Dette blir en fin fin vår frem til nye høytalere kommer i hus til sommeren.
    Hvis du er så fornøyd med lyden hva er vitsen med nye høyttalere da?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvis du er så fornøyd med lyden hva er vitsen med nye høyttalere da?
    Tåle mer effekt.. Triangle tåler ikke så mye.
    Og så har eg og lyst på Vienna.
    Så da kjøper eg det ca slutten av juni :-D
    Høyttalere:

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kobla opp MA KT88 på eit par stativ høyttalere her hjemme for og teste litt .

Satte inn 4 elektro harmonix low noise rør og lot de stå og spille 1 times .

Når jeg kom tilbake var lyden borte i høyre kannal .

Bytta så de 2 høyre røra øver på venstre og visa versa . Da kom lyden i høyre men forsvant i venstre .

Hva kan det være ? har prøvt og mikse med og sette inn noen andre rør , men finner ikke ut hva det er .

Er de 2 røra på høyre styring for høyre kannal ? og de 2 venstre på venstre kannal ? Eller står de i enn annen rekke følge .

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Jeg har kobla opp MA KT88 på eit par stativ høyttalere her hjemme for og teste litt .

Satte inn 4 elektro harmonix low noise rør og lot de stå og spille 1 times .

Når jeg kom tilbake var lyden borte i høyre kannal .

Bytta så de 2 høyre røra øver på venstre og visa versa . Da kom lyden i høyre men forsvant i venstre .

Hva kan det være ? har prøvt og mikse med og sette inn noen andre rør , men finner ikke ut hva det er .

Er de 2 røra på høyre styring for høyre kannal ? og de 2 venstre på venstre kannal ? Eller står de i enn annen rekke følge .
    modell 2007: ytterst ECC82 og dei to i mitten ECC81 rør
    modell 2008 til 2010 ytterst: ECC82 og dei to i mitten ECC85 rør

Røret/a er gåen! Eller dårlig kontakt pga belegg på pinnene.

Men les smårørstråden for beste rør, for er vel det du er ute etter, best lyd? :-D
    Da slepper du å kaste vekk mye peng.
    Bestiller du fra norske Motron vil du få Ubrukte rør med garanti men litt dyrt. Men samtidig forventet levetid på nye rør var vel 10-20 år trur eg. Da MA bruker 10-15% av smårøra og dei vil vare lenge.

Smårørstråden:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-800-kt88.html
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nettopp en MA-XD800 MKIII og er nå spent på hvor god den er, siden jeg kjører med DVD-spiller som CD-spiller og Epos ELS 3 høyttalere, som ikke akkurat er high-end. Ihvertfall, fant noen brukte Proac D15 høyttalere til salgs brukt, og lurte på om MA'en vil takle disse høyttalerne bra? Som 2. alternativ tenkte jeg kjøpe nye Aurum Cantus Leisure 5...China all the way lissom

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xelent
    Kjøpte nettopp en MA-XD800 MKIII og er nå spent på hvor god den er, siden jeg kjører med DVD-spiller som CD-spiller og Epos ELS 3 høyttalere, som ikke akkurat er high-end. Ihvertfall, fant noen brukte Proac D15 høyttalere til salgs brukt, og lurte på om MA'en vil takle disse høyttalerne bra? Som 2. alternativ tenkte jeg kjøpe nye Aurum Cantus Leisure 5...China all the way lissom
    Trur den takler det meste.
    Las at noen kjørte med 85db høytalere uten problemer. Men nå er det jo hvordan et element oppfører seg under spilling og spes under 200 HZ som er viktig.
    Men trur det går fint. Las og fra en annen at vis denne nye modellen (2010) var for liten for deg, så var alle andre det og.

Mine erfaringer når det gjelder nye er at den er betydelig kraftigere en 2008 modellen, selv om den er oppgitt likt.
    Ps. Den spiller bedre etter innspillling.
    Stor fordel med nye smårør, se smårørstråden for beste alternativer. Da blir det strammere bass osv. Hi-end.
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xelent
    Om jeg ikke husker helt feil, så har vel Proac'ene noen imperdansekurver som ikke er direkte rørvennelige.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Om jeg ikke husker helt feil, så har vel Proac'ene noen imperdansekurver som ikke er direkte rørvennelige.
    Proac vil drukne med ma og de fleste andre normale rørforsterkere

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Proac vil drukne med ma og de fleste andre normale rørforsterkere
    Proac D15 burde vel ikke være så vanskelig å drive heller, det er jo en to veis konstruksjon med en med anbefalt forsterker mellom 20-200W ?

Har riktig nokk ikke sett noen impedans kurver for D15, og følsomheten er vel angitt til 88dB/1w/m, noe som vel ikke akkurat vil bli en så veldig høytspillende match med MA. Men drukne???

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Proac D15 burde vel ikke være så vanskelig å drive heller, det er jo en to veis konstruksjon med en med anbefalt forsterker mellom 20-200W ?

Har riktig nokk ikke sett noen impedans kurver for D15, og følsomheten er vel angitt til 88dB/1w/m, noe som vel ikke akkurat vil bli en så veldig høytspillende match med MA. Men drukne???
    Ikke hør på han, han er berre ute etter å ødelegge denne og andre tråder for denne forsterkeren og kanskje alt som heter rør, hva vet eg.

Den nye 2010 modellen er ca like kraftig som dei andre dyre merka så det går sikkert greit da. Tryggest er det alltid å teste den på høytalerne uansett rør eller transistor, da f.eks oppgitt db er for lydtrøkk 1meter unna ved 1watt inn.
    Hvordan høytaleren oppfører seg spes når en kommer nedover i frekvens, sånn rundt 150-50 hz vil variere (på en 8 ohm) fra 8 og ned til tja mot 3 ohm, avhengig hvilken høytaler som spiller. (hvilket merke og modell)

Men helt ærlig trur eg nok dette går helt fint, Sett noen skrev at den gamle 2008 modellen drev hans høytaler på 85db helt flott. Men alså den nye er mye kraftigere sånn sett og egentlig føles som 50 watt mer.

God høytalere disse eller?, hørt dei? Så litt seriøst ut
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville takke for masse god feedback, selv om det ikke var full enighet. Har ikke fått hørt D15, var mest interessert pga den lave prisen, 6.500,- og jeg sjekket nypris som lå på ca. 18.000,- Har jo også hørt masse godord om Proac generelt, men fant lite info om denne på nettet da jeg googlet. Har lest litt om Aurum Cantus Leisure (5) som selges fra Kina for rundt 1.000 dollar inklusiv stands, men med tillegg for frakt. Har et budsjett på 6-10.000 for nye høyttalere, og prøver og gjøre best mulig forarbeid for å sikre meg masse godlyd for pengene.
    Er fersk når det gjelder rør, men har allerede begynt å lete etter NOS-rørene som var anbefalt i smårørstråden (alt. 1), håper på svar fra Demostenes med det første. Har en litt metallisk klang i diskanten, men mistenker sterkt den gamle DVD-spilleren jeg bruker som signalkilde for å være syndebukken her. Tenkte å satse på en Shanling CD-S100SE som bare koster rundt 2.000, tror det meste er bedre enn det jeg bruker nå.

Side 138 av 176 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •