Music Angel, en god kinesisk rør-forsterker - Side 136

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 136 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,701 til 2,720 av 3515
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    HAhahaha :-D
    Eller du som ikke kan fordra at denne rimelige og spes 2010 modellen er like god eller bedre en MC ;-)

Smak og behag kan en vel sei nå som denne MAen er så god som den er blitt.
    Noen sier og, at den er bedre en forsterkere som er betydelig dyrere en MC og
    Hmm hva skal man si. Dette med MC synes jeg blir litt galt nå. Jeg har jo trukket frem denne fordi jeg først hadde MA og kjøpte MC etter anbefalinger og match med resten av anlegget mitt og min interesse for Klipsch. Derfor er mine erfaringer kun begrenset til disse to forsterkerene, så bare med det har det blitt frontalangrep fra alle som elsker MA ( noe som egentlig er bare bra )

Jeg har hele tiden sagt hva jeg har erfart. Etter at jeg opprettet tråden om alternative røramper har jeg jo sett at mange har erfaringer med lignene Kinakonstruksjoner som sågar oppleves bedre enn MA for de det gjelder.

Men det var jo Kjell B som provoserende og ikraft av hans trådstart mente MC 275 ampen var direkte dårlig ( og det som værre er ) gjorde at jeg nesten ikke turte kjøpe denne fantastiske rørampen, noe jeg er veldig glad jeg gjorde tross dommedagsprofetiene :-D

Men egentlig nok om MC amper, du har jo også trukket frem det du har hørt av transistorer av MC av en eller annen grunn. Og hvis du hører at din forsterker er bedre enn denne på ditt oppsett synes jeg du skal slå deg til ro med deg og kose deg med den fantastisk lave prisen du har måttet betale for dette.

Jeg kommer nok til å¨kjøpe rørforsterker igjen og ganske snart, sikler fælt på Nagra blokker men de må høres på mitt oppsett før jeg legger så mye penger i noe så sært.

Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva er egentlig poenget med de to siste innlegene, Lovemusikk? Nå når tråden var på vei inn på noe konstruktivt, så må du ta frem MA versus MC. :-?

Hvilken musikk synes du MA presterer best å fremføre? Jeg har en 2010-modell og er ikke imponert over ytelsen på rock / popmusikk. På vokal, strenger og blåsere (jazz, blues) er den veldig god. :-D

Igjen; Ingen forsterker kan alt, men alle forsterkere kan noe. Gjelder også MA.
    Dette sammenfaller en del med min erfaring også

Her er utdrag fra mine intrykk for nå over 1 år siden.

Ok nå har jeg testet Rotellen mot Ma en og funnet ut følgende for mitt eget oppsett, og ja har fotsatt standard rør, så et stort forbehold om at rørbytte gjør underverker, hvilket de skal gjøre så får vi teste det også.

Først kjørte jeg head to head Billy Idol og U2. Begge disse skivene er litt krevende, fordi det er 80 talls med mye synt og akustiske instrumenter og mye taktskifte hele tiden.

Her er det 1 - 0 til Rotellen. Den har mye bedre kontroll på disse platene, instrumentene blir mye bedre delt opp og MA en gir seg og smørjer det litt sammen og jeg blir lyttetrett.

Blues og eldre Rock, Ma en høres best ut. Varm fin lyd og mye trøkk, stort sett veldig bra på akustisk musikk og både mann og damestemmer høres utrolig bra ut. Får en annen rockefott sitter bare å nyter, Nærmeste Jazzplata jeg har er Silje Nergaard. Den sitter som et skudd på Maen.

Metall er veldig kult på MA en. Metallica Justice for all, er en plate som vanligvis høres ganske monoton ut, men her skiller Maen veldig godt og du hører alle dobbeltsteppene til Lars Ulrich så det ljomer.

Også forsøkt den i oppsett som effekt til 5,1 i film, Kjørt Star Wars, Gladiator og Red Piano (Elton John Blueray). Her er resultatet veldig skuffende. Rotellen går helt klart av med seiern. Det høres tamt og rart ut i forhold.
    Hvordan dette hadde vært med samme forsterker på alle kanalene vet jeg ikke men gidder ikke prøve heller.

Så for meg blir Maen en koseforsterker jeg kobler til når rødvin og god musikk skal fordøyes. Gjerne i litt lavere db antall enn med Rotellen. Jeg komme også til å bestille et par tre set med andre smårør for å eksprementere till.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Hmm hva skal man si. Dette med MC synes jeg blir litt galt nå. Jeg har jo trukket frem denne fordi jeg først hadde MA og kjøpte MC etter anbefalinger og match med resten av anlegget mitt og min interesse for Klipsch. Derfor er mine erfaringer kun begrenset til disse to forsterkerene, så bare med det har det blitt frontalangrep fra alle som elsker MA ( noe som egentlig er bare bra )

Jeg har hele tiden sagt hva jeg har erfart. Etter at jeg opprettet tråden om alternative røramper har jeg jo sett at mange har erfaringer med lignene Kinakonstruksjoner som sågar oppleves bedre enn MA for de det gjelder.

Men det var jo Kjell B som provoserende og ikraft av hans trådstart mente MC 275 ampen var direkte dårlig ( og det som værre er ) gjorde at jeg nesten ikke turte kjøpe denne fantastiske rørampen, noe jeg er veldig glad jeg gjorde tross dommedagsprofetiene :-D

Men egentlig nok om MC amper, du har jo også trukket frem det du har hørt av transistorer av MC av en eller annen grunn. Og hvis du hører at din forsterker er bedre enn denne på ditt oppsett synes jeg du skal slå deg til ro med deg og kose deg med den fantastisk lave prisen du har måttet betale for dette.

Jeg kommer nok til å¨kjøpe rørforsterker igjen og ganske snart, sikler fælt på Nagra blokker men de må høres på mitt oppsett før jeg legger så mye penger i noe så sært.

Lars.
    Han sa vel ikke at den var direkte dårlig, gjorde han vel? Var det ikke mer i dei baner at den var mer "transistor" i den? Mulig eg tar feil.
    Det med MC transistoren har eg jo forklart fleire ganger kofor eg nevner, nemlig at eg hadde såååå store forhåpninger, kanskje for mye?
    Alltid artig med nytt utstyr :-) Nagra kan jo bli tøft det.
    Off no er vi vel ute av hva denne tråden handler om.
    Har du hørt denne nye MA 2010 modellen?
    Hadde vert artig med en direkte samenligning med f.eks MC og MA 2010 modellen + beste GE og Telefunken, siden det er så mye snakk om MC her.
    Kan ikke du se om det går an vis du sitter med en MC?
    gjerne en utfyllende test med henhold til lyd.

Vis ikke du vil kjøpe eller får lånt nye MA så skriv gjerne en "test" av dei med den du har, så kan vi som har nye MAen, se om den kanskje har tatt igjen MC på det som var dårlig?

Dette med å kjøre f.eks GE 5814A ytterst og Telefunken diamond i mitten er veldig viktig, da forskjellen fra disse orginale daffe røra er det eg vil sei stor. Eg fekk et godt "løft"
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornman:

Du har kanskje den erfaringen eg søker.

Eg har lurt på en transistor og.
    Da lurer eg litt på hva som er best mellom Hegel og Rotel eller andre?
    Skal kjøpe Vienna til sommeren og hørt dei på Rotel, som var veldig bra.
    Sitter med forforsterker fra Rotel RC1082 som nå funker som fjernkontroll til MAen..Vil gjerne ha noe av det beste fra både rør og transistor.
    Litt utenfor tråden, men men..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornman:

Du har kanskje den erfaringen eg søker.

Eg har lurt på en transistor og.
    Da lurer eg litt på hva som er best mellom Hegel og Rotel eller andre?
    Skal kjøpe Vienna til sommeren og hørt dei på Rotel, som var veldig bra.
    Sitter med forforsterker fra Rotel RC1082 som nå funker som fjernkontroll til MAen..Vil gjerne ha noe av det beste fra både rør og transistor.
    Litt utenfor tråden, men men..
    Send en mail til Klaus hos Interconnect han kan svare godt på hva som passer best til Vienna. Hver gang jeg har vært der har det stått et stort NAD M serie sett men har ikke peilig på god match til Vienna

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Send en mail til Klaus hos Interconnect han kan svare godt på hva som passer best til Vienna. Hver gang jeg har vært der har det stått et stort NAD M serie sett men har ikke peilig på god match til Vienna
    oki skal prøve det :-)
    Høyttalere:

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser stadig at MA 2010 modellen er så mye kraftigere enn de foregående modeller. Er det noen som har noe teknisk info. om hvorfor den er blitt kraftigere (brukes vel fremdels samme type original rør) , og er den blitt kraftigere uten at det har påvirket lydsignaturen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAhahaha :-D
    Eller du som ikke kan fordra at denne rimelige og spes 2010 modellen er like god eller bedre en MC ;-)

Smak og behag kan en vel sei nå som denne MAen er så god som den er blitt.
    Noen sier og, at den er bedre en forsterkere som er betydelig dyrere en MC og

Slutt med det greiene,bedre enn den og den og spill musikk i stedet. Lurer egentlig mange ganger om dere er mere bak anlegget enn foran.:lol: Fleste her inne har nok mere enn bra lyd. Trur ikke mange her lytter med hjertet når de hører på musikk.
    Så er det bare og repektere at andre mener Mc er bedre Ma og mottsatt.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Leser stadig at MA 2010 modellen . . .
    . . . er den blitt kraftigere uten at det har påvirket lydsignaturen?
    Tror heller det er litt omvendt, at det er lydsignaturen som muligens har endret seg litt, slik at den oppleves som kraftigere.

Det synes ikke å være tekniske endringer som påvirker utgangseffekt, eller andre tekniske og målbare parametere.

Edit: Det kan tenkes det er mindre tekniske endringer f.eks i utgangstrafoene som ikke synes uten nøyaktige målinger.

Svein.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser stadig at MA 2010 modellen er så mye kraftigere enn de foregående modeller. Er det noen som har noe teknisk info. om hvorfor den er blitt kraftigere (brukes vel fremdels samme type original rør) , og er den blitt kraftigere uten at det har påvirket lydsignaturen?
    Er vel nemt kraftigere strømforsyning..ellers utskiftning av noen komponenter og slikt.
    Lyden er vel mer "riktig" i manges ører. Ligner litt mer en transistor på en måte, men berre på en måte. Syns lyden i det hele er bedre en 2008 som eg har og. kraftmessig er det oppgitt samme effekt, men oppleves kraftigere.
    Høyttalere:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Linking til eksternt forum satt opp som følge av at en ikke ønsker å forholde seg til AVforums retningslinjer er IKKE tillatt. Vi skal ikke ha det slik at folk som ikke oppfører seg her inne opprettet egne fora og starter å linke fra våre sider.

Dette er for øvrig IKKE til diskusjon, send heller ikke PM til undertegnede rundt temaet.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dette er en teknisk tråd, og som nevnt er overstående IKKE til diskusjon.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kor tungdrevne høytaler klarer generelt en rørforsterker å drive?
    No er det jo og transistorer som sliter og da.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kor tungdrevne høytaler klarer generelt en rørforsterker å drive?
    No er det jo og transistorer som sliter og da.
    Tja, hvor mye veier en stein....?

Forskjellen er vel ofte det at transistor forsterker jobber mer "direkte" mot høytaler lasten, mens i rør-forterkere har man gjerne audiotransformatorer på utgangen som kobbles slik at det mer tilpasses lasten. En Rør forsterker vil derfor ikke dobble effekten ut hvis impedansen halveres fra 8 - 4 ohm, slik mange transistor forsterkere må gjøre.

MA har vel valgene 8 og 4 ohm impedans valg på audio transformatoren, men hvor vanskelige laster og tungdrevene høytalerne kan være før forsterkeren får problemer må vel bare testes ut.

Nå er vel begrepet tungdrevne høytalere et litt diffust begrep. det kan vel f.eks både bety lav virkningsgrad utfra antall XdB ved en gitt Watt målt med en gitt avstand (slik at det kreves mange watt for å få liv i de), og/eller at impedansen går langt ned under 8 eller 4 ohm og/eller man har vanskelige fasevinkler ved enkelte frekvenser.

En høytaler som apogee Scintilla er vel et eksempel på både lav impedans og følsomhet 79dB @ 3m, men i listen over forsterkere som kan drive denne finner man f.eks en rør amp. 1ohm lasten på slike høytalere er ofte nermest som en ren ohmsk motstand å regne slik at man får lite "elektromotoriske" effekter tilbake til forsterkeren.

En høytaler som f,eks Infinity Cappa9, er vel en høytaler som krever sitt av stabilitet ned i 1 ohms området med stygge fasevinkler, men denne kan spille høyt og flott med nokk kvalitets watt. Tviler på at det finnes så mange gode og billige rør forsterkere som er godt egnet til å få ut hva som bor i disse.

Har selv noen originale Quad ESL57 høytalere som viser seg å være en konstruksjon som er vanskelig å drive for mange transistor modeller (testet med enkelte Nad og Rotel forsterkere osv som går rett i protekt uten at det spilles noe som helst) . Det at lasten er meget capasitiv samt impedansen går ned mot 1 ohm ved 20 khz krever litt stabilitet hos forsterkerene. På disse har jeg funnet ut at rør-forsterker prinsippet på mange måter er å foretrekke. Det finnes også en overlast beskyttelses som kan ettermonteres for disse ESL57 modellene, denne består av et utladingsrør som nemest kortslutter inngangen hvis spenningen nermer seg "diskant self destruct" (ja den tar fyr) nivå. Det er ikke så mange transistor forsterkere som ville likt en slik behandling, men rør forsterkere er ofte mer beskyttet pga utgangs trafoene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-63 som jeg av og til benytter på MA er oppgitt til 8 ohm, men med 3 stk 6.5" elementer + disktant, så må jeg koble RF-63 til MAs 4 ohm. Lyden fra 8 ohm høres helt feil ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har nå eid denne berømte Maen i 1mnd, etter å ha vært nysgjerrig lenge, og fulgt med diskusjonen i denne tråden uten å selv delta på avforum måtte jeg bare kjøpe den.

Må bare si jeg er mektig imponert over hva denne svært så rimelige forsterkeren presterer.

Det står å lese litt over i tråden her at den ikke håndterer "rockemusikk" like bra som annet, men her bør man vel spesifisere hva man mener igrunn.
    For mitt vedkommende så spiller det ingen verdens rolle at den ikke er like god på el.synth-musikk f.eks.
    Billy Idol og og U2 krevende??? *kremt*

Hadde faktisk ikke trodd at en rør-forsterker skulle kunne spille metall så bra som den gjør. Gir faktisk metall en ny dimensjon! Spesielt skarplydende dårlige innspillinger. Til opplysning så driver Maen Kef xq40`ene mine uten problemer.

Når det gjelder all annen type musikk som jazz, funk, blues, rock, soul, klassisk osv osv, fikk jeg rett og slett bakoversveis!

Å bare bruke Maen som en slags koseforsterker gjennspeiler isåfall en begrenset musikalsk smak, eller manglende kunnskap om hva som finnes der ute annet enn mainstream rock og listepop.

Testet med følgende musikk: Imponerende dynamikk og herlig mellomtone!

Et litet utdrag av testmusikk:

Bjørn Berge - Live in Europe
    Renaud Garcia-Fons - Oriental Bass
    Nils Petter Molvaer - Hamada
    Joe Bonamassa - The Ballad of John Henry
    Gov't Mule - Mighty High
    Renee Olstead -Skylark - Midnightman
    Supreme Stereo Sound - Madona
    Tabla Beat Science - Secret Channel
    FIMAudiophile Reference IV - 15. Jacintha - The look of love
    Little Walter Rides Again
    Orgelwerke von Back
    The Healer (With Santana)
    Cello solos - Hasegawa - 3nd Mov. Allegro Molto Vivace Son
    Spyro Gyra - Down The Wire
    Spyro Gyra - Starburst
    Victor Wooten:
    U Can't Hold No Groove
    Me & My Bass Guitar
    Greg Howe - Victor Wooten - Dennis Chambers - Extraction - Lucky 7
    Mark Knopfler - Sailing To Philadelphia
    Michael Hedges - Baal T'shuvah
    Michael Hedges - Theme From HATARI!
    Beets Brothers - Body And Soul
    Metallica - Damage Control
    Metallica - The Shortest Straw
    Metallica-Damage,_Inc.
    John Petrucci - Damage Control
    Dream Theater - A Nightmare to Remember
    L'imprevu Saxofoonkwartet - Pop Enre
    Nils Lofgren - Keith Don't Go
    Jimmy Rosenberg - Chega de Saudade
    Jimmy Rosenberg - Georgia
    Trilok Gurtu - Tac, Et Demi
    Seal - Love's_Divine
    Al DiMeola - milonga del angel
    Chick Corea - Spain
    Paganini - 24 Caprices
    Roger Waters - Amused To Death - SBM Gold CD
    John Mayer - div.
    Massive Attack - div.

Edit:Spesielt 60-70-talls musikk låter helt konge også!
    Men lyder svært godt på det meste av popmusikk!
    Neste blir å teste med "krevende" "dunk dunk" musikk, trance og tekno.....eller kanskje ikke!

Testet med Ge-rør nyere type 2-mica/3-mica grey plates, og Telefunken ECC85.
    variert med Siemens 5814a 3mica, Siemens E82CC ribbed plates og Telefunken ECC82 smooth plates.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    399 pund er latterlig lite for denne forsterkeren.

Hvor kjøpte du alle de røra?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , har den oppfattelsen av denne forsterkeren og. Eg syns den virkelig er god på det meste.
    Dei folka som veit kordan musikk skal høres ut er vel musikere. Og lest litt om dei musikerene som har hørt denne MAen liker den svert godt.
    Men eg og liker den fordi, det låter "ekte" og ikke kaldt,tynt og isete liksom.
    Høyttalere:

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvor mye veier en stein....? [...]
    Den der var DAGENS!

... Men siden jeg føler påbudet om å skrive noe topic også, må jeg kommentere innholdet/hensikten i debatten litt. Det synes som om det har oppstått enighet om høy kvalitet kontra fordelaktig pris på MA-forsterkeren.

Forsøk på dissing av andre merker, fordi folk er så dumme/enøyde/stolte/whatever at de i stedet anskaffer noe annet og prinsipielt forkaster MA, er nå heldigvis blitt erklært sabotering og ikke-tema. Fornuftig, moderator Lygren og andre! Og ja, jeg mener også MA er kvalitet for kronene og den holder for min nåværende bruk, streifende fant og hybelrotte som jeg er.

Det veff jeg ville ønske velkommen etter hvert, var den rolige og tolerante utvekslingen av erfaringer i bruken av forsterkeren uten å bli disset. Der kan jeg godt forstå Kjell B. sin "hestkukoppførsel" når ikke dette var mulig å få til. Om vi derfor klarer å overse den diabolske egenskapen ved Music Angel KT88 som får horn og hover til å gro, går nok dette bra! Litt av erfaringsmengde samlet på få år er det også blitt.

Fred, kjærlighet & billige rørforsterkere!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal MA respondere bedre enn andre rørforsterkere på rørbytter?

Side 136 av 176 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •